Peugeot 406 V6 Viritys/piristäminen

Pösö406v6

Eli rojektina tollanen 406 pögötti v6 koneella (ES9j4) eli 190hp motti. Nyt kun on yläkerta läpikäyty, niin pitäisi löytää keino jolla tuoda lisää potkua/pirteyttä koneeseen.

Itse pohdin että tuliskos lisää potkua jos ottaa katin pois jonka jälkeen tulisi tupla putki eestä taakse eli 3 sylkkää per putki karkeesti sanottuna. Sitten suodattimen vaihtoa eli joku vapari ja sille joku laatikko että saisi mahd paljo kylmää ilmaa eikä kuumaa.

Löysin myös jonkun carbon airbox? Nimellä olevan suodattimen valmistajalta cda. Onko sellanen parempi? Että jos on ideoita, neuvoja tai ihan mitä tahansa vinkkejä niin otetaan vastaan.

Turboa en asentele (vielä)

20

2457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MihinTarvitset

      Mihin tuota tehoa tarvitset? Vedätkö autollasi niin raskaita kuormia ylämäkeen, ettei nykyisen moottorin kapasiteetti enää riitä?

      Itselläni on 406, jossa on 1.8 litrainen 110 hevosvoimainen, eikä itselläni ole koskaan teho loppunut kesken.

      • Pösö406v6

        Lähinnä projektina. Kylhän tuo etiäpäin vie, mutta kiva oppia ja tehdä kaikkea uutta.


      • Pösö406v6

        Jatkaen vielä, että käyttiksenä toinen auto. Pösö on vielä kesken, niin olisi nyt hyvä tehdä mahdollisia muutoksia.


      • MihinTarvitset
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Lähinnä projektina. Kylhän tuo etiäpäin vie, mutta kiva oppia ja tehdä kaikkea uutta.

        Okei okei. Harrastusmielessä siis...

        Moottorin hengitystä parantamalla voi toki jotakin saavuttaa, mutta se hengitys ei parane katalysaattorin poistolla tai ilmanputsarin modofioinnilla. Moottorista kannet veks, niiden koneistus (asiansa tuntevalla tyypillä), uudet nokka-akselit ja moottorinohjaus, ehkä myös uudet suuttimet. Noilla keinoilla voitaneen olla 250 hevosvoiman paikkeilla.

        Kustannukset? Nokka-akselit 500, kansityöt 1500, moottorinohjaus 500 - 2000, suuttimet 500, dynamometri ja moottorinohjauksen ohjelmointi 200 - 500.

        Ehkä noin 3000 - 4000 eurolla saat siis 50 lisähevosvoimaa.

        Itse pitäisin aika hintavana harrasteluna, kun tuohon hintaan noita V6 moottorisia 406:sia saa kolme tai neljäkin kappaletta, koko autoja siis.

        Ja tuolla 4000 eurolla alkaa saamaan Audi A8:ia 4.2 litraisella 300 hevosvoiman moottorilla. Jos se teho on oleellista.


      • Hehheh67
        MihinTarvitset kirjoitti:

        Okei okei. Harrastusmielessä siis...

        Moottorin hengitystä parantamalla voi toki jotakin saavuttaa, mutta se hengitys ei parane katalysaattorin poistolla tai ilmanputsarin modofioinnilla. Moottorista kannet veks, niiden koneistus (asiansa tuntevalla tyypillä), uudet nokka-akselit ja moottorinohjaus, ehkä myös uudet suuttimet. Noilla keinoilla voitaneen olla 250 hevosvoiman paikkeilla.

        Kustannukset? Nokka-akselit 500, kansityöt 1500, moottorinohjaus 500 - 2000, suuttimet 500, dynamometri ja moottorinohjauksen ohjelmointi 200 - 500.

        Ehkä noin 3000 - 4000 eurolla saat siis 50 lisähevosvoimaa.

        Itse pitäisin aika hintavana harrasteluna, kun tuohon hintaan noita V6 moottorisia 406:sia saa kolme tai neljäkin kappaletta, koko autoja siis.

        Ja tuolla 4000 eurolla alkaa saamaan Audi A8:ia 4.2 litraisella 300 hevosvoiman moottorilla. Jos se teho on oleellista.

        Toi Audi A8 oliskin semmoinen pommi, että konkurssi tulee ennemmin ennen kun auto on kunnossa.


      • MihinTarvitset
        Hehheh67 kirjoitti:

        Toi Audi A8 oliskin semmoinen pommi, että konkurssi tulee ennemmin ennen kun auto on kunnossa.

        Ei välttämättä.

        Kaverillani on noita pari ollut, eikä ne niin vikapesiä ole olleet, mitä itsekin epäilin. Suurin menoerä on sittenkin ollut polttoaine.


      • Pösö406v6

        Mitenkäs tuo celtictuning, niin en ehtinyt paljoa tutkailla, mutta pitääkö postittaa jonnekkin? Sitten hyö ohjelmoi vai?

        Ja siis meinasin ECU:n postitusta, en auton 😀


      • skeptikkona

        Suhtautuisin skeptisesti vapaastihengittävien "teholastuihin", tehodynamossa ohjelmoiden jonkinlaiset muutokset (tehon/väännön kasvu) ovat toki mahdollisia, mutta noita valmiina myytäviä itseasennettavia "lastuja" epäilen.


    • muu.anna.olla

      Öljypumppu vaihtoon, voitelussa ollut ongelmia.

      • JoopatiJoopa

        Kommentoit nyt ES9 moottorin edeltäjää, PRV V6 moottoria, jossa oli voiteluongelmia.

        Kyseisillä moottoreilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eli ongelmatkaan eivät ole samoja.


    • miten.olisi
      • Pösö406v6

        Toihan olisi ihan mielenkiintoinen projekti. Miettinyt jos turbottaisi, mutta taito ei ihan kaikkeen riitä. Jos löytyisi ohjeita/vinkkejä miten tehdä, niin varmaan tekisinkin.

        Eikös v-kone kannata vetää 2 ahtimella? Ja sitten millä ahtimella vai juuri tuolla mitä dp engineering pösössä oli? Sitten tuo ohjelmointi turbolle 😕 putkiston teko onnistuu kyllä.

        Ja viimeiseksi mistä kannattaisi hilppeet ostaa?


    • Mielenkiintoinen moottori, joka huipputeho näköjään on rajoitettu senaikaisten Ranskan ja Saksan vakuutusmaksuluokkien ohjaamana 142 kW:iin.

      Pelkällä vapaavirtausilmansuotimella ja vapautetulla moottorilastulla tuosta saanee kutiteltua vähintään sen tehon, mitä tarvitsee kestävyyden ja käytettävyyden silti säilyessä aivan sellaisenaan.

      Ei kuulosta kovin jännittävältä, mutta niin minä tekisin.

      • PaksuHaba

        En kyllä jaksa uskoa että sillä vapaavirtausilmansuodattimella saavutettaisiin yhtään mitään.

        Tehdas on laittanut autoon sellaisen imuputkiston, jolla ilma vedetään moottoritilan ulkopuolelta. Enkä jaksa uskoa että tuon putkiston ja suodattimen painehäviö olisi viittä millibaria enempää. Ja tuokin siinä vaiheessa kun moottoria huudatetaan maksimikierroksilla.

        Joten, ei mitään hyötyä, ainakaan jos tehoa ajatellaan.


      • Pösö406v6

        Kiinnostaisi saada tehoa/vääntöä lisää jollakin tavalla. Tällä hetkellä ns "tehopiikki" eli lähtee kunnolla vetämään 4000 kierroksessa. Olisi hyvä jos lähtisi paremmin ja vähän aikasemmin.

        Turbon asennuskin kuullostaisi hauskalta operaatiolta 😀


      • PaksuHaba
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Kiinnostaisi saada tehoa/vääntöä lisää jollakin tavalla. Tällä hetkellä ns "tehopiikki" eli lähtee kunnolla vetämään 4000 kierroksessa. Olisi hyvä jos lähtisi paremmin ja vähän aikasemmin.

        Turbon asennuskin kuullostaisi hauskalta operaatiolta 😀

        Kyseisessä moottorissa ei ole mitään tehopiikkiä.

        Olisiko järkevin viritys se, että huollat moottorin, jotta saisit takaisin ne hevosvoimat, jotka moottorin valmistaja on siihen alunperin laittanut.


      • Pösö406v6

        Hmm.... Lähtee vetämään kunnolla sanoin. Vedot on kunnossa ei siinä mitään ongelmaa. On huollettu yms yms ja ajettu 110tkm.


      • miksimiksimiksi
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Hmm.... Lähtee vetämään kunnolla sanoin. Vedot on kunnossa ei siinä mitään ongelmaa. On huollettu yms yms ja ajettu 110tkm.

        Jos sulla on noin vähän ajettu V6 406, niin miksi se harkitset sen pilaamista tekemällä siihen turhia virityksiä.

        Noita ei ole montaakaan noin vähän ajettua, kaikkein parasta mitä tuolle voi tehdä, on jättää se alkuperäiseksi ja pitää hyvässä kunnossa.

        Nettiautosta löytyy niitä tuunauskohteita pilvin pimein.


    • V6turbo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe