Morjens,
musiikkimiehiä ollaan ja lähiviikkoina pitäisi soittimia kuljetella erittäin paljon ja varsin äkkinäisellä aikataululla tajuttiin kavereiden kanssa, että taloudellisestikin järkevintä olisi käydä hakemassa jostain vanha paku omaksi kaikenlaisten laina/vuokratouhujen sijaan.
Vastaan tuli leppoisan eläkeläismiehen tarjoama Renaut Trafic, jota olen menossa huomenissa katsomaan ja kokeilemaan. Malli on vuodelta 1984, ollut kuulemma aina kakkosautona joihinkin kuljetuksiin ja ajokilometrejä 267 000. Leimaa ensi kesäkuulle ja hintakin sopivan edullinen.
Kaupunkilaismiehenä itselläni ei ole valitettavasti mitään kokemusta autojen rassaamisesta ja siksi en oikein tiedä, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon vanhaa pakua tutkiessani. Kukaan autoista paremmin tietävä kaverinikaan ei pääse tai on muutenkin muualla päin Suomea.
En ole ensisijaisesti hankkimassa mitään monen vuoden menopeliä enkä varsinkaan rakennusprojektia tms., vaan kaikista tärkeintä on, että löytäisimme mahdollisimman nopeasti jonkin pakun, joka pelittää seuraavat neljä viikkoa ongelmitta, tällöin se olisi jo tehnyt tärkeimmän tehtävänsä, eli saamme soittimet vietyä keikkapaikoille ja takaisin. Toki jos auto kestää vaikka koko talven, se olisi eduksi, mutta tärkeintä että ei tarvitse lähiviikkoina mitään remppoja järjestää.
Omistajan mukaan autossa ei ole mitään isompaa ongelmaa, kesäkuussa katsastettukin, vanha peli vain on mutta hän ei sitä enää tarvitse ja siksi myy pikkurahalla pois. Kuulostaa hyvältä, mutta kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Pitäisi osata tietenkin tutkia, josko autossa löytyy jotain "epäilyttävää", jotain sellaista, joka saattaisi heti muutaman päivän ajon jälkeen kosahtaa etten osta turhaan.
Osaisiko joku antaa vinkkejä, millä keinoin voin vakuuttua siitä, että tämä katsastettu mutta edullinen paku pysyy tiellä vähintään kuukauden? Mitä tulee tutkia?
Kiitos!
Kestääkö vuoden 1984 Renault Trafic paku?
6
126
Vastaukset
- kuntotesti
Miten olisi käydä jossakin auton kunto-testi-firmassa tarkistuttamassa ostokohde, eiköhän sellaisia löydy eri puolilta Suomea.
Ainakin Tikkurilassa Vantaalla oli aikoinaan kauan sitten jokin autojen kunto-testi-paikka, jota mm. oman autoni ostanut halusi käyttää varmistuakseen, ett'ei ongelmia ole tiedossa. Mittasivat mm. sylinterien puristukset, ohivirtaukset jne. ja kävivät auton lävitse kuin katsastuksessa, osin tarkemmin mm. noiden mittauksien osalta.
Et maninnut millä koneella auto on (en itse tosin sen paremmin tunne Rellun konekimaraa tai Traficeja), mutta onhan noita Traficeja ollut mm. Ranskan tiestöt pullollaan kautta aikain. Ranskalaisilla autonvalmistajilla on ollut vanhat ja vahvat perinteet dieselkoneista. - RiesanHommaat
Yli 30v vanha auto ei taatusti ole loisto-ostos tai vähävikainen kulkuneuvo koska sen laskettu elinikä tehtaalta kuluttajalle ja paaliin on ylitetty jo tuplasti!!
Aivan sama onko mittarissa 100tkm,200tkm vai 300tkm koska aika on tehnyt tehtävänsä olipa korjattu miten paljon tahansa mikä tarkoittaa että ruostetta on runsaasti,elektroniikka on tiensä päässä ja kone-laatikko ym antiikkia kaikinpuolin saati että hääviä vikaa ei tarvi tulla niin konkurssi lähellä auton arvoon kun vertaa..niin ja ne ajo-ominaisuudet&suorituskyky kulutuskin on jotain muuta kuin tätä päivää millä tarkoitan edes 2000 lukua ,josta siitäkin vuodesta on jo rippikouluikä ja nekin loppusuoralla.
Harrasteajoneuvot,entisöintikohteet ja pienellä käytöllä olevat mökkijuhdat eri juttuja joilla yleensä myös huolto&korjaus omasta takaa. - trafic
Ihan tuuripeliä noin vanhassa miten toimii. Tarkista ettei kone savuta sinistä tai valkoista, pelaako vaihteisto moitteettomasti, ääntääkö voimansiirto, kuuluuko ylimääräisiä ääniä alustasta, jäähdytysnesteen ja öljyn värit. Lähteekö käyntiin sahaamatta?Milloin jakopää on viimeksi rempattu mikäli hihnalla? Noin vanha paku on kyllä nykyautoihin tottuneelle aikamoinen työkone. Kyllä se on melkein pakko ottaa joku mukaan joka autoista jotain ymmärtää. Elektroniikkaahan noissa ei käytännössä ole joten sen suhteen ei ole ongelmia, ja jossei ole tarkoitus enää katsastaa niin myöskään ruoste ei ole ongelma. Perus öljy ja suodatinvaihdot koneelle ja laatikolle ja alustan zekkaus ennenkuin ottaa vehkeen käyttöön.Luulisi tuolla sen muutaman tonnin pääsevän.
- Rellunomistaja
Tairat tarkottaa alavudella ollutta rellua? Hain sen eilen.. hyvin tuntuu pelaavan...
- kuntotesti
Taisi avaajalla pikaisesti lopahtaa motiivi pakun ostoon, eli homma myös pikaisesti hoidettu, kunhan kommentteja kelasi ;-)
- TyökalutLöytyy
Nämä nyt on näitä huuhaa kyselijöitä jotka eivät oikein ymmärrä että 30 vuotta vanha tai edes 15vuotias auto ei vaan yksinkertaisesti toimi luettavasti vaikka se olisi puoliksi uusin osin jo rakennettu toiseen tulemiseensa.
Kukaan ei myy huippukuntoista tai sellaiseksi laitettua ellei perikunnalta tai jollain ihmekohtalolla jäänyt vähälle käytölle jäänyttä yksilöä löydy,onhan niitäkin toki.
Pakettiautoihin ei pahemmin panostella ellei Jenkkivani.
Vanha mikä vanha eikä siitä uutta saa tai uudenveroista eikä edes sinnepäinkään vaan jossain tulee se piste vastaan että siihen ei kannata uhrata enempää euroja.
Ne jotka näin vanhalla kalustolla ajelevat osaavat itse korjata,tietävät viat ja on tilaa taitoa värkätä.
Ei nekään näihin isoja rahoja uhraa,parhaat yksilöt päältä valkkaavat ja käyttävät ne loppuun ennen kierrätykseen viemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096983- 954471
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524123- 513578
- 1923535
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483532Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672764
- 492569
- 131944