Rakennusapumiehen työ ja palkka?

TöitäVailla

Mitä töitä rakennusapumies tekee ja paljonko saa Palkkaa? Pääsekkö helposti noihin hommiin?

Myös rakennustyömaasiivoojan palkka kiinostaa?

5

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinenapumies

Ilman koulutusta taitaa olla TES:in mukainen 1 luokan palkka (joku 9,80€), ja ammattikoulun käyneellä TES:in mukainen 2 luokan palkka (11,28€) jne jne

Aika lailla rakennussiivousta / raivaamista / kamojen kantelua paikasta A paikkaan B itellä

• yxsankari_

Tarvitseeko osata suomea yhtään? Entä onko asenteella väliä?

Eli jos haistattelee opettajille, eikä halua oppia edes auttavasti suomea, niin onko saumaa päästä raksalle? :D

• Sikaporvari

Meillä sai alussa 12,4 Euroa/h, nyt saa vajaan vuoden jälkeen 13,9 Euroa/h. Kai sitä tarvis taas nostaa, ettei lähde lätkimään. Ajateltiin viimeistään vuoden vaihteessa nostaa 14,5 Euroon. Nuori, ei vastaa töistä itsenäisesti, on apumiehenä, mutta on jo osaamista ja on reipas/vastuuntuntoinen.

• Voixvaihtaa

Jos tuollai maksat, niin palkkaatko minutkin?

• ituttaaaa

Helsingissä joku työvoimanvuokrausfirma maksoi kaverille vain 11 €/tunti/brutto. 10 vuotta aiemmin oli kuulemma maksettu 12€/tunti/brutto.
      Hulluna vuonna 1989 maksettiin kuulemma parhaimmillaan rakennusapumiehelle noin 100 mk/tunti. Sehän oli jo lähes 30 v sitten, ja rahan arvo oli ihan toinen.
      Vaikka tuon kääntäisi ihan sellaisenaan euroiksi, kaavalla Eurot = 100/5,95, niin bruttopalkka euroina olisi suoraan käännettynä noin 16,81.
      Rahanarvon laskin näyttää sen olevan nykyrahassa 27,45 €.
      http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
      Tässä on kai otettu huomioon elinkustannusindeksi.

Kyllä joku 11€ on törkeän alhainen tuntipalkka raskaasta työstä. Kiitelkää tästä EU:ta, johon suomalaiset on huijattu mukaan. Suomen naapureina on paljon köyhiä maita, joista on työvoimaa saatavana alle 5 €/tunti. Nythän niistä saa tulla ihan vapaasti Suomeen töihin, ja palkkoja ei pysty mikään viranomainen oikeasti valvomaan. Esim. on todistettavasti tehty niin, että virolainen saa Suomessa hyväksyttyä alinta alan palkkaa, joka kierrätetään pankin kautta. Sitten virolaisen yhtiön pomo saa puolet rahoista takaisin Virossa. Työtekijä on sopinut tästä työnantajansa kanssa. En tiedä, maksaako lyhytaokainen ulkomainen työntekijä Suomeen lainkaan veroja. Itse maksoin kyllä verot Ruotsissa, kun olin siellä kesätöissä ruotsalaisissa yrityksissä pari kesää, noin vuonna 1980.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7515
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4153
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2426
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2368
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40