Ruusu Peacen kaveriksi mitä istuttaisi

Ruusulle_kaveri

Tykkään ruusuista kovasti. Nyt minulla on ensimmäinen oma piha.

Haluiaisin istuttaa Peace nimisiä ruusuja ison penkillisen. Mitä muita ruusuja ja muita kasveja siihen sopisi väreiltään ja kasvutavaltaa kaveriksi.

Täällä on vaivavan kotilot. Jättävätköhän ne ruusut rauhaan?

3

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piec

Tekeepä mieleni vastata kysymykseesi, vaikka en mikään puutarhuri olekaan, sillä…... senverran olen niistä televisiosta tulleista englantilaisista puutarhaohjelmista ottanut onkeen, että ei kannata sijoittaa kaikkia munia yhteen koriin. - Heillä on tapana istuttaa pilvinpimein vaikka mitä yrtti- ym. vihertävää kasvia ja kukkaa mitä pienimmällekin takapihalle toinen toistensa lomaan. Ja ne hehtaaripuutarhatkin ovat puistokäytävineen ja vesielementteineen usein ympätty ympäriinsä.
      Usein heillä se viehätys löytyy väriloistosta sekä myös siitä, että aina vuorollaan kukat kukkivat heidän puutarhoissaan koko kesäajan.
      Kokki Jamie Olivier sanoi juuri jossain sapuskaohjelmassaan, että etanoita syövät sammakot, joten kehui pieniä sammakonpoikia kämmenellään, jotka laittoi sitten vilistelemään yrttitarhaansa.
      -
      Peace ruusut lienevät melko jalostettuja, sillä itse en ole saanut niistä kuin lyhyen ajan nautintoja. Ovat menehtyneet aina talvisin ja istutettavaa riittää uudelleen. - Parhaiten menestynyt puutarhassani ikiaikaiset juhannusruusu ja muut ruusupensaat, joita jo isoäidin isoäiti on joskus muinoin istuttanut. Kunhan muistaa keväällä leikata niitä riittävästi, niin pysyvät röyheinä.

• jaune

Haluatko aluskasvillisuutta ruusuillesi? Viestistä on aikaa yli vuosi eli olet ehkä keksinyt jo jotain mutta ehdottaisin karpaattienkelloa. Se on hyvä kaverikasvi ruusuille. Myös laventeli on hyvä jos olet sellaisella vyöhykkeellä että laventeli talvehtii. Yhdellä tutullani on suikeroalpi aluskasvina mutta minusta se on hiukan liian agressiivinen. Joku mätästävä neilikka? Niitä löytyy eri väreissäkin. Edellinen kirjoittaja valitti että ruusut kuolee. Ehkä olisi syytä tehdä jotakin kasvupaikalle. Minkälainen maa siinä on? Seisooko vesi syksyllä ja tuuli tuivertaa? Parantamalla mikroilmastoa ja kasvualustaa voi tehdä ihmeitä. Ja istuttamalla ne oikeaan syvyyteen- jalostuskohta 10 cm pinnan alle. Kotilot eivät tunnu olevan mikään vaiva ruusuille mutta saattavat kyllä viihtyä aluskasvillisuudessa. Kannattaa kerätä pois silloin tällöin tai vaan murskata siihen missä ovat. Niistä tulee samalla ravintoa kasveille.

• Anonyymi

Mikähän olisi kestävä, omavartinen matala ruusu perennapenkkiin? Nukkeruusua on, mutta se on niin mitättömän näköinen. Saako Suomesta jostakin kestäviä miniatyyriruusuja? Ns. äitienpäiväruusut olisivat sopivan kokoisia, mutta talveahan ne eivät kestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe