Excel kuukausittain

Blondiinoa

Yhdessä sarakkeessa minulla on päivämääriä ja toisessa lukuarvoja. Miten saan summattua luvut niin, että solu laskisi yhteen jokaisen kuukauden arvot erikseen.
Tämä on yksinkertainen homma, mutta en vain saa toimimaan.
Kiitos.

7

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brundiino

Laita yhteen sarakkeeseen kuukauden numerot kuukausi() funktiolla ja laske sitten jokaisen kuukauden lukuarvot yhteen summa.jos() funktiolla hyödyntäen ehtoalueena kuukausi() funktion sarakkeen kuukausilukuja. Summa-alueeksi laitat tietenkin laskettavien lukuarvojen sarakkeen solut. Ehto pitää laittaa lainausmerkkeihin, esim. tammikuu on "=1".

• Blondiinoa

En valitettavasti saa toimimaan, pystytkö avata vielä ykstityiskohtaisemmin :/

• Brundiino

Minua on valitettavasti kielletty kertomasta valmiita ratkaisuja. Oppimisen kannalta on kuulemma jätettävä myös kysyjälle hieman ajateltavaa.

Saitko muuten toimimaan sen eilisen tehtäväsi?

• Blondiinoa

:) En ole täällä eilen kysellyt. Kiitos että teet parhaasi opettaaksesi minua, ei ole kyse mistään tehtävästä vaan töissä käyttämääni exceliin tämän tarvitsisin.

Yritän siis selvitä keskenäni.

• TULOJENSUMMA

Ainakin näin onnistuu. Jos esim. päivämäärät A1:A10 ja summatttavat luvut B1:B10.
      Haettavan kuukauden arvon voi laittaa suoraan kaavaan:
      =TULOJEN.SUMMA((KUUKAUSI($A$1:$A$10)=1)*($B$1:$B$10)) - nyt hakee tammikuun (1)
      tai kuudauden voi antaa omaan soluun, vaikkapa D1 ja kaava on nyt:
      E1=TULOJEN.SUMMA((KUUKAUSI($A$1:$A$10)=D1)*($B$1:$B$10))

• Blondiinoa

Kiitos tuhannesti. Enpä kyllä näköjään ollut edes lähellä ratkaisua :(

• TULOJENSUMMA

Jos haluat käyttää haettavasta kuukaudesta mielummin tekstimuotoa, niin kaava olisi:
      D1 tammikuu
      E1=TULOJEN.SUMMA((TEKSTI($A$1:$A$10;"kkkk")=D1)*($B$1:$B$10))
      ja jos haettavan kuukauden haluaa laittaa suoraan kaavaan, niin D1 tilalle kirjoita "tammikuu", siis lainausmerkkeineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe