Hiljattain luin TM:sta ( olikohan viime vuoden numero) autojen valovertailun. Parhaat valot kohtuuhintaisiin uusiin autoihin saa Alfa Romeo Giuliettaan (uudessa Giuliassa ei aivan niin hyvät) ja Skoda Yetiin. Nämä autot ksenon valoilla valaisee hyvin mutta suurimmassa osassa nykyautoja on surkeat kaukovalot. Paperilla näyttää hyvältä, mutta esim. ledivalot ei todellisuudessa ole kovin hyvät ja autovalmistajat säästävät valotehossa, niin niiden ei tarvitse varustaa autoja kalliilla valopesimillä ja automaattisilla korkeussäädöillä. Kaikkien aikojen parhaat kaukovalot testin mukaan oli Saab 9-5-mallissa vm.1997. Siinä oli umpiossa kokoa, joten siihen sai hyvän valotehon. Juuri umpion pieni koko oli myös yksi syy miksi nykyautoissa on huonot valot. Siksi Ruotsissa useimmat uuden auton ostajista ostaa myös lisäpitkät keulalle. Kannattaisi varmaan Suomessakin, vaikka se monen mielestä heikentää auton ulkonäköä.
Uusien autojen valot huonompia kuin ennen
6
214
Vastaukset
- Nopsatapsa
Omassa ledit.kaukovalot hyvät mutta lyhyet sitten todella lyhyet..
- apinaa_koijataan
TM artikkeli käsitteli pelkkiä kaukovaloja. Jos orkkis kaukovalot ovat kehnot, tilannetta saa autettua lisäpitkillä.
Jos lähivalot ovat kehnot, mitään ei ole tehtävissä. Tehokkaat kaukovalot ja umpisurkeat lähivalot ovat ihan mahdoton yhdistelmä. Kun kaukovalot sammuttaa, ei moneen sekuntiin näe yhtään mitään.
Lähivaloissakin on menty taaksepäin. Biomassalle on myyty ajatus, että ledit ovat automaattisesti uudempaa = parempaa tekniikkaa kuin xenonvalot. Se on totta, että ledeillä saa toteutettua erittäin hyvät lähi- ja kaukovalot, mutta kustannuspaineissa on markkinoille tuotu myös räpellyksiä, jotka ovat xenoneita kehnompia, paljonkin.
Myös xenoneita on vesitetty. Kaksoisxenonin optiikka on suunniteltu pitkälti lähivalon ehdoilla. Lähivalo kantaa 80-100 m, mutta kaukovalo jää tyypillisesti 130 m luokkaan eli ottaa pataan hyviltä halogeeneiltakin. Tosin xenonien valokuvio tuppaa olemaan leveä ja pitkälle kantavat halogeenivalot surkean kapeita, jolloin tien vähänkin kaartaessa kaikki valoteho "menee metsään".
Em. syystä hyvä xenonvalo = kaksoisxenon pukaukovalo kantamaa lisäämässä. Tämä järjestely on muuttunut äärimmäisen harvinaiseksi ja enää muutama "viimeinen mohikaani", kuten Giulietta, sitä tarjoaa.
Apukaukovalon poistamisen jälkeen oli vuorossa automaattisen korkeudensäädön ja valonpesurien karsinta. Moinen nuukailu on sallittua, jos käytetään pienempitehoista eli 25 W xenonpolttimia perinteisen 35 W sijaan. Valovirrasta lähtee kolmannes pois eikä nämä laihialaismallin xenonit juuri hyviä halogeenivaloja tehokkaammat ole. Lisäksi pitää muistaa, että valoteho hiipuu iän myötä. Halogeenitkin hiipuvat, mutta niitä "tuorestetaan" useammin...
Täystehoisia (35 W) xeneita vastaan halogeenilähivaloilla ei ole mitään jakoa (ellei xenonin optiikkaa ole ryssitty, näitäkin on) ihan siitä syystä, että xenonpolttimin valovirta (noin 3000 lm) on lähes tuplat halogeenien n. 1600 lm lukemiin verrattuna.
Kaukovaloilla tilanne voi kääntyä jopa nurinperin, jos vastakkain pelkkä kaksoisxenon ja nelivalojärjestelmän kaukovalo, jossa lähi- ja kaukovalot eri umpioista ja valot palavat samanaikaisesti. Mikä on edelleen aika yleinen järjestely. - Nopsatapsa
Niin..omaan autoon ei oikein lisävalot passaa..(lexus)omat pitkät tosiaan kohtuulliset mut lähivalot huonot..onhan ne kirkkaat ku ledit mut näyttää lähelle ja loppuu valo ku seinään.
Tarkka valokeilan rajaus vaikuttaa paperilla hyvältä ajatukselta, mutta käytännössä hajavalon puutteesta tulee ongelma valokeilan ulkopuolen ollessa aivan sysipimeän.
- valot_hajalla
Kollimaattori kirjoitti:
Tarkka valokeilan rajaus vaikuttaa paperilla hyvältä ajatukselta, mutta käytännössä hajavalon puutteesta tulee ongelma valokeilan ulkopuolen ollessa aivan sysipimeän.
Tuo on niin totta. Erittäin tarkan valorajan omaavien halogeenien kanssa koettu tilanne: Pimeä tie pakko ajaa vastaantulijoiden vuoksi pelkillä lähivaloilla. Liikennemerkkien tolpat näkyvät jo kaukaa, mutta hajavalon puuttuessa tyystin en erottanut valorajan yläpuolelle jääneitä merkkejä, vaikka niissä on pirun hyvin heijastavaa maalia/pinnoitetta. Myös kadunkulmissa käännyttäessä aika orpo oli, kun halogeenivalojen kapean valokuvion ympärillä pelkkää umpimustaa. Perinteisemmillä hajavaloa joka suuntaan roiskivilla umpioilla ei näitä ongelma ja vähemmän myös xenoneilla, joista riittää valoa jaettavaksi paljon leveämpään kuvioon.
Tosin xenoneillakin on jännä ajaa kumpuilevassa maastossa. Tasamaalla näkee 100 m, mutta ylämäen juurella valaistu tienpätkä supistuu 30 metriin, kun valo töpsähtää rinteeseen ja valorajan yläpuolella on pelkkää pimeyttä.
- startmovingedition
Kokeilin äskettäin uutta Ibizaa kaksoisledeillä. Ei ollut ihan hyvä kuin vanhempi Golf kaksoisksenoneilla (ja korotetulla alustalla), mutta en toisaalta menisi moittimaankaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090