Osaako joku antaa suuruusarviota, mikä on lauhduttimen läpi tulevan puhaltimen puhaltaman ilman lämpötila? Eli siis puhallin puhaltaa lauhdutinta päin niin mikä on ilmanlämpötila lauhduttimen jälkeen (eli ts. lauhduttimen takana). Nyt siis ihan hallilämpötiloissa siis testattuna
lauhduttimen läpi menevän ilman lämpötila
5
258
Vastaukset
- Condenser
Ei osaa kukaan noilla lähtötiedoilla. Miksi et tökkää lämpömittaria sinne ja katso siitä?
Työpaikalla meillä oli neljä lauhdutinta. Niissäkin toisella puolella merivesi. Kun se oli kylmimmillään eli -0,2 astetta C, tuli se toiselta puolelta noin 11 asteisena ulos. Tullessaan toi noin 500 MW lämpötehoa per kappale. Eli 500 000 kW. Hevosvoimissa tämä olisi noin 680 000 hv vaikka ei sitä hevosvoimina yleensä ilmaista. Numeroilla leikkivä voi tuosta laskea tarvittavan vesivirran. - 0404
Jos kutsut sisälämmityskennoa lauhduttimeksi (lauhduttaminen = muutetaan kaasu nesteeksi) niin peli on jo menetetty. Samalla logiikalla ei ole "öljynlauhduttimia" koska jos öljyä pitää lauhduttaa niin peli on jo menetetty.
Sisäilmalämmittimen kenno lämmittää sisäilman maksimissaan moottorin jäähdytysveden lämpöiseksi, eli noin 90 astetta. Mutta käytännössä näin pienillä pakkasilla sisälle tulevan ilman lämpötila on noin 40 astetta. Puhaltimella sitten säädetään lämpötila niin että etu- ja takapenkeillä on yhtä lämmintä.
Suurin osa ihmisistä tekee sen virheen että säätää sisätilan lämpötilan 18 - 20 asteiseksi jotta itse voi istua mukavasti takki päällä. Tämä aiheuttaa sen että sisälämmityskenno "limoittuu" sisäpuolelta ja se eristää moottorin jäähdytysvedestä ilmaan siirtyvää lämpöenergiaa. Mutta se myös vastustaa veden kiertoa koska lima seinämillä jättää vedelle pienemmän pinta-alan kuljettavaksi.
Oikea tapa on pitää lämpötila aina "täysillä", eli maksimissa. Ja puhaltimen nopeudella säädellä korin sisäilman lämpötilaa. Ei onnistu ihan kaikilla autoilla mutta tämä on se lähtökohta. Tällöin kennon läpi virtaa paljon vettä ja se pitää kennon puhtaana limasta ja hapettumista. Ja se taas takaa sen että yli 10 vuotta vanhakin auto puhaltaa vielä kuumaa ilmaa. Tämä on erityisen hyvin havaittavissa Saksasta tuoduissa autoissa. Siellä lähes kaikki puhaltavat kuumaa ilmaa. Kun vastaavan ikäiset Suomi-autot puhaltavat "lehmän henkäystä".- ongelma-korjattu
Suurimassa osassa autoja, siirryttiin viimeistään 90-luvun lopulla järjestelmään, jossa jäähdytyskennossa kiertää neste aina täysin, ja sitten lämpötila säädetään ohjaamalla vain osa sisälle tulevasta ilmasta kennon läpi.
- välijäähdytys
Intercooleri jäähdyttää imuilmaa ajoviimasta ei hallissa seisoessa!
- 1500
paitsi jos on nestejäähdytteinen intercooleri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225294- 254478
- 282591
- 342274
- 372018
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101204