Talousurheilijana joutuu usein miettimään auton pidon kustannuksia.
Suurin ponnistus on auton hankkiminen joko velalla, osamaksulla tai käteisellä.
Itse suosin viimeistä, koska silloin mitään erityisiä pakotteita ei ole vakuutusten huoltojen tms. suhteen.
Seuraavaksi ovat juoksevat ylläpitokulut, huollot, renkaat, viranomaismaksut, polttoaine.
Kolmas kustannus saattaa olla yllättävät korjauskulut, kolari tai muu rikkoutuminen.
Kun autokorjaamossa arvuutellaan ja vaihdellaan osia on se auton käyttäjälle kallista. Monesti korjaamot ovatkin sopivia vain yksinkertaisiin rutiinikorjauksiin, kuten jarrupajojen vaihto. Yksinkertaisissakin korjaustöissä kuitenkin luvattoman usein tehdään virheitä.
Korjaamoalaa lähellä olevat tahot mieluusti buffaavat uutisia joiden mukaan autonkäyttäjä ei voi tehdä nykyautolle mitään.
Se on silkkaa harhaanjohtamista. Mystifiointia. Auto on yksinkertainen mekaaninen laite johon on lisätty mustia laatikoita. Niidenkin sisälle voidaan "kurkistaa" helposti.
Auton periaatteet eivät ole 150 vuoden aikana paljonkaan muuttuneet.
Jokainen asiasta kiinnostunut tekee hyvän tilin hoitamalla yksinkertaiset perusasiat itse.
Huolto on pääasiassa tarkistuksia, ne pystyy vallan hyvin tekemään itsekin.
Samoin auton vianhakuun liittyviä dignoosilaitteita on edullisesti saatavilla.
Muutamalla kympilla voi ostaa laitteen joka säästää ensimmäisessä tilanteessa hintansa.
Toki muutamien toiminnan perusperiaatteiden selvittäminen helpottaa oma-aloitteista toimintaa.
Korjauskirjat ja varaosaluettelot ovat "salattua" tietoa jonka saatavuutta tietoisesti rajoitetaan.
Yleismalliset kirjat ovat monilta osin ajastaan jälkeen jääneitä, esimerkiksi moottorikorjauksia ei enää juuri tehdä. Tärkeintä antia onkin usein purkamisohjeet.
Sen sijaan lähes kaikki sähkölaitteisiin liittyvat viat ja korjaukset kuitataan "vie lähimpään merkkikorjaamoon"
Autojen ylläpito ja talous
4
128
Vastaukset
- salaliittoteoriaa
Voi mikä dorka. Jos merkkiliikkeetkään saa autoa aina kerralla kuntoon, niin kuinka sinä siinä onnistuisit halpistesterillä ilman valmistajan tietopankkeja?
Toki jotain voi korjata ihan itsekin jos on paikka ja työkalut, mutta silloinkin tarvitaan jotain osaamista jota ei nykyihmisillä juurikaan ole. Omatoimiset korjaukset ilman tietoa ja taitoa on tullut monelle todella kalliiksi, joten usein merkkikorjaamo on paras valinta tuloksen ja rahankulun kannalta. - sdkjfkldfkldskl
Jättiosuus auton kustannuksista on pelkkiä veroja. Ilman niitä autonpito olisi todella halpaa ja niinhän se onkin muualla maailmassa, sivistysmaissa. Täällä hevonjunttilassa halutaan vain vittuilla ihmisille aiheuttamalla tarpeettomia ja ylimääräisiä kustannuksia joka perkeleen asiassa!!
- Pimeä_työ_kunniaan
Senpä vuoksi veroton pimeä korjaustoiminta onkin niin kannattavaa.
Kun tienaat se satasen käteen jolla maksat korjaamotunnista, olet jo tuottanut yhteiskunnalle toisen satasen veroina.
Korjaamotunnista maksamastasi satasesta menee yli puolet veroihin.
Siis autokorjaamon tunti on tuottanut yhteiskunnalle 175 euroa ja sinä olet saanut palvelua 25 euron arvosta. - valtio.on.tuhlari
Ja siitä huolimatta valtiolla on aina krooninen rahapula!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223794- 162735
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3842096Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391909- 271751
- 311657
- 321619
- 141297
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671212- 121151