Ruotsissa (jossa hankintahinnan autoverosta luovuttiin kertaheitolla jo vuonna 1995, kun maa liittyi Euroopan Unioniin) on kaikki toisin. Naapurimaassamme rekisteröitiin viime vuonna huimat 345 000 henkilöautoa, eli yli kolminkertainen määrä Suomen lukuun verrattuna. Suomesa MYYNTI 100000autoa.
Vaikka Ruotsi on väkiluvultaan suurempi maa ja sen autokanta mittavampi, ei suuri ero selity edes puolittain mainituin seikoin. Suurelta osin autoverotuksen vuoksi Suomi jatkaa edelleen autoilun kehitysmaana ja Kuuban tiellä.
EU YHDENMUKAINEN VEROTUS AUTOILUSSA 1995 ALKOI
1
86
Vastaukset
- vahvat_jarrut
Mutta eikös Ruotsi ole samaan aikaan kiristänyt päästökriteerejä ja siten suorastaan pakottanut vähäpäästöisempiin autoihin siirtymistä?
Tulee samalla kuitenkin tarkkailla maan yleistä taloustilannetta ja työttömyystilastoja, sillä Ruotsilla on nähdäkseni mennyt taloudellisesti paremmin, joka on sekin mahdollistanut autokannan uusimista.
Mutta tokihan tuo verokuvion välitön käyttöönotto on ilmeisemmin ollut auttamassa asiaa.
Erikoinen tilanne miten Suomi on usein liiankin kuuliainen EU:lle laittaen kaikenkarvaisia asetuksia pikaisesti käytäntöön, mutta tuo lypsylehmä auton veromuutos on kuin satumalta jarruttanut raskaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467615
- 334203
- 573695
- 503180
- 172866
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons642541- 542398
- 512368
- 402339
- 162276