Latasin juuri tunnetulta sivustolta "Internet Archive" pdf-kopiot Suomessa vuosina 1909 - 1921 julkaistusta Tietosanakirjasta. Hieno ja merkittävä 11-osainen kirjasarja. Teoksen nimekkäistä toimittajista ainakin eräät elivät vielä 1950-luvullakin, joten Suomessa ja muualla Euroopassa tekijänoikeudet ovat ilmeisesti yhä voimassa.
Yhdysvalloissa taas ennen vuotta 1923 julkaistut teokset ovat vapaasti levitettävissä, ja laillisesti levitetyn teoksenhan saa Suomessa kopioida omaan käyttöön.
Tällaisilla isoilla verkkosivustoilla on tavallisesti peilipalvelimia eri puolilla maailmaa. Jos latasin kopion amerikkalaiselta palvelimelta, olen siis käyttänyt täysin laillista lähdettä ja oma yksityinen kopioni on myös laillinen. Jos kopio oli jollain eurooppalaisella serverillä, lähde oli laiton ja minäkin olen siis rikkonut lakia. Ei ole helppoa tämä lex Karpelan noudattaminen, kun en tiedä missä tietokonesalissa levy pyörähti toimittamaan minulle tiedot.
Asiaa sotkee edelleen se, että kirjat on digitoitu Toronton yliopiston kokoelmasta ja Kanadan laillakin saattaa olla sanomista asiassa. Sen kantaa en edes uskalla arvailla. Jos kopiointi siellä on kiellettyä, kirjat on tietysti voitu viedä USA:n puolelle skannattavaksi...
Rikoinkohan lakia?
Miss_Suomen_laki
1
145
Vastaukset
- 12365577
Jos jotain internet archivessa on, on se vapaasti ladattavissa ja käytettävissä, näin ainakin teoriassa kuuluisi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225184- 254368
- 272481
- 342264
- 371998
- 151918
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191597- 121531
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211257Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101174