Octavia II TDI1.9 vs. 2.0

Diesel

Onko jollain kokemuksia maantieajosta:
Onko 2.0 hiljaisempi ?
Pystyykö 6.s vaihdetta käyttäämään meikäläisten maantienopeuksissa 80-90km/h ?
Kulutusero taitaa olla kaasujalasta kiinni?

Vaikea valinta!

21

4291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivu
    • Vertaa.fi

      1,9 kiihtyy ja kulkee hyvin, maksaa kohtuullisesti ja kuluttaa erittäin vähän.

      2,0 kiihtyy ja kulkee erittäin hyvin, maksaa enemmän ja kuluttaa 10 % enemmän kuin 1,9 TDI.

      Järkisyillä valinta on 1,9 TDI, mutta jos haluaa 2,0:n, minkä voi.

      • Ajelija

        Tuossa se totuus tiivistyy!

        2 litranen kone edustaa uusinta uutta mm. 4-venttiilikansi käsittääkseni. Toisaalta 1,9 on pitkään käytössä ollut ja hyväksi havaittu paketti, josta ns. lastentaudit jo hävinneet. Ja on riittävän hyvä käytännössä kaikkeen normaaliin ajamiseen.

        Eihän siinä mitä, jos on vara heittää pari tonnia lisää auton hankintaan niin 2 litranen se on silloin otettava. Mutta on se vähän psykologinenkin ilmiö: jos olis olemassa vielä se 2,2 litranen ja 180 heppanen tiisseli Skodaan, niin moni ostaisi sen koska sellainen olisi olemassa...


    • 2,0TDI

      Jossakin testissä ajeltiin sujuvasti 2,0TDI:llä kutosella 70 km/h, jolloin kierroksia on runsaat 1300. Kulkeehan se niinkin, mutta moottorin äänessä on silloin lievää jurnutusta. Itse vaihdan pienellä kuormalla kutoselle tuossa 80 km/h paikkeilla.

      • Kulutuksesi

        Millainen on tämän hetken kulutuksesi erilaisissa ajoissa 2-litraisella?


      • 2,0TDI
        Kulutuksesi kirjoitti:

        Millainen on tämän hetken kulutuksesi erilaisissa ajoissa 2-litraisella?

        TDI 2,0:n kulutus on ollut talviajossa tankkausten perusteella 5,8 l/100 km ja ajotietokoneen perusteella 5,2 l/100km (ajotietokone näyttää siis 0,6 l/100km liian vähän).

        TDI1,9 kulutti vastaavassa talviajossa 5,22 l/100km. 2,0TDI:n 5,8 l/100km on EU-normikulutukseen suhteutettuna samalla tasolla kuin 1,9TDI:llä ja juuri sillä tasolla, jolla sen oletinkin olevan.

        200 km kun ajaa maantiellä, 2,0TDI:n kulutus on keskimäärin 5,2 l/100 km (mukaanlukien ajorupeaman alun kylmäkäynnistys ja muutaman kilometrin kaupunkiosuus). Kesällä tuosta tippuu 0,5 l pois.

        Ajorupeamien pituudella, moottorin esilämmityksellä ja ajotyylillä on talvella vielä suurempi vaikutus kulutukseen kuin kesällä.


    • pihi

      2-litraisen ominaiskulutus (g/kWh) on pienempi kuin 1.9 litraisen. Jos ajat taloudellisesti, niin 2-litrainen kuluttaa vähemmän.

      • Tämän

        Farkussa tuon huomaa, siinä (EU) kulutuslukemat ovat jo aika lähellä toisiaan varsinkin kaupunkiajossa, maantiellä ero on hieman isompi.
        Tosin nämä vain paperiarvoja.


      • Laskutikku

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.


      • Laskutikku
        Laskutikku kirjoitti:

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.

        Kas vain, jäi edellisestä viestistäni ominaiskulutuksen laadusta h pois, eli ominaiskulutuksen laatu on g/kWh (polttoainetta tuotettua energiayksikköä kohti).


      • pirkka-audi

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!


      • pihi
        Laskutikku kirjoitti:

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.

        Missä TM:n numerossa on mitattu Octavia II:n 1.9 TDI kulutukset?

        TDI-moottorin ominaiskulutuskäyrästä näkee, että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hieman maksimi vääntömomentin yläpuolella suurella kuormituksella. 2-litrainen kykenee tuottamaan tuossa tilanteessa kW:t tehokkaamin kuin 1.9. Kiihdytys tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö se hitaasti vain nopeasti. 2-litrainen kykenee tekemään sen paljon nopeammin kuin 1.9-litrainen. Kiihdytyksen jälkeen 2-litraisella voidaan ylläpitää hieman matalampaa tasaista nopeutta ja keskinopeus on silti sama 1.9 litraisen kanssa. Juuri tässä tulee se säästö.

        Usein 2-litraisella tulee kuitenkin kiihdytettyä kovempaa ja pidettyä samaa vauhtia ja tarvittaessa jopa jarrutettua kovemmin loppupäässä. Tämän takia sen kulutus nousee helposti suuremmaksi.

        Siksi mainitsin "taloudellisesti ajaen".


      • Samu-75
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        ...pieneen polttoaineen kulutukseen pyrkimisessä mielekästä haastetta, toiset eivät.. Mitäpä siitä sen enempää peistä taittelemaan. :)


      • Mieltä
        Samu-75 kirjoitti:

        ...pieneen polttoaineen kulutukseen pyrkimisessä mielekästä haastetta, toiset eivät.. Mitäpä siitä sen enempää peistä taittelemaan. :)

        Se on jokaisen oma asia mitä haluaa lukea, jos et kestä lukea kulutusjuttuja niin jätä lukematta !


      • tulee kalliiksi!
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        Oma ocuni vie jotain 7..8 litraa sadalla. Jos käyn sillä kaupassa (n. 20km) kuluu noin puolitoista litraa bensaa. Se tekee alle kaksi euroa. Jos lähden fillarilla on aivan varmaa, että poikkean samalla baarissa. Saatan selvitä yhdellä mutta yleensä menee toinenkin olut. Se on jo melkein kympin! Eli kallista on, samoin kuin autoon "sijoittaminen":) Onkohan joku joskus saanut omansa pois sijoituksestaan...


      • Hintalaatumies
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        "Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen."

        Merkitseehän se hyvänen aika paljonkin.

        Yleensä auto liisataan kolmeksi vuodeksi tai ostetaan vähintään yhtä pitkäksi aikaa. Kuvitellaan, että autolla ajetaan maltilliset 25000 kilometriä vuodessa. Jos toinen auto kuluttaa 6,5 litraa ja toinen 7,5 litraa, niin siinä ajassa ero kasvaa jo yli 1000 euron. Ja mitä herkkuja sillä 1000 eurolla saisikaan lisää autokauppaa tehdessä? Onhan sekin jo sentään merkittävä osuus kokonaishinnasta ja paljon isommaksi se vain kasvaa jos kulutus ero on 2 litraa tai ajokilometrejä kertyy enemmän niin kuin varsinkin dieseleillä on tapana.

        Toinen vähintään yhtä tärkeä seikka on tietenkin ympäristökysymykset, ja jos auto kuluttaa vähemmän se tuo myös itselle paremman mielen.


      • Huvittelija
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        Kulutuksesta ja monesta muusta autoasiasta keskustelu on itselleni suurta huvia, vaikka ko. asioila ei olekaan Aristoteleen mielestä mitään merkitystä. Joku katsoo telkkaria, joku juo kaljaa, joku keskustelee autoista.

        Ja jotkut harrastavat masokismia lukemalla ärsyttäviä keskusteluja !


      • Laskutikku
        pihi kirjoitti:

        Missä TM:n numerossa on mitattu Octavia II:n 1.9 TDI kulutukset?

        TDI-moottorin ominaiskulutuskäyrästä näkee, että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hieman maksimi vääntömomentin yläpuolella suurella kuormituksella. 2-litrainen kykenee tuottamaan tuossa tilanteessa kW:t tehokkaamin kuin 1.9. Kiihdytys tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö se hitaasti vain nopeasti. 2-litrainen kykenee tekemään sen paljon nopeammin kuin 1.9-litrainen. Kiihdytyksen jälkeen 2-litraisella voidaan ylläpitää hieman matalampaa tasaista nopeutta ja keskinopeus on silti sama 1.9 litraisen kanssa. Juuri tässä tulee se säästö.

        Usein 2-litraisella tulee kuitenkin kiihdytettyä kovempaa ja pidettyä samaa vauhtia ja tarvittaessa jopa jarrutettua kovemmin loppupäässä. Tämän takia sen kulutus nousee helposti suuremmaksi.

        Siksi mainitsin "taloudellisesti ajaen".

        Kiitokset "pihille" ! Nyt mentiin omasta mielestäni supermielenkiintoiselle alueelle - jonkin muun mielestä superturhalle ! Itselläni ei valitettavasti ole nimenomaan ko. moottoreiden ominaiskulutuskäyrästöjä, vaan olen käyttänyt saksalaista TDI-yleiskäyrää, tehnyt siihen moottorikohtaiset sovitukset eri vaihteille ja ajovauhdeille ja mallintanut eri autoille energiankulutusyhtälöt, jotka ovat sopineet aika hyvin yhteen TDI-yleiskäyrän kanssa.

        Mutta voit arvata, että olisin todella ilahtunut, jos saisin tietää, mistä ko. TDI-käyrästöt löytyisivät - tai voitko toimittaa ne jotenkin minulle. Sitten voitaisiin pureutua ko. moottoreiden erityispiirteisiin mahdollisimman syvällisesti.

        VAG-moottoreiden kulutustietoja olen ottanut milloin VW-testeistä, milloin Skodatesteistä eikä esim. 1,9TDI-tietoja minulla ole Octaviasta vaan Golfista. Mainittakoon, että ainakin 2,0TDI:llä ko. autojen välitykset ovat samat, joten oletan, että suurta eroa ei ole 1,9TDI:nkään kohdalla. Octavia on hieman painavampi, mikä pitää tietenkin liike-energian mallinnuksessa ottaa huomioon. Ominaiskulutuskäyriin autojen painot, välitykset ja ilmanvastuskertoimet eivät toki vaikuta, mutta ne vaikuttavat, jos tarkastellaan kulutusta tietyillä vauhdeilla.

        Mutta tähän aiheeseen kun päästiin, pitääpä tarkentaa laskelmia - ja jos vielä ne TDI-ominaiskulutuskäyrästöt jostain saisi !


      • pihi
        Laskutikku kirjoitti:

        Kiitokset "pihille" ! Nyt mentiin omasta mielestäni supermielenkiintoiselle alueelle - jonkin muun mielestä superturhalle ! Itselläni ei valitettavasti ole nimenomaan ko. moottoreiden ominaiskulutuskäyrästöjä, vaan olen käyttänyt saksalaista TDI-yleiskäyrää, tehnyt siihen moottorikohtaiset sovitukset eri vaihteille ja ajovauhdeille ja mallintanut eri autoille energiankulutusyhtälöt, jotka ovat sopineet aika hyvin yhteen TDI-yleiskäyrän kanssa.

        Mutta voit arvata, että olisin todella ilahtunut, jos saisin tietää, mistä ko. TDI-käyrästöt löytyisivät - tai voitko toimittaa ne jotenkin minulle. Sitten voitaisiin pureutua ko. moottoreiden erityispiirteisiin mahdollisimman syvällisesti.

        VAG-moottoreiden kulutustietoja olen ottanut milloin VW-testeistä, milloin Skodatesteistä eikä esim. 1,9TDI-tietoja minulla ole Octaviasta vaan Golfista. Mainittakoon, että ainakin 2,0TDI:llä ko. autojen välitykset ovat samat, joten oletan, että suurta eroa ei ole 1,9TDI:nkään kohdalla. Octavia on hieman painavampi, mikä pitää tietenkin liike-energian mallinnuksessa ottaa huomioon. Ominaiskulutuskäyriin autojen painot, välitykset ja ilmanvastuskertoimet eivät toki vaikuta, mutta ne vaikuttavat, jos tarkastellaan kulutusta tietyillä vauhdeilla.

        Mutta tähän aiheeseen kun päästiin, pitääpä tarkentaa laskelmia - ja jos vielä ne TDI-ominaiskulutuskäyrästöt jostain saisi !

        Noita ominaiskulutuskäyriä on pirun hankala löytää netistä, vaikka minusta ne olisivat kaikkein mielenkiintoisimmat.

        Eräs autoinsinööri kaverini on pitävyt koulutusta VW:n moottoreista. Sain häneltä prujuläjän, jossa oli usean TDI-moottorin käyrät ja muuta mielenkiintoista.


      • Laskutikku
        pihi kirjoitti:

        Noita ominaiskulutuskäyriä on pirun hankala löytää netistä, vaikka minusta ne olisivat kaikkein mielenkiintoisimmat.

        Eräs autoinsinööri kaverini on pitävyt koulutusta VW:n moottoreista. Sain häneltä prujuläjän, jossa oli usean TDI-moottorin käyrät ja muuta mielenkiintoista.

        Olisko mitenkään mahdollista saada noita käyriä vaikka liitetiedostoskannauksina tai fakseina ? Kuulun nimittäin ominaiskulutuskäyräfriikkeihin kuten sinäkin enkä ole ko. käyriä onnistunut saamaan mistään käsiini.


      • Huvittelija kirjoitti:

        Kulutuksesta ja monesta muusta autoasiasta keskustelu on itselleni suurta huvia, vaikka ko. asioila ei olekaan Aristoteleen mielestä mitään merkitystä. Joku katsoo telkkaria, joku juo kaljaa, joku keskustelee autoista.

        Ja jotkut harrastavat masokismia lukemalla ärsyttäviä keskusteluja !

        Noihin kulutus systeemehin ja muihin on joskus ihan teoreettisestikkin paneutua kunnolleen..oli sillä sitten oikeesti käytännön kanssa tekemistä suurestikkaan tai ei :)

        Toi edellinen kommentti oli kyllä paras...vai jotta masokistit lukee näitä vistejä! :)))))))))))))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe