Mazdago ry:n foorumi on aika kuollut, joten kysynpä sitten täällä.
Minulla on tällainen BD -korinen vuoden -83 Mazda 323 1.3 koneella ilman ohjaustehostinta ja siihen pitäisi vaihtaa raidetangon sisäpäät ennen katsastusta. Viimeksi katsuri valitti suullisesti niiden välyksestä, eikä ne oo ainakaan tiukentuneet siitä, joten hylky tulee melko varmasti. On ne alkuperäiset jo kestäneetkin 380 000 kilometriä. :D
Olen etsinyt tarvikeosia saksalaisista nettikaupoista, mm. topautoosat.fi:stä ja paikallisista varaosaliikkeistä enkä ole löytänyt muuta kuin tehostinmallin sisäpäitä. (eri kierre hammastangossa) Paikallisen Wetterin tiskillä palvelu oli töykeää ja kun varaosamyyjä kovan suostuttelun jälkeen viimein soitti maahantuojan edustajalle, se ei alkanut edes katsomaan osia koneelta. Sanoi vaan että ei niitä varmaan tehdä enää.
Onkohan jotain ulkomaisia nettikauppoja, joissa myydään Mazdan merkkiosia ja jotka toimittavat tavaraa myös Suomeen? Olen googlettanut varaosanumerolla B001-32-135 enkä ole löytänyt vielä mitään.
Mazda 323 BD, mistä raidetangon sisäpäitä?
4
180
Vastaukset
- entinen.mazdamies
323 BD:tä ei ole ohjaustehostimellisena ollutkaan.
Jos ei enää uusia varaosia saa niin ehkäpä jostain purkuautosta löytyisi parempikuntoiset hammastangon sisäpään nivelet. Jos sellaiset löydät niin tarkastuta ohjauskulmat ettei ne ainakaan rasittaisi niveliä turhaan.
Itsellä oli 90-luvulla 323 BD -82 ja alapallonivelet piti uusia siihen mutta muita alustan osia takaiskareita lukuunottamatta ei tarvinnut vaihtaa milloinkaan.- simpukkak
Olisko tuota kiristettävää mallia sisempi nivel?
- entinen.mazdamies
Yksi mahdollisuus näyttäisi olevan tehdaskorjattu (remanufactured) kokonainen hammastanko:
http://www.buyautoparts.com/buynow/1983/Mazda/GLC/Manual_Steering_Rack/80-70098_R
Ebaylta löysin tuollaisen raidetangon sisäpään osan, liekö tuo ko. osa mitä kaipaat:
http://www.ebay.co.uk/itm/81-85-Mazda-GLC-Inner-Socket-Tie-Rod-End-ES2404R-TRW-/371744556739?hash=item568db3c6c3:m:mhaAyMIEfaPQ93NGDnJaAUw
USA:ssahan meidän 323 BD oli Mazda GLC nimellä (Great Little Car) ja kotimaassaan Japanissa Mazda Familia. Ehkä nämä nimet auttavat maailmanlaajuisessa varaosien haussa :)
Ai niin ja Australiassa auto oli saatavana myös Ford Laser nimisenä (KA ja KB mallisarjat). - BD.outouksia
Vanhemmilla oli 323 BD 80-luvulla ja itsellä -82 323 BD 90-luvulla, molemmat viistoperäisiä Hatchbackeja DX-varusteilla. Vanhempien auto oli 5-ovinen ja oma oli 3-ovinen. Molempien kojetaulussa keskellä, virtapistokkeen ja vedettävän lokeron alapuolella oli "|__|" muotoinen tavaralokero joka ei yltänyt lattialle asti lähellekään. Kuitenkin olen ihan tässä viime aikoina nähnyt muutamia kuvia, ainakin 3-ovisista Hatchbackeista joissa kojetaulussa keskikonsoli yltää lattiaan asti, vaihdekepin konsoliin asti.
Liekö jotkut yksilöt, maahantuontierät, tms. olleet uudesta asti tuollaisella keskikonsolilla vai liekö näihin jälkeenpäin tullut jotain jälkiasennussarjoja tms?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594