takaisinperinnästä

Ulla1967

Tällainen haastava tilanne, siis meille haastava.

Olemme pitkäaikaisia toimeentulotuensaajia ja mieheni oli jonkin aikaa karenssilla työmarkkinatuesta. No, sitten hän taas alkoi sitä saamaan kun meni työkokeiluun, mutta säilyimme nipin napin toimeentulotuella.

Nyt asumistuen vuositarkastuksessa selvisi, että olemme saaneet liikaa asumistukea. EN OLLUT MUISTANUT ILMOITTAA tulonmuutoksesta, kun tulot muuttuivat yli 400e. No, nyt perivät takaisin sitten yli 300e.

Laskeskelin sitten nämä pari kuukautta takaisin päin ja huomasin ettemme ole saaneet YHTÄÄN ENEMPÄÄ RAHAA kuin jos olisimme saaneet vähemmän asumistukea, koska toimeentulotuki olisi noussut yhtä paljon. Onko oikein periä? Tai jos on, niin onko valituksella mahdollisuuksia mennä läpi?

7

1392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhmmmmmmmm

Ensinnäkin kannattaa aina muistaa ilmoittaa tulojen muutoksesta Kelaan niin ei tule noita liikamaksuja, ainakaan noin isoja.

Jos liikamaksua on syntynyt ja olet ollut sen aikana toimeentulotuen saajana, niin ilmoita se Kelaan liikamaksun takaisinperinnän kuulemisen yhteydessä, niin Kela luopuu liikamaksun takaisinperinnästä kokonaan tai ainakin sen osalta jolloin olet saanut myös toimeentulotukea.

• 167-176

"Kela luopuu liikamaksun takaisinperinnästä kokonaan"
        Ellei luovu niin valita päätöksestä millä perusteella tahansa niin saat ainakin maksuaikaa jopa vuosia. Takaisinperintää ei saa aloittaan ennen kun siitä on lainvoimainen päätös, korkoa ei tuon päätöksen hakuajalta mene eikä muutenkaan. Minulla meni aikoinaan muutoksenhakulautakunnan- ja vakuutusoikieuskäsittelyssä noin 3 vuotta ja takaisin perittävä määrä puolittui vaikka moka oli täysin Kelan, sen jälkeen maksoin osissa vaikka olisihan siitä voinut hakea vielä erikseen takaisinperinnästä luopumista, kai joku vuosi olisi siinäkin mennyt.

Älä vaan tee mitään euroa/kk sopimusta Kelan kanssa sillä silloin eivät voi ottaa jatkossa tulona huomioon toimeentulotuessa muuta kun asumistuki-perintä määrän jolloin Kela maksaa tavallaan itselleen tuon takaisinperinnän.

• HuijareitaLöytyy
        167-176 kirjoitti:

"Kela luopuu liikamaksun takaisinperinnästä kokonaan"
        Ellei luovu niin valita päätöksestä millä perusteella tahansa niin saat ainakin maksuaikaa jopa vuosia. Takaisinperintää ei saa aloittaan ennen kun siitä on lainvoimainen päätös, korkoa ei tuon päätöksen hakuajalta mene eikä muutenkaan. Minulla meni aikoinaan muutoksenhakulautakunnan- ja vakuutusoikieuskäsittelyssä noin 3 vuotta ja takaisin perittävä määrä puolittui vaikka moka oli täysin Kelan, sen jälkeen maksoin osissa vaikka olisihan siitä voinut hakea vielä erikseen takaisinperinnästä luopumista, kai joku vuosi olisi siinäkin mennyt.

Älä vaan tee mitään euroa/kk sopimusta Kelan kanssa sillä silloin eivät voi ottaa jatkossa tulona huomioon toimeentulotuessa muuta kun asumistuki-perintä määrän jolloin Kela maksaa tavallaan itselleen tuon takaisinperinnän.

Näin sitä kupataan veronmaksajien rahoja.

Melkoinen huijari tuo nimimerkki "167-176".

Aiemminkin on tällä palstalla tullut esiin tuon nimimerkin huijariluonne.

• 167-176
        HuijareitaLöytyy kirjoitti:

Näin sitä kupataan veronmaksajien rahoja.

Melkoinen huijari tuo nimimerkki "167-176".

Aiemminkin on tällä palstalla tullut esiin tuon nimimerkin huijariluonne.

Menettelyni ja kirjoitukseni perustuu lakiin mutta viranomaisen toiminta perustuu liian usein mielivaltaan.
        Kelan etuuskäsittelijöiden ja oikaisuvaatimuskeskuksen minua kohtaan käyttämä mielivalta on tuoreessa muistissa.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!
        Nyt on kansalaistottelevaisuus paikallaan jota olen yrittänyt takoa virkanilkkien päähän jo "valovuosia" mutta ei tuo lain noudattaminen maistu kun satunnaisesti, viimeksi se alkoi maistua Kelan oikaisuvaatimuskeskuksellekin maaliskuussa heti sen jälkeen kun se oli saanut lausuntopyynnön Itä-Suomen hallinto-oikeudesta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14843895/kansalaistottelevaisuus

• kannattaako-vai

Siinä valittaa kun käsittelyt hallintooikeudessa kestää tällä hetkellä vuodesta kahteen eikä armoa maksuissa ole sinä aikana.Jos sitten saakin takautuvasti niin kaikki otetaan huomioon kun rahat tulee eli jää ilman sossurahoja ja asumistukia.

• 167-176

Asumistuen takaisinperintä menee ensin Kelalle itselleen, jos Kela ei hyväksy valitusta KAIKILTA osin se menee muutoksenhakulautakuntaan ja sitten voi valittaa vakuutusoikeuteen.
        Takaisinpeintää EI SAA ALOITTAA ennen kun asiasta on lain voimainen päätös eli jos valitustie käydään kokonaan läpi niin vasta vakuutusoikeuden päätöksen jälkeen voi takaisinperintä alkaa eli ehkä jo 3 vuoden kuluttua.

• Näinkävi

Olin työttömänä sasin asumistukea. Kuun alussa se maksetaan ennakkoon. Pääsin eläkkeelle kuun puolivälissä, jolloin ko. kuun eläke maksettin kokonaan.
      Kela laittoi minulle ilmoituksen. Olemme maksaneet perusteettomasti teille asunistukea XXX€. Tämä summa tullaan mahdollisesti perimään takaisin. Eivät ole vielä perineet. Kaksi vuotta olisi ollut aikaa periä.
      Enpähän minä mitään väärin tehnyt, tai harhauttanut tuenmaksajaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5214
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4378
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2501
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1607
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1267
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1184
    Aihe