Onko kellään muulla parilla ristiriitoja ruoka-asioitten suhteen?
Meillä tilanne sellainen, että elämme kaukosuhteessa ja reissaamme vuorotellen toistemme luokse viikonlopun viettoon. Minä tahdon syödä "tyttömäisen" kevyesti, poikaystävä miehille tyypilleseen tapaan kermajuustoa, meetvurstia, vaaleaa leipää jne. Itse taas tykkään hedelmistä, kevytjuustosta ja vaippaka kalkkunaleikkeestä. Kaksi jälkimmäistä ovat poikaystäväni mielestä täysin mauttomia, hän ei niitä halua syödä.
Mutta mitä sitten kun poikaystävä tulee viikonlopuksi luokseni? Olen yleensä ostanut hänelle noita hänen juttujaan, ja itselleni sitten niitä mistä tykkään. Mutta kalliiksi tulee! Kun itse en tarvitsisi läheskään kaikkea mitä häntä varten tarvitsee aina ostaa; munia, maitoa, margariinia, lihaa... Tuntuu kohtuuttomalta pyytää toista tuomaan omaat eväät mukana, mutta opiskelijakukkarolle nykyinenkin tyyli käy raskaaksi. Jos joskus jätän ostamatta vaikkapa makkaraa, valittaa hän heti siitä. Mutta hänellä itsellään taas ei ole minua varten mitään kevyempiä juttuja, ostaa niitä mitä itsekin aina syö! Silti kehtaa valittaa mulle! Tietysti kyllä ymmärrän, ettei miehistä tosiaankaan nuo light-jutut ole mitään ja rasvaisemmat ovat niitä "normaaleja", mutta saisi nähdä munkin kantani.
Ruokatottumukset eroavat
36
2229
Vastaukset
- hekohek
Pienestäpä on elämä kiinni ja kuka järkevä ihminen tuollaisista asioista valittaa/riitelee...miehes taitaa olla aika itsekeskeinen
- Miina
Eipä ole enää mitään ristiriitoja ruoka-asioitten suhteen, ei ainakaan sellaisia, jotka vaikuttaisivat suhteen laatuun. Minä tykkään pinaattikeitosta, mieheni ei, joten joku päivä hän saattaa syödä edellispäivän ruokaa ja minä pinaattikeittoa. Mieheni tykkää suolakurkuista, minä en, joten en laita niitä leivän päälle.
Tarjoaako miehesi sinulle ruokaa kun käyt hänen luonaan, eli onko hän täyttänyt jääkaapin vierailuasi varten? Jos ei, miksi sinun pitäisi tehdä hänelle samaa? Eli tarjota hänelle ruoat? Suhde vaatii kompromisseja, keskustelua ja sopimuksia, oletteko keskustelleet tästä asiasta? Yksi vaihtoehto on käydä yhdessä kaupassa ja ostaa "omat eväät" ja jotain yhteistä.
Minun ja mieheni suhteemme alussa vein hänelle välipalaeväät ja aamupalaksi jotakin (asuimme samassa kaupungissa), yleensä jotain hedelmää tai jugurttia. Kerran vein greippiä ja mieheni totesi pitävänsä greipistä, muttei vaan koskaan tajunneensa, että sitä voi ostaa kaupasta :) Ehkä löytyy hedelmiä joita miehesi on syönyt nuorempana/kotona/koulussa, mutta jotka poikamieselämässä ovat unohtuneet? Entäpäs salaatit? Moni mies tykkää salaatista, ainakin omani ja monet tutut. Tarjoan yleensä vieraillekin salaattia, ja hyvin on mennyt kaupaksi salaatti, jossa on salaattia, kurkkua, tomaattia, fetajuustoa, sipulia ja täytteeksi makaroonia, ananasta, tonnikalaa tai vaikkapa kinkkusuikaleita. Kyllä mieskin tottuu kevyempään ruokailuun.
Itse en huomaa lainkaan eroa esim. kevytkinkussa ja tavallisessa kinkussa. Kevytkinkussakin on alle 3% rasvaa, vain 1% enemmän kuin kalkkunassa joten se sopii varmasti sinullekin. Ja jotku Polarin vähärasvaiset juustot ovat todella maukkaat, paremmat kuin oltermannin 17%. Eikä munat, maito tai margarini nyt niin kallista ole, meidän lähikaupasta nuo irtoaa alle vitosella. Olen itsekin opiskelija, mutta kyllä tuo vitonen aina löytyy.
Keskustelkaa asiasta! Jos ei muu auta niin jaetut jääkaapit ja omat eväät kehiin, tuskin se suhde siihenkään kaatuu?- Alkup.
Niin tavallista ruokaa teemme molemmille sen mukaan, kumman luona olemme. Mutta nuo monet muut mitä poikaystävä tahtoo syödä ja mitä en muuten ostaisi, maksavat kyllä aika paljon(esim. juustot) kun joka toinen viikonloppu joudun ostamaan. Itse en keittokinkusta välitä, se olisikin kevyttä ja molemmille sopivaa, sellaista ohuen ohutta keittokinkkua kun hommasin niin mies tokaisi "no tää on kyllä aika turhaa, ei huomaakaan leivän päällä". Polar5 on hänestä täysin mautonta. Mies ostaa mun ollessa hänen luonaan niitä samoja juttuja kuin ostaa yksin ollessaankin, mä sitten laitan rasvaista juustoa leivälleni tai pelkästään tomaattia ja kurkkua. Ei hän mua varten ostele kevyempiä, mutta mun pitäisi ostaa hänelle niitä rasvaisia tai näyttää selvästi murjottamisensa tai lähtee itse samantien kauppaan ostoksille. Tästä taas tulee mulle olo, että olen hirveän nipo kun hänen pitää ostaa omat eväät mun luokse.
Tämä ei ole mikään suhdetta horjuttava juttu, mutta hankala käytännön ongelma johon olisi kiva kuulla vinkkejä. - Miina
Alkup. kirjoitti:
Niin tavallista ruokaa teemme molemmille sen mukaan, kumman luona olemme. Mutta nuo monet muut mitä poikaystävä tahtoo syödä ja mitä en muuten ostaisi, maksavat kyllä aika paljon(esim. juustot) kun joka toinen viikonloppu joudun ostamaan. Itse en keittokinkusta välitä, se olisikin kevyttä ja molemmille sopivaa, sellaista ohuen ohutta keittokinkkua kun hommasin niin mies tokaisi "no tää on kyllä aika turhaa, ei huomaakaan leivän päällä". Polar5 on hänestä täysin mautonta. Mies ostaa mun ollessa hänen luonaan niitä samoja juttuja kuin ostaa yksin ollessaankin, mä sitten laitan rasvaista juustoa leivälleni tai pelkästään tomaattia ja kurkkua. Ei hän mua varten ostele kevyempiä, mutta mun pitäisi ostaa hänelle niitä rasvaisia tai näyttää selvästi murjottamisensa tai lähtee itse samantien kauppaan ostoksille. Tästä taas tulee mulle olo, että olen hirveän nipo kun hänen pitää ostaa omat eväät mun luokse.
Tämä ei ole mikään suhdetta horjuttava juttu, mutta hankala käytännön ongelma johon olisi kiva kuulla vinkkejä.Poikaystäväsi kuulostaa todella pahalta tapaukselta, mikäli hän ei edes suostu testaamaan uusia tuotteita vaan on noin juuttunut vanhoihin raiteisiin. Onko hän vasta muuttanut pois kotoa, eli yrittääkö hän tiukasti pitää kiinni äidin opeissa?
Ehkä et osaa esitellä asiat oikealla tavalla? Muutoksen olisi luultavasti tapahduttava pikkuhiljaa, ja sinäkin joudut muuttamaan tottumuksiasi. Ellette siiten päädy jaettuun ruokavalioon jossa molemmat ostavat sitten omia ruokiaan, vaikka asuisittekin samassa talossa.
Entäs kevyt palvikinkku? Makua on ja rasvaakin todella vähän, eikä viipaleet ole kovin ohkasia.
Miten olisin Polarin 12% tai Turunmaan 15%, edellisessä on kermainen maku. Voisit sinäkin varmasti syödä 15%:n juustoa, tuskin sinä niin terveysintoilija olet, että muutamalla prosentilla sinne tänne on merkitystä? Tai kokeilkaa aamupalaa 12%?
Ja voihan sitä leivän päälle laittaa muutakin kevyttä: creme bonjourin tai vastaavien makulevitteitä rasvaprosentti 5-10, mätitahnaa, paprikaa ja muita vihanneksia, kalaa (esim. lohta) tai miksi ei vähän kevytmajoneesia.
Miksi rasvaisuus on sinulle näin suuri ongelma? Ei normaalista ruoasta lihoa, ellei sitä syö ylimalkaisia määriä. Eli tuskin haittaa, vaikka välissä syöt yhden viipaleen tavallista meetwurstia tai kermajuustoa. Toki pidemmän päälle on hyvä, oppia tekemään kompromisseja suhteessa. - syödä kengänpohjaa
Alkup. kirjoitti:
Tämä ei ole mikään suhdetta horjuttava juttu, mutta hankala käytännön ongelma johon olisi kiva kuulla vinkkejä.No kyllä se Polar5 on ihan kengänpohjaa.
Syö kunnon juustoa, mutta vähemmän niin ajaa rasvassa saman asian, mutta on jotain makuakin.
- Morgenstern
Sanopa sille neidillesi, että jos talon antimet ei kelpaa, niin tuo omat mömmöt mukanaan. Tai vaihtoehtoisesti voi tietysti olla syömättä. Aikooko se anopillekin valittaa, jos ruoka ei ole mieluisaa?
Kyllä aikuisen miehen pitäisi pystyä syömään sitä, mitä eteen kannetaan. Itselläni ei ainakaan olisi edes pokkaa valittaa. - Satu
Mulla on kokemusta kahdesta kaukosuhteesta, joissa molemmissa mies on ollut sekasyöjä (minä olen vege).
Ensimmäisessä suhteessa mies oli sitä mieltä, että vegetarismi on nirsoilua. Itse hän ei kuitenkaan suostunut edes maistamaan tofua tai soijarouhetta, mutta pakotti minut syömään kanaa, koska "ei kannata laittaa kahta ruokaa" ja "kasvisruoka on pahaa". Ei varmaan tarvitse kertoa, että juttu loppui omaan mahdottomuuteensa, eniten kuitenkin miehen epäreiluuden vuoksi. Meidän piti elää yhdessä ollessamme aina hänen tavallaan ja säännöillään, paitsi että hänen ei tarvinnut aina noudattaa sääntöjä, vaikka minun piti.
Nykyinen miesystäväni on ihan erilainen. Hän syö aina viikonloppuisin kasvisruokaa, jota teemme yhdessä, koska hänenkään mielestään ei ole järkeä tehdä kahta ruokaa ja "tässäkin asiassa voidaan mennä sen mukaan, jolla on pienin toleranssi". Ihana mies, monissa muissakin asioissa.
Mutta siis. Parisuhde on kompromissien tekemistä, välillä toinen joustaa enemmän jossain asiassa, välillä toinen. Pääasia että säännöt ovat samat kaikille osapuolille, ja molemmat kokevat tulevansa kohdelluksi reilusti. Tulee se epäreiluus sitten esille ruokavaliossa tai muussa.
Jos olisin sinä, lakkaisin ostamasta miehelle eri ruokia, ja katsoisin miten tilanne kehittyy. Jos hän alkaa ostaa omia ruokia sun luokse, siekin voit varmaan ostaa omia ruokia hänen luona käydessä. Jos hän alkaa ostaa sinun ruokia omaan jääkaappiinsa, voit jatkaa hänen herkkujensa ostamista omaasi. Muussa tapauksessa... Kehityskeskustelun paikka. - kurttunaaman
Luepa muualtakin kuin naistenlehdistä, mitä kevyttuotteet oikeasti ovat. Monissa tutkimuksissa on todettu kevytruuan negatiiviset vaikutukset. Margariini esimerkiksi on täysin epäkelpo, piloille käsitelty rasva, joka aiheuttaa syöpää.
Itse keski-ikäisenä naisena olen tarkkaillut tähän kevytruokavillitykseen aivopestyjä ikätovereitani; mitä tiukempi kevytruokafani, sitä enemmän kurttuja naamassa, on havaintoni.
Itse en luovu voista, en rasvaisista juustoista, ja lihaa jos (harvemmin) syön, niin kyllä läskinen kinkkukin kelpaa.Vaan olenpa aika lailla nuoremman näköinen kuin nämä ruuallapingottaja ikätoverini, joista monet vielä ovat täydentäneet tuhoa luuviuluksi itsensä laihduttamalla.
Anna miehesi syödä mitä lystää! Terveisin Anna- tärkeä
Voipi hyvin olla. Mutta eikö terveyskin etenkin vanhemmalla iällä rupea kiinnostamaan? Juustoissa ja makkaroissa on paljon epäterveellistä eläinrasvaa, joka kovettaa verisuonien seinämiä altistaen veritulpille, joista voi seurata esim. aivo- tai sydäninfarkti. Tämän takia kannattaa suosia terveellisiä kasvirasvoja ja välttää eläinravoja syömällä kevyttuotteita. On aivan makuasia mistä pitää, rasvan määrä ei todellakan takaa ruoan maistuvuutta. Esim. Polar5% on minusta maukkaampaa kuin Polar15%!
- akak
Taitaa muutamalle naiselle olla vielä liian iso kompromissi alkaa olemaan miehen kanssa. Jos naisille on ruoka tärkeätä niin se on kyllä miehellekin; ruoan on oltava kunnollista, sen on oltava hyvää ja sitä on oltava riittävästi. Kaikenlaisen lässytyksen rasvaprosenteista voi unohtaa, kunnon ruokaa pöytään.
Olen itse aikoinaan laittanut yhden naisen kiertoon sen takia, että oli niin paska ruoanlaittaja. Koko loppuikä olisi pitänyt syödä jotain v*tun pastaa, ei kiitos. - erilaiset
Meillä ongelmia tuottaa liha. En suostu syömään riistaa, isäntä taas tykkäisi.
Ongelma ei siis todellakaan ole ruoka vaan ne elämän arvot, en siedä eläinten tappamista, isäntä metsästää. Ei kuitenkaan ole meillä ollut kynnyskysymys, ollaan selvitty jo niin monta vuotta. Teilläkö on?- KoS
Oletko vegaani? Toivottavasti olet nimittäin muuten sinulla olisi kyllä arvomaailman tarkistus paikoillaan.
Itse en kyllä vegeä kelpuuttaisi puolisoksi. Ei hätää, koskaan ei ole tarvinnut siihen pisteeseen mennä. Nimittäin useimmiten jo elämänarvot ja -katsomus poikkeavat sitä verta paljon ettei kiinnostusta löydy, molemminpuolin.
Itse teen melko paljon ruokaa riistasta, lähinnä hirvestä. Jos olisi mahdollista, voisin kyllä korvata mauttoman teollisen lihan kokonaan riistalla. No toisaalta "pyhäruokana" riistaan ei pääse tottumaan ja eväs pysyy makuelämyksenä.
- Harkonnen
No meillä tyttöystävä on kasvissyöjä ja minä sekasyöjä. Hyvin tässä on kolme vuotta tultu toimeen... yhdessä syödään kasvispöperöitä ja itse maksan omista rahoistani kaiken lihan mitä poskeeni pistän.
- tietenkin
että ostaa omat makkaransa! Ei se ole sen kummemmpaa. Jos kerran opiskelet ja olet vähävarainen - ja hän varmasti tietää sen? Ja etenkin, jos hän ei osta sinulle haluamiasi light-tuotteita, miksi sinun pitäisi ostaa hänelle makkaroita?! Mielestäni voit sanoa ihan suoraan, että ei ole joo makkaroita, mutta eipä ole teilläkään kalkkunoita, kun tulen visiitille. Ehkä se ymmärtää vinkin.
- sama
sanot että teillä syödään näin ja heillä noin, koska se niin näyttää menevän! Ja jos ei kelpaa, kummatkin tuo omat emmeensä. Ärsyttää tuo miehesi...
- En kestä enää
Miehen mielestä minä syön liikaa ja epäterveellisesti!
Saan jatkuvaa painostusta laihduttamiseen, vaikka olen normaalipainoinen, tosin en mikään luuviulu, mutta kuitenkin selvästi alle normaalipainon ylärajan. Ostan aina kevyemmän version ruoasta mutta hänen näkemyksensä mukaan en saisi syödä ollenkaan, porkkanaa ja kurkkua korkeintaan.
Ja en myöskään liiku hänen mukaansa tarpeeksi.
Alkaa tämäkin jo ärsyttää. Entäs, jos sinulle tulisi ylipainoa hänen rasvaisten ruokiensa syömisen takia? Olisiko hän silloin siitä valittamassa?
Minua ihmetyttää suuresti ne tapaukset, joissa mies valittaa kevyestä ruuasta ja haukkuu ruuanlaittotapoja ja ruokaa (siis sen keveyden takia). Sitten, kun naisella on ylipainoa, niin hän saa kyllä kuulla siitä, vaikka se on täysin ristiriidassa mun informaation kanssa.- Miina
Ei tavallinen kotiruoka lihota, ellei sitä syö älyttömiä määriä. Ei tarvitse kuin kurkistaa Painovartioiden ohjelmaan nähdäkseen, että esim. ruisleipää, lihakastiketta, perunoita ja muuta vastaava saa syödä lähes mielinmäärin. Enkä usko, että muutaman prosentin kevyempi kinkkusuikale tai juusto leivän päällä ehkä kerran-kaksi päivässä lihota. Toki on hyvä tarkkailla ruokavalioa, mutta liiallisuuksiin ei tarvitse mennä. Suomalaista kotiruokaa (johon kuuluu leivät (sekä tumma että vaalea), juustot, lihat, munat, margariini jne.) pahempi uhka lihavuudelle on roskaruoka ja makeat juomat.
On lisäksi tutkittu, että kevyttuotteita syövät syövät niitä suurempia määriä kuin mitä he söisivät "tavallisia" ruoka-aineita ja tästä syystä heidän painonsa ei putoakaan. Eli pitää myös tarkkailla kuinka usein syö, mitä määriä ja missä tilanteissa.
Ihmettelen ihmisiä jotka muuten tarkkailevat ruokavaliotaan (esim. valitsemalla kalkkunaa meetwurstin sijasta, karsimalla pois kaikki nopeat hiilihydraatit tai jättämällä yli 20% juustot pois) mutta silti napostelevat sipsejä, juovat limsaa ja siideriä. En sano, että keskustelun avaaja on tällainen, mutta nyky-yhteiskunnassa nämäkään ihmiset eivät ole poikkeustapauksia.
Onneksi olen löytänyt miehen, jolle maistuu niin kalkkuna kuin meetwursti, niin ruis- kuin vehnäleipä, niin porkkana kuin liha. Sillä oma ruokafilosofiani on, että monipuolisuus on parasta! - säilyy
Miina kirjoitti:
Ei tavallinen kotiruoka lihota, ellei sitä syö älyttömiä määriä. Ei tarvitse kuin kurkistaa Painovartioiden ohjelmaan nähdäkseen, että esim. ruisleipää, lihakastiketta, perunoita ja muuta vastaava saa syödä lähes mielinmäärin. Enkä usko, että muutaman prosentin kevyempi kinkkusuikale tai juusto leivän päällä ehkä kerran-kaksi päivässä lihota. Toki on hyvä tarkkailla ruokavalioa, mutta liiallisuuksiin ei tarvitse mennä. Suomalaista kotiruokaa (johon kuuluu leivät (sekä tumma että vaalea), juustot, lihat, munat, margariini jne.) pahempi uhka lihavuudelle on roskaruoka ja makeat juomat.
On lisäksi tutkittu, että kevyttuotteita syövät syövät niitä suurempia määriä kuin mitä he söisivät "tavallisia" ruoka-aineita ja tästä syystä heidän painonsa ei putoakaan. Eli pitää myös tarkkailla kuinka usein syö, mitä määriä ja missä tilanteissa.
Ihmettelen ihmisiä jotka muuten tarkkailevat ruokavaliotaan (esim. valitsemalla kalkkunaa meetwurstin sijasta, karsimalla pois kaikki nopeat hiilihydraatit tai jättämällä yli 20% juustot pois) mutta silti napostelevat sipsejä, juovat limsaa ja siideriä. En sano, että keskustelun avaaja on tällainen, mutta nyky-yhteiskunnassa nämäkään ihmiset eivät ole poikkeustapauksia.
Onneksi olen löytänyt miehen, jolle maistuu niin kalkkuna kuin meetwursti, niin ruis- kuin vehnäleipä, niin porkkana kuin liha. Sillä oma ruokafilosofiani on, että monipuolisuus on parasta!No kun normaalisti valitsee nämä vähän kevyemmät tuotteen niin välillä voi syödä sipsiäkin.
- Miina
säilyy kirjoitti:
No kun normaalisti valitsee nämä vähän kevyemmät tuotteen niin välillä voi syödä sipsiäkin.
Itse valitsen toki välissä vähärasvaisemmat vaihtoehdot, esim. ruokakermassa, päällykemakkarassa ja juustoissa. Monet kevyttuotteet ovat maustuvia eikä eroa rasvaisesta tuotteesta juuri ollenkaan. Mutta: on eri asia syödä normaalia kotiruokaa ja välissä vähän herkutellakin kuin syödä "kevyttä" ruokaa sillä verukkeella että saa herkutella sen jälkeen. Kummallakohan itseään huijaa enemmän?
Pidän edelleen kiinni näkemyksestäni siitä, ettei nykyajan peruskotiruoka lihota. Olettaen siis, että osaa laittaa ruokaa. Nykyään ruoka on harvoin rasvainen tai kermainen, vaan ruoka paistetaan rypsiöljyssä tai oliiviöljyssä ja täyskerman sijasta käytetään kevyempää ruokakermaa.
Mikäli haluaa elää terveellisesti ruokavalion oheella tärkein on liikunta. Ilman liikuntaa lihoo takuuvarmasti, ihan sama syökö kevytkalkkunaa tai sipsejä!
Mielestäni jokaisen tulisi vähän miettiä ja tarkkailla, mitä suuhunsa laittaa mutta turhanpäivänen kyttäily, laihduttaminen ja ruoan väliin jättäminen vähentää mielestäni elämänlaatua. Kaikki sekin aika mikä kuluu kevyttuotteiden kaloreiden laskemiseen voitaisiin käyttää vaikka kävelyllä rakkaansa kanssa :) - annepa
Miina kirjoitti:
Itse valitsen toki välissä vähärasvaisemmat vaihtoehdot, esim. ruokakermassa, päällykemakkarassa ja juustoissa. Monet kevyttuotteet ovat maustuvia eikä eroa rasvaisesta tuotteesta juuri ollenkaan. Mutta: on eri asia syödä normaalia kotiruokaa ja välissä vähän herkutellakin kuin syödä "kevyttä" ruokaa sillä verukkeella että saa herkutella sen jälkeen. Kummallakohan itseään huijaa enemmän?
Pidän edelleen kiinni näkemyksestäni siitä, ettei nykyajan peruskotiruoka lihota. Olettaen siis, että osaa laittaa ruokaa. Nykyään ruoka on harvoin rasvainen tai kermainen, vaan ruoka paistetaan rypsiöljyssä tai oliiviöljyssä ja täyskerman sijasta käytetään kevyempää ruokakermaa.
Mikäli haluaa elää terveellisesti ruokavalion oheella tärkein on liikunta. Ilman liikuntaa lihoo takuuvarmasti, ihan sama syökö kevytkalkkunaa tai sipsejä!
Mielestäni jokaisen tulisi vähän miettiä ja tarkkailla, mitä suuhunsa laittaa mutta turhanpäivänen kyttäily, laihduttaminen ja ruoan väliin jättäminen vähentää mielestäni elämänlaatua. Kaikki sekin aika mikä kuluu kevyttuotteiden kaloreiden laskemiseen voitaisiin käyttää vaikka kävelyllä rakkaansa kanssa :)"Nykyään ruoka on harvoin rasvainen tai kermainen, vaan ruoka paistetaan rypsiöljyssä tai oliiviöljyssä ja täyskerman sijasta käytetään kevyempää ruokakermaa. "
Anteeksi nipotukseni mutta tämä lause sisältää ristiriidan. Rasva on rasvaa, oli se voita tai rypsiöljyä. Rasvan valinnassa pointti on siinä että kasvisrasvat (paitsi muistaakseni kookosrasva) ovat terveellisempiä kuin eläinrasvat kun eivät kohota pahaa kolesterolia. Kyllä kasvisrasvoillakin ruuasta saa rasvaisen ja runsaskalorisen jos sitä öljyä lotraa mielin määrin.
Muuten olen täysin samaa mieltä. Monipuolinen ruokavalio, paljon kasviksia ja runsaasti vettä ja liikuntaa niin kaik ok. - Miina
annepa kirjoitti:
"Nykyään ruoka on harvoin rasvainen tai kermainen, vaan ruoka paistetaan rypsiöljyssä tai oliiviöljyssä ja täyskerman sijasta käytetään kevyempää ruokakermaa. "
Anteeksi nipotukseni mutta tämä lause sisältää ristiriidan. Rasva on rasvaa, oli se voita tai rypsiöljyä. Rasvan valinnassa pointti on siinä että kasvisrasvat (paitsi muistaakseni kookosrasva) ovat terveellisempiä kuin eläinrasvat kun eivät kohota pahaa kolesterolia. Kyllä kasvisrasvoillakin ruuasta saa rasvaisen ja runsaskalorisen jos sitä öljyä lotraa mielin määrin.
Muuten olen täysin samaa mieltä. Monipuolinen ruokavalio, paljon kasviksia ja runsaasti vettä ja liikuntaa niin kaik ok.Ei tuo ole nipotusta, vaan asian selkeyttämistä. Itse sorruin käyttämään sanaa "rasvainen" ruoasta, joka on paistettu voissa tai voin käytöstä leivän päällä. Yleensä kun puhutaan rasvaisesta ruoasta tarkoitetaan juuri ruokia jotka sisältävät huonoja rasvoja. Itselleni tuo asia on pään sisällä niin selvä (eli eläinrasvat ovat huonoja ja kasvirasvat hyviä), etten aina tahdo muistaa selittää sitä tarpeeksi tarkkaan. Joten kiitos tarkennuksesta, toivottavasti nyt jokainen käsitti, mistä on kyse.
Vielä yksi kommentti: elämme vain kerran, ja elämästä kannattaa ottaa kaikki irti ja välissä hullutella ja syödä oikein hyvän pihvin kermakastikkeen kanssa. Välissä on sallittava itselleen nautintoja. Elämä on liian lyhyt kaloreiden laskemiseen. Ja mikäli terveys on hyvä niin pari lisäkilo ei todellakaan kaada maailmaa!! Miina kirjoitti:
Ei tuo ole nipotusta, vaan asian selkeyttämistä. Itse sorruin käyttämään sanaa "rasvainen" ruoasta, joka on paistettu voissa tai voin käytöstä leivän päällä. Yleensä kun puhutaan rasvaisesta ruoasta tarkoitetaan juuri ruokia jotka sisältävät huonoja rasvoja. Itselleni tuo asia on pään sisällä niin selvä (eli eläinrasvat ovat huonoja ja kasvirasvat hyviä), etten aina tahdo muistaa selittää sitä tarpeeksi tarkkaan. Joten kiitos tarkennuksesta, toivottavasti nyt jokainen käsitti, mistä on kyse.
Vielä yksi kommentti: elämme vain kerran, ja elämästä kannattaa ottaa kaikki irti ja välissä hullutella ja syödä oikein hyvän pihvin kermakastikkeen kanssa. Välissä on sallittava itselleen nautintoja. Elämä on liian lyhyt kaloreiden laskemiseen. Ja mikäli terveys on hyvä niin pari lisäkilo ei todellakaan kaada maailmaa!!Niin kasviöljyissä on muuten enemmän kaloreita kuin esim. voissa.
Miten ylipäätään tämä rasvakeskustelu liittyi alkuperäiseen ongelmaan ja sen ratkaisuun? Siten, että hänen tulisi unohtaa kevyttuotteet ja kevytruokavalio, jotta voisi syödä poikaystävänsä kanssa samoja ruokia? Eli muuttaa omaa ruokavaliotaan ja saada siten ongelma pois päiväjärjestyksestä? Vaikka minusta se suurin ongelma oli siinä, että tasa-arvo oli vähän vinksallaan, kun toinen ostaa toiselle tämän haluamaa ruokaa ja toinen taas ei.- Miina
Catariina81 kirjoitti:
Niin kasviöljyissä on muuten enemmän kaloreita kuin esim. voissa.
Miten ylipäätään tämä rasvakeskustelu liittyi alkuperäiseen ongelmaan ja sen ratkaisuun? Siten, että hänen tulisi unohtaa kevyttuotteet ja kevytruokavalio, jotta voisi syödä poikaystävänsä kanssa samoja ruokia? Eli muuttaa omaa ruokavaliotaan ja saada siten ongelma pois päiväjärjestyksestä? Vaikka minusta se suurin ongelma oli siinä, että tasa-arvo oli vähän vinksallaan, kun toinen ostaa toiselle tämän haluamaa ruokaa ja toinen taas ei.Näinhän näissä keskusteluissa monesti käy, eli keskustelu haaraantuu eri asioihin jotka liittyvät vain etäisesti keskusteluavaukseen. Vastaukseni ja neuvoni keskustelunavaajalle löytyy ylempää viestissä "Hmm..." siinä kirjoitan mm.
"Tarjoaako miehesi sinulle ruokaa kun käyt hänen luonaan, eli onko hän täyttänyt jääkaapin vierailuasi varten? Jos ei, miksi sinun pitäisi tehdä hänelle samaa?"
Mielestäni kaukosuhteessa on ehkä hivenen eri säännöt kuin suhteessa jossa asutaan yhdessä. Eli tässä tapauksessa vieraileva partneri on aina vieras, eli hänelle tulisi järjestää hyvät olot. Ilmeisesti mies ei huolehdi tästä.
"Suhde vaatii kompromisseja, keskustelua ja sopimuksia, oletteko keskustelleet tästä asiasta? Yksi vaihtoehto on käydä yhdessä kaupassa ja ostaa "omat eväät" ja jotain yhteistä."
Mielestäni tämä olisi helpoin ratkaisu. Eli kun toinen pääsee toisen luo käytäisiin heti yhdessä ostamassa viikonlopuksi eväät (olettaen, että saapuminen tapahtuu kun kaupat ovat vielä auki). Silloin voitaisiin yhdessä miettiä, mitä syödä, katsella erilaisia vaihtoehtoja ja mikäli ei löydy mitään joka sopii molemmille molemmat ostavat omat ruokansa.
Ei naisen mielestäni tarvitse unohtaa kevyttuotteet kokonaan vaan on löydettävä kompromisseja ja ruokia joista molemmat tykkää. Ja onhan kyseessä varmasti eräänlainen "kasvun paikka", eli miehen on opittava syömään myös muuta kuin vaaleaa leipää ja kananmunia. Muutos tapahtuu varmasti hitaasti, mutta ainakin minä huomasin oman mieheni kanssa aikoinaan, että hänellekin maistuu kevyt ruoka.
Suosittelen alkuperäiselle kirjoittajalle että hän tutustuttaa miehensä hedelmiin tekemällä iltapalaksi tai jälkkäriksi hedelmäsalaattia, vaikka jätskin kanssa. Vihanneksiin tottuu parhaiten ruokaisan salaatin muodossa, ja pääruoaksi voi vaikka tehdä täytettyjä paprikoita. Eri täytteet vaan, kasvisversioon vaikkapa herkkusieniä, riisiä ja muuta hyvää, lihaversioon pekonia, riisiä ja sellaista. Tortillatkin ovat hyvä tapa tutustua uusiin makuihin, ei muuta kuin pieniin kippoihin erilaisia täytteitä ja siitä sitten tekemään oman maun mukaan tortilla.
Mielestäni silti ensimmäinen askel oikeaan suuntaan on keskustelu. Naisen on rohkeasti otettava asia puheeksi, jos ei muuta niin sillä verukkeella, että tulee todella kalliiksi ostaa kahden hengen ruoat. Keskustelemalla tämäkin asia saattaa ratketa hyvin helposti, ja mies huomaa, miten epäreilua on, että hän saa lempiruokansa naisen luona kun taas nainen joutuu elämään "pelkällä vedellä" viikonlopun. - jeesustele
Miina kirjoitti:
Mielestäni jokaisen tulisi vähän miettiä ja tarkkailla, mitä suuhunsa laittaa mutta turhanpäivänen kyttäily, laihduttaminen ja ruoan väliin jättäminen vähentää mielestäni elämänlaatua. Kaikki sekin aika mikä kuluu kevyttuotteiden kaloreiden laskemiseen voitaisiin käyttää vaikka kävelyllä rakkaansa kanssa :)Älä kuule mulle ala liikunnasta selittään. Ensinnäkään kävely ei ole läheskään tarpeeksi tehokasta, juuri tänä aamuna uutisissa kerrottiin, jos olisi niin ei täällä olis yhtään lihavaa. Minä kirjoitin vain oman näkemykseni, miksi sama ihminen syö välillä kevyttuotteta ja välillä sipsejä. Sitä paitso ei suomalainen peruskotiruoka niin terveelistä ole, siis perunat ja jauheliha tai joku makaroonilaatikko.
- n82
Miina kirjoitti:
Onneksi olen löytänyt miehen, jolle maistuu niin kalkkuna kuin meetwursti, niin ruis- kuin vehnäleipä, niin porkkana kuin liha. Sillä oma ruokafilosofiani on, että monipuolisuus on parasta!... kärsii poikkeuksetta helpommin rasitusvammoista urheilun yhteydessä, eikä tartte ees urheilla, kun loukkaantuu helposti. nivelet ja elimistö ja suoli ja kaikki toiminnot tarvii rasvaa siinä missä energiaa yleensäkin tarvitaan. on mun mielestä tyhmää lähtee keventämään ruokavaliota hyvistä rasvoistakin, ja sit korvataan ne vaikka karkeilla. jees, mut kukin tehköön sen miten tahtoo, vaikka vaikeimman kautta...
- puuma
Itseasiassa ei ole kysymys ruoasta, vaan periaatteesta.
Kenen ehdoilla eletään?
Jokainen syököön mitä itse tykkää, mutta ruokakulut jaetaan tasan. Ei ole reilua meininkiä "siipeillä" tyttöystävää.
Jos ei kaveri tätä käsitä, niin suhteen jatkamista kannattaa harkita. On aika isosta asiasta kyse noin tulevaisuuden kannalta. Minusta poikakaverin asenne haiskahtaa alistamiselta? - asur
syömään vähän monipuolisemmin... maistamaan edes?!
Meillä on kanssa (toistaiseksi) menossa tämmöinen viikonloppusuhde. Ruoka on alusta lähtien ollut pienoinen ongelma. Minä syön kaikkea mitä suinkin pystyn, eli mille en ole allerginen, mutta mies on hyvinkin kranttu. Ei mitään kasviksia, ei sipulia ruokiin, eikä paljon muitakaan mausteita. Eikä mielellään kastikkeita (no saahan sitä tarjolla olla mutta harvemmin hän siihen koskee). Minusta on melkein mahdotonta tehdä maukasta ruokaa kun ei siihen kerran saa mitään maukasta laittaa!
On tietyt aineet joita olen oppinut varaamaan jääkaappiin hänen tullessaan, mutta hän ei tosiaan ole mitenkään vaativainen... Vaan äärimmäisen varovainen kranttu! Hän ei yleensä osta mitään erityistä minun tullessani, joten olen oppinut ottamaan jotain mukaani jos siltä tuntuu, ja tottahan voimme käydä yhdessä kaupassa ja silleen jakaa rahakuluja. Kyllä sitä nyt aina kahdeksi ja kolmeksi päiväksi keksii ruokaakin mitä molemmat syömme, mutta kun ja jos tässä syksyyn mennessä aletaan lyödä hynttyitä yhteen niin oikeasti minusta tuntuu että tuosta ruuasta tulee jossain välissä ongelma! Minä tykkään syödä myös ulkona, en ole ikinä ollut mikään ravintoloiden kanta-asiakas mutta silloin tällöin on ihanaa syödä valmista, maittavaa ruokaa. Tykkään älyttömästi kiinalaisesta ja intialaisesta ruuasta, ja pizzasta ja pastaruuista... mitään näistä ei rakkaani voi sietää. :S- Maustemitta
Jos pikku hiljaa totutat hänet maustetumpiin ruokiin. Teet vaikka ensin hänen lempiruoastaan vähän makoisamman version, mutta vain vähän. Älä siis heitä heti alkuun pöperöön kokonaista valkosipulia, jos hän ei ole sitä aiemmin syönyt yhtään :)
Tee vaikka possun/kanasuikaleesta ja kasviksista wok-tyyppinen ruoka. Siinä ois samassa läjässä liha ja kasvis. Jos äijä vielä siitäkin erottelee ainekset, niin hanki uusi mies.
Aika jännä tuo kastikeasia, sillä minun kokemuksella miehet yleensä lotraavat kastiketta ruokaan ihan liikaa... - Miina
Kuulostaa ihan siltä, että seurustelet ex-avomieheni kanssa. Tosin tiedän, että hän ainakin kesällä asui uuden naisensa kanssa, joten tuskin hänestä silti on kyse :)
Hän oli suunnilleen tuollainen ruoan suhteen!! Ei kastikkeita, eikä varsinkaan ruskeaa kastiketta. Ei kokolihaa, pelkästään jauhelihaa. Ei mitään missä on kaalia, tai raakaa sipulia. Ainoina mausteina curry ja suola.
Joten hänen ruokavalionsa koostui pitkälti kalapuikoista, nakeista, ranskalaisista, riisistä, makaroonista (maitomakaroonit oli suurta herkkua) ja puuroista. Minun vanhempieni luona hän ei koskaan suostunut syömään "koska ruoka on niin pahaa" (kerran tarjottiin ruskea kastike jossa oli sekä täyslihaa, sipulia että mausteita, todella pahaa!!!) Lisäksi hänen muuten "täydellinen" äitinsä joutui valmistamaan hänelle omat ruoat kotona, monesti jotain nakkipohjaista, sillä normaali kotiruoka joka maistui meille muille ei kelvannut.
Toisaalta hänellä oli todella suuret vaatimukset minuun kun muutimme kotiin! Minun oli tehtävä täydellistä ruokaa, kuten hänen äitinsä (joka mm. leipoo leipää ja pullaa väh. kerran viikossa). Onhan se hivenen hankalaa tehdä joka päivä hyvää ruokaa, kun ruoka-aineet ovat noin rajatut. Ravintolassakaan hän ei suostunut käymään, se oli "rahojen tuhlausta" koska kotonakin pystyi syömään. Huh! - kasvatus
Tässäpä näemme kuinka tärkeää on antaa lasten maistella erilaisia ruokia, jotta tottuisivat erilaisiin makuihin. Lapsena se on aloitettava, muuten on riskinä, että jää aikuisenkain tuolle nakki ja ranskalaiset-linjalle. Vähän ikävää emännälle/isännällekin, jos tarjottu gourmet-ruoka ei vieraalle maistukaan.
- asur
Miina kirjoitti:
Kuulostaa ihan siltä, että seurustelet ex-avomieheni kanssa. Tosin tiedän, että hän ainakin kesällä asui uuden naisensa kanssa, joten tuskin hänestä silti on kyse :)
Hän oli suunnilleen tuollainen ruoan suhteen!! Ei kastikkeita, eikä varsinkaan ruskeaa kastiketta. Ei kokolihaa, pelkästään jauhelihaa. Ei mitään missä on kaalia, tai raakaa sipulia. Ainoina mausteina curry ja suola.
Joten hänen ruokavalionsa koostui pitkälti kalapuikoista, nakeista, ranskalaisista, riisistä, makaroonista (maitomakaroonit oli suurta herkkua) ja puuroista. Minun vanhempieni luona hän ei koskaan suostunut syömään "koska ruoka on niin pahaa" (kerran tarjottiin ruskea kastike jossa oli sekä täyslihaa, sipulia että mausteita, todella pahaa!!!) Lisäksi hänen muuten "täydellinen" äitinsä joutui valmistamaan hänelle omat ruoat kotona, monesti jotain nakkipohjaista, sillä normaali kotiruoka joka maistui meille muille ei kelvannut.
Toisaalta hänellä oli todella suuret vaatimukset minuun kun muutimme kotiin! Minun oli tehtävä täydellistä ruokaa, kuten hänen äitinsä (joka mm. leipoo leipää ja pullaa väh. kerran viikossa). Onhan se hivenen hankalaa tehdä joka päivä hyvää ruokaa, kun ruoka-aineet ovat noin rajatut. Ravintolassakaan hän ei suostunut käymään, se oli "rahojen tuhlausta" koska kotonakin pystyi syömään. Huh!Tutulta kuulostaa! No, kyseessä ei siis kuitenkaan ole sinun ex-avomiehesi. Voin varmuudella sanoa.
Itse olen pitänyt häntä lähinnä pilallehemmoteltuna kakarana, mutta hänen äitinsä tuntien en voi oikein häntäkään siitä syyttää. Siis tämä mies menee mieluummin äitinsä luokse syömään kuin minun (eikä siinä mitään pahaa ole, yleensä menemme yhdessä). Siellä laitetaan kunnon "vanhan ajan" yksinkertaista ruokaa, ja kyllä on kastikkeet ja kasvikset tarjolla mutta mies ei niihin koske. No, kyllä hän itse on hyvin tietoinen siitä, että hän on liian nirso! Ja äitinsä on samaa mieltä. Veljet on ihan erilaisia, niille maistuu mikä vaan.
Vaatimukset minua kohtaan eivät todellakaan ole kovat, mielellään pitäisi tosiaan pysyä kalapuikko-lihapulla-pottumuusi-makaroni -linjalla. En ole mikään mestarikokki enkä oikeastaan edes hirveesti tykkää laittaa ruokaa, mutta toisaalta minusta on kiva kokeilla ja VÄLILLÄ käyttää vähän enemmän aikaa keittiössä. Ja... emme ole vielä käyneet minun vanhempieni luona koska he asuvat niin kaukana, ja esim. joululomalla ei siihen ollut mahdollisuutta, mutta etukäteen tietysti VÄHÄN kammoksuttaa ajatella että heille pitää sitten etukäteen ilmoittaa mitä tämä herra suostuu syömään!
Noh, rakastan häntä kaikesta huolimatta, ja kaikillahan on mahdollisuus oppia uutta. :) Toivon näin.
- Pasi
Olette varmaan aika nuoria. Useimmat miehet liikkuvat ja harrastavat aika paljon ja tarvitsevat energiaa. Sinä vaikutat taas tyypiltäsi anorektiaan taipuvaiselta % nipottaja-narsistilta jolla ei riitä voimia juuri mihinkään harrastukseen. Salilla saatat käydä useinkin mutta varot hikoilemasta.
Ruokatottumukset siirtyvät miehillä iän myötä kyllä kevyempiin ruokiin. Suosittelen että tekistit ruokaisat salaatit ateriaksi. Itse pidän tällaisesta:
Amerikansaalaattia, kurkkua, tomaattia, kuivattuja tomaatteja, keitettyä perunaa, avokadoa, vuohenjuustoa tai fetajuustoa tai krutonkeja tai paistettua kanafileetä viipaloituna ja päälle hieman pippuria ja parmesan juustoa (leikataan vaikka perunankuorijalla lastuja). Ripaus balsamiviinietikka tai citruunaoliiviöljyä. Itse voit valita annokseesi kevyemmät osiot ja hän valitsee varmaan täyttävät palat.
Suosittelen että sinäkin söisit hieman enemmän proteiinipitoista ruokaa, siitä saa kylläisemmän olon ja sen takia pysyy laihempana kun ei ole jatkuvasti nälkä.- just mun salaatin
lisääpäs siihen vielä paistetut auringonkukan siemenet (voi laittaa myös leivän päälle, jugurttiin jne.) ja herneenversot. Nam!
Mä kyllä ymmärsin, että kysymys oli rasvasta, eikä proteiinista. Kevytjuustolla ja rasvaisella ei kaiketi ole mitään eroa proteiinipitoisuuden suhteen. Toisaalta poikaystävä halusi syödä myös rasvaista meetwurstia ja tyttö taas kalkkunaleikettä. Olen kyllä ymmärtänyt, että urheilijat nimenomaan suosivat vähärasvaista lihaa, kuten kalkkunaa, josta kyllä saa sitä proteiinia. Samoin urheilijat mun käsityksen mukaan välttävät nimenomaan energian hankkimista rasvasta, koska se ei ole mikään kauhean taloudellinen energialähde. Myöskään vaalea leipä ei ole urheilijan ruokaa noin pääasiallisesti syötynä sen muuten köyhän ravinnepitoisuuden vuoksi(myös alhainen proteiinipitoisuus). Tässä esimerkkejä alkuperäisestä tekstistä.
Tarkistapa itse ensin ruokavaliosi ennen kuin muille tulet anoreksia-diagnooseja kertomaan.
- n82
messiin. et säkään kai hanki tälle miehelle rasvasta paskaa kotiin? ethän? kumpikin joustaa, tai sit ei kumpikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144