Millainen on kiusaaja

Mielipde

76

876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesa sanoo asiat niinkuin ne on
      tosin kiusaajissakin on eroa
      mutta koulukiusaajan empatianpuute ja täydellinen itsekeskeisyys on huono lähtökohta elämässä
      varallisuutta voi olla, mutta ystävät yhtä vaurioituneita kuin itse kiusaajakin
      yksinäisyys ja pystyyn lahoaminen usein kohtalonsa

• Vihollisistani selviän, mutta varon ystäviäni. Kanojen nokkimisjärjestys toistuu kiusaamisessa. Vahvempi pyrkii kiusaamaan heikompaansa. Sitten tulee surmia, kun heikompi turvautuu voimasuhteita tasoittaviin tekoihin

• Toiset kiusaa ja katuu myöhemmin. Toisilla se jää päälle ja jatkuu aikuisten elämässäkin.

• Yleensä koulukiusaaja siis se pääjermu, hankkii itselleen tukijoukon pikkukiusaajia, jotka ovat onnettomia pikkupaskiaisia joilla e iole tarpeeksi luonteenlujuutta seisokseen omilla jaloillaan. Tosin heistä voi ajanmittaan kehittyä vastuuntuntoisia yksilöitä ja sitten he katuvat raukkamaisuuttaan. Laumanjohtajasta tulee psykopaatti, rikollinen, narsisti tai sverigedemokraatti ;)

• Mun poikaa kiusasi aikoinaan yksi jermu joka veti muitakin mukaan hommaan.
        Nykyään tämä koijari on kuitenkin yksi poikani parhaista ystävistä. On kuulemma itsekin ihmetellyt miksi oli kakarana sellainen ääshoul.

Vaikka sälli onkin muuttunut, minä en ole vieläkään täysin antanut anteeksi hänelle.

• ammattikasvattaja

Koulukiusaajakin on vain lapsi, lapsena häntäkin pitää kohdella. Hänestä voi kasvaa oikealla ohjauksella kunnon ihminen. Pelottavaa jos paloma secon kaltaiset saavat kasvattaa lapsia ja leimata psykopaateiksi.

• Ei ole kunnia tuntea ainoatakaan kiusaajaa, sellainen tekisi aiheesta jotenkin intiimimmän ja henkilökohtaisemman.
      Voisi käsitellä ja kiusata häntä oikein urakalla, täällä porukalla, jos olisi yhteinen kohde.

• mitenkähänon

Onhan sitä täällä monta kertaa jo ehdotettu.
        Mutta tukijoukot ovat heti puolustelemassa.

• mitenkähänon kirjoitti:

Onhan sitä täällä monta kertaa jo ehdotettu.
        Mutta tukijoukot ovat heti puolustelemassa.

Et ehkä tajunnut sarkasmia viestissäni, olen toki ehdotuksen kaltaista yritystä huomannut.
        Olemme sentään aikuisia ihmisiä, näin oletan.

• "Ancelina"

Pyrsk!

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Pyrsk!

H.

hunksz

Sinä saat milloin tahansa kiusata minua :)

P.

• ihmetouhua
        Ancelina kirjoitti:

hunksz

Sinä saat milloin tahansa kiusata minua :)

P.

Tulihan se sieltä.
        Lurpsis.

• ihmetouhua kirjoitti:

Tulihan se sieltä.
        Lurpsis.

Voi teitä.
        Kiusaatko sinä minua :)

• "Paloma.se.co"

Voihan se mennä niinkin että...
      Nuoruuden kriittisyys ilmenee kiusaamisena.
      Aikuisena se taantuu pelkästään kriittisyydeksi.
      Jonka vajaa-aikuiset tuntevat kiusauksena.
      Vajaa-aikuiset sitten pyrkivät sortumaan kiusaukseensa kökkö-huumorilla.

H.

• Ei se yleensä mene niin.
        Ja kuka ja mikä on vajaa-aikuinen?
        Koska vajaavaisia ovat kiusaajat, ei kiusatut. Ei ole uhrin omaa syytä että häntä joku idiootti kiusaa. Koulukiusaajasta harvoin kasvaa empaattista, hienoa, toisia kunnioittavaa ihmistä.
        Kriittisyydellä ja kiusaamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

• länkytilänkyti

Muistatteko nämä Bodom-järven hirveät surmat?

• Paloma.se.co kirjoitti:

Ei se yleensä mene niin.
        Koska vajaavaisia ovat kiusaajat, ei kiusatut. Ei ole uhrin omaa syytä että häntä joku idiootti kiusaa. Koulukiusaajasta harvoin kasvaa empaattista, hienoa, toisia kunnioittavaa ihmistä.

"Paloma.se.co"

Toisia ihmisiä kiusataan.
        Toisia pienenä, toisia isona.
        Tietenkään välttämättä kytseessä ei ole sama henkilö.
        Kuten välttämättä ei ole kiusaajansakaan.
        -
        Oletan kyseessä olevan inhimillinen ominaisuus.
        Ihmis-Apinoiden kasti-jako.
        Naapuri-Rodun ylen-syöminen.
        -
        Miksi me siis potkimme tuota tutkainta vastaan?
        Miksi vaaditaan fiksujen ihmisten hyväksyvän idiootin täysin?
        Miksi fiksu ei saa hyväksyä osittain?
        Onko syynä se, että idiootti ymmärtää fiksusta vain osan.
        Jos noin, niin onhan se tasa-arvoista :)
        -
        Totta.
        Minä en ole maailman empaattisin ihminen.
        En tule lähellekään edes kakkos-sijaa.
        -
        Mutta ilman kaltaisiani ei nynnyistä tule koskaan yhtään mitään hyödyllistä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Toisia ihmisiä kiusataan.
        Toisia pienenä, toisia isona.
        Tietenkään välttämättä kytseessä ei ole sama henkilö.
        Kuten välttämättä ei ole kiusaajansakaan.
        -
        Oletan kyseessä olevan inhimillinen ominaisuus.
        Ihmis-Apinoiden kasti-jako.
        Naapuri-Rodun ylen-syöminen.
        -
        Miksi me siis potkimme tuota tutkainta vastaan?
        Miksi vaaditaan fiksujen ihmisten hyväksyvän idiootin täysin?
        Miksi fiksu ei saa hyväksyä osittain?
        Onko syynä se, että idiootti ymmärtää fiksusta vain osan.
        Jos noin, niin onhan se tasa-arvoista :)
        -
        Totta.
        Minä en ole maailman empaattisin ihminen.
        En tule lähellekään edes kakkos-sijaa.
        -
        Mutta ilman kaltaisiani ei nynnyistä tule koskaan yhtään mitään hyödyllistä.

H.

...vain osan.
        ...kyseessä...

H.

Ei se yleensä mene niin.

Paloma olen 100% samaa mieltä kanssasi.
        Lähipiirissä kiusataan pikkupoikaa koulussa, hän pieni, oli sanonut että ei jaksa elää.
        Poika on älykäs ja fiksu, epäilen että kiusaamisen taustalla on kateutta.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Paloma olen 100% samaa mieltä kanssasi.
        Lähipiirissä kiusataan pikkupoikaa koulussa, hän pieni, oli sanonut että ei jaksa elää.
        Poika on älykäs ja fiksu, epäilen että kiusaamisen taustalla on kateutta.

"mielikki.mummo"

Kommentoisitko myös minulle?

H.

• Olipa hyvä kun sai vahvistuksen ajatuksilleen ,olen aina halunnut pysäyttää kiusaajan voimalla,en kaikenkattavalla ymmärryksellä.

• ent.siivoojaparka

Olen nähnyt vain yhden kiusaajan tällä palstalla.
      Hän kirjoittelee aina eri nikeillä.

Sittenhän täällä on muutama niitä, jotka kiusaavat puolustajan viitta harteillaan. Etsivät oikein puolustettavaa, että pääsevät kiusaamaan "kiusaajaa".

• "Miksi me siis potkimme tuota tutkainta vastaan?
      Miksi vaaditaan fiksujen ihmisten hyväksyvän idiootin täysin?"
      Ei ne ole idiootteja joita kiusataan koulussa.
      Koulukiusaajat osoittavat jo lapsesta mitä HEILTÄ puuttuu, ei mitä heidän kiusauksensa kohteelta puuttuu. Koulukiusaajat pitäisi laittaa jo alakouluasteella terapiaan ja tutkia perusteellisesti miten heistä on kehittymässä pikkurikollisia: vanhemmat välinpitämättömiä? hoitavat huonosti velvollisuutensa lapsen ohjaamisessa ja kasvattamisessa? ovat itse olleet koulukiusaajia ja jotenkin heillä on vinksahtanut ajatus siitä että toisten kiusaaminen on jotenkin normaalia? Huostaanotto yksi mahdollisuus ja erikoistunut kasvattava koulumuoto häiriintyneille lapsille ja nuorille.

(Sinun kohdallasi, hunksz, on tietenkin jo myöhäistä korjata asiaa. Voit vain hattu kädessä käydä pyytämässä anteeksi niiltä joita olet kouluaikoinasi kiusannut.)

• "Paloma.se.co"

Miksi se ei ole muilta jo myöhäistä?
        Höpöti, höpöti hekin.
        Eivätköhän ole jo 60 ?
        Pitäisi olla ainakin.

H.

• ent.siivoojaparka

Se on vaikea mennä sanomaan, kuka kiusaa ja ketä. Kumpi on se idiootti.

Likan luokalla oli yksi tyttö, jonka mummo valitti monesti minulle, että hänen tyttöään kiusataan koulussa. Puhuin siitä likan kanssa. Hän oli ihan hämmästynyt ja sanoi, että sehän se itse on, joka kiusaa toisia.
        Jos kiusaajalle antaa kiusattu takaisin, niin kiusaajasta tulekin sitten yhtäkkiä se kiusattu. Miten sen ratkaisee, kuka silloin on kiusaaja? Kuka aloitti?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Likan luokalla oli yksi tyttö, jonka mummo valitti monesti minulle, että hänen tyttöään kiusataan koulussa. Puhuin siitä likan kanssa. Hän oli ihan hämmästynyt ja sanoi, että sehän se itse on, joka kiusaa toisia.
        Jos kiusaajalle antaa kiusattu takaisin, niin kiusaajasta tulekin sitten yhtäkkiä se kiusattu. Miten sen ratkaisee, kuka silloin on kiusaaja? Kuka aloitti?

"ent.siivoojaparka"

Tyttö on 60 ?
        Oletan, tuskin sinä häntä muuten tänne...
        Ethän?

H.

• ent.siivoojaparka
        hunksz kirjoitti:

"ent.siivoojaparka"

Tyttö on 60 ?
        Oletan, tuskin sinä häntä muuten tänne...
        Ethän?

H.

Niin, no.
        Soveltuu yhtä hyvin tänne.

Koulukiusaajalla on usein oma tukijoukkonsa jotka ovat mukana kiusaamisessa ja ei ole ollenkaan epätavallista että he syyllistävät kiusattua ja sanovat että sehän on itse se kiusaaja.

Niin, no.
        Soveltuu yhtä hyvin tänne.

"ent.siivoojaparka"

Ei täällä saa kiusata vanhoja miehiä nuorilla tytöillä.
        Ainoastaan nuorekkailla kommenteilla.
        Eikä niilläkään pidä typerästi antaa olettaa. :)
        Minkäänlaista.

H.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Koulukiusaajalla on usein oma tukijoukkonsa jotka ovat mukana kiusaamisessa ja ei ole ollenkaan epätavallista että he syyllistävät kiusattua ja sanovat että sehän on itse se kiusaaja.

Niinhän se onkin.
        Usein sillä kiusaajalla on se ajattelutapa, että joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan.
        Ne, jotka eivät mene hänen mobbausryhmäänsä mukaan, ovatkin yhtäkkiä niitä hänen kiusaajiaan, hänen vastustajiaan. Ja kiusaajiahan ei suvaita, niistä pitää tehdä kantelu mummille ja opettajalle.

• Tavuviiva

Voiko tässä ketjussa kirjoittaneet vakavalla naamalla väittää, etteivät ole kiusanneet koskaan muita? Kiusaajilla on minun mielestäni heikko itsetunto ja he tarvitsevat kaikenaikaa vahvistusta muilta: eiks tuo olekin vähän sitä tai tätä ja siitä sitten siirrytään seuraavaan vaiheeseen eli sakinhivutukseen eli me-vaiheeseen.
      Miksi ihmiset tarkastelevat aina muita, että hän tai he. Miksi ihmiset poimivat jonkin tietyn tapauksen eli projisoivat jotenkin muihin sen hirveän kysymyksen, että kiusaanko minä jotakuta tai edes, että osaanko kiusata.
      Nyt ei siis ole kysymys erimielisyydestä jonkin asian x-suhteen vaan sellaisesta rehellisyydestä, että kehtaako aina osoittaa muita, että nuo kiusaa.
      Ja sitten aivan eri asia on kiusoittelu, joka on lämminhenkistä jne.

• Minä en ole koskaan ollut koulukiusaaja. En ole koskaan viikkokaupalla, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen kohdistanut henkistä tai fyysistä väkivaltaa toiseen lapseen, nuoreen, aikuiseen. En livessä, en virtuaalisesti, en edes ajatuksissani. Kun puhutaan koulukiusaamisesta niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan olisi joskus, satunnaisesti, ehkä ilman tarkoitusta kiusoitellut tai loukannut jotain toista, mutta se onkin sitten aivan eri asia.
        Olen työssäni nähnyt aivan liian paljon koulukiusaamista, ollut mukana niiden selvittelyssä ja seurannassa tietääkseni miten pahasta asiasta onkysymys ja miten se voi haavoittaa ja pilata lapsen elämän. Sosiaalista fobiaa, masennusta, autismia, koulunkeskeyttämistä, mielenterveysongelmia jne usein seurauksena koulukiusaamisesta. En löydä siitä kylläkään yhtään mitään puolustelteltavaa. Kaikilla lapsilla on oikeus saada käydä koulua ilman että jotkut idiootit tekevät heidän elämästään helvettiä. Vaikka olisivatkin erilaisia, heikompia, ujompia, vammaisia, verkkareissa vain kaksi raitaa koska yksinhuoltajaäidillä ei ole ollut varaa ostaa sitä kolmatta.

• bbbbbbbbbbb
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä en ole koskaan ollut koulukiusaaja. En ole koskaan viikkokaupalla, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen kohdistanut henkistä tai fyysistä väkivaltaa toiseen lapseen, nuoreen, aikuiseen. En livessä, en virtuaalisesti, en edes ajatuksissani. Kun puhutaan koulukiusaamisesta niin se ei tarkoita sitä etteikö kukaan olisi joskus, satunnaisesti, ehkä ilman tarkoitusta kiusoitellut tai loukannut jotain toista, mutta se onkin sitten aivan eri asia.
        Olen työssäni nähnyt aivan liian paljon koulukiusaamista, ollut mukana niiden selvittelyssä ja seurannassa tietääkseni miten pahasta asiasta onkysymys ja miten se voi haavoittaa ja pilata lapsen elämän. Sosiaalista fobiaa, masennusta, autismia, koulunkeskeyttämistä, mielenterveysongelmia jne usein seurauksena koulukiusaamisesta. En löydä siitä kylläkään yhtään mitään puolustelteltavaa. Kaikilla lapsilla on oikeus saada käydä koulua ilman että jotkut idiootit tekevät heidän elämästään helvettiä. Vaikka olisivatkin erilaisia, heikompia, ujompia, vammaisia, verkkareissa vain kaksi raitaa koska yksinhuoltajaäidillä ei ole ollut varaa ostaa sitä kolmatta.

Autismia ????

• bbbbbbbbbbb kirjoitti:

Autismia ????

Aspergerin syndrooma on lievä autismin laji. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa koulukiusaaminen laukaisi aspergerin syndrooman koululaisessa. Diagnoosi on ammattilaisen tekemä, ei minun.

• Pernilla
        Paloma.se.co kirjoitti:

Aspergerin syndrooma on lievä autismin laji. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa koulukiusaaminen laukaisi aspergerin syndrooman koululaisessa. Diagnoosi on ammattilaisen tekemä, ei minun.

Toisinaan tarvitaan diagnoosi suojaamaan yksilöä tai esim. byrokratian vuoksi rahoitusta varten. Muuten voitaisiin pärjäillä / kuntouttaa ilman sitäkin. Leimautumistahan se joka tapauksessa aiheuttaa.

Mielenkiintoinen aihe on toden totta tämä autismin kirjo (Alzheimerkin siihen liittyy) ja laukaisevat tekijät. Myös ravinnolla voi olla autismiinkin vaikutuksensa. Aikalailla tutkimaton suo tämä on vielä.

• Taas eriävä mielipide. " Hän on ilkeä paskiainen, jonka sosiaalisissa taidoissa ei ole mitään vikaa. Hänen sydämessään on vikaa. Tai psykologisemmin sanottuna, hänen empatiakyvyssään mättää pahasti."

Minkä ikäisistä kiusaajista on nyt kyse? Lapsista?

Tuohan puhuu psykopaateista ja sosiopaateista. Ei tavallisista lapsista jotka opettelevat vasta miltä mikäkin tuntuu. Joilla on heikko itsetunto, paskamaista kotona, tai joille aikuiset ei aseta rajoja.

Olen sen nähnyt sen kahteen kertaan, miten koulussa vastataan kiusaamiseen. Hyssytellään, "meillä on KIVA-koulu", ei puututa koska kiusaaja saattaa saada trauman, ei puututa koska se ja se vanhempi on hankala. Näin annetaan lapselle valtaa, joka on hänelle haitaksi, ja joka syö häntä itseäänkin.

Aikuisten vika se on. Ei lasten.

• http://fantasticplayrooom.blogspot.se/2016/08/koulukiusattu-luokkakokouksessa.html
        "Minua, aikuista ihmistä, jännittää julkaista tätä. Jostain syystä olen häpeissäni. Pelkään ja samaan aikaan tahdon koulukiusaajieni näkevän tämän. Enää en kuitenkaan pelkää heitä. Pelko on muuttunut halveksunnaksi jo vuosia sitten. Sillä vika ei ollut ikinä minun. Kenenkään ihmisen mikään ominaisuus ei ikinä ole minkäänlaisen kiusaamisen syy."
        Koulukiusaajat eivät koskaan ole tavallisia, normaaleja lapsia. Empatian puute ja vallanhalu, toisen ihmisen pelosta ja hädästä nauttiminen jne. ovat varmoja oireita muodostumassa olevasta luonneviasta. Koulukiusaaja tarvitsee akuuttia asiaan puuttumista ja apua yhtä paljon kuin hänen uhrinsa. Muut pikkupaskiaiset (kiusaajan tukijengi)tarvitsevat vain rajoja ja jonkun joka opettaa heille miten ollaan ihmisiksi.

http://fantasticplayrooom.blogspot.se/2016/08/koulukiusattu-luokkakokouksessa.html
        "Minua, aikuista ihmistä, jännittää julkaista tätä. Jostain syystä olen häpeissäni. Pelkään ja samaan aikaan tahdon koulukiusaajieni näkevän tämän. Enää en kuitenkaan pelkää heitä. Pelko on muuttunut halveksunnaksi jo vuosia sitten. Sillä vika ei ollut ikinä minun. Kenenkään ihmisen mikään ominaisuus ei ikinä ole minkäänlaisen kiusaamisen syy."
        Koulukiusaajat eivät koskaan ole tavallisia, normaaleja lapsia. Empatian puute ja vallanhalu, toisen ihmisen pelosta ja hädästä nauttiminen jne. ovat varmoja oireita muodostumassa olevasta luonneviasta. Koulukiusaaja tarvitsee akuuttia asiaan puuttumista ja apua yhtä paljon kuin hänen uhrinsa. Muut pikkupaskiaiset (kiusaajan tukijengi)tarvitsevat vain rajoja ja jonkun joka opettaa heille miten ollaan ihmisiksi.

Kiitos, hieno kirjoitus. Selvensi ja tuki Nevalaisen ajatuksia.

Pitäydyn silti mun kannassa, että kiusaaminen ei ole lasten vika, vaan aikuisten. Nuorikaan ei osaa vielä kääntää kelkkaa, eikä tiedä mitä tehdä jos voi huonosti. Hän purkaa sen minne pääsee purkamaan.

Se on aikuisten asia pistää rajat. Mun lapset kävi kahta koulua. Ala-asteella vallitsi vapaus, siellä annettiin lasten itse selvittää riitoja, täysi anarkia voisi sanoa. Useampaa lasta kiusattiin.

Ylä-asteella meno oli ihan toista, jo ekasta päivästä lähtien. Vanhempain illassa melkein itketti, kun rehtori sanoi, että meidän lapset haluavat jo irtautua ja olla omia persoonia, mutta muistakaamme - he ovat vielä vain lapsia jopa 9. luokkalla. Ja siellä oli kuria. Siellä puututtiin vakavuudella kaikkiin kiusaamisiin. Vahinko kyllä hän lähti pois, muihin hommiin.

http://fantasticplayrooom.blogspot.se/2016/08/koulukiusattu-luokkakokouksessa.html

Kiitos Paloma hienoista kannanotoista <3

• Tavuviiva

Hmp.f:lle: samaa olen havainnut. Koulu on veltto puuttumattomuudessaan. Vuosia sitten puutuin lapseni ja tämän kaverien touhuihin. Soitin rehtorille ja halusin ryhmäkeskustelun. Pyysin kiusaamisen kohteen äidinkin mukaan. Halusin "solidaaristen" ystävien käsittävän ja saavan varoituksen, että sakinhivutus ei käy eikä sekään, että yksi pelkää kouluunmenoa, kun kahden lapsen välillä oli riitaa. En suostunut vaikenemaan, vaikka kaverit tukivat lastani. Enkä voinut olla puuttumatta tilanteeseen vaikka oma lapsi tuli myös suurennuslasin alle. Kokemus oli äärimmäisen epämiellyttävä, mutta koin sen velvollisuudekseni. Kuitenkin välit näihin kavereihin on nyt ihan hyvät.
      Hmp.f. mielestäni toi juuri sen asian, mitä olen miettinyt. Monelle koulu on ehkä ensimäinen paikka, jolloin ollaan vanhepien ulottumattomissa, siksi lapsilta tulee ylilyöntrjä, vallattomuutta. Tällöin tarvitaan aikuistakin aikuisempaa puuttumista eikä nössöilyä.

• Jep. Jouduin myös puuttumaan asioihin ala-asteella, ja edelleen on vanhempia kylässä jotka karttavat mua.

Jos miettii kovan luokan kiusaajan kannalta, niin on hyvin mahdollista ettei hän ole kotona saanut oikeita eväitä. Lapsi joka ei tunne empatiaa, voi olla joko psyko/sosiopaatti tai sitten hän ei ole saanut sitä osakseen lapsena. Hän ei tiedä miltä empatia tuntuu, koska hän ei ole sitä kokenut. Selvitä sitten sellaisten vanhempien kanssa kiusaamista, eihän se helppoa ole. Mutta ei se myöskään ole lapsen syytä.

Vanhemmatkaan tuskin ovat paskiaisia. Tajuaako ne edes aina tekevänsä väärin. Takana voi olla oma raju lapsuus, alkoholi, masennusta, mitä vaan. Silti ei saa liikaa ottaa sitä huomioon, ei niin paljon ettei uskalla tarttua.

• Haluan erittäin vahvasti huomauttaa että minun vanhenpani eivät ole syyllisiä minun kiusaajan-uraani.
      Eivät norena, eivät vanhana ollessani.
      Saisitte hävetä edes epäillessänne moista.
      Kun ottaa huomioon nykyisen asemani ja eläkkeeni, katson saaneeni vanhemmiltani kaikki tarpeelliset eväät.
      Hauskaakin elämäni on ja on ollut.
      Kummallista, että vaikka olen kertonut kiusaajasta kaiken, oikeinpa asian-tuntijana, niin vieläkin minusta jaksetaan jauhaa.

H.

• Minä en ole kuin ohimennen viitannut sinuun ja sinun halveksittavaan käytökseesi koulukiusaajana. Puhun koulukiusaamisesta, sen syistä ja seurauksista yleisesti.

(En tunne vanhempiasi enkä tiedä miten he olisivat voineet estää sen että sinusta tuli koulukiusaaja. Mutta jos vertaan omiin muistoihini senaikaisesta jämsänjokilaakson koulukulttuurista ja kotikasvatuksesta, niin minulla on omat epäilyni asiasta. Valitettavan monessa kodissa lapset kasvatettiin hyvin vähän empaattisiksi ja pikemminkin yllytettiin olemaan kovia ja tunteettomia ...tyypillistä keskisuomalaista käpykyläkulttuuriako? Vai koskeeko vain Jämsän komiita?)

• Hunksz. Yksi lasten vahva piirre on, että puolustavat aikuisiaan viimeiseen hengenvetoon, vaikka selkäänsä olisi pienenä saanut.

Kiusa sikseen. Mä en näe sua kiusaajana. Näen sua lähinnä tylsistyneenä pappana, joka on ollut ja nähnyt netissä niin paljon, että ikuinen vainoharhaisuus vaivaa. Ehkä hieman laiskistunut myös, mainostat kuinka fiksu olet, mutta harvemmin näkee sun tuottavan mitään muuta tekstiä kuin runoja. Sääli, älysi menee ihan hukkaan.

• Hunksz-on-aivan

käsittämättömän tyhmä.
        Ja kaiken huipuksi hän luulee olleensa / olevansa fiksu.

Ei omaa oman tilansa tuntoa.

Kiusaajaa inhoan koko sydämeni kyllyydestä.
        Hunksz on huonolla itsetunnolla varustettu.

Siitä poikii kaikki tuo huono käyttäytyminen.

Todennäköisesti juonut aivonsa jo murrosikäisenä, jolloin kehitys aikuiseksi mieheksi ei ole päässyt tapahtumaan.

• pitää.paikkansa
        Hunksz-on-aivan kirjoitti:

käsittämättömän tyhmä.
        Ja kaiken huipuksi hän luulee olleensa / olevansa fiksu.

Ei omaa oman tilansa tuntoa.

Kiusaajaa inhoan koko sydämeni kyllyydestä.
        Hunksz on huonolla itsetunnolla varustettu.

Siitä poikii kaikki tuo huono käyttäytyminen.

Todennäköisesti juonut aivonsa jo murrosikäisenä, jolloin kehitys aikuiseksi mieheksi ei ole päässyt tapahtumaan.

Haukkuukin kuin mikäkin rakki kaikkia.

• Vhimsf

No entä tilanne että ihmisen sydämessä on todella vikaa
      - niitä riippuvuuksia mitä toiset aiheuttaa - on vaikea kestää niin lasten kuin aikuistenkin - omaa rauhaa ei koskaan ole sallittu.
      Ei mitään omaa saa omistaa koskaan, koskaan ei ole hyväksytty mihinkään jos ei ole sitä tai tätä, tiedän että muakin nimitellään kiusaajaks - kun ei vammoineen halua olla esm mkään seksiläärä ja on rajut kokemkset epäonnistuneesta parisuhteesta, omasta turvattomuudesta ynnä lasten ja lastenlastenkin..
      Vammoistakin kun akat hakkasi - lapsia, joilla ei ollut niin isää kui äitiäkään
      - olen itsekin kuullut monenkin nuoren ja lapsenkin sanovan että en jaksa elää
      - ei koskaan saa surra, olla masentunut, vihainen, tuntea tunteita, ihmisten vihan kyllä tuntee omassa kehossaan - sitäkin on turha toitottaa ettei hyväksy tai
      ole hyväksytty - riiston maku kaikessa - ku joku kättelyssä jo ilmoittaa että mitäs sinne tai tänne oot tuppautumassa? Kaatuko joku paskasäkki taas jonkun niskaan?

• Asun päiväkodin naapurissa ja kuulen sieltä pihalta milloin mitäkin.

Yhteen aikaan kuulin usein
      "Ellillä on pissat housussa. ", "Taas Ellillä pissat housussa."

En tiedä miten tädit tähän puuttuivat ja puuttuivatko lainkaan.

Mutta ei tarvitse odottaa ala-astetta, päiväkodista se jo alkaa ja jatkuu,
      jos annetaan jatkua. Aikuisen pitää aina katkaista.

• tööttt

Lapset ovat tosi raakoja toisiaan kohtaan
      - monia on rääkätty ja kiusattu pitkälle aikuisikään asti - itseänikin.
      Olin joskus naimisissakin miehen kanssa joka suhteen alusta alkaen hoki että oot
      pelkkä kusitolppa ja -housu. Seksitkin semmosta että akalle ja lapsille käsiraudat ja pulikalla päähän tai persuuksiin - joku vajaushan lie vaippamarkkinoinnissakin
      ilmeisesti?

• sohvisperuna

Naapurissa asuu koulukiusattu lastensuojelun hemmottelema "elämänopiskelija"
      Katsoo oikeudekseen kiusata reuma-ja astmasairasta mummoa ympäri vuorokaudet.

• sohvisperuna

TUPAKOINNILLAAN

• Tavuviiva

No, tulipa tällaistakin vielä mieleen. Jos olemme nyt 60 , vanhempamme ovat sotasukupolvea. Jo heillä on/oli ollut pitkään vaiettu trauma. Heidän tunnemaailmansa saattoi olla varsin karu. Työtä, työtä. Eipä paljon herkistelty. Miehet itkivät korkeintaan hautajaisissa. En muista poskipusuja tai suurieleisiä halaamisia kuten nykyisin tehdään. Se ajatus vallitsi, että joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. Ehkä noiden sotasukupolvien korvissa jotkut itkut, marinat olivat pikkuvikinää, tarpeetonta ja opettajat olivat samassa sopassa mukana. He myös ottivat lapsia silmätikuikseen, ikäänkuin huonoiksi esimerkeiksi. Julmaa.Vasta me olemme oppineet osoittamaan tunteitamme paremmin. No, miten tämä liittyy nykykouluun. Onko koulu tunneilmaisultaan jäänyt sine edellispolvien tasolle. Ja tämä korostunut ajattelu, että jokainen on oman onnensa seppä hylkää heikoimmat epäonnisiksi niin varhain. Koulujen opettajien pitäisi mennä kesälomakaudella kesäharjoittelijoiksi pariksi kuukaudeksi eri työpaikoille, että avautuisi silmät, millaiseen arkeen suuri osa aikanaan sijoittuu. Siis jätetäänkö lapsia ryhmän ulkopuolelle. Joutuvatko he olemaan syrjässä, kuten tuttu kertoi ohittaessaan koulupihan. Tässä pitäisi tuntea opettajien pisto sydämmessään. Ei näin. Kaikki pitäisi ottaa mukaan, ketään ei saa jättää, ketään ei saa syrjiä. Voihan olla, että lapsi, joka jätetään oman onnensa jojaan, jossain vaiheessa haluaa tulla huomatuksi ja toteuttaa sen epämiellyttävällä tavalla.

• Pernilla

Nuoremmilla opettajilla on jo 3-kymppisinä takanaan enemmän pätkätyösuhteita (työpaikkoja ne koulutkin ovat) kuin perinteisesti on ollut alalta eläkkeelle jäävillä koko uransa jälkeen. Toki olisi hyvä kokeilla muitakin hommia - ja niin moni tekeekin. Kiusaaminen ei ole varmaan outo ilmiö kenellekään. Mutta mitä tarkoitat, mihin lapsia pitäisi valmentaa? Ei kai sentään tule järjestää siedätyshoitoa jo koulussa tulevaa työpaikkakiusaamista ennakoiden?

• Tavuviiva

Johan on markkinat: lapsia pitää valmentaa ottamaan huomioon toisensa, pitämään toisten puolia eikä osallistumaan sakinhivutuspuuhiin. Ja voihan sitä sanoa siedätyshoidoksi, jos lapset saavat terveen, oikeamielisen itsetunnon.
      Minusta on kovin surullista se, että asioita tarkastellaan vain koulusta käsin, ikäänkuin eristyneeltä saarelta. Jos valmiuksia ei anneta lapsille, mitä he koulussa tekevät? Vanhemmat ovat antaneet todella ison valtakirjan opettajille: kasvattakaa, antakaa tietoa, opettakaa oppimaan sekä yhdessä että itsenäisesti. Ja miksi tämä: että lapset löytävät paikan aikuisina. Vanhemmat toki tukevat, mutta he siellä koulun ulkopuolella tekevät koulutuksen=opettajien työpaikat mahdolliseksi maksamalla veroja.
      Minusta suomalaiset opettajat ovat hirveän herkkähipiäisiä eli jos osoitat jonkin asian omituisuutta, heti ollaan takajaloilla. Mutta oppilaisista piittaamisen ei tuo herkkähipiäisyys sitten aina riitäkään.
      Sanoisin, menkää välillä muuhun maailmaan työskentelemään. Kokemus on erittäin terveellinen.
      Voitaisiinhan asia kääntää näinkin, että kun työpaikoilla on kiusaamista, juontuuko se jo kouluajoista ja miksei sitä ole osattu kitkeä pois? Jos on, niin opetustoimi saa mennä todella itseensä.

• Pernilla

Sinua nimimerkki "Tavuviiva" riivaa nyt jokin selittämätön koulukielteisyys ja harhakäsitys siitä, että koulu olisi erillinen saareke ulkopuolella yhteiskunnan. Toisaalta vaadit veromaksajana esim. työpaikkakiusaamisen poiskitkemistä koululaitoksen toimesta.

"Sanoisin, menkää välillä muuhun maailmaan työskentelemään. Kokemus on erittäin terveellinen."

Mitä sinä tarkoitat?

• Tavuviiva

Tarkoitan juuri sitä, mitä kirjoitin, että opettajille tekisi hyvää työskennellä muissa työyhteisöissä kuin siellä koulussa. Mielestäni aikuisten maailmaan siirtyy kaikenaikaa juuri koulunsa lopettaneita nuoria: hyvin pärjääviä ja niitä jotka kamppailevat jaksamisen, pärjäämisen kanssa. Sosiaaliset taidot voivat olla epätasaiset. Hyvä koulu hyvät opettajat antaa hyvät ja huono koulu huonot opettajat huonot eväät. Onhan koulut kursseerattu.
        En todellakaan ole koulukielteinen, vaan vaadin siltä todella paljon.
        Sen pitää antaa aidot mahdollisuudet. Miksi siis, kun keskustelen 40-vuotiaan opettajan kanssa, se puhe on kuin 50-luvulta. Arghhhh.
        Ehkä olen riivautunut omien havaintojen pohjalta. Olen mm. perehtynyt työsuojeluun, että sieltä tulee se peili.

• Pernilla
        Tavuviiva kirjoitti:

Tarkoitan juuri sitä, mitä kirjoitin, että opettajille tekisi hyvää työskennellä muissa työyhteisöissä kuin siellä koulussa. Mielestäni aikuisten maailmaan siirtyy kaikenaikaa juuri koulunsa lopettaneita nuoria: hyvin pärjääviä ja niitä jotka kamppailevat jaksamisen, pärjäämisen kanssa. Sosiaaliset taidot voivat olla epätasaiset. Hyvä koulu hyvät opettajat antaa hyvät ja huono koulu huonot opettajat huonot eväät. Onhan koulut kursseerattu.
        En todellakaan ole koulukielteinen, vaan vaadin siltä todella paljon.
        Sen pitää antaa aidot mahdollisuudet. Miksi siis, kun keskustelen 40-vuotiaan opettajan kanssa, se puhe on kuin 50-luvulta. Arghhhh.
        Ehkä olen riivautunut omien havaintojen pohjalta. Olen mm. perehtynyt työsuojeluun, että sieltä tulee se peili.

Joskus 80- tai 90-luvulla teki Mikko Takala väitöskirjan kouluallergiasta. Hänen suosituksenaan oli, että opettajat kävisivät perehtymässä asioihin mm. vankiloissa ja mielisairaaloissa. Iso laiva kääntyy hitaasti.

• Kyllä kotona puhuminenkin auttaa.
      Poikamme kuului suosittuihin koulussa, puhuin hänelle pienestä pitäen että jos huomaat että jotain kaveria kiusataan niin puolusta häntä.
      Poika otti asian omakseen toi meille kotiinkin kavereitaan joita oli kiusattu, ei varmasti kiusannut ketään.
      Itseäni kiusattiin koulussa kun olin herkkä punastumaan, en ole enää.
      Ikävä maku siitä jäi vaikka melko lievää oli.

• Tavuviiva

Olet oikeassa. Eivät vanhemmat vanhemmuuttaan saisi laistaa.
        Hieno poika.

• ent.siivoojaparka

Se puolustaminen pitää vain osata tehdä niin, ettei ala haukkumaan (vaikka idiootiksi tai paskiaiseksi) kiusaajaa ja sillä tavalla ota tavallaan itselleenkin kiusaajan roolin.

• Tavuviiva

Olet myös oikeassa.

• Täytynee tämän, maailmaa-rakastavan hipin hiukan keventää tämän aloituksen raskasta, itkuista tunnelmaa.
      Kun MINÄ muutin kotoa, olin 16V. komistus, kaikkien naisten ilkeän rakastettava renttu.
      -
      Syystä, jota tuskin koskaan tulen ymmärtämään, ostin parakille kattilan.
      Höyrytys-kattilan.
      Vaikka ostos oli vahinko, avasi se minulle polun, jonka päästä löysin itseni, aika hyvänä kokkina.
      Kuten yksi kattila täälläkin "kotona", tuokin kattila melkein muuttui mustan-puhuvaksi höyryksi.
      -
      Sitten se itse asia.
      Miten minusta saattoi tulla rakastava, rakastettavan lempeä hippi?
      Hieno poika.
      Joka edelleen olen.

H.

• Muistellessani menneitä aikoja 16-vuotiaan näkökulmasta niin vähän ilkeät komeat kollit olivat suosittuja tyttöjen keskuudessa.
        Itse olin kaikkea muuta kuin hippi, olin se hiljainen kiltti tyttö.
        Kiltti olen vieläkin, hiljainen en.

Olen aina ollut vastavirtaan menijä, usein on tullut kuraa niskaan. Olen vaistomaisesti heikomman puolella oman ymmärrykseni mukaan.

En valitettavasti aina ymmärrä mitä tarkoitat viesteilläsi täällä.
        Kukaan ei ole sanonut että olen yksinkertainen, ehkä pohjalaisena aika suoraviivainen.

• Minussa itsessäni on myös tuo tuulimyllyjä vastaan taisteleva Doña Quixote ja oman tien kulkija, oman tähden seuraaja jo pienestä pitäen. Olen sosiaalinen ja minulla oli koulussa aika helppoa koska koulunkäynti sinänänsä oli helppoa ja kavereita ihan mukavasti. Minulla nyt vain on joku oikeudenmukaisuusgeeni joka pakottaa osoittamaan sormella joka kerta kun näen jotain pahaa tapahtumassa pienemmälle ja heikommalle. Hiljainen ja kiltti en ole koskaan ollut enkä suostunut isoon taloon emännäksi vaan läksin humputtelemaan maailmalle.

• Taviviiva

Hei avaisitko tuota keskimmäistä kappaletta enemmän.
      Tahdon tietää.
      Metaforaa vai jtkn muuta?

• Minulleko?

H.

• Tavuviiva

Joo.

• Tavuviiva kirjoitti:

Joo.

Minulleko?

"Tavuviiva"

Enkä avaa.
        Tarina on totta.
        Palstalla on myös lukijoita jotka ymmärtävät minua.
        Olet lähellä totuutta sinäkin metaforasi kanssa.

H.

• Tavuviiva

No, piti jo häipyä tästä. Mutta, mitäs sanot tästä: jos hellan levy on jäänyt päälle ja hehkuu jo punaisena, mitäs teet. Minä laitan ison kattilan täynnä vettä ja kas kuumuus siirtyy kattilaan ja liesi jäähtyy.
        Höyryt haihtuu tästäkin signorinasta.....
        Taidan ottaa jäätelöä, että jäähdyn......hih,

• Olen ilahtunut siitä että minua nimitellään.
      Vaino-hulluksikin.
      Hyvin on kuitenkin aina samoja laatu-sanoja.
      Olenhan itse antanut luvan purkaa pattinsa minuun.
      Mieluummin kuin johonkin toiseen.
      Sillä hän ei saata ymmärtää elämää lähellekään niin hyvin kuin minä ymmärrän.
      Laittakaa kuitenkin aina osoite, eli minun nimmarini, etteivät syyttömät ala luulotella itsestään.
      -
      Minua kuitenkin toisinaan hävettää.
      Epäillyksen hiipivän että hiljaisuus on saman-mielisyyden merkki.
      Mutta tuo tunne menee ohi yhtä nopeasti kuin Tupakan-kaipuu.

H.

• Mutta niin, puhutaan nyt sinusta Hunksz, kun sinä sitä niin toivot. Tuntematta sinua henkilökohtaisesti tunnen sinut aikasi, paikkasi ja kulttuurisi tuotoksena.
        Miten sinusta tuli lempeä, rakastava hippi, kerroppa se meille.
        Inquiring minds want to know.

Mutta niin, puhutaan nyt sinusta Hunksz, kun sinä sitä niin toivot. Tuntematta sinua henkilökohtaisesti tunnen sinut aikasi, paikkasi ja kulttuurisi tuotoksena.
        Miten sinusta tuli lempeä, rakastava hippi, kerroppa se meille.
        Inquiring minds want to know.

"Paloma.se.co"

Ralli-yhteys on katkaistu.
        Alan kohta vaipua unen helmoihin.
        Joten huomenna lisää.
        -
        Kuitenkin kommentti kysymykseesi:
        Minua haukutaan iloisesti, koska tietoa on noin paljon, haluan että haukkujat ratkaisevat myös hippi-HUNKSZ:n .
        Osaavathan he?
        Eivätkö osaakin?

H.

• kokemustatöissä

Pohjalaiset pitää helposti toista ihmistä yksinkertaisena ja sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi he muita näin nimittävät.Huumoria pitäs olla heillä enempi, vaikkapa kuin Savolaisilla, mutta aina se on liiantotista ja nauraa ei saa helposti mistään.
      Jos nauraa on yksinkertainen, jos itkee on raukka eli miten pitäs olla heidän mielestään jos on muka normaali.

• Ladymummu

Miten pitäisi olla ollaksesi muille mieleen ? Siinä se vika onki , jos yrität olla muille mieleen , jos siitä on sulle haitaksi asti harmia Lopeta muien eteen nuoleminen .Jos ei kelpaa oman näköinen kuvaruutu muille , niin vika paranee hakeutumalla sellaiseen seuraan , joilla ei ole antennissa vikaa !

• R.J

Kovasti on vastailtu koulukiusaamisen tiimoilta. Onks reilukerholaiset kuolleet, kun ei kukaan valittanu palstakiusaajista? Huntsi nyt vielä on kuvioissa, muttei läheskään yhtä retee, kuin 'reiluina'aikoinaan.

• Mitä_vanhempi_

niin sitä enemmän pahuus vain lisääntyy ainakin mummoilla täällä palstallakin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94