PSA:n pikkupakut?

P_S_A

Harkisten seuraavaksi henkilöauton korvaajaksi jotakin pikkupakua tyyllin Berlingo, Partner, Ford Connect, mutta VW Caddy on enempikin paitsiossa ainakin tällä hetkellä. Sitten pykäälää isommat pakut ovat myös teoreettinen mahdollisuus, eli ei täysin poissuljettuja.

Yhtään mainituista en toistaiseksi ole testannut, mutta PSA:n kulkineet kiinnostavat niiden oletettavasti mukavemman (?) alustan vuoksi, sillä kivirekeä en pakunakana halaisi.

Ajattelen jotakin vuodesta 2014 uudempaa max. 50 tkm ajettuna ja mieluustiainakin Euro 5 luokkainen (2015-2016).

PSA:n pikkupakuja näkee lähinnä vain (valitettavasti) pienellä 1.6 HDI koneella 75hv / 90hv ja sitten harvemmin 100hv tehoisena (udempi?). Kaikki lienee 5-vaihteisia.

Onko noissa koneissa sen kummempia eroja paitsi mahdollinen Euro-luokka suodatin- ja loukku- tekniikoineen? Entä huollot kustannuksineen ja suodattimiin ym. käsiksi pääsy jos itse öljynvaihdot hoitaisi tai joutuuko purkamaan puolet keulaa joidenkin kausiluontoisten (km) huoltojen vuoksi? Onko sen suurempia eroja huoltojen ja osien hinnoissa riippuen onko Peugeot vai Citroen?

Näillä leveysasteilla niitä näkee usein ilman väliseinää, joko 2 tai 3-paikkaisina, joissa on vain kuskin penkin takana putkirunkoinen vertikaali-suoja, muodoltaan kuin tikkaat. Ajatus olisi koettaa sitten hieman äänieristää takaosaa kuitenkin ilman, että siitä tulisi ruosteelle alustaa.

Kaksi-paikaisissa vaikuttaa ettei apparin penkki käänny alas, jotta saisi tasaisen pinnan tavaratilan kanssa, mutta 3-paikkaisen reunimmainen taitaa laskeutua vaateriin ja siinä on sitä vareten selkäpuoli pellitetty tavaran kuljetukseen.

Tuollainen pikku-paku voisi olla ihan kätevä henkilöauton korvaaja, ainakin toistaiseksi, kun kakiskin paikkaa riittää, mutta hieman monitoimisuutta ei haittaisi. Tumma väri, hieman tummennetut lasit ja aluvanteet yleisilmettä siistimään.

Onko nuo kuinka mahdottoman meluisia autoja ja pärjääkö niillä myös pidemmällä matkalla moottoriteden nopeuksissa tehojensa puolesta?

Ps. Idealia olisi jos tuollainen kulkine olisi saatavilla kestävällä automaatti-vaihteistolla.

4

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P_S_A
    • P_S_A
    • jokuajatustässänyton

      sen haluan sanoa että minulla on vanha sitikan jumpy. sen moottori on tajuttoman kestävä ihan perus 1.9d. ei öljyä vie ja ajettu on 350tkm. sitikassa ja ranskiksissa on omat juttunsa kuten mm venttiilien säätö on hyvin työläs. jotkut jutut on tehty vähän vaikeamman kautta suunnitteluvaiheessa mutta kun niiden kanssa tulee toimeen, on ihan kestäviä autoja joilla on mukava ajaa. ostohintakin on huokea. koritkin noissa kestää. kaikissa autoissa on omat tyyppimurheensa. mitään lastehtauteja noissa ei ole. on vain joitakin erikoisia ratkaisuja.

      • P_S_A

        Yes, onhan nuo pakut vanhaa ja koeteltua perustekniikkaa ja niitä on valtaista määrät pitkin EU:ta ja useimmiten ammattiajossa.

        Ainoa harmi jos huollettavuus on tehty turhan vaikeaksi niin, että melko simppelitkin korjuakset vaativat suuria purkuhommia, niin korjauksille tulee hintaa, kun itsellä eiole paikkaa ja välineitä voimisteluun.

        Alla olevasa artikkelissa on listattu mekaanisia ongelmia joita on ilmennyt ja joista osa on valmistuvikoja ja kokonaan tai osin takuuseen korjattuja ja koskee lähinnä 1.6 HDi / 110hv koneita . Vuosista 2013-2014 alkaen on alkanut kuulema olla rauhallisempaa.

        En jaksa kaikkea käätää, mutta kohdasta "4. Fiabilité" eteenpäin Google-kääntäjään vaikka englanniksi, niin saa varsin hyvä lopputuloksen.

        - http://www.caradisiac.com/maxi-fiche-fiabilite-que-vaut-le-citroen-berlingo-en-occasion-108793.htm

        Ps. Itsellä melko hankala dilemma-yhdistelmä seuraavan kulkineen valinnan suhteen.

        Suurimman osan ajosuoritteeni vuoksi bensa olisi loogisin valinta, mutta pakuja ei juuri ole bensana edes tarjolla ja ovat sittemmin vaikeampia tai huomattavan vaikeita jälleenmyydä jos eivät ole dieseleitä.

        Sitten haluaisin suht mukavan alustan kuten PSA:n laitteissa, sekä _automaattivaihteiston_, mutta PSA:lla on saatavilla vain robotisoituja manuaaleja ( ei kiitos), paitsi Expert-kategoriassa joissa hyvä Aisinin valmistama perinteinen automaatti, mutta vain 180 hv:n koneella ja M-(n.5m) tai L-korilla ja sitten hintakin kiipeää korkealle.

        Sitten Ford Connectia on saatavilla 1.5 diesel & 120hv & Power Shift kaksoiskytkimellisenä, mutta sellaista ujostuttaa käytettynä edes 20-30tkm ajettuna ostaa kun on mahdoton tietää onko edellinen / edelliset käyttäjät osanneet käyttää oikealla tavalla kaksoiksytkin-laatikkoa. Väärillä käyttötavoilla ko. tekniikasta kehityy kallis pommi seuraavalle omistajalle.

        * Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle

        - http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html

        Mutta uutakaan autoa en viitsisi maltillisille ajomäärilleni ostaa, sillä arvosta katoaa jo ensimmäisen vuoden aikana komea siivu.

        Hankalia yhtälöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4824
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3905
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2524
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2291
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2114
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1979
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1928
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1798
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1537
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1461
    Aihe