Miksi C-sharp on olemassa?

FailedTechnology

En tiedä ainuttakaan ammattisoftaa, joka olisi koodattu C#:llä. Kaikki vaativat jutut tehdään C/C :lla tai PHP/MySQL:llä webbipuolella. C# on Microsoftin oma lellipentu, kuin karamelli, maistuu hyvälle mutta käytännössä hyödytön. Ehkä johonkin olio-ohjelmoinnin opetukseen se kelpaa jotenkuten, muuta hyötykäyttöä sille en oikein keksi. Jopa Delphillä tehtyjä ohjelmia on enemmän liikenteessä kuin C#:llä!

En ihmettelisi vaikka joku päivä Microsoft huomaa epäonnistuneensa ja tapattaa koko kielen, kuten sillä on monesti ollut tapana, ja siirtyy sataprosenttisesti tukemaan C :aa.

8

3236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsad4gafds

      Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä. Lisäksi, mihin pohjaat väitteesi?

      • tfuhj

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.


      • tfuhj kirjoitti:

        "Mm. suuri osa peleistä pyörii C#:lla tai käyttää ainakin osaksi sitä"

        No hehheh, aivan varmasti. Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas.

        C# skriptikielenä taas ei liity juuri mitenkään itse pelimoottoriin, se voi ihan yhtä hyvin olla vaikka Visual Basic, skriptaaminen/pelilogiikka ei hirveästi prosessoritehoja syö.

        C# on suunniteltu bisnessoftiin, ei peleihin.

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.


      • toisaaltaon
        M-Kar kirjoitti:

        "Osa Steamin muutaman euron peleistä saattaa olla C#:llä tehtyjä, mutta ne jotka vähänkin käyttävät 3D-grafiikkaa on tehty C :lla ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei C# tue DirectX:ää millään merkittävällä tavalla (jos unohdetaan hitaat wrapperit) ja C# on yksinkertaisesti 3D-peleille liian hidas."

        Höpöhöpö. C# ei ole ikinä ollut hidas.

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.


      • toisaaltaon kirjoitti:

        C# kuten muutkaan kielet eivät ole hitaita/nopeita vrt. Englannin tai Suomen kieli. Suoritettavan koodin nopeus/hitaus riippuu puhujasta eli tässä tapauksessa kääntäjästä, sekä ajonaikaisesta ympäristöstä.

        En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle, mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin.

        Peliohjelmointiin tarvitaan muuten melko paljon tietämystä rajapinnoista ja kun ne tuppaavat Linux maailmassa oleman usein avointa koodia, uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin. Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti.

        Kyse ei siis ole käytettävästä kielestä vaan ihan muista tekijöistä.

        "En tiedä onko olemassa hyvää C# kääntäjää Linux ympäristölle"

        Microsoft julkaissut omansa avoimena koodina.

        "mutta on ainakin 1001 syytä olettaa että Linux jakelun mukana tuleva gcc/g kääntää glibc:lle parempaa konekoodia C/C kielistä. Sitä tässä varmasti tarkoitettiin."

        C#:a käännetään tavukoodiksi, ei prosessorin natiiviksi. Siinä on sitten JIT välissä että ajettaessa käännellään prosessorin mukaiseksi.

        "uskoisin että C/C kielellä tehdyt pelit rullaavat Linux alustalla oletusarvoisesti paremmin."

        Kypsempi natiivitoteutus yleensä on vähän parempi.

        "Esimerkiksi jos tehdään jokin yksinkertainen 3D grafiikkaa käyttävä peli Windowsille C# kielellä, sama peli Linuxille C kielellä, ajetaan peliä samalla raudalla, teoriassa Windows ja C# häviää ja pahasti."

        Ei mitenkään selvää. C# on natiivia Windowsille, ja eri asiat toimii eri työkaluilla eri tavalla.

        Voihan noille tehdä testcaseja ja mittailla, mutta mitenkään selvästi jokin ei ole toista parempi ja se riippuu myös mitä tehdään.


    • The_Real_J

      Unityssä käytetään C#:ia. Voi siinä käyttää myös JavaScriptiä, mutta yleensä taidetaan käyttää C#:ia. Ja kun ottaa huomioon kuinka laajastu Unity on käytössä...

    • you.fail

      Siksi notta kaltaisesi IDIOOTIT voisivat esittää tyhmiä kysymyksiä!!

    • mees trolli tsekkaa vaikka muutama ohjelmointikielten suosiota mittava sivusto ja kato mihin C# sijoittuu. Palataan sitten asiaan, jooko :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe