Miksi olen luterilainen ?

Vuoden päästä vietetään Reformaation 500 vuotispäivää (30.11.17), jolloin Luther julkaisi teesinsä anekauppaa vastaan.
Tähän yhteyteen sopii hyvin Lutherin näkemys siitä, mitä on olla luterilainen;

"Miksi olen luterilainen?

Minä pyydän, että ihmiset olisivat minun nimeni suhteen vaiti eivätkä nimittäisi itseään luterilaisiksi, vaan kristityiksi. Mikä on Luther? Ei tämä oppi minusta ole, eikä minua ole ristiinnaulittu kenenkään edestä. Paavali ei voinut sietää, että kristityt nimittivät itseään hänen tai Pietarin mukaan. Kuinka sitten minä, vaivainen, haiseva matosäkki voisin antaa Kristuksen lasten nimittää itseään minun kurjan nimeni mukaan? Ei niin rakkaat ystävät, vaan hävittäkäämme juuria myöten puoluenimet ja ottakaamme kristityn nimi hänen mukaansa, jolta oppimmekin on! Minä en ole enkä tahdo olla kenenkään mestari. Yksin Kristus on meidän Mestarimme.

Martti Luther."

http://www.luterilainen.net/miksi-olen-luterilainen/

11

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieleenmeni

"Minä pyydän, että ..eivätkä nimittäisi itseään luterilaisiksi, vaan kristityiksi. "

Minusta taas luterilaisuus on ihan OIKEA nimi heille jotka ovat vain kastettu Ev.lut.kirkkoon. Ovat ja elävät täysin jumalattomina ja myös kuolevat jumalattomiana.

Kristitty nimitys annettiin alkujaan pilkkanimenä heille jotka USKOIVAT JEESUKSEEN.
      Nykyääkin sitä käytetään USKOVISTA, jotka uskovat Jeesukseen.

Kuuntelin puolella korvalla tämän aamun Turuntuomiokirkon jumalanpalveluksen.
      Siellä Kalliala puhui, kuten Ev.lut.kirkossa on tapana ikäänkuin kaikki olisivat uskovia, mitä he EIVÄT OLE.
      Ja sitten seurasi Raamatun lukua, joku nainen, ja 2:si lasta, suomalainen ja toinen tummaihoinen(somali, liekö muslimikin..? Vai kristitty ?)
      Miksi näin tehdään ? Eikö pappi/piispa osaa itse lukea Raamattua ? Miksi moinen farssi?

• Mikäli luit linkin, huomasit varmaan myös tämän;

Yksin Jeesus.

Olen luterilainen siitä samasta syystä miksi olen kristitty. Se ei perustu valintaani vaan armoon. Luterilainen tunnustus asettaa Jeesuksen kaiken keskukseen, koska Raamattu tekee niin. Mikään muu tunnustus ei osoita samanlaista uskollisuutta Jumalan sanalle. Mikään muu tunnustus ei samassa määrin kirkasta Kristusta asettamalla hänet yksin uskon keskukseen. Luterilaisuudessa on todella kyse yksin Jeesuksesta! Isä Jumala pelastaa meidät Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Pyhä Henki luo meihin uskon kirkastamalla Jeesuksen. Kasteessa me kuolemme ja nousemme ylös Jeesuksen kanssa. Ehtoollisessa saamme Kristuksen ruumiin ja veren. Pastorien työ on julistaa ja jakaa Kristuksen lahjoja. Rukoilemme Isää Jeesuksen kautta. Hyvät työt virtaavat Jeesuksen luottavasta sydämestä. Ristin kantamisen ja kärsimyksen keskellä katseemme on kiinnitetty Jeesukseen. Me odotamme iloisessa toivossa sitä päivää, jolloin näemme Jeesuksen kasvoista kasvoihin.

– Daniel Preus

Itse tulin aikoinaan (-79) tuhlaajapojan tavoin Isän tykö takaisin ja tajusin kristillisyyden olemuksen.
        Minut oli kastettu lapsena Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, eli liitetty Jumalan lapseuteen.
        Uudestisynnyin Hengestä, kuten Jeesus opettaa Nikodeemukselle Joh. evankeliumissa;
        " 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        Tätä osaa ei kukaan ota minulta pois.

Myös kuuntelin puolella korvalla tuon saman lähetyksen, eihän Kalliala voi tietää ja eroitella puheensa alussa mahdollisesti niitä ihmisiä, jotka eivät ole uskossa.
        Näin varmaan toimitaan kaikkien seurakuntien kokoontumisissa, jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä.

En tiedä mitä suuntausta edustat, mutta eikö esim. vapaissa suunnissa hyvin usein ole puhujina ihmisistä laidasta laitaan, ts. lapsista< aikuisiin ?

• pieleenmeni
        uskova.mies kirjoitti:

Mikäli luit linkin, huomasit varmaan myös tämän;

Yksin Jeesus.

Olen luterilainen siitä samasta syystä miksi olen kristitty. Se ei perustu valintaani vaan armoon. Luterilainen tunnustus asettaa Jeesuksen kaiken keskukseen, koska Raamattu tekee niin. Mikään muu tunnustus ei osoita samanlaista uskollisuutta Jumalan sanalle. Mikään muu tunnustus ei samassa määrin kirkasta Kristusta asettamalla hänet yksin uskon keskukseen. Luterilaisuudessa on todella kyse yksin Jeesuksesta! Isä Jumala pelastaa meidät Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Pyhä Henki luo meihin uskon kirkastamalla Jeesuksen. Kasteessa me kuolemme ja nousemme ylös Jeesuksen kanssa. Ehtoollisessa saamme Kristuksen ruumiin ja veren. Pastorien työ on julistaa ja jakaa Kristuksen lahjoja. Rukoilemme Isää Jeesuksen kautta. Hyvät työt virtaavat Jeesuksen luottavasta sydämestä. Ristin kantamisen ja kärsimyksen keskellä katseemme on kiinnitetty Jeesukseen. Me odotamme iloisessa toivossa sitä päivää, jolloin näemme Jeesuksen kasvoista kasvoihin.

– Daniel Preus

Itse tulin aikoinaan (-79) tuhlaajapojan tavoin Isän tykö takaisin ja tajusin kristillisyyden olemuksen.
        Minut oli kastettu lapsena Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, eli liitetty Jumalan lapseuteen.
        Uudestisynnyin Hengestä, kuten Jeesus opettaa Nikodeemukselle Joh. evankeliumissa;
        " 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        Tätä osaa ei kukaan ota minulta pois.

Myös kuuntelin puolella korvalla tuon saman lähetyksen, eihän Kalliala voi tietää ja eroitella puheensa alussa mahdollisesti niitä ihmisiä, jotka eivät ole uskossa.
        Näin varmaan toimitaan kaikkien seurakuntien kokoontumisissa, jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä.

En tiedä mitä suuntausta edustat, mutta eikö esim. vapaissa suunnissa hyvin usein ole puhujina ihmisistä laidasta laitaan, ts. lapsista< aikuisiin ?

" Mikäli luit linkin, huomasit varmaan myös tämän;"

En lukenut linkkiä.

"Itse tulin aikoinaan (-79) tuhlaajapojan tavoin Isän tykö takaisin ja tajusin kristillisyyden olemuksen."
        Hienoa jos näin on. Tekstissäni en puhunut sinusta vaan yleisesti.

"eihän Kalliala voi tietää ja eroitella puheensa alussa mahdollisesti niitä ihmisiä, jotka eivät ole uskossa."
        Voi tai ei , mutta Ev.lut.kirkko EI JULISTA evankeliumia, vaan olettaa , että kaikki ovat uskossa se oli bointtini.
        Ihmettelen usein sitä, kun kuuntelen jnk.papin /piispan puhetta, että siitä puheesta huokuu enemmänkin politiikka, kuin USKO JUMALAAN ! Ja niin nytkin.
        Jeesus käski julistaa EVANKELIUMIA, ei politiikkaa. Ja tuoda eksyneet lampaat takaisin. Nyky papit eksyttävät lampaansa ihan itse.

Evankeliumi Markuksen mukaan 12
        15. Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille:

"Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."

16. Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin".
        17. Jeesus sanoi heille:
        "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on".
        Puheen aihe oli tuo ylläoleva lause. Ev.lut.kirkko kyllä perii rahansa verona, ei VAPAAEHTOISESTI, kuten Raamatun ajatus on.

"Näin varmaan toimitaan kaikkien seurakuntien kokoontumisissa, jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä."
        Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle:

'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä:
        'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki:

'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• pieleenmeni kirjoitti:

" Mikäli luit linkin, huomasit varmaan myös tämän;"

En lukenut linkkiä.

"Itse tulin aikoinaan (-79) tuhlaajapojan tavoin Isän tykö takaisin ja tajusin kristillisyyden olemuksen."
        Hienoa jos näin on. Tekstissäni en puhunut sinusta vaan yleisesti.

"eihän Kalliala voi tietää ja eroitella puheensa alussa mahdollisesti niitä ihmisiä, jotka eivät ole uskossa."
        Voi tai ei , mutta Ev.lut.kirkko EI JULISTA evankeliumia, vaan olettaa , että kaikki ovat uskossa se oli bointtini.
        Ihmettelen usein sitä, kun kuuntelen jnk.papin /piispan puhetta, että siitä puheesta huokuu enemmänkin politiikka, kuin USKO JUMALAAN ! Ja niin nytkin.
        Jeesus käski julistaa EVANKELIUMIA, ei politiikkaa. Ja tuoda eksyneet lampaat takaisin. Nyky papit eksyttävät lampaansa ihan itse.

Evankeliumi Markuksen mukaan 12
        15. Mutta hän tiesi heidän ulkokultaisuutensa ja sanoi heille:

"Miksi kiusaatte minua? Tuokaa denari minun nähdäkseni."

16. Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin".
        17. Jeesus sanoi heille:
        "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on".
        Puheen aihe oli tuo ylläoleva lause. Ev.lut.kirkko kyllä perii rahansa verona, ei VAPAAEHTOISESTI, kuten Raamatun ajatus on.

"Näin varmaan toimitaan kaikkien seurakuntien kokoontumisissa, jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä."
        Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle:

'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä:
        'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki:

'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Nyt toivonkin, ettet sotke keskenään luterilaisuutta ja evlut kirkon nykytilaa, alkaen monista piispoista- pappeihin, jotka siis julistavat "sitä toista evankeliumia", josta Raamattu meitä varoittaa.

• exevl

Minä olen luterilainen koska tunnustan luterilaisen uskontunnustuksen mutta en kuulu evlut.kirkkoon koska se ei ei julista eikä toimi tuon uskontunnustuksen mukaan.

• yksi.heistä

Varmasi kaltaisiamme on tuhansia Suomessa.

• eräs.heistä
        yksi.heistä kirjoitti:

Varmasi kaltaisiamme on tuhansia Suomessa.

Meitä on kymmeniä tuhansia!

• hidaskoneeni

Guugleta Markku Tiilikainen siinä on Raamatun mukainen julistaja ja Ev.lut.pappi.

• hidaskoneeni

Tässä on yksi Markku Tiilikaisen puheista, äsken ei auennut.

https://www.youtube.com/watch?v=UrCDUkQCFf4

• Kuuntelin juuri nyt aamulla tuon puheen, kiihkotonta, raitista julistusta, johon ei ole muuta sanottavaa kuin aamen.

• tiesitkösinä

Tänään tuli Tv1 Hki:n Medotisti srk Jumalanpalvelus, katsottavissa Yle areenassa myöhemminkin.
      Ihan hyvä ja asiallinen palvelus, minua häiritsi vain se, että pappi luki koko puheensa paperista..? Enkä tiennyt sitäkään ettää medotisteilla on pappiskoulutus.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94