- miksei rautatiekiskoja leikattu ennen sillee 45 asteen kulmassa ,että olisi vältytty siltä hakkauksen aiheuttamalta kiskon tylpistymiseltä?
raudanvalssaus
11
179
Vastaukset
- nimimerkki.toinen
Ei taida kuulua tänne, mutta kuitenkin.
On noita kiskojen päitä joskus muotoiltu niin, että päässä on viiste niin, että keskellä on 45 asteen kulma ja reunoilla kohtisuora. Vähän niinkuin S-muoto.
Oli tuommoisia käytössä vielä joskus 1960-luvulla. Eikä tuollaisella tosiasiassa mitään saavuteta, koska kiskon selkä on kaareva ja rako päiden välissä saattaa muuttua monta millimetriä.
Vaihteissa teräviä päitä käytetään edelleen. - Kaiken_Kokenut
Ennen vanhaan rautatiekiskoja leikattiin useilla eri tavoilla eri maissa ja eri mantereilla eri vuosikymmenillä yli sadan vuoden ajan. Ja kaikki ihan tarpeen ja saatavilla olevien välineiden mukaan parhaalla tiedolla ja taidolla. Eivät tosin geologit.
- Radan-joskus-nähnyt
Lämpölaajeneminen on ongelma. Entisen ajan kiinteästi puisiin ratapölkkyihin pultatuilla pätkäkiskoilla piti olla liitoksessa varaa laajentua ja supistua miinus neljänkymmenen ja plus kolmenkymmenen viiden asteen välinen piituuden muutos. Jos rako oli liian pieni, koko kisko vääntyi kuumuudessa. Talvipakkasilla rako oli suurimmillaan ja kolkkasi kovaa.
Viisto pää olisi voinut nostaa helteellä kiskon toisen päälle.
Nykyään kiinnityspulttaus betonisiin ratapölkkyihin on kiskon liukumisen salliva ja kiskot ovat hyvin pitkästi hitsatut yhteen ja lämpölaajeneminen luistattaa kiskoa seuraaviin vaihteisiin saakka.- nimimerkki.toinen
Eipä taida tuosta mikään pitää paikkaansa edes geologia-palstalla.
- seTyssääntyy
Ei ainakaan kiskon luistatus seuraavaan vaihteeseen asti. Tulisi julman pitkiä luistoja.
- SepeliOnLujaa
seTyssääntyy kirjoitti:
Ei ainakaan kiskon luistatus seuraavaan vaihteeseen asti. Tulisi julman pitkiä luistoja.
Kiskot ovat ja pysyvät todellakin kiinni niissä tukevissa ja painavissa betonipölkyissä. Ja geologiaa sivuten erittäin oleellista ja tärkeää on käytetyn sepelin laatu, lujuus ja paino. Se pitää oikein tärytettynä ratapölkyt liikkumattomia paikoillaan. Kiskojen poikkipinta-ala ei ole kovin suuri.
- luulisinna
- lämpölaajenemista vastaan paraskeino on valkoseksimaalaus.
- ettäpitääolla
- miksei kiskopareja ennenmuinoin asetettu limittäin, siten että vain yksi kolina oli sattunu saumankohdalla ?
- EriParisetKiskot
Tiedätkö edes kuinka usein ne saumakohdat ovat keskimäärin samoissa kohtaa? Rata kiertelee ja kaartelee eivätkä ne kiskot ole olleet eivätkä ole vielkään valmistustekniikasta johtuen juuri koskaan ihan samanpituisia. Ja ennen muinoin rautateillä ja kalustossa oli paljon muitakin isompia ongelmia!
- puistokemistikin
Geologi tulee kohta antamaan vastauksen.
- nimimerkki.toinen
Tuossa pari selitystä siitä, miksi kiskoja ei hitsata kiinni ratapölkkyihin:
https://www.youtube.com/watch?v=cRNObtP_Fgo
https://www.youtube.com/watch?v=ilPk-SCHv30
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068