Olen asunut tässä asunnossa helmikuusta alkaen. Tässä on Franke tiskipöytä. Altaat alkavat olla ruskeahkoja, ei niin kirkkaita kuin alussa. Vimillä olen vähän väliä putsannut, mutta ei väri mihinkään muutu. Onko jotain ainetta, jolla saa kirkkaammaksi kun Vimillä ei saa?
tiskipöydän puhdistus?
44
2028
Vastaukset
- Nooooo-kokeillepa
K o n e t i s k i a i n e. Altaisiin vettä ja tapletit sulamaan. Hankaat patapadalla tai jollain karhealla. Käytä suojakäsineitä. Vimit on nykyään yhtä kesyjä kuin heinä tuulessa.
- henrjii
Giilit päng rasvanpoistaja se vihreä pullo, mutta jos vesi on ruosteista niin siihen taitaa auttaa vain vesihiomapaperi
henrjii kirjoitti:
tässä käyttö ohje,
runua ei tule kuin hunzilta https://www.youtube.com/watch?v=XFp3YVwRndQ"henrjii"
Laitoin ihan sinun tiski-pöytääsi varten uuden profiili-kuvan.
-
"Tiski-pöydällein istu
sinä kananen vieno.
Anna mehusi poistaa
tee pöydästä hieno.
Sinä olethan kovenpi jaloa terästä
minä katson sua sitten perästä"
-
https://www.youtube.com/watch?v=HSNSTerj2Kc
H.- henrjii
no jos ei tuo runonlaulanta auta
täytyy ottaa järeämmät keinot avuksi jukolauta,
veikkaan suolahappoa
- Heikunkeikku
Ensi töiksi kattelet kaapista pyykkipojan. Asetat sen nenääsi niin, ettei kipiää tule.
Sitten kertakäyttöhanskat kouriin ja Kloriittipullon korkki auki. Räpäjytä kloriittia ohut kerros tiskialtaaseen ja ala laskemaan kymmeneen siten, että lopetat ennen kymmentä. Viiskin riittää. Kaapaset rätin ja huitelet menemään.
Tulee allas kirkkaaksi.
Työn loputtua pyykkipojan voi ottaa pois noukasta.
Minä inhoan kloriitin hajua. Se on aivan hirveä. Yhtä hirveä, kuin lasikuitulitku, siis se semmonen josta tehdään jotain mitä nyt tehdäänkään. Veneitä vaikka. - 1eero
Olen tiskipöydän uuden näköiseksi hiomavahalla, niitä kyllä löytyy monen sorttista esim.auton pintojen käsittelyyn, hiomapapria en lähtisi koettamaan.
- jakyllälähtee
All tip top http://www.kodinpuhdistus.fi/
Karhunkielelle ruokasoodaa.
- älä-pilaa-pöytää
Älä usko näitä jotka neuvovat hiomista tai karhunkieltä, pinta pilaantuu ja lika jää entistä enemmän kiinni. Ennaltaehkäisynä kannatta huuhdella allas aina sen jälkeen kun sinne on hulauttanut kahvin tai teen loput, ne on pahimpia värjäämään. Esim. kloriitilla tummentumat lähtee ilman mekaanista hankaamista.
"älä-pilaa-pöytää"
MIksi sinä onneton vieläkin jankutat?
Etkö katsonut tarkaan profiili-kuvaani?
Henrjiikin hiljeni
Ei edes kiitosta...
H.- Heikunkeikku
Hei hoi sinä, joka et pöytääs pilaa:
Kloriittiapas hyvinkin. Samoja litkuja siis käytämme.
Kloriitti on kyllä niin naarmuttamatonta kamaa, kuin ikinä.
Ja nopeaa ja helppoa, ellei pyykkipojan nipistykseen kuluvaa aikaa huomioida.
Paitsi ei siihenkään kauaa aikaa kulu jos vertaa johonkin jynssäysaikaan. - mistäpitäiskiittää
hunksz kirjoitti:
"älä-pilaa-pöytää"
Henrjiikin hiljeni
Ei edes kiitosta...
H.aika likaiselta näyttää struittipullos, senkin vois pestä joskus
- älä-pilaa-pöytää
Heikunkeikku kirjoitti:
Hei hoi sinä, joka et pöytääs pilaa:
Kloriittiapas hyvinkin. Samoja litkuja siis käytämme.
Kloriitti on kyllä niin naarmuttamatonta kamaa, kuin ikinä.
Ja nopeaa ja helppoa, ellei pyykkipojan nipistykseen kuluvaa aikaa huomioida.
Paitsi ei siihenkään kauaa aikaa kulu jos vertaa johonkin jynssäysaikaan.Kloriitin kanssa pitää kuitenkin muistaa olla varovainen, ei kannata pahemmin roiskia ympäriinsä. Joskus mustasta puserostani tuli ensin valkopilkullinen, ja jonnin ajan perästä valkoiset pilkut muuttuivat rei'iksi, ja siitä tuli ilmastoitu pusero.
Kloriitti on oivaa myös posliini-, emali- ja muoviastioille, kuin myös vessanpönttöön. - Heikunkeikku
älä-pilaa-pöytää kirjoitti:
Kloriitin kanssa pitää kuitenkin muistaa olla varovainen, ei kannata pahemmin roiskia ympäriinsä. Joskus mustasta puserostani tuli ensin valkopilkullinen, ja jonnin ajan perästä valkoiset pilkut muuttuivat rei'iksi, ja siitä tuli ilmastoitu pusero.
Kloriitti on oivaa myös posliini-, emali- ja muoviastioille, kuin myös vessanpönttöön.Vai tuli puserostasi valkopilkkuinen:) Mun mustat housuni olisivat sopineet sen puseros kans yhteen, näet ja nimittäin räpöttelin vahingossa housunpulttuihini kloriittia. Siinä meni yhet housut haaskoolle, kun en ollut varovainen.
Kissin pissuastian pesuun kloriitti on parasta A-luokkaa. - Heikunkeikku
älä-pilaa-pöytää kirjoitti:
Kloriitin kanssa pitää kuitenkin muistaa olla varovainen, ei kannata pahemmin roiskia ympäriinsä. Joskus mustasta puserostani tuli ensin valkopilkullinen, ja jonnin ajan perästä valkoiset pilkut muuttuivat rei'iksi, ja siitä tuli ilmastoitu pusero.
Kloriitti on oivaa myös posliini-, emali- ja muoviastioille, kuin myös vessanpönttöön.Vai tuli puserostasi valkopilkkuinen:) Mun mustat housuni olisivat sopineet sen puseros kans yhteen, näet ja nimittäin räpöttelin vahingossa housunpulttuihini kloriittia. Siinä meni yhet housut haaskoolle, kun en ollut varovainen.
Kissin pissuastian pesuun kloriitti on parasta A-luokkaa. "Älä-pilaa-pöytää" nikille lempeästi huomautan, että nykyiset karhunkielet on kesytettyjä malleja, muovia vaan. Samaa ainesta kuin tiskiharja. Tai en mä siitä ihan varma ole :) mutta voi ruokasoodaa harjallakin levittää.
- Nähneenä-sanoisin
Te rakkaat naiset, olette pilanneet kymmeniä tuhansia tiskipöytiä suomen kotitalouksissa. Ainakin ennen vanhaan. Nykyaineilla, sienillä ja välineillä (onneksi) ei saa aikaan muuta tuhoa kuin kynsilakan rupsahtamista :)
- Anonyymi
Heikunkeikku kirjoitti:
Vai tuli puserostasi valkopilkkuinen:) Mun mustat housuni olisivat sopineet sen puseros kans yhteen, näet ja nimittäin räpöttelin vahingossa housunpulttuihini kloriittia. Siinä meni yhet housut haaskoolle, kun en ollut varovainen.
Kissin pissuastian pesuun kloriitti on parasta A-luokkaa.Roiskuuhan se. Siksi käytän Pirkan kloriittipitoista puhdistusainetta mieluummin. Se on geelimäistä eikä roisku niin helposti
- 1eero
Riippuu missä kunnossa on tisikipöytä, ainahan on mahdollisuus vaihtaa uuteen.
Minun tapaussa ei auttanut muu kuin hiomavaha, neuvon sain teräsastioiden valmistajalta niin se siitä.- mimmimum-..mi
En ole kuullut hiomavahasta ennen...jättääkö se niinkuin vahatun pinnan... Itse olen kyllä pärjännyt tavallisella keittiö pesuaineella...
- 1eero
mimmimum-..mi kirjoitti:
En ole kuullut hiomavahasta ennen...jättääkö se niinkuin vahatun pinnan... Itse olen kyllä pärjännyt tavallisella keittiö pesuaineella...
Tarvitaanko järjen käyttöön aivoja.
- mimmimum-..mi
1eero kirjoitti:
Tarvitaanko järjen käyttöön aivoja.
Joo...ainahan se järjen käyttö olisi suotavaa....
- eppu2
Universal Stone, yleispuhdistuskivi. Putsaa kaiken kaikesta.
Myrkytön, hapoton, fosfaatiton, biologisesti hyvin hajoava, hellävarainen käsille. Hyvin säilyvä.
Ei terveydelle vaarallinen. - Doona
Kokeile saippuaa nimeltä PORE tai sappisaippuaa.Kostuta saippuaa märkään rättiin ja pyyhi ja anna vaikuttaa hetken tiskialtaassa.Myös ihmesieni on hyvä.Kaikkia voi ostaa marketeista muutamalla eurolla.
Henrjiikin hiljeni
Ei edes kiitosta...
H.
- ei_magiaa
Lukee hän tästä:
http://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Cleaning_steel_home_FI.pdf
Ihan suomeksi on..... - Heikunkeikku
Monia konsteja löytyy. Pääasia, että aineet tepsii.
En pese kloriitilla tiskipöytää, kuin aniharvoin. Se kamala Yök-haju ei innosta ja myöskin se, että käytän normaaleja sumutinpullo juttuja, että tiskipöytäni ei tummuile pahemmin.
Silloin kun tähän asuntoon muutin, niin tiskipöytä näytti ihan puhtaalta ja aika kiiltävältä, mutta kun olin sen kloriitilla pessyt, niin eron huomasi heti. Niin oli meinaan ku uusi tiskipöytä.
Soodasta on kirjoitettu tässä ketjussa. Tiskipöytään en sooda ole käyttänyt, mutta teekuppeihin kyllä. Kun tömpsähyttää tummuneeseen kuppiin teelusikallisen soodaa ja sormen syrjällä pyörähyttää, niin johan se sooda on hetken kuluttua niin tummaa, että vähän yököttää, kun oikein näkee, kuinka paljon teetummuutta on ollut kupin reunoilla kynsin hampain pitämässä kiinni.
Soodaa oon käyttänyt myös kukkavaasin sisukseen tulleeseen likaan, joka ei tavallisella pesulla lähde veks.MIksi sinä onneton vieläkin jankutat?
Henrjiikin hiljeni
Ei edes kiitosta...
H.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
Henrjiikin hiljeni
Ei edes kiitosta...
H.Hän katsoo sitten, että ei enää pistä samoja lauseita minun kommenttieni jälkeen, joita on tällännyt monille muille.
SE jos mikä on jankuttamista. - eppu2
Mulla on aina sellainen 900g soodapurkki, käyttelen sitä monessakin paikassa.
Esim. ravistelen kissanhiekkalaatikkoon hiekan sekaan, ei pääse syntymään hajuja.
Mulla on tuollainen pieni krjanen ´´Ruokasoodan ihmeet´´ saanut joskus miniältä joululahjaksi. Siinä on käyttöohjetta moneen lähtöön. - OlisiKivaKuulla
Kertoisitko lisää hyviä tai hauskoja vinkkejä?
- Ammattina.tehomies
Hohkakivi. Hohkakivijauhe. Tekee kuin uudeksi sliipatun pinnan.
- Heikunkeikku
OlisiKivaKuulla kirjoitti:
Kertoisitko lisää hyviä tai hauskoja vinkkejä?
En maininnut kahvipannua, kun palstan porukka ei ole niin vanhanaikainen kuin minä, joka kaffetpannuun nakkaa porot muhimaan. Kahvinkeitintä en ole omistanut koskaan. Enkä tule omistamaankaan.
Kahvipannun sisus on outo sisus, kun se tarrauttaa itseensä kahvin mustuutta niin tiukasti, ettei se lähde mitenkään veks.
Kun laitan kahvipannun tiskikoneeseen, niin koneen käydessä sisältää kuuluu kikatusta. Pannu sielä naureskelee koneen yrittäessä pestä sitä. Vain pannun päällys on kirkas koneesta otettaessa, mutta sisällä mustuus huhuilee "täällä-sitä-ollaan".
Sooda auttaa siihenkin kerrassaan mainiosti.
Äiteemuori muinoin laittoi soodaa kielensä päälle, jos Samariini oli lopussa. Muistui tuokin yhtäkkiä mieleen.
Moneen lähtöön riittää soodan teho.
JA vielä yhen asian voin laittaa:
Soodan avulla voi leipoa kaakkua esim.:) - Heikunkeikku
Ammattina.tehomies kirjoitti:
Sulle, jonka ammattina on tehomieheys:
Hohkakivi. Hohkakivijauhe.
Hohkakivi sanana kuulostaa tutulta, mutta saattanee olla, että sekotan sen vuolukiveen ja sitähän se ei tietenkään ole.
Ymmärrän, että vuolukivellä ei tiskipöytää hinkata:)
Mikä tai mitä hohkakivijauhe on?
Olisi kiva kuulla. Melkein uteluus kämpi sisääni. - Heikunkeikku
eppu2 kirjoitti:
Mulla on aina sellainen 900g soodapurkki, käyttelen sitä monessakin paikassa.
Esim. ravistelen kissanhiekkalaatikkoon hiekan sekaan, ei pääse syntymään hajuja.
Mulla on tuollainen pieni krjanen ´´Ruokasoodan ihmeet´´ saanut joskus miniältä joululahjaksi. Siinä on käyttöohjetta moneen lähtöön.Käyttöohjeita moneen lähtöön.
Mitäs eppu2, jos muutamat lähdöt lähettäisit palstalle.
Useammankin lähdön voit, jos viitseliäisyyttä piisaa.
Olisi kiva lukea.
Tuokin oli aivan uusi asia, että kissinhiekkaan voi ravistella sekaan soodaa.
Pikkuhiljaa on tullut mieleen, kun soodavinkkejä oon lukenut, että tarvitaanko sitä ollenkaan pesuaineita ja muita mönjiä, kun on tuommosta soodaa olemassa.
- O-Orvokki
Kiitos kiinnostavista ohjeista minunkin puolestani. Pitänee ottaa ruokasooda mukaan arkipäivän testeihin. Tein jo muutama vuosi sitten sumutuspulloon oman "yleispesuaineseoksen":
1/3 Fairya, 1/3 väkiviinaetikkaa ja 1/3 vettä. - Tehoaa useimmissa paikoissa siivotessa, eikä pahemmin raaputa tai myrkytä.
Aloin muistella yksinkertaisia ja mielenkiintoisia ohjeita, joita isoovanhempammekin ovat jo käyttäneet. Tuo ruokasooda kuulunee myös niihin. Mitä muuta teidän mieleenne tulee, mummojen ohjeista? Pitkän ja kovin alistetun elämäni aikana olen aina hakenut ristini kevennys keinoja.
Kyllä olis hommia tänkin palstan naisten altaissa ,ei mitään mielikuvitusta .
Ottakaa nyt se valkoinen taikasieni pikku kätösiinne ja putsatkaa plootunne ilman myrkkyjä.
Kesällä pyyhkäsin leväkasvuston hautakivestäkin pelkän veden avulla.- Heikunkeikku
"koti-kiusattu"
Joskus oon saanut mun pojalta ihmesienipakkauksen. Aivan olen unohtanut. Jossakin kaapin perällä lienee lienevän.
Siis jos ihmesieni ja taikasieni ovat samoja sieniä. Valkoinen minullakin.
Tuo iski silmään, että olet leväkasvuston hautakivestä pyyhkässyt veks.
Mieheni hautakivi on siliää plaatua, koska halusin sen hiottavan ympäriämpäri juuri sen takia, että olisi siistimpi ja helpompi putsata.
Mutta isäni hautakivi on hiottu vain etusivulta ja muuten se on karhiaa kiveä, johon tarttuu kaikkea, joka ei ole kivaa.
Kiitän vinkistä. Meen kaivelemaan kaapin perää ja pistän sienen ovensuuhun näkösälle, että muistan viedä sen autoon hautausmaavisiittiä silmälläpitäen.
- O-Orvokki
Poimin linkistä nopeasti katsoen omasta mielestäni tärkeimmät.
"Seuraavat välineet ja tuotteet tehoavat yleensä likaan, eivätkä ne vahingoita koristepintoja:
• Pehmeät sienet ja (mikrokuitu)liinat
• Kromille ja ruostumattomalle teräkselle tarkoitetut tahnat ja suihkeet (puhdistukseen
• Saippuavesi (poistaa rasvaa)
• Ruokasooda (poistaa kahvijäämiä)
• Pesusooda (poistaa teejäämiä)
• Alkoholipitoiset liuottimet (poistaa liima-aineita)
• Kloridittomat lasinpuhdistussuihkeet (peilikiillotetuille teräspinnoille)
• Kromille ja ruostumattomalle teräkselle tarkoitetut tahnat ja suihkeet (puhdistukseen ja suojaukseen." - Xlaikkari
Kokeile surfia. Jahemaisena.
- Kuten.yllä.huomautin
(Hioo lasiakin, ikkunanaarmut jne) - Miten.vain
Kuten.yllä.huomautin kirjoitti:
(Hioo lasiakin, ikkunanaarmut jne)Hohkakivellä saa kyllä hyvin hiottua, on kokemusta mutta pinta vaatii sen jälkeen kiilloituksen jollain muulla tapaa.
- sepelkyyhkyt
Minulla Franken tiskipöytä, on huono, tummuu ja vaikka ja mitä ikävää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465297Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5381835Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748