Nuffield on vahva..

jukka

Mulla on vm-61 Nuffield four.Se on ollut meillä uudesta alkaen.Viimevuonna teetin siihen ensimmäisen huollon,25 tuhannen tunnin huollon!Mitään vikaa ei ole masiinassa koskaan ollut.Putki-ja laakeriremonttikaan ei ollut hinnalla pilattu!Onko kellään muilla vastaavanlaisia kokemuksia Nuhvista tai muista traktoreista?

11

6844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Olen samassa uskossa: Nuhveltit on vankkoja traktoreita.

      Ajamalla et siitä loppua saa.

      Olet sinä siihen kyllä varmasti huollot tehnyt, vaikka et ehken ennen olisi remontoinutkaan? ;)

      Leylandit eivät sitten enää jaksaneetkaan Nuhvelttien mainetta vaalia...

    • nuffield

      muistaako kukaan muu sellaista peliä jossa oli pääakselille laitettu lisäkertoja ajoivat sellaisilla tukkeja 60-luvulla.Kulki kuulemma likemmäs 70km/h. Olen itse kerran nähnyt liikenteessä meni aika haipakkaa...

      • Datsunisti

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.


      • Mako
        Datsunisti kirjoitti:

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.

        juuri tää vauhtipelikertoja nuhvi oli kovakulkunen mutta niissä tais olla kovassa käytössä sylinteriputkien kans ongelmaa (isäni ajoi moisella paljon nuoruudessaan).. muuten loistovehje..


      • Datsunisti
        Mako kirjoitti:

        juuri tää vauhtipelikertoja nuhvi oli kovakulkunen mutta niissä tais olla kovassa käytössä sylinteriputkien kans ongelmaa (isäni ajoi moisella paljon nuoruudessaan).. muuten loistovehje..

        Näkyy löytyvän seuraavan otsakkeen alta "Traktorikirja Ojanen"


      • Anonyymi
        Datsunisti kirjoitti:

        Meilläpäin ne oli ns. "nelosnuffeja".
        Peräkärry oli rakennettu kuorma-autosta jonka vaihteisto oli otettu mukaan siihen. Kovaa ajettaessa traktorin vaihde oli vapaalla, voima otettiin v.o.akselilla peräkärryn vaihteistoon josta traktorissa takana istuva mies kytki vaihteita. Siis peräkärri työnsi koko yhdistelmää.
        Todennäköisesti oli aika vaarallista menoa huomioiden traktorin jarrujen tehon ja hallittavuuden 70 km/h äkkijarrutuksissa.

        Höpöjuttua. Kärrillä "työntäminen" onnistuu korkeintaan tyhjällä traktorilla.


    • Holli

      Meillä on ollut(ja on)parikin nuffia 3:s ja 4:s nuffi. Kumpaakin on purettu ja kasattu jonkun verran.Suurin ongelma on ollut näiden jarrut. Pienemmässä rummut ja isommassa levyt, jos näillä jotain tekee, niin kannattaa vaihtaa kaikki jarrun osat uusiksi.
      Kyllä mekin tidetään nämä kovakulkuiset nuffit, etenkin jos kärri oli niitä lykkäämässä. Tiedän tapauksen jossa kuljettajaa oli ruvennut pelottamaan nopeuden ollessa yli 80km/h auton mittarilla mitattuna. Tämä leikki loppui siihen, kun eräänä päivänä eräs nuori kuljettaja ei hallinnut yhdistelmää tiukassa mutkassa (jälki oli aika rumaa, mutta kuski jäi henkiin).

      • Nuffield Universal Four4X4

        Nopeista Nuffeista senverran että kärryllä
        työntäminen on aivan eri asia kuin nopea Nuffi.
        Kylmäkoskella valmistettiin kertojaa nopeuttamaan
        alunperin 5-vaihteista Universalia. Kun tämä
        sama kertoja asennettiin myöhemmin 10/60 mallin
        "Ten Speed":n niin saatiin huipuksi yli 70km/h
        käyttämällä 38":n takarenkaita.
        Kertojan välityssuhde oli 2:1 joten se tuplasi
        nopeuden (teoriassa)
        Itselläni on sellainen erikoisuus kuin neliveto
        Universal...


      • Nopetta kokeillut
        Nuffield Universal Four4X4 kirjoitti:

        Nopeista Nuffeista senverran että kärryllä
        työntäminen on aivan eri asia kuin nopea Nuffi.
        Kylmäkoskella valmistettiin kertojaa nopeuttamaan
        alunperin 5-vaihteista Universalia. Kun tämä
        sama kertoja asennettiin myöhemmin 10/60 mallin
        "Ten Speed":n niin saatiin huipuksi yli 70km/h
        käyttämällä 38":n takarenkaita.
        Kertojan välityssuhde oli 2:1 joten se tuplasi
        nopeuden (teoriassa)
        Itselläni on sellainen erikoisuus kuin neliveto
        Universal...

        Sitten, kun tämmöisen Nuffin nokalle vielä asennettiin kuorma-auton kutoskone, saatiin paljon lisäkierroksia, jotka toivat taas lisänopeutta. 20-vaihteinen Nuffi kutoskoneella kulki kevyesti yli 70km/h! ainakin näyttötaulujen mukaan.


    • Anonyymi

      Kyllä DM4 on tallissa, luja ja selkeä traktori.

    • Anonyymi

      Nuhvien perusvikoja oli / on jarrut ja kannentiivisteet. Minulla oli kaksi Nuffield EKA kuormaajaa sekä 4/60 ja kaksi 10/60 .Kolmessa meni kansipahvi mutta muuten oli vahvoja RASVAPRÄSSEJÄ . Koneen pinnassa sentin öljy ja pölykerros mutta ei paljon hommia haitannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3794
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2735
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      384
      2096
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1909
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1751
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1657
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1297
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1212
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1151
    Aihe