Olen 24-vuotias ihan reippasti ylipainoinen nainen (157/86) ja mietin tässä että en edes muista koska olisin käynyt lääkärissä kun ei ole mitään erityisiä ongelmia ollut. Olen siis ollut esim. lääkärin punnittavana silloin kun ei ollut ylipainoa kuin ihan lievästi... Nyt mietinkin että olisko kannattavaa/hyödyllistä jos kävisin lääkärissä ihan ns muuten vaan? Pääsisinkö edes vastaanotolle ilman ongelmaa? Olen opiskelija joten yths olisi mun kohdalla kyseessä. Haluisin ehkä että kolesterolit yms otettaisiin, jotta tietäis vähän kuinka huonoon jamaan oon itteni päästänyt.
Ylipainon kanssa kamppailen...
2
159
Vastaukset
- mullaollut
kanssa koko elämän toi sama määrä suurinpiirtein ylipainoa. Ei tuossa iässä vielä ollut mitään ongelmia, mutta nyt reilu 10 vuotta eteenpäin alkanu olee liikuntaelimissä kipuja. Polvet ja lonkat kipeytyvät ja kantapäät, koska kävelen paljon joka paikkaan. Joskus pakko ottaa iltaisin kipulääkettä. En ole kyennyt laihtumaan omin neuvoin. Riittäisi minulle joku 10kg pudotus mainiosti. Sekin pienentäisi painolastia.
- lklklkljjkkk
Käy vaan! Itse olen pituisesi, mutta hoikka. Aina edes hoikkuus ei takaa terveyttä, joten ihan hyvä on tietää lähtötilanne. Nimittäin jos jossain vaiheessa lähtee joku arvo nousemaan (todennäköisesti verensokeri ja/tai verenpaine), niin tiedät lähtötason. Sinulla on se etu, että vähän ylipainoisilla terveysongelmat otetaan todesta - toisin kuin hoikilla.
Kannattaa tietää jo tässä vaiheessa, että raskaana olevilla verensokerirajat ovat todella tiukat ja insuliinille joutuu sellaisilla arvoilla, jotka nk. terveelle normaalille ihmiselle eivät vielä ole sairaita arvoja. Muistaakseni painoindeksillä 25 joutuu jo sokerirasitukseen. Eli jos suunnittelet saavasi joskus lapsia, se voisi motivoida elämäntapamuutoksiin.