Mielenkiintoinen kirjoitus kanalintukannoista tälle vuodelle https://www.eraverkko.fi/blogit/eraneuvoksen-blogi/helteet-tulevat-aina-kolmiolaskennan-aikaan jännä nähä miltä lopulliset laskennat näyttävät!
Kanalintukannat ja kolmiolaskenta 2016
2
207
Vastaukset
Siitä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä että metsästäjä ei ole koko kanalintukannan peto uhan suurin vaikuttava tekijä. Ikäni metsästäneenä voin vannoa että koskaan en tule pärjäämään esim kanahaukalle tai ilvekselle onnistumisien suhteen jahtimailla. Siksi ylipäätään suomen lyhyen kanalintukauden rajoittaminenkin on mielenkiintoinen seikka sinällään jos vaikka verrataan ruotsiin. Ruotsissa jahti alkaa elokuussa ja loppuu tammikuussa. Suomessa 10.9-31.10 eli ei edes kahta kokonaista kuukautta. Suhteessa näinkin lyhyen metsästyajan rajoittaminen on periaatteessa naurettavaa. Eriasia olisi rajoittaa jahtia jos suomen jahtikausi olisi yhtä pitkä kuin ruotsissa. Nyt rajoitukset ovat lähinnä brassailua ja pätemistä olettaen että metsästyksen kokonaisvaikutus kanalinnun elon historiassa suomessa käsittää vain muutaman viikonlopun pahimman paineen. Olen rajoituksien kannalla näin katovuosina mutta niin että asento on joko on off. Rauhoitetaan koko kaudeksi tai metsästetään koko kausi. Kanalintujahdit käsittää toisten kohdalla myös matkailua suomessa jolloin saattaa osoittautua ongelmiksi liittää niin lupien saanti ajankohta, kämppien vuokraus, lomat ja sitten vielä mahdolliset alueelliset rajoitukset. Kanalintukannan voi hyvin arvella kevään aikuiskannasta kuoriutumisajankohdan säätilasta. Näitä kahta vertaamalla sitten joko metsästetään tai ei ja siirrytään muun riistan pariin. Ei se kanta ruotsissakaan sen kummoisempi ole ja ilman ihme koukeroita ne pärjää siellä pidemmän metsästysajan kanssakin. Ainakaan koskaan ei ole haaparannan saati muiden rajan tuonpuoleisten kylien kohdalla tullut vastaan sellaista metsoteeririekko muuria mistä ei ilman haulikkoa läpi pääsisi:)
- Kanalinnustaja21
Olen harvinaisen samaamieltä! Vaikea on suunnitella mitään kun ikinä ei tiedä luvista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121