FSH arvon mittaus, missä vaiheessa kiertoa ?

saharan_autiomaa

Moikka.

Missä vaiheessa kiertoa tuo FSH arvo kannattaa mittauttaa, niin että se antaa kaikkein totuudenmukaisimman tuloksen?

2

2081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivaa_ja_sadetta

Huslabin mukaan tulokset tulkitaan hormonikierron mukaan, eli siellä on eri viitearvot hormonikierron vaiheen mukaan. Olen tosin käsittänyt, että yksi mittaus ei aina kerro kaikkea, pitäisi ottaa useampi koe.

Itseltäni otettiin pari vuotta sitten, ja arvot olivat normaalit. Tosin olen käsittänyt, että naishormonipitoisuudet lähtevät laskuun jo 30 ikävuoden jälkeen. Eli kai toiset saavat oireita aiemmin, vaikka mitattavissa olevia vaihdevuosia ei vielä ole. Itsellänikin hikoilua kuukautiskierron loppu-alkuvaiheessa ollut vuosikausia, samoin limakalvot ovat kosteat vain osan kiertoa. Viime vuonna kierto alkoi lyhentyä, mutta nyt ollut taas normaalinpituisia kiertoja. En viitsi mittauttaa uudestaan FSH:ta niin kauan, kuin kuukautiskierto on siedettävä.

Olen käsittänyt, että paikallisestrogeeniä voisi käyttää genitaalialueella, vaikka olisikin oman hormonikiertonsa varassa vielä muuten. Eli oireita voi hoitaa, vaikkei selkeät vaihtarit olisikaan. Limakalvothan voivat olla kuivat muissakin tiloissa, kuten synnytyksen jälkeen. Itselläni kuivuu myös silmät, ja uskon, että hormonitilanteen lasku pahentaa sitä.

https://huslab.fi/ohjekirja/1422.html

• sahara_autiomaa

Moikka kuivaa_ja_sadetta

Kiitti kun vastasit. Itellä tehtiin 4 vuotta sitten sterilisaatio ja lääkäri joka sen teki sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin. Puolitoista vuotta sitten sain ahdistushäiriö ja masennus diagnoosi. Lisäksi kärsin unettomuudesta, mutta unettomuus eskaloituu aivan mahdottomaksi kuukautiskierron puolivälin jälkeen. Menkat tulee suht säännöllisesti, joskus on jotain 5 päivän heittoja sinne tänne. Tosin joskus vuodan kuin seula ja joskus tulee vain vuotoa vain vähän, outoa? 3 kk sitten jouduin menemään lääkäriin alapää kipujen ja pissavaivojen takia. Syynä olikin rutikuivat limakalvot johon sain paikallishoitoa. Mutta kun sekään ei meinaa auttaa. Viime yönäkin valvoin aamukuuteen. Oli kuuma ja sitten ei ollut kuuma ja sitten ahdisti ja pissatti ja oli kuuma. Eilen meinasin ottaa avioeron miehestäni, koska hän oli erimieltä kuoleman jälkeisestä elämästä. Niin kun alettiin puhua fiiliksistä ja mä sanoin, että valoa kohti vaan. Niin mies sano, ettei siellä mitään ole. Että ihminen kuollessaan putoaa tyhjyyteen. Siis just. No vittu mulla meni hermot. Kaiken tän maallisen kärsimyksen jälkeen, ei olisikaan enkeleitä ja harppuja. Saakutin mies! Mikään ei oikein tunnu miltään. Ja joo kärsin myös silmien kuivuudesta. Silmien kuivuus on niin pahana että se vie sarveiskalvon mukanaan kun aamulla avaan silmät. Nyt vaan tajusin, että mä ehkä ihan turhaan vedän rauhottavia ja nukahduslääkkeitä, jos mulla onkin vaihdevuodet ja näihin oireisiin vois olla ihan spesifi hormonihoito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7615
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4203
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      64
      2541
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51