Uutta tietoa?

Höpölöpsis

Olli kirjoitti, että alkuseurakunnasta tulee koko ajan uutta tietoa, joka todistaa sen olleen Smithin kirkon kaltainen. Mitä uutta tietoa on tullut?

Aiemmin tällä palstalla Nenada uhosi, että koko ajan tulee uutta arkeologista tietoa, joka todistaa MK:n todeksi. Kun kysyttiin tarkemmin, uhosta huolimatta mitään konkreettista ei tullut.

Haluaako Olli lunastaa Nenadan paikan palstan uutena pellenä?

42

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viimeisintieto

Kerro sinä mitkä sinusta on viimeisimmät tiedot? Johan niitä tietoja on tullut useampiakin jotka yhdistävät alkukristityt MAp kirkkoon. Mistä Olli tai muut voisvat tietää mitä tietoja sinulta puuttuu... sen mukaan että käsittelet asiaa halveksuen voi olettaa että et tiedä mitään asiasta, joten sinulle kaikki todisteet ovat uusia.
      Muuten on epäkohteliasta kutsua kanssaihmisään pelleiksi. Eikä Ollilla tai nenadalla ole mitään pakkoa kertoa sinulle mitään. Olet nähtävästi lukutaitoinen, niin jos asia kiinnostaa on siitä paljonkin netillä, mutta jos ei halua tutkia totuuksia vain koska ne todistavat mormonismin puolesta ei vika suinkaan ole mormonien.

• kaksipisteto

"Johan niitä tietoja on tullut useampiakin jotka yhdistävät alkukristityt MAp kirkkoon. " Mitkä tiedot yhdistävät ? Ei ole mitään mikä yhdistää alkukristityt MAP kirkkoon.
        Nenada, "netillä" on vaikka mitä, mutta me täällä nyt puhumme tiedosta joka tutkimuksen kautta on saatu. Muuten alkukristityt tietävät tasan tarkkaan kuka on heidän jumalansa , heidän ei tarvinut miettiä olisiko eiko se joku Korotettu ihminen vai ei, ja paljonko heidän isiensä pyhät kirjoitukset olivat valehdelleet ja mitä jos ne lukisikin käännöksinä?Temppeleitä ei kukaan heistä ehdottanut rakennettavaksi eikä kukaan sinetöitynyt kehenkään .

• Höpölöpsis

Juuri noin se Nenadakin aina kirjoitti. Minun pitäisi itse tutkia Amerikan arkeologiaa ja todistaa Nenadan väitteet itse itselleni. Samaa taktiikkaa Tapani on käyttänyt koko mormonismin kanssa. Hänen ei tarvitse todistaa omia väitteitään mitenkään, vaan minun pitäisi itse todistaa itselleni hänen väitteensä tosiksi.

Jos et osaa kertoa yhtään mitään uusista (tai edes vanhoista) tiedoista, jotka todistavat alkuseurakunnan ja mormonikirkon yhteydet, voit olla näpyttelemättä yhtään mitään...

• Tuomas_Mesk

//" jos ei halua tutkia totuuksia vain koska ne todistavat mormonismin puolesta ei vika suinkaan ole mormonien."//

Ei ole olemassa ainuttakaan totuutta, joka todistaisi mormonismin puolesta. Raamatunkin totuudet todistavat mormonismia vastaan. Se on osoitettu tälläkin palstalla jo monet kerrat.

Alkuseurakuntako Smithin kirkon kaltainen? Se, joka näin väittää, ei tunne edes originaalia juutalaiskristillisyyttä.

• Uskonnot ovat muinaisjäänteitä vailla käyttöarvoa. Tai no, kyllähän niillä hallitaan tyhmempiään ja kerätään rahat pois.
      Uskovaisuus ansaitsisi tautiluokituksen.

• kaksipisteto

Lajillamme on aivot jotka salllivat kuvittelun, eli voimme luoda oman mielikuvitusmaailman ja jopa alkaa uskoa itse luomiimme olentoihin , mutta toisaalta mielikuvitus mahdollistaa uuden keksimisen ja tulevaan varautumisen muutenkin kuin vain vaistonvaraisesti. Uskonnot ovat aivojemme tuote samoin kuin kaikki luomamme ja rakentamamme.

• Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

Lajillamme on aivot jotka salllivat kuvittelun, eli voimme luoda oman mielikuvitusmaailman ja jopa alkaa uskoa itse luomiimme olentoihin , mutta toisaalta mielikuvitus mahdollistaa uuden keksimisen ja tulevaan varautumisen muutenkin kuin vain vaistonvaraisesti. Uskonnot ovat aivojemme tuote samoin kuin kaikki luomamme ja rakentamamme.

Aito uskonto perustuu Jumalan ilmoituksiin. Muut uskonnot ovat ihmisten
        mielikuvituksen luomuksia.

• Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

Siitä siis tiedämme, että mormonismi ei ole aito. Sokeakin näkee, ett Smithin "saamat" ilmoitukset eivät olleet Jumalalta. Mm. moniavioisuusilmoitus tuli sopivasti juuri kun Joseph oli jäänyt housut nilkoissa kiinni uskottomuudesta.

• dikduk
        Selkeyttä kirjoitti:

Jos mormonismi perustuu Jumalan ilmoituksiin silloin Raamattu ei perustu, Raamatussa on jumala joka ilmoittaa yksiselitteisesti että on ainoa jumala ja on luonut kaiken. Hän myös ilmoitta että on totuus ja pyhyys ja hänen ilmoituksensa jopa pitää tietää tosiksi mutta onkin pelkkä valehtelija jos mormoniuskonto perustuu jonkun jumalan ilmoituksiin.

• Lipsinläpsyn
        kaksipisteto kirjoitti:

Tämä toimii erinomaisesti ainakin MAP kirkon vastustailla! Todella mielikuvituksellisia väitteitä alvariinsa.

• Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

Siitä siis tiedämme, että mormonismi ei ole aito. Sokeakin näkee, ett Smithin "saamat" ilmoitukset eivät olleet Jumalalta. Mm. moniavioisuusilmoitus tuli sopivasti juuri kun Joseph oli jäänyt housut nilkoissa kiinni uskottomuudesta.

Olivatko Vanhan testamentin patriarkat väärässä, kun he olivat moniavioisia?
        Moniavioisuusilmoitus alkaa näin Oppi ja liitot kirjan luvussa 132:

1 Totisesti näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

• Höpölöpsis

Tuon ajan moraalikäsitysten mukaan eivät olleet väärässä, nykyajan lansimaisen moraalikäsityksen mukaan olivat. Mutta edelleen on kulttuureja, joissa moniavioisuus on hyväksyttyä.

Uskonnollinen kysymyshän moniavioisuus ei VT:n aikaan ollut.

Lainaat Smithin OMIA KIRJOITUKSIA tukemaan hänen harjoittamaansa moniavioisuutta aikana, jolloin se oli USA:ssa vastoin moraalikäsityksiä ja lakia.

Toistan: Sokeakin näkee, ett Smithin "saamat" ilmoitukset eivät olleet Jumalalta.

• kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

1 Totisesti näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

Eivät olleet, koska tuon ajan yhteiskunnat olivat patriarkaalisia ja miehet voivat ilman muuta ottaa useita vaimoja, kaikki valtahan oli miehillä muutoinkin. Israelissa naisen (vaimo sanaa ei ollut) hankinta oli sopimusasia joka ei mitenkään kuulunut uskonnon piiriin, ei naisostoksia mikään instanssi hyväksynyt tai hylännyt. Kun mies löysi naisen tai naisia jonka/jotka halusi ja he olivat vapaita mies sopi ostohinnan ja sen jälkeen nainen/ naiset olivat hänen omaisuuttaan. Vain jos mies makasi tai raiskasi tai tappoi toisen miehen vaimon oli kyseessä rikos, omaisuusrikos, kuten laki sen määritteli.

Jos sinun uskontosi jumala Korotettu ihminen antoi Smithille luvan rikkoa Yhdysvaltain lakeja ja naida monia vaimoja , myös alaikäisiä ja toisten miesten vaimoja ei se mitenkään liity muinaiseen lähi-itään tai Raamattuun, jossa siinä tapauksessa pitäisi ottaa esiin UT:n opetukset eikä jo juutalaisuudessakin aikaa sitten kielletty polygamia, eihän Smith ollut juutalainenkaan vaan kristitty .
        Jumala joka moitti Davidia toisen miehen vaimon makaamisesta ja miehen tapattamisesta, oli Jahve joka oli ilmoittanut että häntä israelilaisten pitää totella SIKSI koska hän ainoa jumala joka on olemassa, mormoneille ei tuotakaan perustaa ole.

• Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

//"Olivatko Vanhan testamentin patriarkat väärässä, kun he olivat moniavioisia?
        Moniavioisuusilmoitus alkaa näin Oppi ja liitot kirjan luvussa 132:"//

Mormonit todistelevat alituiseen olevansa kristittyjä, mutta esimerkiksi Joseph Smithin saama Oppi ja liitot kirjan jakeiden sanoma luvussa 132 kertoo aivan muuta. Tuolla kristinuskon vastaisella ns. "Jumalan ilmoituksella" Smith sai luvan moniavioisuuteen.

• Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

//"Olivatko Vanhan testamentin patriarkat väärässä, kun he olivat moniavioisia?
        Moniavioisuusilmoitus alkaa näin Oppi ja liitot kirjan luvussa 132:"//

Mormonit todistelevat alituiseen olevansa kristittyjä, mutta esimerkiksi Joseph Smithin saama Oppi ja liitot kirjan jakeiden sanoma luvussa 132 kertoo aivan muuta. Tuolla kristinuskon vastaisella ns. "Jumalan ilmoituksella" Smith sai luvan moniavioisuuteen.

Kristinusko on jatkoa Vanhassa testamentissa olevasta. Esim. eläiuhrit olivat vertauskuva tulevasta Kristuksen lopullisesta uhrista. Kristus antoi lopullisen sovitusuhrin.
        Moniavoisuus on sallittu vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus. Vastoin yhteiskunnan lakia ei vaadita toimimaan.

• kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

Kristinusko on jatkoa Vanhassa testamentissa olevasta. Esim. eläiuhrit olivat vertauskuva tulevasta Kristuksen lopullisesta uhrista. Kristus antoi lopullisen sovitusuhrin.
        Moniavoisuus on sallittu vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus. Vastoin yhteiskunnan lakia ei vaadita toimimaan.

Muinaisten israelilaisten naimatavat eivät mitenkään liity Jeesuksen tai kristinuskoon vaan olivat aikansa tapoja ja sekä Jeesus että Paavali antoivat kristityille omat uudet ohjeet . Naiminen ei myös mitenkään liittynyt temppeliin tai sen uhreihin ja tuossa jopa itse toteat etteivät nekään edes olleet kristityille voimassa, te mormonit ette ole muinaisia israelilaisiakaan mutta kuitenkin Smith kun häntä naitutti hyppäsi yli Jeesuksen siveysopetuksen ja valehteli raamatusta, jotta pääsisi naimaan vastoin oman maansa tuolloisia lakeja. Korotettu ihminenkö naintiluvan antoi

• Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

Miksi valehtelet jatkuvasti Tapani? Moniavioisuus ei ollut laitonta VT:n aikaan. Mitään "ilmoitusta" ei siis tarvittu. Laitonta se oli Smithin aikaan. "Ilmoituksella" ei ollut mitään juridista merkitystä.

• Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

Miksi valehtelet jatkuvasti Tapani? Moniavioisuus ei ollut laitonta VT:n aikaan. Mitään "ilmoitusta" ei siis tarvittu. Laitonta se oli Smithin aikaan. "Ilmoituksella" ei ollut mitään juridista merkitystä.

Uskonnonvapautta pidettiin tärkeämpänä kuin yksiavioisuuden käytäntöä. Tuskin oli nimenomaista kieltoa moniavioisuudesta, mutta sittemmin lakia täydenettiin tai tulkittiin niin, että se oli kiellettyä. Minusta uskonnonvapaus on tärkeämpi kuin maallinen laki, jos se on vastoin uskonnonvapautta.

• kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

Uskonnonvapautta pidettiin tärkeämpänä kuin yksiavioisuuden käytäntöä. Tuskin oli nimenomaista kieltoa moniavioisuudesta, mutta sittemmin lakia täydenettiin tai tulkittiin niin, että se oli kiellettyä. Minusta uskonnonvapaus on tärkeämpi kuin maallinen laki, jos se on vastoin uskonnonvapautta.

"Minusta uskonnonvapaus on tärkeämpi kuin maallinen laki, jos se on vastoin uskonnonvapautta. "Mormonien uskonnonvapauteen kuuluu siis että teidän pitää saada naida
        alaikäisiä ja muiden vaimojakin haaremeihinsa ? Miten miesten naimapuuhat voivat mennä yli maan lakien ja kuulua uskonnonvapauden nimikkeen alle???

• Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

Uskonnonvapaus ei koskaan saa mennä maallisten lakien ohi. Uskonnon nimissähän voidaan tehdä vaikka mitä hirveyksiä, mitkä maallinen laki kieltää.

• Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

//"Moniavoisuus on sallittu vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus."//

Joseph Smithin saama ilmoitus oli UT:n sanoman vastainen.

//"Uskonnonvapautta pidettiin tärkeämpänä kuin yksiavioisuuden käytäntöä. Tuskin oli nimenomaista kieltoa moniavioisuudesta,"//

Uskonnonvapaus tässä tapauksessa tarkoitti sitä, että ns. "uudella ilmoituksella" Joseph Smith näppärästi eliminoi mm. kaikki Paavalin opetukset seurakunnan kaitsijoista, palvelijoista ja vanhimmista, joiden tulee olla yhden vaimon miehiä. He kaikki hoitavat Jumalan antamaa tehtävää ja ovat yksiavioisina samalla esimerkkeinä seurakuntalaisille. Joseph Smith sen sijaan valitsi muun kuin kristillisen tien. Raamatun tekstien pohjalta voinee sanoa, että Joseph Smithiä kiusasi hänen oma himonsa; se veti ja houkutteli häntä ja lopulta synnytti synnin.

• Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

//"Moniavoisuus on sallittu vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus."//

Joseph Smithin saama ilmoitus oli UT:n sanoman vastainen.

//"Uskonnonvapautta pidettiin tärkeämpänä kuin yksiavioisuuden käytäntöä. Tuskin oli nimenomaista kieltoa moniavioisuudesta,"//

Uskonnonvapaus tässä tapauksessa tarkoitti sitä, että ns. "uudella ilmoituksella" Joseph Smith näppärästi eliminoi mm. kaikki Paavalin opetukset seurakunnan kaitsijoista, palvelijoista ja vanhimmista, joiden tulee olla yhden vaimon miehiä. He kaikki hoitavat Jumalan antamaa tehtävää ja ovat yksiavioisina samalla esimerkkeinä seurakuntalaisille. Joseph Smith sen sijaan valitsi muun kuin kristillisen tien. Raamatun tekstien pohjalta voinee sanoa, että Joseph Smithiä kiusasi hänen oma himonsa; se veti ja houkutteli häntä ja lopulta synnytti synnin.

Miehellä tuleekin olla vain yksi vaimo silloin kun muusta ei ole ilmoitettu. Se on sanottu Mormonin kirjassa:
        Jaak. 2
        26 Sen vuoksi minä, Herra Jumala, en salli, että tämä kansa tekee niin kuin ihmiset muinoin.

27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.

31 Sillä katso, minä, Herra, olen nähnyt kansani tyttärien murheen ja kuullut heidän suremisensa Jerusalemin maassa, niin, ja kaikissa minun kansani maissa heidän aviomiestensä jumalattomuuden ja iljetysten tähden.

• Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

Miehellä tuleekin olla vain yksi vaimo silloin kun muusta ei ole ilmoitettu. Se on sanottu Mormonin kirjassa:
        Jaak. 2
        26 Sen vuoksi minä, Herra Jumala, en salli, että tämä kansa tekee niin kuin ihmiset muinoin.

27 Sen vuoksi, veljeni, kuulkaa minua ja kuunnelkaa Herran sanaa: Sillä älköön teidän keskuudessanne kenelläkään miehellä olko kuin yksi vaimo; älköönkä hänellä olko yhtään sivuvaimoa;

28 sillä minä, Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

29 Ja nyt, tämän kansan tulee pitää minun käskyni, sanoo Herra Sebaot, tai kirottu olkoon maa sen tähden.

30 Sillä jos minä tahdon hankkia itselleni jälkeläisiä, sanoo Herra Sebaot, minä annan käskyn kansalleni; muuten kuulkoon se tätä.

31 Sillä katso, minä, Herra, olen nähnyt kansani tyttärien murheen ja kuullut heidän suremisensa Jerusalemin maassa, niin, ja kaikissa minun kansani maissa heidän aviomiestensä jumalattomuuden ja iljetysten tähden.

Toisin sanoen Mormonin kirjan sanoma ei ole yhteneväinen Raamatun kanssa, eikä Joseph Smith Paavalin opetuksen mukainen esimerkki seurakuntalaisille. Hän kulki omia pokujaan tässäkin suhteessa.

• Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

Toisin sanoen Mormonin kirjan sanoma ei ole yhteneväinen Raamatun kanssa, eikä Joseph Smith Paavalin opetuksen mukainen esimerkki seurakuntalaisille. Hän kulki omia pokujaan tässäkin suhteessa.

Eroavuutta ei ole Raamatun sanomaan. Tarkoittanet moniavioisuutta? Se on raamatullinen periaate, mutta ei ole aina voimassa, kuten ei ole mormonienkaan opin mukaan.

• kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

Eroavuutta ei ole Raamatun sanomaan. Tarkoittanet moniavioisuutta? Se on raamatullinen periaate, mutta ei ole aina voimassa, kuten ei ole mormonienkaan opin mukaan.

Moniavioisuus ei ole raamatullinen periaate, israelilaiset voivat valita yksi -tai moniavioisuuden koska kummatkin olivat samanarvoisia mahdollisuuksia siellä missä kansa syntyi. Myöhemmin oppineet polygamian vahingollisena ja naisia sortavana kielsivät, kun ympäristökään ei enää lännessä ollut moniavioista ja nähtiin tuon tavan haitallisuus Sen sijaan arabimaiden juutalaisten oppineet eivät moniavioisuutta kieltäneet ympäristö oli lähi-idän tapaan moniavioista ja elämää katseltiin siellä lähinnä miesten näkökulmasta.

En käsitä mistä keksittekin noita "raamatullisia" periaatteita joita ei ole Raamatussa ja historiakin kertoo muuta. Smthin jommasta kummasta päästä kaiketi. Jeesuksen opetukset olivat aivan toisenlaisia ja häntähän kristittyjen pitää seurata eikä keksiä tekosyitä muunlaiseen elämäntapaan - siis jos ovat todella Jeesuksen seuraajia.

• Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

Polygamia oli hyväksyttyä muinoin VT:n aikana, mutta Jeesus apostoleineen toi siihen muutoksen. Polygamia ei ole Raamatun Jumalalle on-off periaate, vaan Joseph Smith 1800-luvulla palasi tuhansia vuosia taaksepäin itsekkäistä syistä. Hänen saamansa moniavioisuuden hyväksyvä ilmoitus (Oppi ja liitot 132) oli de facto paluu Jumalan lupaukseen, jonka Hän antoi ennen maailman perustamista. Tällainen vanha ilmoitus 1800-luvulla. Järjetöntä!

• kysyväinen

Voisitteko kertoa kenen alkukirkon tutkijan kirjoja olette lukeneet ja kenen kirjoituksista vedätte johtopäätöksenne? Onko joku kutkija ja kuka löytänyt jotakin joka näyttää että MAP kirkon opeilla sekä alkukirkolla ei ole mitään yhteistä? Mitä uskoivat esin vanhat nk kirkonisät jumaluudesta ja sen koostumuksesta? Tai kasteesta? Kuka Jeesus oli? Temppelistä ja temppelimenoista?

• Höpölöpsis

Johtopäätöksiä ei vedetä vaan tehdään. Jos sinä väität yhteyksiä olevan, olet todistusvelvollinen. Negatiivista todistusvelvollisuutta kenelläkään ei ole.

• Tämä oli minun käsitykseni muutamien lukemieni tutkimusten perusteella, joista ei nyt ole lähteitä antaa, vain muistitietoa. Valitettavasti en nyt sitten voi todistaa väitteitäni. Sorry. Siksi toivoisin tässäkin että joku teologi joka on tutkinut asiaa voisi valaista kysymystä; minä ajattelin löytäväni netistä, mutta aika vähäistä siellä on valistus asiasta.

Juutalaiskristillisyys oli vain yksi alkukirkon suuntaus, niitä oli ainakin kolme. Juutalaiskiristillisyydestä löytyi pitkä suomalainen väitöskirja. Ei tullut vielä luettua.

Jos uskoo nefiläisten historiaan, niin siellä ainakin oli kirkko. joka oli mormoneja vastaava, Jeesuksen ilmestymisen jälkeen. Samoin kadonneiden heimojen kirjoja on ennustettu tulevan esiin. Nefiläiset ainakin rakensivat temppeleitä. Juutalaisetkin aikovat rakentaa temppelinsä uudestaan Jerusalemiin.

Uskonkappaleet:
      6. Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin apostoleihin, profeettoihin, paimeniin, opettajiin, evankelistoihin ja niin edelleen.

Kun keskustellaan kirkkomme opista, on aina muistettava meidän apologien palata kaanoniin. Vastustajat hyökkäilevät kaikkia profeettojemme varomattomia puheita vastaan. Me puolustamme viime kädessä vain kaanoniamme.

Tämä kävi hienosti esiin yhdessä keskustelussa kun väitettiin, ettei Joseph kääntänyt MK:aa Uurimilla ja Tummimilla, vaan hän käänsi niillä vain 116 julkaisematonta sivua, ja muut käänsi nuoruutensa ajan näkijänkivillä, jotka olivat silloin huijausta hänen ominkin sanojensa mukaan. Ei nimittäin ole historiallisesti tiedossa mitkä kivet ne olivat, ja mistä tulivat, joita hän hatussa piti ja niissä pimeässä näkyvän tekstin mukaan saneli kirjan jatkon. Jotkut todistajat ovat käsittäneet hänen pitäneen siellä nuoruutensa näkijänkiviä, varsinkin kun kirjan kultalevyt eivät aina olleet edes paikalla.

Mutta kaanonissa sanotaan selvästi: " .. ja antoi hänelle korkeudesta voiman kääntää ennalta valmistetuilla välikappaleilla Mormonin kirjan" (OL 20:8).

Siis ilmoituksen mukaan koko käännöstyön kaikki kivet olivat tulleet enkeleiltä, ja olivat ennalta valmistettuja välikappaleita, kääntäjiä, yhdessä näkijän kanssa, siis Uurim ja Tummim, eikä mitään muuta.

• samar1n

Vuoteen 1833 mennessä Joseph Smith ja hänen kumppaninsa alkoivat käyttää raamatullista termiä ”urim ja tummim” puhuessaan mistä tahansa kivestä, jota käytettiin jumalallisten ilmoitusten saamiseen. Näitä olivat sekä nefiläiset kääntäjät että se yksittäinen näkijänkivi.

Tämä epätarkka terminologia nyt sekoittaa sinuakin. Useimmissa kertomuksissa puhutaan siitä, että Joseph käytti urimia ja tummimia (joko kääntäjiä tai näkijänkiveä), ja monissa kertomuksissa viitataan yhden kiven käyttämiseen. Et ilmeisesti tiedä että Smith ja kumppanit siis jälkikäteen alkoi kutsumaan kiviään, myös sitä suklaanruskeaa kurkistuskiveään "urimiksi ja tummimiksi.
        Aikalaistodistajien mukaan Smith käytti juurikin suklaanruskeaa ovaalinmuotoista kiveään hatun sisälle pantuna. Juurikin sitä samaa jolla sinun sanojesi mukaan huijasi. Olet muuten ensimmäinen mormoni jonka kuulen (luen) myöntävän Smithin huijariksi kurkistuskivensä käyttämisessä. Hienoa.

• Tuomas_Mesk

//"Juutalaiskristillisyys oli vain yksi alkukirkon suuntaus"//

Tosiasiassa juutalaiskristillisyys oli ensimmäinen kristillinen alkuseurakunta. Muut suuntaukset tulivat myöhemmin. Ns. pakanakristillisyys vei myöhemmin voiton juutalaiskristillisyydestä.

• Höpölöpsis

> Nefiläiset ainakin rakensivat temppeleitä.

Joo, ja kolme pientä porsasta rakensivat talon.

No, tulipa nyt viimeistään selville, että mitä tasoa todisteesi ovat.

• Aikalaistodistajat jotkut käsittivät kiven samaksi, joka oli Josephin nuoruuden näkijäkivi. Se ei kuitenkaan ollut se, koska se oikeesti toimi, sillä käännettiin se kirja, eikä ole historiallisia todisteita mistä ja miten se tuli. Puhutaan yhdestä mutta myös useasta. Koska kääntäjät vietiin Josephin tottelemattomuuden vuoksi, ei ole historiallista tietoa mitä ne uudet kivet olivat ja tästä ja aikalaislausunnoista ovat historioitsijat saaneet aiheen olettaa että ne todella olivat ne nuoruuden kivet. Ja jotkut mormonien omatkin kirjoitukset viittaavat tähän tulkintaan.

Alkuperästä on vain tuo mainitsemani OL:n kohta missä todistetaan että käännös on kokonaan tehty etukäteen valmistetuilla välineillä ja enkeliltä saatu, ja Oliver Cowderin todistus että kääntämisessä käytettiin Uurimia ja Tummimia. Kanoninen totuus on siten että kääntäjät olivat samat tai uudet Uurim ja Tummim. Sillä nimellä välineitä nimitetään, jos ne ovat kääntäjiä.

• samar1n

Minkäköhän apologistijoukon tekstejä olet lukenut? Jopa Fair myöntää että Smith "käytti" samaa kiveä aarteenetsintäpuuhissa ja MK:n käännöspuuhissa.

On tietoa mikä on suklaanruskean ovaalin muotoisen kurkistuskiven eli kirkkosi termein näkijänkiven alkuperä. Löytyi maasta sattumalta kun Smith oli nuorukaisena kaivamassa kaivoa vuonna 1822. Tuo samainen kivi on kirkkosi hallussa. Kun Mormonin kirjan käännös oli valmis, varhain keväällä 1830 ennen huhtikuun 6. päivää, Joseph antoi kiven Oliver Cowderylle.
        Phineas Young sai tuon näkijänkiven Oliverin leskeltä, joka oli David Whitmerin sisar Elizabeth Ann Whitmer Cowdery. Phineas antoi sen puolestaan veljelleen Brigham Youngille.

Kysyn vielä kerran, mitäköhän lähteitä olet lukenut? "Alkuperästä on vain tuo mainitsemani OL:n kohta missä todistetaan että käännös on kokonaan tehty etukäteen valmistetuilla välineillä ja enkeliltä saatu, ja Oliver Cowderin todistus että kääntämisessä käytettiin Uurimia ja Tummimia." - Onhan myös Emma Smithin ja Martin Harrisin todistukset (ja muidenkin). Toistetaan siis vielä kerran. Smithillä oli valkoisia kiviä ja suklaanruskeruskea kivi. Valkoisia kiviä hän näytti joillekin uskotuilleen ja väitti saaneensa ne Moronilta eli että ne olisivat ns. kääntäjät. "Smith ja jotkut hänen läheisistä tuttavistaan jättivät jälkeensä kuvauksia näistä kivistä. Niiden sanottiin olevan valkoisia tai läpinäkyviä, ja ne oli laitettu hopeakehyksiin tai -reunuksiin nykyaikaisten silmälasien tavoin ja kiinnitetty suureen rintakilpeen. Tämän kuvauksen perusteella näkemiseen tarvittava väline oli hankalan kokoinen. Joseph Smithin äiti kertoi Josephin irrottaneen kivet rintakilvestä, jotta niitä olisi helpompi käyttää."
        Eikö ole hassua että Jumala ei osannut valmistaa sopivan kokoisia "kääntäjiä" Smithille.
        Onneksi Smith oli nokkela poika ja hoksasi irrottaa kivet Jumalan valmistamista kehyksistä ja kilvestä. Kas, ne toimivat hattuun laitettuna hyvin ilman kehyksiä ja isoa rintakilpeä. Harmi ettei Jumala tuota ollut hoksannut, pelkät kivet siis riittivät.

Smithin nokkeluus ei loppunut edes tuohon. Hän hoksasi että hänen lempikivensä, minkä oli jo vuosia aiemmin löytänyt maasta , toimisi myös "kääntäjänä". Se vain hattuun (kuten luotettavan todistajanne Martin Harrisin mukaan hän useimmiten tekikin).

Smith ja kumppanit alkoivat käyttää termiä urim ja tummim SEKÄ valkoisista kivistä eli "kääntäjistä" ETTÄ suklaanruskeasta ovaalin muotoisesta kurkistuskivestä jota Smith käytti aarteenetsinnöissään eli "näkijänkivestä".

Kirkkosi Ensimmäisen presidenttikunnan ja Kahdentoista apostolin koorumin hyväksymässä esseessä kirkkonne virallisilla (amerikkalaisilla) sivuilla sanotaan:
        "Toinen väline, jonka Joseph Smith löysi maasta vuosia ennen kuin hän sai kultalevyt, oli pieni ovaalin muotoinen kivi eli "näkijän kivi". Nuorena mieheä 1820-luvulla Joseph Smit, kuten muutkin hänen aikanaan, käytti näkijän kiveä etsiäkseen kadonneita esineitä ja haudattuja aarteita. Kun Joseph kasvoi ymmärtämään profeetallista kutsumustaan, hän oppi että hän voisi käyttää TÄTÄ kiveä korkeampaan tarkoitukseen kirjoitusten kääntämiseen."

• Tuommoisia lausuntoja on, mutta ne perustuvat kaikki todistajien käsitykseen, että kivi oli se nuoruuden kivi. Käytetyn kiven ja kivien alkuperää ei oikeasti ole tiedossa. Epäselvyys oikeasti on vain siinä, saiko Joseph uudet enkeliltä vai vanhat.

Ne olivat Jumalan etukäteen valmistamat välineet ja koko käännös tapahtui Jumalan voimalla näkijän valtuudella tehtynä. OL 20:8. Oliver Cowdery todistaa että käännökseen käytettiin Uurimia ja Tummimia.

Asia on mielestäni loppuun käsitelty, ainakin minulle riittää hyvin.

• samar1n

Suljet silmäsi David Whitmerin ja Martin Harrisin ja Joseph Knightin todistuksilta.
        Kirkkosi virallinen opetus (nykyään) kuuluu että Smith käytti löytämäänsä ruskeaa kiveä. Toki saat uskoa mitä haluat mutta edes Fairilta et saa tukea, sen apologistit puolustavat esseetä jossa sanotaan että samaa aarteenetsintäkiveään piti Joseph myös hatussaan kun saneli kirjureilleen.

• samar1n

Josephin näkijänkivi eli kurkistukivi on MAP-kirkon hallussa. Miksei sitä ole kukaan muu profeettanne käyttänyt ja katsonut mitä näkyy? Profeettanne 2 neuvonantajaansa 12 apostolianne hyväksytään kaikki yleiskonfferenssissa näkijöiksi ja ilmoituksensaajiksi. Luulisi että joku heistä näkisi jotain jos kiveen kurkistaisi. Vai onko ilmoitus lakannut?

"Ja esineitä kutsutaan kääntäjiksi, eikä kukaan voi katsoa niihin, ellei häntä käsketä, jottei hän katsoisi sellaista, mitä hänen ei pitäisi, ja menehtyisi. Ja sitä, jota käsketään katsomaan niihin, kutsutaan näkijäksi." Moosia 8:13

Jos tuon nyt ottaisi kirjaimellisesti, niin kivihän toimii kurkkiipa kuka tahansa, jopa niin että sillä kelvottomatkin näkisivät sellaista mitä ei pitäisi ja siitä seuraisi heidän menehtyminen.

Kanava on siis auki, täytyy vaan olla näkijöitä. MAP-kirkossa niitä on peräti 15. Missä vika kun ilmoituksia ei saada? Eikö Jumala halua niitä antaa?

• Kivet olivat etukäteen Jumalan valmistamia välineitä. OL 20:8. Ja saatu loistavalta enkeliltä. Edelliset jakeet. Ja kirja käännetiin Jumalan voimalla näkijän valtuudella. Tällaisia välineitä sanotaan Uurimiksi ja Tummimiksi.

Tämä on kanoninen totuus, Jumalan ilmoituksen näin vahvistama totuus. Todistajat vain tulkitsevat näkemäänsä väärin, että se olisi ollut jokin huijauskivi - miten se voi olla huijausta kun se kerran toimi - ja jotkut kirkossakin ovat menneet tähän lankaan.

Vaikka olisi mitkä kivet niin ne toimivat ja käännöksestä tuli hyvä ja kirja on hyvä. Kirkossa on legendaa käännöstapahtumasta, että olisi ollut ikäänkuin silmälasit. Joseph käänsi kiviin ilmestyvän tekstin mukaan ja kivi oli hatussa, eikä levyjen tarvinnut samalla kertaa olla nähtävissä, tästä todistajat puhuvat, mutta he eivät voineet tietää mikä kivi milloinkin hatussa oli, saati mistä se oli tullut, siitä ei ole historiallista tietoa.

Vastustajien mielestä koko kirja on huijausta ja siksi heidän mielestään on luonnollista että käännöskin voi olla huijausta. Meistä se on autenttinen kirja ja autenttinen käännös. Meille ei ole mitään järkeä siinä, että kivet olisivat jotain muuta kuin Uurim ja Tummim. Kirjaa ei olisi silloin voitu kääntää. Mutta kirja tuli käännetyksi, siinä se todistus meille on. Joillekin muille koko kirja on huijausta, silloin he voivat uskoa mitä tahansa käännöstapahtumastakin.

Tuliko nyt selväksi?

Ihan turha puhua asiasta tämän takia yhtään enempää. Asia ei muutu vaikka sitä kuinka kääntelisi ja vääntelisi ja todistajien lausuntoja tutkisi ja arvioisi. Vastustajien mielestä kirja on joka tapauksessa huijausta eikä heidän päätään käännä mikään.

• samar1n

Mutta kun kirkkosikin virallisessa opetuksessaan on jo myöntänyt, että (ja tästä on historiallista näyttöä) Smith ja kumppanit jälkikäteen alkoivat nimittää niin Moronilta saatuja kääntäjiä kuin näkijänkiveäkin urimiksi ja tummimiksi.
        Kirkko virallisessa opetuksessaan (mm. Liahona ja Ensign - lehdet. uudistetut instituuttioppaat eli kirkon koululaitoksen materiaali, kirkon virallisilla sivuilla olevat Ensimmäisen presidenttikunnan ja Kahdentoista koorumin hyväksymät esseet) opettaa että myös näkijänkivi (suklaanruskea ovaalin muotoinen) oli Smithin työkaluna. Sitä ei enkeli, ei loistava tai loistamaton, antanut. Sen Smith löysi maasta. Kirkon virallisen materiaalin mukaan Smith käytti tuota samaa kiveä aarteenetsintäpuuhissaan ja "oppi" että sitä voi käyttää myös MK:n "kääntämisessä".
        Kyllä todistajat omien sanojensa mukaan näkivät mitä kiviä Smith hattuunsa laittoi.

• Minulle riittäisi, mutta jos haluat niin jatketaan sitten.

Esseistit eivät tajua että jokainen "puolustusasianajaja"
      tällaisessa tapauksessa murskaisi nuo todistajat ristikuulustelussa: koska näitte minkä kiven Joseph laittoi hattuun? Minkä värinen se oli? Loistiko se? Mitä Joseph sanoi kivistä? Missä yhteydessä hän sanoi huomanneensa ja mitä? Mitä varsinaisesti itse näitte ja mitä arvelitte? Mitä olette kuulleet ja mitä nähneet? Mikä oli asenteenne Josephiin sillä hetkellä? jne.

Ei historiallinen totuus ole se mitä todistaja sanoo, vaan se mitä todistajan todistuksen arvioinnista saadaan tulokseksi. On myös Oliver Cowderin todistus, että käännöksissä käytettiin u ja t. Vastakkaiselle todistukselle pitää myös antaa painoa.

Miksi pitää aina uskoa Josephille epäedulliset asiat kun edullisiakin on ihan tarpeeksi? Hieno uskon mies, Jumalan johdolla Jeesuksen kirkon perustaja viimeisinä aikoina.

• samar1n

Ja sinäkö luulet etteikö Oliver Cowderia murskattaisi ristikuulustelussa?

Et ilmeisesti ole lukenut ajatuksen kanssa mitä olen kirjoittanut. Josephilla oli valkoisia kiviä. Jotka väitti saaneensa enkeliltä. Näitä kääntäjiksi kutsuttuja kiviä varmaan suurin osa nykymormoneista kutsuu nimellä urim ja tummim. Smithihän äitinsä kertomuksen mukaan irroitti nuo kehyksistä ja rintalevystä. Hänellä oli myös tummempi kivi, ruskea, jota myös piti hatussaan. Maasta löydetty. Aarteita sen kanssa etsitty. Aarteita ei löytynyt. Harris sanoi että neula löytyi heinäsuovasta kuitenkin tuon näkijänkiven avulla. Ehkä Oliver puhui vain noista valkoisista kivistä? Ehkä oli nähnyt ne? Hatussako, mutta loistiko? Eikö hän kenties ollut nähnyt ruskeaa kiveä? Todistaako pelkkien valkoisten kivien näkeminen ettei ruskeita ollut? Vai käyttikö Oliverkin termiä urim ja tummim tarkoittamaan mitä tahansa Smithin kivistä? Nyt tarvittaisiin ristikuulustelijaa murskaamaan Oliver.

Termin urim ja tummim käyttö on sekavaa. Smith kutsui niitä kiviä, jotka väitti saaneensa enkeliltä, aluksi kääntäjiksi. Myöhemmin Smith ja kumppanit alkoivat kutsua SEKÄ valkoisia kiviä (kääntäjiä) ETTÄ ruskeaa kiveä (näkijänkivi) urimiksi ja tummimiksi.

Ilmoitukseen esimerkiksi lisättiin j ä l k i k ä t e e n termi urim ja tummim. Tästä yksi esimerkki.
        Oppi ja Liitot 10:1 kuuluu nykyisessä painoksessa seuraavasti:
        "Nyt, katso, minä sanon sinulle, että koska sinä luovutit nuo kirjoitukset, joiden kääntämiseen urimin ja tummimin avulla sinulle oli annettu kyky, jumalattoman miehen käsiin, sinä olet menettänyt ne."
        Tuo ilmoitus on annettu vuonna 1828. Vuoden 1833 Käskyjen Kirjassa (OL:n edeltäjä) tuo ilmoitus kuului seuraavasti:
        "Nyt, katso, minä sanon sinulle, että koska sinä luovutit niin monta kirjoitusta, joiden kääntämiseen sinulle oli annettu kyky, jumalattoman miehen käsiin, sinä olet menettänyt ne."
        Vuoden 1835 OL-kirjan ensimmäiseen painokseen lisättiin tuo "urimin ja tummimin avulla".

Vahvistaako tuollainen jälkilisäys mielestäsi ns. "kanonista totuutta"? ? ?

Martin Harris sanoi nähneensä Smithin kivet. Valkeat ja ruskeat. Hän jopa kerran itse löysi kiven, joka muistutti Smithin ruskeaa näkijänkiveä. Martin halusi testata Smithiä ja vaihtoi salaa hatussa olleen Smithin ruskean näkijänkiven omaan kiveensä. Smith kuitenkin nokkelana poikana huomasi petoksen, mitä nyt ei tarvitse pitää profeetallisena ihmeenä sillä Smithillä oli tuo lempikivensä ollut hallussaan niin kauan, että varmasti sen tunnisti. Herpaantuiko Harris kenties hetkeksi eikä huomannut että Smith ehti tällävälin nähdä että hatussa oli eri kivi? Ehkäpä Harris pälyili ulos ikkunasta josko siellä näkyisi peuroja? Jokatapauksessa Smith huomasi väärän kiven ja sanoi: "Martin, mikä on vialla? Kaikki on pimeää kuin Egyptissä." Tuo luonnollisesti vakuutti hyväuskoisen Harrisin siitä, että Smithin oma näkijänkivi toimi, hänen kivensä ei.

Kerro sinä varmuutesi, että Smith ei käyttänyt näkijänkiveään, kirkkosi instituuttimateriaaleista vastaaville, kirkkosi apulaishistorioitsijalle (hän kirjoitti sen lokakuun 2015 Liahonan/ Ensignin artikkelin näkijänkiven käytöstä) ja profeetalle ja tämän neuvonantajille ja apostoleille, hehän ne esseet ovat hyväksyneet.

Minulle on tietysti periaatteessa sama pitikö Smith hatussaan valkoisia kiviä vai ruskeita tai peräti harmaita, en usko puhuviin enkämyöskään tekstiä loistaviin kiviin, tässä olet oikeassa.
        Kunhan nyt vastailen sinulle kun ihmetyttää miksi sinulle ei kelpaa kirkkosi nykyinen virallinen opetus. Oletko itse tullut tuohon johtopäätökseen vaiko jonkun apologistin tekstin/puheen kautta? No. itseasiassa ihan hienoa että potkit tutkainta vastaan etkä usko kaikkea mitä kirkkosi virallinen opetus sanoo. Itseasiassa arvostan sitä.

• Ei kirkolla ole mitään virallista kantaa näistä asioista. Jotkut uskovat joidenkin esseistien käsityksiä. Kirkon kanta on kaanonissa, eikä sitä ole muutettu.

Yrityksesi tekee asiasta mahdollisimman sekavan. Minä sanoin jo kaiken oleellisen ja tärkeän kaksi kertaa, nuo asiat mitä selvittelet, ovat täysin yhdentekeviä pääasian kannalta. Joseph käänsi kirjan välineillä, mitkä toimivat ja valtuudella mikä hänellä oli. Sellaisia välineitä sanotaan u ja t. Valtuus on näkijällä. Ja lopputulos on hyvä. Kolmannen kerran selvitän tämän, eikä asiassa ole yhtään mitään epäselvää.

Myönnän että kirkko on selvästi sekoillut asian suhteen ja kääntämistapahtumasta on ollut ja on kaikenlaista legendaa. Tämän siis kirkko nykyään tunnustaa, hyvä niin.

Kanoonisia kirjoituksia on korjailtu selvyyden vuoksi ja alkuperäisyyden säilyttämiseksi, mikään kirjoitusmuoto ei ole sanomieni asioiden vastainen.

Nimenomaan sekä Oliver että muut todistajat on arvioitava, ja jokaista epäiltävä historiantutkimuksessa. Historiantutkimus, joka kieltää ihmeet, ei ole meidän uskovien tapa. Muutenhan täytyisi esimerkiksi kieltää Jeesuksen ylösnousemus, uskomme peruskivi.

Ehkä tassä kiistassa on myös kiista tästä maallisen ja ihmeet tunnustavan tieteen metodeista ja mitä ne hyväksyvät mahdollisiksi totuuksiksi. Maallinen tiede ei voi hyväksyä Jeesuksen ylösnousemusta, Jumalan olemassaoloa, ihmeitä, Uurimia ja Tummimia ja näkijän valtuutta ja kutsumusta. Muut kristityt eivät voi hyväksyä että Joseph olisi profeetta ja näkijä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      62
      5229
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4884
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4035
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3986
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3873
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3588
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3203
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52