Finnacta huijaa!

huijarit

Pahinta on se että saa jatkua vaan...



Myyntipuhelu alkoikin kysymyksillä

Finnacta Oy:n harjoittamaa aikakauslehtien puhelinmyyntiä ei tunnistanut markkinoinniksi eikä tilaukseen liittyviä sopimusehtoja kerrottu riittävän selvästi. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttajien kerrottiin myös voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä markkinoinnissa saa käyttää kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinoinnissa ei myöskään saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Lisäksi kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi sen kaupallinen tarkoitus.

Myyntipuhelun tunnistettavuudessa parannettavaa

Kuluttajansuojalaissa säännellään nimenomaisesti puhelinmarkkinoinnin tunnistettavuudesta. Kuluttajansuojalaki edellyttää, että puhelinmyyjä ilmoittaa puhelun alussa kyseessä olevan myyntipuhelu. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja tietää heti puhelun alussa vastanneensa myyntipuheluun ja voi tämän perusteella päättää, jatkaako puhelua.

Kuluttajien yhteydenotoista kävi ilmi, ettei Finnacta Oy ilmoittanut aikakauslehtiä markkinoivien puheluiden alussa selkeästi niiden kaupallista tarkoitusta. Puheluiden alussa kuluttajille kerrottiin näiden vastanneen verkkokyselyyn sekä tiedusteltiin halukkuutta vastata kysymyksiin. Kuluttaja-asiamiehen saamien ilmoitusten mukaan kuluttajille kerrottiin puhelun alussa risteilylahjakortin voittamisesta. Silloin kun puhelun alussa kerrotaan kyselyistä ja tutkimuksista, kuluttaja saattaa kokea velvollisuudekseen jatkaa puhelua, sillä erilaisilla kyselytutkimuksilla voi olla laajempaa merkitystä. Lisäksi puheluiden alussa esitetty viittaus kuluttajan mahdollisuuteen saada risteilylahjakortti on omiaan hämärtämään puhelun kaupallista tarkoitusta.

Ongelmia olennaisten tietojen kertomisessa

Myyntipuheluissa kuluttajille esitettiin ensiksi, että tilauksen kohteena on määräaikaistilaus ja tilaukselle annettiin kokonaishinta. Vasta tilauksen sopimusehtojen kertaamisen yhteydessä kuluttajille kerrottiin, että kyseessä onkin kestotilaus, joka kuluttajan on itse aktiivisesti päätettävä määräaikaisen tilausjakson jälkeen, mikäli ei tahdo tilauksen ja siihen liittyvien veloitusten jatkuvan.

Yleisesti lähtökohtana on, että määräaikaiset sopimukset päättyvät niille ilmoitetun määräajan kuluttua ilman, että kuluttajan on ryhdyttävä aktiivisiin toimenpiteisiin sopimuksen päättämiseksi. Sellaisten määräaikaisten tilausten, jotka muuttuvat määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi tilaukseksi, tarjoaminen kuluttajille on sallittua, kunhan kuluttajille tuodaan selkeästi esille, että sopimus jatkuu automaattisesti ilman kuluttajan tekemää irtisanomisilmoitusta. Myyntipuheluissa kuluttajalle annettiin osin keskenään ristiriitaisia tietoja tilauksen sisällöstä, mikä oli omiaan johtamaan kuluttajia harhaan.

Kuluttajansuojalain mukaan tuotteita ei saa markkinoida lahjoina, arvontavoittoina tai muina etuina, jos kuluttajalta edellytetään maksusuoritusta etujen saamiseksi. Kuluttajien tekemien ilmoitusten mukaan heidän kerrottiin voittaneen risteilylahjakortin. Tosiasiassa kyseessä oli tilaajalahja, jonka saaminen edellytti lehtitilauksen tekemistä. Näiltä osin menettely oli kuluttajien kannalta harhaanjohtavaa ja siten lainvastaista.

Puutteita tietojen antamisessa

Kuluttajansuojalain mukaan etämyynnissä on etäviestimeen sopivalla tavalla kerrottava muun muassa kulutushyödykkeen pääominaisuudet, kokonaishinta mahdollisine lisäkuluineen, sekä sopimuksen kesto ja sopimuksen päättämistä koskevat ehdot. Kuluttajille on myös kerrottava peruuttamislomakkeesta. Muut kuluttajansuojalain ennakkotiedot, mukaan lukien peruuttamislomake, voidaan antaa ohjaamalla kuluttaja esimerkiksi verkkosivuille, josta tiedot ovat suoraan ja helposti saatavissa. Puhelinmyynnissä kyseisten tietojen antaminen verkkosivuille ohjaamalla voi kuitenkin olla käytännössä mahdotonta, jos kuluttajalla ei ole internetyhteyttä käytössä. Jos muita vaihtoehtoja tietojen antamiseen ei ole, tiedot on annettava puhelimitse. Finnacta Oy:n myyntipuheluissa kuluttajille ei annettu selkeästi kaikkia lain edellyttämiä tietoja.

Kuluttaja-asiamies edellytti Finnacta Oy:ta korjaamaan puhelinmarkkinointiaan kuluttajansuojalain mukaiseksi. Yritys on sitoutunut keväällä 2016 kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. Asian käsittely on päättynyt.

KKV/1347/14.08.01.05/2015

10

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseolethuijari

      No just joo.
      Yksi paska "mähaluunpohjapalkkaapiippiip" luuseri aiheuttaa harmaita hiuksia koko alalle ja yritykselle.

      Haista vittu.

    • Äläpiipitä

      Kerroitko äidille jo? Työnsitkö tutin anukseen?

    • entinenmyyjä

      Tuskin tuo tuosta mitenkään muuttunut?? Ei ainakaan kokemuksen perusteella siellä olla mitenkään tuohon sitoutumiseen panostettu. Aivan samanlaista edelleen... Mitenkähän kuluttaja-asiamies tätäkin valvoo??

      • Risteilyäeituu

        Niinpä niin. Eioo rehellistä peliä Finnactalla. Lupailee, muttei toteuta!
        Ei kannata töihin mennä eikä jatkaa puhelua, jos tuon nimen kuulee...


    • huijareita

      Huijaa edelleen, sama peli jatkuu. Eikä tätä saada millään loppumaan?

    • lkjhgfdkjh

      pyytäkää myyjät palautukset nähdäksenne ja soittakaa niille varmistaaksenne, että asiakas todellakin on perunut... ihan vaan vinkki. saatatte yllättyä.

    • Hhfrrdd

      Virasomaisten tulee laittaa stoppi tällaisen firman toimintaan. Ja sama juttu monen muun puhelinmyynti puolella toimivaan yritykseen jossa epärehellisyys kukoistaa!!

      • Anonyymi

        Näin on!


      • Anonyymi

        Aina kannattaa kysyä kun hakee töihin mitä Tessiä noudatetaan


    • Plopklp

      Tyypillinen savolainen yritys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7545
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4163
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2319
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      44
      2302
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe