Ford zetec öljynkulutus

TälläistäTänään

Ostin halvalla 1.6 zetec koneisen 1999 vuosimallin kaaran.

Vaihdoin koneeseen foordin omat 5w-30 öljyt. Niitä 250tkm ajettu kone joi kuin limonaatia. Eli öljynkulutus oli 1 litra/1000km.

Ei vuoda mistään auton alle. Olen tullut siihen tulokseen että joku männänrengas on katki. Koneen käyntiääni on hiljainen ja käy kuin uusi, vaikka öljystä tykkääkin. Pelkäsin vaan että katalysaattori hajoaa tuollaisesta öljynkulutuksesta ja vaihdoin öljyt 5w-50 rally formulaan. Se vähensi öljynssyönnin 0,5 litraan / 1000km.

Nyt laitan sisään 10w-40 Mobil 2000 OSASYNTEETTISET, josta suurin osa on mineraaliöljyä, mutta täyttää silti zetecin ACEA A3 laatuluokituksen. Saas nähdä loppuuko öljyn kulkeutuminen palotilaan ohi männänrenkaiden.

Aina mennyt katsastuksesta läpi puhtain päästöin vaikka öljyä syökin. Tuntuu olevan tyyppivika tuo öljynsyönti vanhoissa 1.6 ja 1.8 zeteceissä.

15

1734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rhsrhr

      Voihan siellä yksinkertaisesti olla joku osa rikki, kuten vaikka pcv venttiili = imee öljyt kampikammiosta imusarjaan. Maksaa 30e, vaihtotyö riippuu ihan mihin on sijoitettu, joihinkin vaihtaa vaikka pihan parkkipaikalla itse, toisissa joutuu purkamaan imusarjat ja ruiskujärjestelmät tieltä.

      Etisin mielummin vikaa kuin leikkisin eri öljyjen kanssa, onhan tuossa selkeästi jokin vika.

      • JatkanTutkimuksia

        Hyvä idea. Pitääkin irroitella kaikki letkut jotka menevät venttiilikoppaan ja vähän tutkiskella eri huohotukseen liittyviä systeemejä.

        Tuntuisi kyllä aika suurelta määrältä että imusarjaan vetäisi litran tuhannella kilometrillä, ilman että olisi vaikutusta esim tulppiin.


      • 45737373
        JatkanTutkimuksia kirjoitti:

        Hyvä idea. Pitääkin irroitella kaikki letkut jotka menevät venttiilikoppaan ja vähän tutkiskella eri huohotukseen liittyviä systeemejä.

        Tuntuisi kyllä aika suurelta määrältä että imusarjaan vetäisi litran tuhannella kilometrillä, ilman että olisi vaikutusta esim tulppiin.

        Kyllä rikkinäinen pcv venttili nostaa öljynkulutusta huimasti, nimenomaan tuollaiset suuret kulutusmäärät ovat ainakin joissain autoissa oire rikkinäisestä pcv ventiilistä. Zetecistä en tarkkaan tiedä mutta voi johtua siitäkin.


    • oilers_gogo_

      Jos ACEA A3 on vaatimus, niin itse käyttäisin mieluummin 5w-50 öljyä. Öljynkulutus tapahtuu kuitenkin öljyn ollessa kuumana (ohuimmillaan) ja tällöin 50 kuumaviskositeetti pitää öljynkulutuksen pienimpänä. 10w-40 öljyä todenäköisesti kuluu hitusen enempi, koska 40 on kuumana hieman ohuempaa. Mutta kuten jo 'rhsrhr' yllä sanoi, öljyllä ei kannata lotrata tässä, sillä moottorissa saattaa olla jokin vika mikä täytyy korjata ihan mekaanisesti.

      Onneksi sait auton halvalla niin jäi rahaa korjauksiinkin.... vaikka tuskin lienee ollut myyjällekään "yllätys" tuo öljynkulutus jos pitää vähintään parin tonnin välein lisäillä...

      Vikakohteita toki löytyy, PVC venttiili on yksi yleisimmistä... Sittenhän on myös esim venttiilinvarren kumit mitkä voivat päästää läpi... tai jos kone on päässyt joskus kiehahtamaan, niin voi olla menny mäntien/kannen tiiveys... Tsekkaa esim kupliiko paisuntasäiliössä kun kone käy, tussahtaako käynnistyksessä tai ryntäytyksessä sinistä savua ja ota tulpat irti tsekkaa niidenkin ulkonäkö. Liian pitkät öljynvaihtovälitkin ovat voineet jumiuttaa esim männänrenkaat eivätkä enää tiivistä kunnolla, menis purkuhommiks. Mut jotain vikaa tos on, ei 50 paksuista öljyä ole normaalia kulua noin paljon.

      • ToivotaanParasta

        5w-50 öljyt olleet nyt talven ajan ja siltikin vie tuon 0,5L / 1000km.

        Tarkoitus ei ole tehdä tähän alle tuhannen euron autoon lainkaan venttiilivarsien kumien vaihtoa tai männänrenkaiden uusimista. Jonkun huohotin letkun tai parinkympin venttiilin voisi ostaa, mutta muuten ajelen niin pitkälle kuin härveli kestää.

        Uskon että -40 loppuinen osasynteettinen öljy on paksumpaa mineraalisen perusöljynsä vuoksi, verrattuna -50 loppuiseen täyssynteettiseen, vaikka täyssynteettisessä on teoriassa kovempi viskositeetti.


      • 4775754845
        ToivotaanParasta kirjoitti:

        5w-50 öljyt olleet nyt talven ajan ja siltikin vie tuon 0,5L / 1000km.

        Tarkoitus ei ole tehdä tähän alle tuhannen euron autoon lainkaan venttiilivarsien kumien vaihtoa tai männänrenkaiden uusimista. Jonkun huohotin letkun tai parinkympin venttiilin voisi ostaa, mutta muuten ajelen niin pitkälle kuin härveli kestää.

        Uskon että -40 loppuinen osasynteettinen öljy on paksumpaa mineraalisen perusöljynsä vuoksi, verrattuna -50 loppuiseen täyssynteettiseen, vaikka täyssynteettisessä on teoriassa kovempi viskositeetti.

        "Uskon että -40 loppuinen osasynteettinen öljy on paksumpaa mineraalisen perusöljynsä vuoksi, verrattuna -50 loppuiseen täyssynteettiseen, vaikka täyssynteettisessä on teoriassa kovempi viskositeetti. "

        Asiahan on nimenomaan päinvastainen, täyssynteettisesstä 5w-30 öljyssä voi olla kuumana paksumpi öljykalvo kuin mineraali 10w-40 öljyssä.

        Samassa viskositeettiluokassakin on eroja, esim 5w-40 öljyissä teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia.


      • TiedäNäitäSitten

        Miksi sitten vanhoihin väljiin autoihin aina suositellaan mineraali/osasynteettisiä öljyjä täyssynteettisten tilalle jos moottori kuluttaa paljon öljyä? Useilla sivustoilla sanotaan että mineraalipohjainen öljy on aina "paksumpaa tököttiä" atomitasolla kuin saman viskositeetin synteettinen ja pysyy yleensä paremmin poissa palotiloista.

        Eikös mineraaliöljy kuluessaan paksuunnu ja synteettinen muutu enemmänkin vesiliruksi.

        Mitään täyttä mineraaliöljyä, tai viskositeetin lisääjää/savutuksen poistolisäainetta, en uskalla zeteciin kaataa, kun kuulemma muuten öljypumpun paine ei jaksa kammiossa viskoa todella paksua öljyä tärkeisiin paikkoihin.


      • eeertt

        Ei ole olemassa "mineraaliöljyjen viskositeettia" ja "synteettisten öljyjen viskositeettia" on vaan olemassa viskositeettitaulukko jonka vaihteluväleihin neljä- ja viiskymppinen öljy kukin ominaisuuksiensa mukaan asettuu.


      • aloittaja1231236421

        Tarkoitin että jos vertaat saman viskositeettiasteen täyssynteettistä ja mineraalia, niin mineraali on aivan varmasti paljon "jäykempää kamaa" johtuen raskaammista molekyyleistä. Video jossa selvennetään rakenteiden eroa:
        https://www.youtube.com/watch?v=uggUwH9WVkE


      • oilers_gogo_
        4775754845 kirjoitti:

        "Uskon että -40 loppuinen osasynteettinen öljy on paksumpaa mineraalisen perusöljynsä vuoksi, verrattuna -50 loppuiseen täyssynteettiseen, vaikka täyssynteettisessä on teoriassa kovempi viskositeetti. "

        Asiahan on nimenomaan päinvastainen, täyssynteettisesstä 5w-30 öljyssä voi olla kuumana paksumpi öljykalvo kuin mineraali 10w-40 öljyssä.

        Samassa viskositeettiluokassakin on eroja, esim 5w-40 öljyissä teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia.

        "Samassa viskositeettiluokassakin on eroja, esim 5w-40 öljyissä teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia."

        -Samassa viskositeettiluokassa on toki eroja, mutta mihin ihmeeseen perustat väitteen "teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia"? Viskositeettiluokka antaa raja arvot, esim 40 luokan öljyllä viskositeetti saa olla mitä tahansa 12,5...16,3 välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä öljyn valmistajan kanssa. Öljynvalmistajat toki ilmoittavat öljylleen "tyypilliset arvot", mutta ne vaihtelevat aina jonkin verran per valmistuserä, joten niitäkään ei voi lukea kuin piru raamattua että joo Mobilin tyypilliset arvot ovat paksummat kuin Shellin, joten Mobil on "paksumpi xW-40 öljy kuin Shell. Se on virhe, sillä molemmat ovat 40-luokan öljyjä, täyttävät speksin ja niiden valmistuseräkohtainen visko voi olla siis mitä vain tuon viskositeettiluokan raja-arvojen sisällä, riippumatta myös "tyypillisistä arvoista". Oikeampi on sanoa että kaikki ovat luokan 40 öljyjä, tarkemmin et voi tietää, ellet itse oikeasti mittaa viskositeettia ostamastasi öljyerästä (purkitetusta öljystäö).

        "Miksi sitten vanhoihin väljiin autoihin aina suositellaan mineraali/osasynteettisiä öljyjä täyssynteettisten tilalle jos moottori kuluttaa paljon öljyä?"
        -Ei sitä mitenkään suositella aina, eikä tuollaista sääntöä ole: Esim mobil öljyvalitsin suosittaa 20v vanhaan kakkosautooni Mobil 1 New life 0w-40 =D Kyseessä "mineraalit vanhaan autoon" on vain vanha uskomus, juontaa juurensa jostain 50 vuotta sitten, kun synteettinen öljy oli uutta eikä ollut vielä täysin yhteensopiva kaikkien autojen kanssa esim tiivisteet... Nykyisin yhteensopivuus on jo täysin kaikilla moderneilla autoilla.

        "Tarkoitin että jos vertaat saman viskositeettiasteen täyssynteettistä ja mineraalia, niin mineraali on aivan varmasti paljon "jäykempää kamaa" johtuen raskaammista molekyyleistä."

        -Mineraaliöljy ei ole yhtä tasalaatuista mitä tulee molekyylien kokoon. Sitä ei kuitenkaan tule sekoittaa viskositeettiin, sillä mitattu viskositeetti on yhteinen kaikille, eli kuten "eeertt" jo sanoikin, ei ole erikseen "mineraaliviskositeettia" ja "synteettistä viskositeettia". Viskositeetti on koko nesteen viskositeetti, ei siinä ole enää yksittäisien molekyylien koolla merkitystä, vaan mitataan kokeellisesti molekyylien virtaamaa tietyssä ajassa ohuen suppilon läpi...mitä nopeamin valuu, sitä ohuempi viskositeetti, sekä mineraali että synteettisellä öljyllä.


      • 43637737
        oilers_gogo_ kirjoitti:

        "Samassa viskositeettiluokassakin on eroja, esim 5w-40 öljyissä teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia."

        -Samassa viskositeettiluokassa on toki eroja, mutta mihin ihmeeseen perustat väitteen "teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia"? Viskositeettiluokka antaa raja arvot, esim 40 luokan öljyllä viskositeetti saa olla mitä tahansa 12,5...16,3 välillä. Sillä ei ole mitään tekemistä öljyn valmistajan kanssa. Öljynvalmistajat toki ilmoittavat öljylleen "tyypilliset arvot", mutta ne vaihtelevat aina jonkin verran per valmistuserä, joten niitäkään ei voi lukea kuin piru raamattua että joo Mobilin tyypilliset arvot ovat paksummat kuin Shellin, joten Mobil on "paksumpi xW-40 öljy kuin Shell. Se on virhe, sillä molemmat ovat 40-luokan öljyjä, täyttävät speksin ja niiden valmistuseräkohtainen visko voi olla siis mitä vain tuon viskositeettiluokan raja-arvojen sisällä, riippumatta myös "tyypillisistä arvoista". Oikeampi on sanoa että kaikki ovat luokan 40 öljyjä, tarkemmin et voi tietää, ellet itse oikeasti mittaa viskositeettia ostamastasi öljyerästä (purkitetusta öljystäö).

        "Miksi sitten vanhoihin väljiin autoihin aina suositellaan mineraali/osasynteettisiä öljyjä täyssynteettisten tilalle jos moottori kuluttaa paljon öljyä?"
        -Ei sitä mitenkään suositella aina, eikä tuollaista sääntöä ole: Esim mobil öljyvalitsin suosittaa 20v vanhaan kakkosautooni Mobil 1 New life 0w-40 =D Kyseessä "mineraalit vanhaan autoon" on vain vanha uskomus, juontaa juurensa jostain 50 vuotta sitten, kun synteettinen öljy oli uutta eikä ollut vielä täysin yhteensopiva kaikkien autojen kanssa esim tiivisteet... Nykyisin yhteensopivuus on jo täysin kaikilla moderneilla autoilla.

        "Tarkoitin että jos vertaat saman viskositeettiasteen täyssynteettistä ja mineraalia, niin mineraali on aivan varmasti paljon "jäykempää kamaa" johtuen raskaammista molekyyleistä."

        -Mineraaliöljy ei ole yhtä tasalaatuista mitä tulee molekyylien kokoon. Sitä ei kuitenkaan tule sekoittaa viskositeettiin, sillä mitattu viskositeetti on yhteinen kaikille, eli kuten "eeertt" jo sanoikin, ei ole erikseen "mineraaliviskositeettia" ja "synteettistä viskositeettia". Viskositeetti on koko nesteen viskositeetti, ei siinä ole enää yksittäisien molekyylien koolla merkitystä, vaan mitataan kokeellisesti molekyylien virtaamaa tietyssä ajassa ohuen suppilon läpi...mitä nopeamin valuu, sitä ohuempi viskositeetti, sekä mineraali että synteettisellä öljyllä.

        "Samassa viskositeettiluokassa on toki eroja, mutta mihin ihmeeseen perustat väitteen "teboilit ja mobil paksuimpia kuumana, castrol ja shell ohuimpia"? "

        Teboilit ja Mobil 5w-40 kuumaviskositeetti @100C yli 14, castrol ja shell 5w-40 vain noin 13. Eli teboil ja mobil ovat käyntilämpöisenä paksumpia kuin castrol ja shell. Nämä ovat ihan valmistajien omissa datasheeteissä löytyviä tietoja. Googleta öljyn nimi datasheet.


      • 3464764373
        TiedäNäitäSitten kirjoitti:

        Miksi sitten vanhoihin väljiin autoihin aina suositellaan mineraali/osasynteettisiä öljyjä täyssynteettisten tilalle jos moottori kuluttaa paljon öljyä? Useilla sivustoilla sanotaan että mineraalipohjainen öljy on aina "paksumpaa tököttiä" atomitasolla kuin saman viskositeetin synteettinen ja pysyy yleensä paremmin poissa palotiloista.

        Eikös mineraaliöljy kuluessaan paksuunnu ja synteettinen muutu enemmänkin vesiliruksi.

        Mitään täyttä mineraaliöljyä, tai viskositeetin lisääjää/savutuksen poistolisäainetta, en uskalla zeteciin kaataa, kun kuulemma muuten öljypumpun paine ei jaksa kammiossa viskoa todella paksua öljyä tärkeisiin paikkoihin.

        "Miksi sitten vanhoihin väljiin autoihin aina suositellaan mineraali/osasynteettisiä öljyjä täyssynteettisten tilalle jos moottori kuluttaa paljon öljyä? "

        Tällaisia suosituksia löydät lähinnä nettipalstoilla kirjoittelevilta kotikemisteiltä. Ainoa syy miksi tosi vanhoihin voidaan suositella mineraalia öljynkulutuksen ehkäisemiseksi on tiivisteyhteensopivuus, täyssynteettinen ei välttämätää sovellu tosi vanhoille tiivisteille ja siten mineraali voi ehkäistä öljynkulutusta.

        Mineraali on kyllä paksumpaa, mutta vain KYLMÄNÄ. Kylmäviskositeetti ei juuri liity öljynkulutukseen (ellei tipua suoraan maahan) koska öljyä kuluu kun kone on kuuma. Synteettinen pysyy tasaisempana eri lämpötiloissa, eli on juokseva kylmässä ja ei ohene liikaa kuumana. Mineraaliin lämpötila vaikuttaa enemmän, menee paksuksi kylmänä ja ohenee paljon kuumana.

        "Eikös mineraaliöljy kuluessaan paksuunnu ja synteettinen muutu enemmänkin vesiliruksi."

        Taas toisinpäin, nimenomaan synteettisissä on enemmän ohenemisenestoaineita kun öljyyn kertyy polttoainetta jne. Siksi synteettisillä ajetaan pidempiä vaihtovälejä.


    • Kestävä.mosa

      Zetecin acea vaatimus on A1, joka on melko lirua. Voihan siinä olla männänrenkaita jumissa, sisäpesu jollakin puhdistusaineella tai polttoöljyllä saattaisi myös auttaa.

      • nokipikeä

        Öljyrenkaat kakkia täynnä naftalla liotella ajan kanssa niin jo vain lakkaa kulutus


      • zeetekki

        Ajoin yhden tankillisen e85 etanolilla (pesee männänrenkaita kun jää palamattomana männän päälle) ilman muutossarjaa, ja koneessa on ollut vielä lisäksi koko talven nuo 5w-50 täyssynteettiset. Luulisi että männänrenkaat olisi jo irronneet jos ovat irtookseen. Epäilen enemminkin noin rajusta öljynkulutuksesta että siellä on koko männänrengas pillun päreinä jossain sylinterissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe