Tervehdys, olen ostamassa veneen jonka saa yhdellä tai kahdella moottorilla. Heittäkääs mielipiteitä kaksimoottorisuuden puolesta ja vastaan.
Yksi vai kaksi moottoria
35
3198
Vastaukset
- hupiveneilijä
Yhdessä koneessa vähemmän huoltoa, rikkoutuvia osia ja kulutusta.
Onhan tuplakoneissa toki hyviäkin puolia, mutta omien kokemusten perusteella valitsisin yhden koneen. - Erlos
Riippuu täysin veneestä, kumpi olisi parempi vaihtoehto.
Omien kokemusten pohjalta, mikäli vene ns. liukuva niin 6000 kg painoa, ehdottomasti kaksi moottoria, jos mahdollista niin akselivetoisia.
- OhAy
Komppaan edellistä sillä erolla että vetolaite/akseliveto on moottori/venekohtainen yhtä lailla. 2 moottoria antaa paremman kuormansiedon, koneiden rasitus on pienempi, yhteiskulutus ei ole samoilla nopeuksilla ja yhteistehoilla oleellisesti suurempi jne. Uppoumarunkoisissa yleensä 1 kone järkevin.
- faktaaOleHyvä
Tässä asiallinen artikkeli aiheesta, jossa koneiden valmistajatkin ottavat asiaan kantaa, valmistajien edustajilla kokemusta huimasti enemmän ympäri maailmaa vs venepalstan subjektiiviset kokemukset tai vielä pahemmin hihasta vedetty mielipide.
https://www.passagemaker.com/technical/single-or-twin-engines-which-is-best-2- OhAy
Unohtui edellisestä: hiukan kyselemällä saa suoraan valmistajilta ja maahantuojilta (niin veneiden kuin koneiden) osalta mitattua tilastodataa 1/2 kone ja vetotapavalinnoista. Kulutuksen, kustannusten ja suorituskyvyn variaatioita voi sitten arvioida paremmin.
- Tääs.tuo.tontu
OhAy kirjoitti:
Unohtui edellisestä: hiukan kyselemällä saa suoraan valmistajilta ja maahantuojilta (niin veneiden kuin koneiden) osalta mitattua tilastodataa 1/2 kone ja vetotapavalinnoista. Kulutuksen, kustannusten ja suorituskyvyn variaatioita voi sitten arvioida paremmin.
Mitä siinä sen jälkeen enää arvioisit, kun olisi data käytössä ?
- FrankZane
Aloittaja voisi kertoa minkälaisesta veneestä nyt on kyse?? muuten on aikalailla hakuammuntaa kommentoida suuntaan tai toiseen.
Yksinkertaista. Jos on rahasta pulaa niin pitää tyytyä yhteen koneeseen ja selitellä.
Hyvin sanottu.Eikö kukaan mieti sitä että jokuhan joutuu kustantamaan sen toisen moottorin ja perävetolaitteen.Se rahapuoli tuntuu olevan ihan sivuseikka.En ymmärrä.On helppoa ehdotella moottorien hankintaa toisten rahoilla.
- Tötterströmm
Asia on juuri näin. Tuplakoneinen on toimintavarmempi ja huomattavasti helpompi käsitellä mutta jos on massi loppu niin alkaa löytyy selityksiä.
Tötterströmm kirjoitti:
Asia on juuri näin. Tuplakoneinen on toimintavarmempi ja huomattavasti helpompi käsitellä mutta jos on massi loppu niin alkaa löytyy selityksiä.
Ja ihme ja kumma, joka asiassa sama....
- siksienpurjehdi
Tötterströmm kirjoitti:
Asia on juuri näin. Tuplakoneinen on toimintavarmempi ja huomattavasti helpompi käsitellä mutta jos on massi loppu niin alkaa löytyy selityksiä.
Toimintavarmempi? Tuplasti enemmän mahdollisuuksia vikaantumiselle. Toki sillä pääsee helpommin ominvoimin perille, jos toinen kone kyykkää.
Trossillakin tosin pääsee takas satamaan, jos se ainokainen kone hiipuu. - Loomis600
siksienpurjehdi kirjoitti:
Toimintavarmempi? Tuplasti enemmän mahdollisuuksia vikaantumiselle. Toki sillä pääsee helpommin ominvoimin perille, jos toinen kone kyykkää.
Trossillakin tosin pääsee takas satamaan, jos se ainokainen kone hiipuu.Nykyisin purjeveneissä on useimmiten kaksi voimanlähdettä kulkemiseen - luontoäiti ja moottori. Näin on pärjäilty hyvin.
Tuota argmentointia kahden (tai useamman) moottorin käyttämisestä on usein kuultu.
Kun ilma-aluksiin alkoi tulla toinen moottori, moni piti sitä tupla ongelmana, mutta niin ovat ovat moottorit vuosien saatossa lisääntyneet lentokoneissakin.
Pienemmissä yleisilmailukoneissa toinen moottori on usein kyllä välttämätön paha, mutta kun se toinen sanoo sopimuksensa irti, niin sillä viimeisellä saa ainakin liukukulmaa loivennettua ja saattaapi päästä johonkin parempaan laskupaikkaan. D
Kyllä minä toisen moottorin veneeseen ottaisin, jos pankkitili sen soisi. On siitä kuitenkin sen verran apua esim. satama manöveerauksissa. Loomis600 kirjoitti:
Nykyisin purjeveneissä on useimmiten kaksi voimanlähdettä kulkemiseen - luontoäiti ja moottori. Näin on pärjäilty hyvin.
Tuota argmentointia kahden (tai useamman) moottorin käyttämisestä on usein kuultu.
Kun ilma-aluksiin alkoi tulla toinen moottori, moni piti sitä tupla ongelmana, mutta niin ovat ovat moottorit vuosien saatossa lisääntyneet lentokoneissakin.
Pienemmissä yleisilmailukoneissa toinen moottori on usein kyllä välttämätön paha, mutta kun se toinen sanoo sopimuksensa irti, niin sillä viimeisellä saa ainakin liukukulmaa loivennettua ja saattaapi päästä johonkin parempaan laskupaikkaan. D
Kyllä minä toisen moottorin veneeseen ottaisin, jos pankkitili sen soisi. On siitä kuitenkin sen verran apua esim. satama manöveerauksissa.Kaksimoottorisen ilma-aluksen tulee kyetä jopa lähtöön yhdellä koneella.
- Loomis600
Kerttulitäti kirjoitti:
Kaksimoottorisen ilma-aluksen tulee kyetä jopa lähtöön yhdellä koneella.
Eivät kykene max. Tow tilanteessa (suurin lentoonlöhtöpaino) kuormassa. Monimoottorikoneen lentoonlähdössä on tiettyjä sääntöjä kuinka menetellään moottorihäiriötilanteessa.
Jos moottori menetetään ennen V1 nopeutta, lentoonlähtö tulee voida keskeyttää jäljellä olevalle kiitotielle.
Kun V1 on saavutettu jatketaan lentoonlähtöä ja palataan mahdollisimman nopeasti takaisin laskuun.
Koska lentoonlähtönopeus V1 saavutettu voidaan sillä nopeudella jatkaa nousua sellaisella nousukulmalla, jolla esteet voidaan vielä turvallisesti ylittää.
Kiitotien päästä ei voida yhdellä moottorilla tehdä lentoonlähtöä kaksimoottorisella koneella.
Useampi moottorisilla koneilla on joskus tyhjänä tehty lentoonlähtöjä yksi moottori sammuksissa. Kaksimoottorisella ei onnistu 0 nopeudesta tehty take - off.
Yleisilmailukoneilta ei vaadita samoja suoritusarvoja joihin liikennekoneiden on pystyttävä. Jotkut näistä pystyvät jotenkuten jatkamaan V1 jälkeen, jos kaikki on kunnossa, mutta usein jälki on pahaa. - siksienpurjehdi
Loomis600 kirjoitti:
Nykyisin purjeveneissä on useimmiten kaksi voimanlähdettä kulkemiseen - luontoäiti ja moottori. Näin on pärjäilty hyvin.
Tuota argmentointia kahden (tai useamman) moottorin käyttämisestä on usein kuultu.
Kun ilma-aluksiin alkoi tulla toinen moottori, moni piti sitä tupla ongelmana, mutta niin ovat ovat moottorit vuosien saatossa lisääntyneet lentokoneissakin.
Pienemmissä yleisilmailukoneissa toinen moottori on usein kyllä välttämätön paha, mutta kun se toinen sanoo sopimuksensa irti, niin sillä viimeisellä saa ainakin liukukulmaa loivennettua ja saattaapi päästä johonkin parempaan laskupaikkaan. D
Kyllä minä toisen moottorin veneeseen ottaisin, jos pankkitili sen soisi. On siitä kuitenkin sen verran apua esim. satama manöveerauksissa.Ja näin saatiin keskusteluun mukaan purjeveneet ja ilma-aluksetkin :D Hyvin te vedätte.....
- Sepionvene
Uisteluveneenä ehdottomasti tuplakoneasennus. Koneisiin tulee uistelutunteja puolet vähenmän vs. Yksikoneasennus. Saa myös pienemmällä koneella paremman kierrosalueen uisteluun, kone käy lämpöisenä.
- haloomaaseutu
hello?
uistelukone on yleensä n %0-80 hv jolla ajetaan n. 700 h.
kahdeeko oikeesti ostaa muutaman hevosvoiman n. tonnin kakkoskone jälleenmyyntiarvon kannalta?
mikä vähä-älyisiä vaivaa?
- pelkkäpahviprovoilijako
oon niin sniidu-miljonääri että kysyn mihin tarviit venettä?
ootko edest osissas´?Ihminen joka pyytää "heittämään" mielipiteitä tästä aiheesta ei ole ostamassa venettä, ei yksi tai kaksimoottorisena.Kaiken läsäksi hän ei edes osallistu koko itse aloittamaansa keskusteluun.
- asiakaspalvelunhaasteet
veneily on toimi-alana sen verran pieni että pygmikin on pitkä kuningas
toimi-ala on osaamisen muttei edes vähäisenkään älyn keskittymä....
- nsndndns
2 moottoria tuo lisää kustannuksia. Tuplamäärä potkureita, vetolaitteita sekä lähes tupla huoltokustannukset. Toimintavarmuutta antavat, harvemmin kaksi moottoria vikaantuu samalla hetkellä. Joku sanoi että trossi auttaa. Mitä jos olet ulkosaaristossa, sinne kestää avun tulo ja odottaessa vene voi ajelehtia kiville myrskyssä.
- Ankkurinappi56
". Mitä jos olet ulkosaaristossa, sinne kestää avun tulo ja odottaessa vene voi ajelehtia kiville myrskyssä. "
Tätä varten on ankkuri
- suosittelen2
Suosittelen kaksi moottoria. Itsellä 50hv ajokone ja 4hv tohatsu jolla uistellaan.
Ei turhaa lutkuta ajokonetta väljäksi ja jos toinen hajoaa niin aina pääsee perille toisella koneella. - Veneenostaja
Kiitos kaikille vastauksista ja pahoittelut, että en ole tähän tämän enempää osallistunut. Hankittava vene on siis painavahko (yli 5000 kg) perävetolaitteilla varustettu vene. Olen itse identifioinut plussia ja miinuksia seuraavasti yksimoottorisuuden kannalta:
Pienemmät huoltokulut
Hiukan pienempi kulutus mm. painon takia
Edullisempi hankintahinta
Pienempi vikaantumistodennäköisyys (ellei suurempi kuorma kasvata todennäköisyyttä)
Pienempi liukukynnys
Enemmän tilaa häärätä konehuoneessa
Hiukan hiljaisempi
- Vian iskiessä suurempi riesa ja mahdollinen hinaustarve
- Pienempi huippunopeus
Tuleeko mieleen muita? En oikein osaa arvioida mikä tuo vikaantumistodennäköisyys on uudehkolla ja huolletulla dieselillä... Ajatuksia?- Joakim1
Helpottaisi kommentointia, jos kertoisit millaisista koneista on kysymys. Listasi perusteella ilmeisesti yhdellä koneella on huomattavasti pienempi koneteho. Kahdelta koneelta vaaditaan tyypillisesti 15-30% enenmmän tehoa samaan huippunopeuteen suuremman painon ja vetolaitteiden vastuksen takia. Bensa vai diesel? Mitä suuruusluokkaa on huippunopeus? Hintaero?
- Veneenostaja
Koneet ovat kaikissa tapauksissa dieseleitä ja vene on liukuva, huiput >30kn kaikilla koneistuksilla. Yhdellä koneella suurin mahdollinen teho ja huippunopeus selvästi pienempi.
Alan kyllä päätymään yhteen koneeseen sikäli, että huippunopeudella ei ole itselle väliä ja kustannukset ovat selvästi matalammat. Toki limp home -moodi toisen koneen hajotessa olisi ihan mukava, mutta niin on myös yhden koneen tuoma alhaisempi liukukynnyskin. Pitää vain luottaa siihen, että tuo yksikin kone on riittävän luotettava :) - Joakim1
Eli harkinnassa ei siis ole 2*200-260 hv vs. 1*360-400 hv, joilla suorituskyky olisi samaa luokkaa, vaan kaksimoottorivaihtoehtona on 2*300 hv tai suurempi? Silloinhan kyse on enemmän sopivasta moottoritehosta kuin puhtaasti yksi- vs. kaksi konetta.
- aivan_vitun_ihana
Kaks vaikka jotai bensa V8 mercruiseria on kovin mitä tiedän.
- YamahaRulez
Itsellä veneessä kaksi jammun V6 konetta mallia F300 BETU.....saahan sillä välillä vähän köyhiä väistellä kun meinaavat alle jäädä....miehet ajaa 6 koneilla vähintään ja lapset ajaa sitten niillä leluilla...
- T.Umputtaja
Kahdessa sisäperämoottorissa on suuret huoltokulut, konehuone menee pirun ahtaaksi, vetolaitteet pitää rihdata keskenään, lisääntynyt paino veneen perään, kahden vetolaitteen vastus vedessä, polttoaineen kulutus isompi ym. ym.
Ei haittaa jos ei ole köyhä, huoltomiehen ongelma paitsi jos vene ei ole lelun kokoinen jolloin ei pidä paikkaansa, ei niitä rihdata kunhan vaan linjataan, kyllä sopiva vene painon kantaa, mitä sitten, ystävällinen polttonestekauppias myy mieluusti lisää. Oliko muuta ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773