Suomalaisten pyhästä navetasta eli ALKO:sta!

a-no

Kaikkihan meistä muistanevat, että kieltolain jälkeen ALKO:n liikkeet avasivat ovensa 1.2. vuonna -34 kello 5:67. Mutta kuinka moni muistaa seuraavaa:

Alko vakoili vuosikausia asiakkaitaan, joita epäiltiin alkoholin väärinkäytöstä.

Kieltolain aikaan sisäministerinä toiminut Arvo Linturi siirtyi sodan jälkeen Alkon apulaisjohtajaksi. Hän kehitti Alkon valvontajärjestelmää.

”Etsivät tarkkailijat” valvoivat, mitä ihmiset tekivät Alkon ostoksillaan. Heillä oli poliisikonstaapelin valtuudet. He tekivät kotikäyntejä ja kuulusteluja ja hankkivat tietoa epäillystä alkoholin väärinkäyttäjästä tai trokarista tämän lähipiiriltä.

Tarkkailijat olivat aluksi eläkkeellä olevia poliiseja. Alko alkoi myös kouluttaa tarkkailijoita. Heitä oli vuonna 1947 yhteensä 275.

Rangaistuksena ihmisille määrättiin myyntikieltoja. 1940-luvun lopulla niitä määrättiin vuosittain yli 40 000, eli yli sata päivässä. Alkoihin rakennettiin puhutteluhuoneita, joissa ostajaintarkkailijat puhuttelivat epäiltyä ongelmakäyttäjää.

Osastot kilpailivat siitä, kuka määrää eniten myyntikieltoja. ”Kun Helsingin piiri allekirjoitti 10 000. myyntikiellon, koko tarkkailuosasto sai pullakahvit.”

”Alkoholimyymälöissä asioivat suomalaiset lienevät olleet ostajaintarkkailun parhaina vuosina 1940-luvun jälkipuoliskolla ja 50-luvulla tarkemman kontrollin alaisena kuin minkään muun ei-muhamettilaisen maan alkoholin ostajat.”

1

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Impokki

Mie oon pannu Alkon myyjää kerran jos toisenkin. Poika vinku kun sika kun vetelin kangella kakkoseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe