Elikkä siis olen syksystä 2015 asti painanut 40-tuntista viikkoa lomia pitämättä ja tänä kesänä on vihdoin kesäloman paikka. Pidän jossain kohtaa 4 viikon loman eli kysyn seuraavaa:
Saanko palkkaa loma-ajaltakun sopimukseni on mallia 0-40h/ viikko?
Ja kun kesällä lähes 2 vuotta työskennelleenä minulle luonnollisesti on kertynyt enemmän lomapäiviä kuin 4 viikkoa, maksetaanko ne loput lomapäivät lomakorvauksen yhteydessä vai jäävätkö ne vaan sinne "säästöön"?
Kiitos :)
Vuokratyö + lomat + lomakorvaukset?
3
228
Vastaukset
- konsulentti
Jos olet saanut lomakorvauksen joka tilissä, niin lomaa ei tule. Koska kumminkaan et ole liittynyt liittoon, josta saisit oikeita vastauksia kysymyksiisi, niin soitapa vuosilomalain noudattamista valvovalle viranomaiselle ja kysy sieltä http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta
- Yelppivä
Lomakorvauksen maksaminen jokaisen tilin yhteydessä ei ole suositeltavaa, vaan yritykset maksavat lomakorvaukset esim. kaksi krt/vuosi tai kun loma oikasti pidetään. Lienee parasta kysyä omalta työnantajalta, jos et muista mitä työsopimuksessa lukee. Vuokratyöntekijä voi ansaita 9% tai 11,5% palkasta lomakorvausta: https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/lomakorvaus
- kopioiva
SAK:n vuokratyöopas http://www.vuokratyoopas.fi/
Vuokratyöntekijällä on oikeus palkalliseen vuosilomaan ja lomakorvaukseen samalla tavalla kuin muillakin työntekijöillä. Myös oikeus lomarahaan/lomaltapaluurahaan määräytyy samalla tavalla kuin muissakin työsuhteissa.
Käytännössä käyttäjäyrityksen työntekijöiden omat vuosilomat vaikuttavat siihen, milloin vuokratyöntekijä saa pitää lomansa. Vuokrayritys vastaa kuitenkin työnantajana siitä, että työntekijä saa ja myös pitää vuosilomansa vuosilomalaissa säädettynä aikana. Vuosilomaa antaessaan vuokrayrityksen on noudatettava vuosilomalakia ja työhön sovellettavaa työehtosopimusta.
Lomaa ei saa työsuhteen kestäessä korvata rahalla esimerkiksi siten, että loma maksetaan lomakorvauksena jokaisen palkanmaksun yhteydessä.
Vuokratyöntekijän oma työnantaja vastaa lomapalkan ja lomakorvauksen sekä lomarahan maksamisesta.
Vuosilomalaki (162/2005)
Katso vuosiloman määräytymisestä www.vuosilomaopas.fi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748