Lautasantennin kautta Eurooppaan

Mr. Europe

Kuka voisi ystävällisesti kertoa kuinka voisin katsella satelliitin kautta lautasantennilla Eurooppalsisia kanavia? Mitä tarvitsen? Millaisen lautasen? Näkyykö kanavat 'tosta vaan' vaan pitääkö maksaa? Mikä on näkyvyys Jyväskylän korkeudella? Mistä voin ostaa laitteita? Nyt en tarkoita näitä paketteja , joilla näkyy yhtä sun toista vaan olen kiinnostunut kansallisista TV-kanavista, erityisesti Itä-Euroopan sellaisista.
Elänkö haavemaailmassa vai onnistuvatko ne?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

9

1472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain tietoa

Tässä jotain tietoa karkeasti: Satelliittikanavia näkee ns. lautasantennin ja satelliittiviritinboksin avulla kun ne kytketään telkkariin. Antenni asennetaan seuraamaan määrättyä satelliittia, jolla on jokin iso kanavamäärä (satoja kansallisia kanavia).Tärkeintä on oma sijainti koska joka paikkaan tuskin lautasantennia saa tai voi asentaa. Tietoa kyllä saa melkein kaikista oman alueen antenniasennusliikeistä vaikka puhelinluetteloa selaamalla!

• ihte.

Ikävä kyllä antenniasennusliikkeiden henkilökunta harvoin osaa kertoa mistään muusta, kun pohjoismaihin maksupaketteja lähettävistä operaattoreista anal digital/viashit.

Kansallisilla kanavilla tarkoitettaneen meidän YLEn tyyppisiä yleisradiokanavia ja niitä voidaan seurata "helposti" ukrainasta->serbiaan, eli itä-Euroopan kansallisia kanavia on helposti löydettävissä satelliittien kautta suomessakin.
        Aikaisempaan kommenttiin viitaten niin lautasantennia ei tarvitse rajoittaa "seuraamaan määrättyä satelliittia", vaan yhteen lautasantenniin voidaan laittaa useampi mikropää ja katsella monen satelliitin tarjontaa samanaikaisesti tai sitten voidaan laittaa vaivaton moottori ja katsella kaikkia näkyviä satelliitteja.

Lisätietoja aiheesta löytyy
        http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/index.php?

• ukki
        ihte. kirjoitti:

Ikävä kyllä antenniasennusliikkeiden henkilökunta harvoin osaa kertoa mistään muusta, kun pohjoismaihin maksupaketteja lähettävistä operaattoreista anal digital/viashit.

Kansallisilla kanavilla tarkoitettaneen meidän YLEn tyyppisiä yleisradiokanavia ja niitä voidaan seurata "helposti" ukrainasta->serbiaan, eli itä-Euroopan kansallisia kanavia on helposti löydettävissä satelliittien kautta suomessakin.
        Aikaisempaan kommenttiin viitaten niin lautasantennia ei tarvitse rajoittaa "seuraamaan määrättyä satelliittia", vaan yhteen lautasantenniin voidaan laittaa useampi mikropää ja katsella monen satelliitin tarjontaa samanaikaisesti tai sitten voidaan laittaa vaivaton moottori ja katsella kaikkia näkyviä satelliitteja.

Mulla on mökki Puumalassa, jonne olen asentanut satelliittiantennin (90 cm) ja siihen kaksi mikropäätä. Suunta on etelä-lounas, tarkemmat tiedot saa esim. WHAT-Satellite -lehdestä. Tuolla systeemillä saan näkyviin sekä Astran että kaikki HOTBIRD -satelliitin ilmaiset kanavat, joita on todella paljon: televisiokanavia n. 300 ja radiokanavia n. 600. 90 cm on kyllä riittävä, mutta esim. 120 cm olisi vielä parempi Jyväskylän korkeudella, lumi- ja vesisade joskus heikentelevät kuvaa. Jos asennat itse, tarvitset kompassisuunnat ja satelliitti-ilmaisimen, joita myydään mm. Biltemassa edullisesti.

• jotain vinkkejä
        ukki kirjoitti:

Mulla on mökki Puumalassa, jonne olen asentanut satelliittiantennin (90 cm) ja siihen kaksi mikropäätä. Suunta on etelä-lounas, tarkemmat tiedot saa esim. WHAT-Satellite -lehdestä. Tuolla systeemillä saan näkyviin sekä Astran että kaikki HOTBIRD -satelliitin ilmaiset kanavat, joita on todella paljon: televisiokanavia n. 300 ja radiokanavia n. 600. 90 cm on kyllä riittävä, mutta esim. 120 cm olisi vielä parempi Jyväskylän korkeudella, lumi- ja vesisade joskus heikentelevät kuvaa. Jos asennat itse, tarvitset kompassisuunnat ja satelliitti-ilmaisimen, joita myydään mm. Biltemassa edullisesti.

Satelliitti-ilmaisin ei ole välttämätön enkä ole käyttänyt kompassiakaan suunnatessa. Minulla on ollut joko ulkona televisio tai sisällä niin että ulkoa on voinut nähdä television viristystilanteessa. Suuntahan on etelään suurinpiirtein. Minulla on rautakangessa kiinni lautanen jonka olen tarkasti kohtisuoraan lyönyt maahan. Voi tarkastaa vaikka vatupassilla että tulee suoraan muuten virittäminen tuottaa vaikeuksia! Lautasessa on kulma-asteikko ja se säädetään noin 20 asteeseen. Eri puolella Suomea se vaihtelee. Kun virittimestä on valittu haluttu satelliitti (esim astra 19,2 E on etelästä vähän itäänpäin) niin lautasta käännetään hiljalleen. Kun punaiset värit näkyvät niin silloin satelliitista tulee heikosti singnaaleja ja sitten vaan yritetään saada mahdollisimman monta vihreää väriä näkyviin. Senjälkeen antenni kiinnitetään tukevasti kiinni ja ohjelmia voi seurata.

• Mr. Europe
        ihte. kirjoitti:

Jep, juuri nämä maat ja alueet kiinnostavat, erityisesti Serbian TV.n kanavat. Olisipa upeaa, jos saisin ne näkyviin.

• Tässä eräs hyvä sivu, jolta voi kanava tarjontaa katsella: http://www.kingofsat.net/fi/satellites.php

Valtaosa listan satelliiteista/kanavista näkyy ihan metrin lautasella. Siitä kun klikkailee digitaalinen & vain vapaat kohdasta, niin näkee mitä ilmaisia kanavia missäkin satelliitissa on tarjolla.

• Mr. Europe

Kiitos vinkeistä. Ongelmana on mulla vaan se että olen, mitä tekniikkaan tulee, aikamoinen amatööri. Voisiko joku kertoa mitä kaikkiea tulisi ostaa että pääsisin alkuun. Siis ihan konktreettinen lista tavaroita. Mistä muuten voin ostaa lautasen? Olen menossa Helsinkiin loppuviikolla ja voisin käydä ostoksilla. Kiitos vielä kerran.

• ihte.,
        Mr. Europe kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Ongelmana on mulla vaan se että olen, mitä tekniikkaan tulee, aikamoinen amatööri. Voisiko joku kertoa mitä kaikkiea tulisi ostaa että pääsisin alkuun. Siis ihan konktreettinen lista tavaroita. Mistä muuten voin ostaa lautasen? Olen menossa Helsinkiin loppuviikolla ja voisin käydä ostoksilla. Kiitos vielä kerran.

http://www.kingofsat.net/fi/search.php
        eli tuonne jo aiemmin saamaasi linkkiin laitat hakuun vaikkapa valtioiden osalta ne mitkä kiinnostavat ja saat tiedot niistä.

13E Hot Birdistä löydät salaamattomana valtiojohtoiset BK TV sekä RTS Sat-nimiset kanavat.
        Muutenkin tuo satelliitti voisi olla paras suunnattava/seurattava sinun tapauksessasi?

Mitä tarvitset: Lautasantenni 90cm-1m, Mikroaaltopää (Lnb), satelliittivastaanotin (digitaalinen tietenkin), antennikaapelia sen verran mitä lautaselta televisiosi luokse matkaa kertyy? Esteettömän näkyvyyden lautaselta etelä/lounas hujakoille. Hyvää ja reipasta mieltä lautasantennin suuntaamiseen (ei se ole vaikeata).

• Mr. Europe kirjoitti:

Ehkä jokin valmis paketti on helpoin, jossa on kaikki tarvittava. Esim. http://www.mediaplazashop.com sieltä satelliittituotteet -> satelliittipaketit: vapaat kanavat. Niissä paketeissa on lueteltu tarkkaan mitä tulee mukaan (tarvitaan). Halvemmalla saa kyllä muualta, mutta katsella voi aina. :)

Käytännössä tärkein on se virittimen valinta, lautasia mikropäitä kaapelia ym. voi sitten vaikka katsella huutonetistä, jos halvalla haluaa saada... Mutta jos siis tarkoitus on katsella VAIN ilmaisia kanavia, niin kannattaa ostaa jokin halpa digitaalinen FTA viritin. Itsellä on Maximum s900 FTA, ihan tyytyväinen olen ollut. Löytyy mm. tuolta mediaplazashopista. Viritin kannattaa mielestäni ostaa uutena. Huutonetissä näkee joskus halvalla digi virittimiä, jotka kuitenkin ovat tarkoitettu Canal Digital / Viasat käyttöön, näitä ei kannata missään tapauksessa ostaa, jos aikoo ilmaiskanavia katsella. (Niillä ei tee mitään)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7636
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7335
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5334
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4905
    5. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4395
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      243
      4393
    7. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4366
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      4048
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3173
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48