Osallistujamäärävertailu

Faktaavaifiktiota

Tässä faktaa osallistujamääristä kauden 2017 eri luokkien EM-sarjoihin:

Rotax luokat:
28 kpl Rotax Junior
40 kpl Rotax Senior
29 kpl Rotax DD2 vaihdeluokka

X30 luokat:
26 kpl X30-Junior
43 kpl X30-Senior
5 kpl X30 Super Shifter vaihdeluokka

CIK-FIA luokat:
75 OK-Junior
77 OK-Senior
100-125 KZ2 vaihdeluokka (arvio)
27 KZ1 vaihdeluokka

Tässä faktaa tämän kauden osallistujamääristä maailmalla. Onko faktat ja markkinamiesten puheet linjassa?

31

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennustajaeukkoko

      Mistäs tempasit tommoset nuin tarkat luvut, kausi ei ole edes alkanutkaan.

    • laskijaguru

      Helppoo. Kaudet on Euroopassa alkanut. Kattoo vaan paljonko ilmottautuneita on ollut ja tulee olemaan Genkissä ja Sarnossa

      • helpottaa

        No laskeppa vielä sama kansallisella tasolla eri maissa. Siitä saat todellista faktaa jos eri luokkia haluat vertailla maailmalla. Suurimmat harrastajamäärät nyt vaan jää kotimaahan ajelemaan. Tai laske vaikka viime vuoden mm-finaalien osallistujamäärät. Siinäkin sulle vähän faktaa.


      • Jdsdkee

        Mun mielestä alottja puhu em sarjoista. Kanslliset harrastaa millä harrastaa. Ihaan sama


    • Loogisetluvut

      Luvut ovat ihan loogiset. Urahakuisten kuskien suurin osallistumisinto kohdistuu tietenkin ja kuten pitääkin kansainvälisiin CIK arvoluokkiin joista voi päästä eteenpäin. Harrastajaluokkiin ei ole niin suurta tunkua. Harrastajat joutuvat ajattelemaan kuluja. Urahakusietn kuskien ei kannata osallistua, koska ei niistä luokista edetä eteenpäin tehdaskuskiksi kartingiin tai formulaluokkiin, paitsi jos on massia tarpeeksi. Kansainvälisen kisan kulut ovat kovat myös X30 ja Rotax-luokissa kansalliseen kisaan verrattuna. Mikä järki ylipäätään on ajaa muita kuin CIK luokkia kansainvälisesti? Ei oikeastaan mikään paitsi jos haluaa harrastaa tosi kalliisti.

      • Logiikka

        Kun rahoitus kunnossa on aivan sama mitä ja missä on ajellut.


      • moneytalker

        Joskus -70,-80,-90-luvuilla tuo oli sitä unelmaa mitä elettiin. Suomessa on mukana vielä paljon näihin ajatuksiin kangistuneita. Kun silmät saa auki niin ymmärrys lisääntyy.


    • aaaapppppppa

      Luvuista puuttuu vielä ei varasuunnitelmaa kuski ja pari muuta

      • Illuusioko

        "ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.


      • 9876655758
        Illuusioko kirjoitti:

        "ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.

        Älä kadehdi , omiaan kuluttavat , ei se ole sulta pois ....


      • ihanokjaj
        Illuusioko kirjoitti:

        "ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.

        Tämä on se suomalaisten arvosarjakuskien kuvio. Täällä miljoonaa ja muualla ei mihinkään...ellet maksa sitä vauhtia myös siellä.


      • 4555666
        ihanokjaj kirjoitti:

        Tämä on se suomalaisten arvosarjakuskien kuvio. Täällä miljoonaa ja muualla ei mihinkään...ellet maksa sitä vauhtia myös siellä.

        Mitä sitten


      • Höpöhöpöö
        Illuusioko kirjoitti:

        "ei varasuunnitemaa" ajo viime kaudella ylivoimasella kalustolla täällä, MM:ssa jäi kuitenkin suomen keskivertokuskien taakse. wsk:ssakin oli peräpäässä eikä ollut minkäänlaista vauhtia.

        OKJ ja OK laitteet on harvinaisen tasaisia, ylivoimasia laitteita ei ole kenelläkään. Suomessa kun ajetaan vielä yleensä lyhyiden ratojen takia isolla rattaalla niin tasottaa koneita vielä entisestään. Arvokisoissa on pitoa ja kilvanajon kovuutta niin paljon enemmän että suomipojilla kestää usein hetken tottua siihen maailmaan.


      • Jdjdkdall
        Höpöhöpöö kirjoitti:

        OKJ ja OK laitteet on harvinaisen tasaisia, ylivoimasia laitteita ei ole kenelläkään. Suomessa kun ajetaan vielä yleensä lyhyiden ratojen takia isolla rattaalla niin tasottaa koneita vielä entisestään. Arvokisoissa on pitoa ja kilvanajon kovuutta niin paljon enemmän että suomipojilla kestää usein hetken tottua siihen maailmaan.

        Huippupajojen mosat ulkomailla on tasaisia mutta suomessa koneiden erot isommat ku rotaxissa


      • mööööööööööööööö

        EM ilmoittautuminen kiinni jo ei tule enään lisää kuskeja sinne


      • justjoo1
        Jdjdkdall kirjoitti:

        Huippupajojen mosat ulkomailla on tasaisia mutta suomessa koneiden erot isommat ku rotaxissa

        Suomessa ajettiin OKJ/OK kärkiporukassa viime kesänä hyllykoneella. Se siitä epätasuudesta. Tää propaganda on mennyt ihan älyttömäksi. Rotaxissa on koneissa selvästi isoimmat erot. Muisssa isoissa luokissa kuskin ja mekaanikon osaaminen ratkaisee. Voi tosin olla että tänä vuonna Rotaxitkin on tasaisempia kun muuttivat valmistusmenetelmää.


      • hohhoiakkaa
        justjoo1 kirjoitti:

        Suomessa ajettiin OKJ/OK kärkiporukassa viime kesänä hyllykoneella. Se siitä epätasuudesta. Tää propaganda on mennyt ihan älyttömäksi. Rotaxissa on koneissa selvästi isoimmat erot. Muisssa isoissa luokissa kuskin ja mekaanikon osaaminen ratkaisee. Voi tosin olla että tänä vuonna Rotaxitkin on tasaisempia kun muuttivat valmistusmenetelmää.

        Hyllystä et kilpailukykyistä konetta saa vapaasti viritettäviin luokkiin. Kärkiporukassa ajelukin on hyvin suhteellinen käsitys luokassa jossa -10 autoa ruudukossa.


      • Justjoo1

        Aika huonosti olet perillä asioista kun kolmen joukossa ajettiin vakiokoneella. Yleisestikin OKJ/OK pakoputket on vakiot ja kaasarivaihtoehdot on rajalliset. Jäljelle jää sylinterit joiden ajotuksia on hierottu sen verran että niistä ei enää kukaan montaa sadasosaa löydä. Suurin ero OKJ/OK moottoreissa tulee kaasarin käytöstä. Jos kuski osaa pistää ruuvit kohdalleen eroa tulee monta kymppää noviisiin. Varsinkin OK:ssa vaatii treeniä ja sittenkään moni ei välttämättä ikinä opi. Tää on varmaan yksi syy miksi jotkut kuvittelee koneissa olevan isoja eroja.


      • datadata

        Joo oon samaa mieltä. Maailmallakin nuo jatkuvat osapäivitykset ja tehtaitten välinen kilpailu, puhumattakaan moottorivirittäjistä ovat vain suurta teatteria.
        Pitäisi vaan löytyä uskoa tekemiseen ja opettaa pojille pitkäjänteisesti sitä ruuvinvääntöä.


      • Uuyyh
        Justjoo1 kirjoitti:

        Aika huonosti olet perillä asioista kun kolmen joukossa ajettiin vakiokoneella. Yleisestikin OKJ/OK pakoputket on vakiot ja kaasarivaihtoehdot on rajalliset. Jäljelle jää sylinterit joiden ajotuksia on hierottu sen verran että niistä ei enää kukaan montaa sadasosaa löydä. Suurin ero OKJ/OK moottoreissa tulee kaasarin käytöstä. Jos kuski osaa pistää ruuvit kohdalleen eroa tulee monta kymppää noviisiin. Varsinkin OK:ssa vaatii treeniä ja sittenkään moni ei välttämättä ikinä opi. Tää on varmaan yksi syy miksi jotkut kuvittelee koneissa olevan isoja eroja.

        Ihan täyttä paskaa! Huippumosan ja "laatikkomosan" ero on radasta riippuen 0.6-1s/kierros


      • Hohhoijjaaa
        Uuyyh kirjoitti:

        Ihan täyttä paskaa! Huippumosan ja "laatikkomosan" ero on radasta riippuen 0.6-1s/kierros

        Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee


      • Hfgg
        Hohhoijjaaa kirjoitti:

        Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee

        Höpö höpö..


      • öaSÖkdök
        Hohhoijjaaa kirjoitti:

        Missä näitä trolleja tai tiimien myyntimiehiä kasvaa... Olen ite ollut mekaanikkona kun vakiokoneella on vedetty palkintopallille. Tai ehkä se on niin että mun kuski olis ajanu sekunnilla karkuun muilta kierroksella jos olis ollu teidän kone. Ja taas tultiin siihen että kuski ratkasee

        Voi niitä aikoja kun se yksi runkomerkki toimi vaan niin paljon paremmin täällä suomen olosuhteissa.


      • Piirtääpiirtää

        Ehkä kannattaa olla parikin varasuunnitelmaa ja unohtaa kokonaan nää varasuunnitelmien tekemättä jättämiset. Paitsi jos on pakka kondiksessa loppuiäksi ja niitä ei monta tässä maassa ole, kartingissa vieläkin vähemmän.


      • 346679
        Piirtääpiirtää kirjoitti:

        Ehkä kannattaa olla parikin varasuunnitelmaa ja unohtaa kokonaan nää varasuunnitelmien tekemättä jättämiset. Paitsi jos on pakka kondiksessa loppuiäksi ja niitä ei monta tässä maassa ole, kartingissa vieläkin vähemmän.

        Kenen raha-asiat sua huolettaa ? , on ihmisiä ketä voi harrastaa ja tehdä mitä huvittaa , oli suunnitelmaa tai ei . Raha on sellainen siisti numeerinen luku , jota me voimme käyttää omalla tavallamme . Kortit jaettiin omalle ikäluokalle , jos muistan oikein , niin yläasteella. Sen jälkeen se on ollut omaa tekemistä


      • Onneaonnea
        346679 kirjoitti:

        Kenen raha-asiat sua huolettaa ? , on ihmisiä ketä voi harrastaa ja tehdä mitä huvittaa , oli suunnitelmaa tai ei . Raha on sellainen siisti numeerinen luku , jota me voimme käyttää omalla tavallamme . Kortit jaettiin omalle ikäluokalle , jos muistan oikein , niin yläasteella. Sen jälkeen se on ollut omaa tekemistä

        Onnea vaan matkaan valitsemallaan tielle.


    • X30F1

      Tais pari viilkoa sitten ex.X30 kuski tehdä testikuskin hommista sopimuksen F1 tiimin kanssa.
      Joten näyttää sitäkin kautta eteenpäin pääsevän.

      • Hshjj

        Niiiio. Ja räikönen ja bottas ajo raketilla.


      • Cadet95

        Juu ei kyllä Ferrarilla ja Mersulla kysellä millä mikroautoja olet ajellut.


      • Eikyselläei

        Mutta eniten oppii kun ajaa parhaita vastaan ja ne löytyy nykyisinkin CIKin kisoista


      • kfkjfdlkjla
        Eikyselläei kirjoitti:

        Mutta eniten oppii kun ajaa parhaita vastaan ja ne löytyy nykyisinkin CIKin kisoista

        Harvoin vain näyttää oppi menevän perille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7645
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4223
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2581
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2427
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2388
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2339
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe