Kela-taxin käyttö

mummon.kiputilat

Asun haja-asutusalueella, jossa julkista liikennettä ei ole. Lähin terveysasema on 35 kilometrin päässä, jossa joudun käymään lääkärissä ja tutkimuksissa.
Kela-taxiin en saa korvauslappua terveyskeskukselta, koska sairauteni ei ole akuutti.

Miten voin käydä lääkärissä jatkossa, kun omaa autoa ei ole. Tuttavia ei ole ja kyytiä en saa mistään. Tavallinen taxi veloittaa aivan hurjasti tuosta 70 kilometrin matkasta, eikä minulla ole sellaisia rahoja. Lääkärissä pitää käydä pari kertaa kuussa.
Hyviä neuvoja?

7

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkll

Jos olet pysyvästi pitkäaikaissairas, pyydä lääkäriä kirjoittamaan vammaispalvelulakiin perustuva kuljetuspalveluhakemus.

• nössöx

Vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua ei käsittääkseni voi käyttää terveydenhuollon matkoihin.

• kelakuljettaa
    • pusuri

Äitini ainakin on käynyt tk:ssa taksilla 10 km matkan. Julkisia kulkuyhteyksiä ei ole ollenkaan. Taksin soittanut kelan taksinumerosta, kyllä se pitäisi onnistua ilman sitä tk:n lappuakin kun kerran julkisia ei kerta kaikkiaan ole.

• Ukkojäärä

Onnistuu, mutta matkalla on 50,- omavastuu!
        Älkää jumalauta äänestäkö Sipilän sortohallitusta missään vaaleissa, eikä KEPUA koskaan!!

• pusuri

Jep, omavastuu on aivan törkeä! Siitä olen samaa mieltä.

• flelmem

Matkalla on tosiaan 25 euron omavastuu per suunta, eli yhteensä 50 euron omavastuu. Vuositason omavastuuraja on 300 euroa, minkä jälkeen Kela maksaa matkat kokonaan ilman omavastuita. Jos on useampi matka vuoden aikana, vuosiomavastuu täyttyy ja matkat saa kokonaan Kelan laskuun.

Eli kannattaa käyttää Kela-taksia.

Jos taksin tilaa ohi Kelan, vuositason omavastuuosuus ei kerry lainkaan, ja omavastuu per matka on 50 euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7575
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4183
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3685
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2856
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      57
      2481
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40