Lapseni tulee täysi-ikäiseksi, jolloin elatusapu ja lapsilisä loppuvat. Lapsi on lukiolainen viimeistä vuotta.
Minkä verran on kohtuullista antaa kuukaudessa kuluihin, jos lapsi kustantaa itse mm vaatteet, kirjat, kk-kortin liikennevälineisiin, meikit, kampaajat yms?
Asuminen ja ruoka ovat ilmaisia.
Kuinka paljon rahaa on kohtuullista
14
240
Vastaukset
- mekkk
Isänä tyttäreni on muutanut jo omillee ja lainailee meidän toista autoa ja vaikka töissä käy opiskelun ohella niin noin kuukaudessa laitan 100€ tilille ja maksan bensat kun ajelee autolla kun pienet tulot niin pärjäilee että voi elääkkin eikä vain kituuttaa. 50€ on sipiva summa mutta jos isot tulot niin tonnikin rittää varmasti. Mitä omat rahavarat riittävät ja millähn lukiolainen noi kulut kustantaa jos ei töissä ole välillä. Minulta josku kysytään maksaako lapseni kotiin mitään kun kesätöissä oli niin sanoin että en ole niitä persaukisia vanhempia jotka lapsiltaa rahaa ottavat ja maksattavat omia kulujaan. Jos olisi paljon ylimääräistä niin sotaisin tyttarelleni asunnon opiskelupaikkakunnalta niin ei tarttis vuo0kria maksella.
- Vastuutajoalikäisenä
Toiset vanhemmat ovat jo niin valmiiksi perseaukisia etteivät elätä edes itseäänkään. Olisin halunnut säästää alaikäisenä tienestit opintoihin mutta perittiin yli puolet kotiin niin että jäi pieni viikkoraha kuin pikkukakaralle. Opintojen alkaessa piti ottaa lainaa vaikka asui kotona jotta sai ruokaa kaappiin. Kavereittenkin kanssa piti olla varaa juhlia silloin tällöin tai olisi kohta ollut kaveriton kun ei ollut nettiä siihen aikaa. Vanhemmat asuivat jo erillään ja kyllä juhlivat kummatkin yli varojensa eläen leveetä elämää. Oli joulu tai juhannus niin aina perseauki. Joulua ei ollut koskaan.
- oppeliini1
Laskekaa yhdessä mitä pakolliset kulut, kuten kirjat ja kk-kortti, tekevät ja vanhemmat avustavat (maksavat) ne.
Suurimman osan ylimääräisistä, kuten kosmetiikka, huvitukset jne. nuori voi täydellisen hyvin itse ansaita viikonloppu- ja kesätoillään.
Vaatemenot voivat olla aivan massiiviset, mutta pienelläkin summalla selviää. Esim. ei tarvitse omistaa 20 tpaitaa kun pari-kolme on aivan riittävästi. Kalliita kenkäostoksia ei tarvitse tehdä, samat talvijalkineet kestävät vuosikausia (jos viitsii vaivautua huolehtimaan niistä) jne..
Nyrkkisääntonä voi pitää että vanhemmat huolehtivat perustarpeet ja nuori itse vastaa omista ylimääräisistä menoistaan. Se valtavasti motivoi nuorta tyontekoon ja havitsemaan tavaroiden todellisen tarpeellisuuden. - nohuhuuh
Ihme paapomista, kyllä 18 vuotias voi töihin mennä ja omat menonsa maksaa.
Kerran jos ei asumisesta ja ruuasta tarvi mitään maksaa. Niin ei sitä nyt kuukausirahaa tarvi antaa. Ois vaan kiitollinen että on katto pään päällä ja ilmasta safkaa.- Justjustjoojoo
"Kyllä 18 vuotias voi töihin mennä". Jep jep, niitä töitähän on tarjolla ihan pilvin pimein...
- mitäpä.kyselet
Lapsilisät kyllä loppuvat kyllä kun lapsi täyttää 17-vuotta.
Jos et ole muka asiaa huomannut (vaikka lapsesi on muka lukion vikalla), niin oletan että sinulla on rahaa ihan liikaa. - eienäämuista
Mikset keskustele siitä lapsesi kanssa? Voit pyytää nähdäksesi jakson alussa maksettuja kirjakuittelja, jotta saat tietää pakolliset kirjakulut. Ei kai niitä enää viimeisenä vuotena paljon olekaan?
Sitten vuoden aikana pitää kai jotain rättiä hommata, mutta kai siinä voi säästellä, että on sitten yo-pukuun varaa? Samoin kampaajaa tarvii sitten ennen juhlia. - Aikansakutakinn
Ei meillä mitään summia lasketa. Kirjat ostetaan ja tarpeen mukaan vaatetta, kenkää yms. Joskus annetaan kymppi kaks jos on menossa kavereiden kanssa pizzalle tms. Poika on onneksi luonnostaan tarkka rahasta ja ei turhia tuhlaile kun tietää ettei me vanhemmat rahassa kylvetä.
- milläsvihellätilmanhuul
Sehän riippuu tuloista ja elämäntilanteesta jos on yksinhuoltajan lapsi ja saa kunnan maksaman 170e kk,niin ei sillä paljon lukiolaita huolla ja sekin loppuu kun lapsi täyttää 18v.Revi sitten siitä jos et ole syntynyt kultalusikka suussa.
- äitissi
20e kk sopiva
- Olenkotyhmävaienkötajua
Lapsi kustantaa itse? Niin mistä hän rahat saa? Vai onko tämä "lapsi kustantaa itse" = se summa mitä kyselet että mikä on kohtuullista antaa?
- jklio
Mitä siitä todellisesta koulunkäynnistä tulee jos lapsen pitää joka ilta mennä työpaikalle, jotta voi maksaa koulukirjansa ja elämisensä itse. Vaikka on nuori, ei sitä jaksa kukaan, sillä siinähän on vielä tehtävä läksytkin, Koulupäivät lukiossa ovat jo työpäivän mittaiset ja lisäksi vielä läksyt, luettava tentteihin.
Kaikilla ei tosiaankaan ole varaa maksaa lapsensa koulukuluja, joten lapsen täytyy olla todella vahva, jotta jaksaa itse ponnistella eteenpäin. Tämänkö vuoksi meillä on lisääntyvässä määrin vain peruskoulun käyneitä nuori, joille ei juuri työpaikkoja ole olemassa. Tämä taitaa olla jotenkin suhteessa lisääntyviin avioeroihin, sillä lapsen mahdollisuudet nollataan aika monesti.
Nuori tarvitsee hallitusti hieman rahaa omaan käyttöönsä jos siitäkin syystä, että oppii käyttämään sitä.
Muistan itse kuinka jouduin ruinaamaan jatkuvasti kirjojen ostoon rahaa, kesätienestit käytin todella harkiten ja heti kun olin saanut opinnot ohi ja pääsin töihin, ajattelin että enää en milloinkaan halua ruinata rahaa en vanhemmilta, en puolisolta. Minulle kasvoi vahva motiivi pärjätä itse ja olen pärjännyt, jokaisesta tilistä niistä alun pienistäkin säästin osan eli en alkanut viettämään mitään kulutusjuhlaa.
Mikä on hyvä ei ainakaan hulvaton määrä saada rahaa, siinä ei opi arvostamaan rahaa olenkaan. Tuokin että jouduin selvittämään, mihin rahan tarvitsen tavallaan kasvatti minua, en voinut sortua sellaisiin asioihin, joihin liian rahan vuoksi joutuu. Eli alttiiksi viinalla, huumeille, tupakalle ja en ole niihin koskaan sortunutkaan, silti koen saaneeni hyviä kavereita ja ihan onnellista elämää saanut elää.
Joten pitää jotenkin olla suhteessa tarpeisiin ja ikään.
Rahan käyttöön pitää oppia, ei lainailla kavereilta eikä lainata kavereille on hyvä sääntö, kaikkea kukan ei tarvitse, joten on hyvä oppia hallitsemaan ostovimmansa. - 1901
Käytä raamatun "kymmenystä" siihen asti kunnes menee töihin. Ei vaikuta sinun elintasoosi mutta voi vaikuttaa hänen.
- näin-meillä-meni
Meillä lukiossa ja amiksessa olleet nuoret saivat kuukausirahaa omiin tarpeisiinsa 100-130€. Vaatteet ja koulukirjat ostettiin automaattisesti. Eivät halunneet mitään ns. merkkivaatteita, tavalliset kelpasivat eivätkä joka kuukausi olleet ostelemassa. Kännykkälaskun suuruudeksi sovittiin 40€, sitä ylimenevät maksoivat omistaan. Omaa rahaa olivat synttäri joululahjarahat mitä säästivät kuukausirahastaan.
Meidän muksut eivät hakeneet mistään opintotukea tms. asuivat kotona opiskeluajan. Koulut olivat muutaman kilometrin päässä, pääasiassa kulkivat välimatkat fillareilla tai bussilla.
Tosin meillä oli kahden aikuisen tulot käytettävissä, mutta luulisi, että sinunkin lapsilla olisi sama juttu, jos molemmat vanhemmat ovat elossa., kun eihän se vanhempien elatusvelvollisuus lasten täysi-ikäisyyteen lopu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447246
- 324028
- 553533
- 463052
- 172776
- 372248
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482226- 162226
- 442214
- 462181