Olen 24-vuotias ihan reippasti ylipainoinen nainen (157/86) ja mietin tässä että en edes muista koska olisin käynyt lääkärissä kun ei ole mitään erityisiä ongelmia ollut. Olen siis ollut esim. lääkärin punnittavana silloin kun ei ollut ylipainoa kuin ihan lievästi... Nyt mietinkin että olisko kannattavaa/hyödyllistä jos kävisin lääkärissä ihan ns muuten vaan? Pääsisinkö edes vastaanotolle ilman ongelmaa? Olen opiskelija joten yths olisi mun kohdalla kyseessä. Haluisin ehkä että kolesterolit yms otettaisiin, jotta tietäis vähän kuinka huonoon jamaan oon itteni päästänyt.
Ylipainon kanssa kamppailen...
2
159
Vastaukset
- mullaollut
kanssa koko elämän toi sama määrä suurinpiirtein ylipainoa. Ei tuossa iässä vielä ollut mitään ongelmia, mutta nyt reilu 10 vuotta eteenpäin alkanu olee liikuntaelimissä kipuja. Polvet ja lonkat kipeytyvät ja kantapäät, koska kävelen paljon joka paikkaan. Joskus pakko ottaa iltaisin kipulääkettä. En ole kyennyt laihtumaan omin neuvoin. Riittäisi minulle joku 10kg pudotus mainiosti. Sekin pienentäisi painolastia.
- lklklkljjkkk
Käy vaan! Itse olen pituisesi, mutta hoikka. Aina edes hoikkuus ei takaa terveyttä, joten ihan hyvä on tietää lähtötilanne. Nimittäin jos jossain vaiheessa lähtee joku arvo nousemaan (todennäköisesti verensokeri ja/tai verenpaine), niin tiedät lähtötason. Sinulla on se etu, että vähän ylipainoisilla terveysongelmat otetaan todesta - toisin kuin hoikilla.
Kannattaa tietää jo tässä vaiheessa, että raskaana olevilla verensokerirajat ovat todella tiukat ja insuliinille joutuu sellaisilla arvoilla, jotka nk. terveelle normaalille ihmiselle eivät vielä ole sairaita arvoja. Muistaakseni painoindeksillä 25 joutuu jo sokerirasitukseen. Eli jos suunnittelet saavasi joskus lapsia, se voisi motivoida elämäntapamuutoksiin.
Painoakin voi hallita ihan pienillä muutoksilla, ja todennäköisesti pienet elämäntapamuutokset ovat pysyvämpiäkin kuin suuret ja äkilliset. Eli koeta lisätä hyötyliikuntaa ja katso kriittisesti ruokavaliotasi. Varmasti saat asiaan apua terveydenhuollostasi.
Kaikkein turhimpia ovat mielestäni kaikki sokerilla makeutetut juomat. Elimistö ei edes koe niitä ruoaksi, joten kalorit ovat turhia ja turmiollisia. Opettele juomaan vettä tai (keinotekoisesti makeutettua) teetä tai kahvia. Jos et ole opetellut syömään vielä kunnolla ruoka-aikoina, tee se. Napostellen eläen ruokavaliosi on paljon epäterveellisempi, ja todennäköisesti saat kaloreitakin enemmän. Jos harrastat tunnesyömistä, kokeile vaikka kävelyä kauniissa ympäristössä sen sijaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3007468Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne795822Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1583745Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1513453Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321857Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831806- 431421
- 221401
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan641374Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san151325