KYS: ssa olevasta asenteellisuudesta

Yksi_tositarina

Olin kerran KYS: lan synnytysosastolla. Kun pakkoraskauden läpikäyminen, raiskauksen seuraksena alkuun päässyttä lasta, yhdeksän kuukautta tuli täyteen ja oli varattu aika sektiota varten. Se koko lyhyt ajanjakso olikin erittäin mielenkiintoista havaittavaa ja koettavaa.

Ensin annettiin lääkkeitä toimenpiteeseen menoa varten. Mutta tukisukkia ei laitettu heti jalkoihin, vaikka se olisi ollut asiaankuuluvaa. Annetut anestesialääkkeet eivät ensin aluksi tepsineet lainkaan. Ilmeisesti selän kohdalta laitetetut aineet eivät sittenkään olleet kohdillaan. Toimenpidehuoneessa työvuorossa ollut anestesialääkäri joutui soittamaan toiselle virkaatekevälle anestesilääkärille, että miten toimia. Joten minuun pumpattiin kaksinkertaiset lääkkeet. Tukisukat sain jalkoihini vasta, kun itse muistin ja havaitsin, että niitä ei oltu minulle laitettu.

Leikkaussalissa kävi hoitohenkilökunnan asenteellisuus erittäin selväksi. Anestesiasta vastannut lääkäri tokaisi mm., että minun reaktiot ovat diagnoosiini nähden ymmärrettävät.

Vaikka olin ilmaissut hoitotahdossani, että saisin lapseni heti synnytyksen jälkeen viereeni, sitä ei annettu tehdä. Minulle sanottiin, että koska olin antamassa lapseni adoptioon, siihen ei suostuttaisi.

Leikkaus meni sinänsä hyvin, paitsi, että pari tikki kiristi vatsan seutua ja poltteli erittäin pahoin.
Silti jo parin päivän päästä synnytyksestä minut pakotettiin kävelemään samaan yhteiseen tilaan, jossa oli muita odottavia äitejä. Kävelepä siinä sitten, kun tikki hiertää ja polttelee ihoa.

Pyydettyäni pari, kolme kertaa syntyneen lapsen luokseni, hoitaja, joka toi hänet luokseni, sanoi, että lapsessa on jotain kynnen aiheuttamia raapimajälkiä. Hän teki tiettäväksi, ja epäili, että minä olen hänelle aiheuttanut. Voin sanoa, että en minä ainakaan niitä hänelle tehnyt. Kuka lieneekään, niin minä se en ainakaan ollut.

Tuli kolmas päivä. Kas kummaa, vaikka olin jo varmaakin yli kymmenen kertaa sanonut ja tehnyt selväksi niin oman kotipaikkani tk: ssa, kuin KYS: ssa, että minun on olosuhteiden pakosta luovutettava syntyvä lapseni adoptioon, niin jostakin todella kummallisesta syystä minun piti osallistua täysin turhaan hoitopalaveriin, jossa oli sosiaalityöntekijä ja jos oikein muistan, niin yleislääketieteen
erikoislääkäri. Koko kyseisen palaverin ajan tunnelma oli erittäin painostava. Ja lääkäri katsoi minua pitkin nenänvarttaan. Hän myöskin sanoi adoptioprosessiin liittyen, että : " Tämä (prosessi) tulee kestämään erittäin pitkään ja kauan. Vihjauksen ymmärtämiseen ei minulta mennyt, kuin se pari, kolme sekuntia. Minulle tehtiin hyvin selväksi, mitkä olisivat seuraukset, jos en kirjoittaisi mitä pikimmin lapsen luovutuspaperit sosiaalipuolen hoidettavaksi.

Osastolla kuulin ohimennen, että minua oltaisiin ilmeisesti siirtämässä toiselle osastolle. Nimittäin psykiatriselle osastolle. Osastolla ja joillekin oli ilmeisesti tullut sellainen käsitys, että kun olin toivonut nähdä viimeisiä kertoja elämässäni lastani, että olisin ollut päätymässä pitämään itselläni lapseni.

Siitä huolimatta, vaikka olin jo vaikka kuinka monta kertaa sanonut, että olen antamassa lapseni pysyvään adoptioon.

Oli erittäin mielenkiintoista huomata ja havaita, millaista on potilaiden kohtelu KYS: ssa. Etenkin, jos sattuu vähänkään olemaan jotakin hoitotaustaa.

15

1406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkula_calling

Tämä kuulostaa paremminkin olevan Julkulan sairaalan "synnytysosastolta"

• trobol_area

Teithän ilmiannon! Vai jäikö epähuomiossa tekemättä .

• Saako_kertoa

Joo, kyllä olisi pitänyt. Mutta koska olen aina ollut aivan liian ylikiltti, en sitä tehnyt.
        Tässä elämässä on joutunut aika paljon nielemään, kokemaan ja hyväksymään kaikenlaista.
        Ja todennäköisesti mitään valitukset ja ilmiannot eivät olisi hyödyttäneet yhtään mitään ja johtaneet yhtään mihinkään.
        Koska ainahan virkasektori löytää mitä tahansa syitä oikeuttaakseen omat jopa mielivaltaiset ja kyseenalaiset toiminnat, hoitohenkilökunnan ja lääkäreiden käytöksen, sekä periaatteet.

Joillakin ei tässä maassa, vaikka mitä väitettäisiin, toteudu ainakaan käytännössä mitkään ihmisoikeudet.

Jos joidenkin peruslähtökohta ja asema on terveydenhuollossa on jo alunperin huono ja jos sinuun suhtaudutaan asenteellisesti sen joka sektorilla, niin kohtelu on sen mukaista.

Meillä väitetään sitä, että kansalaisten ihmisoikeustilanne, ihmisoikeudet ja oikeusturva on muuhun maailmaan nähden kaikkien valtioiden keskuudessa siellä ylimmässä topissa.
        Se ei ainakaan ole millään tavalla näkynyt terveydenhuoltopalveluissa ja P-Savon Sairaahoitopiirissä. Eikä nimenomaan KYS: ssa.

• Ilmianto_tehty

Ilmianto tehty.

• en_ole_robotti_
      • Anonyymi

Edellä oleva kirjoittaja. Etkö lukenut,että raskaus oli seuraus raiskauksesta? Nostan hattua ja kunnoitan suuresti tätä naista,joka ei murhauttanut lasta silti,vaan synnyttää ja antaa hänet adoptoitavaksi- lapsi saa varmaan hyvän elämän alun tässä kodissa. Onnea ja siunausta äidille tästäkin eteenpäin!

• Anonyymi

Jaksoit kaivaa sitten vanhan viestin esiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolahtiko omaan nilkkaan;lue sieluun. Kun kiihdyit keljuilemaan! Asia ei vanhene koskaan,siis abortti. Varmaan olet odottanut vastaustani tämän yli puoli vuotta,mutta nyt se sait. Lue ja muista asia .ikäsi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolahtiko omaan nilkkaan;lue sieluun. Kun kiihdyit keljuilemaan! Asia ei vanhene koskaan,siis abortti. Varmaan olet odottanut vastaustani tämän yli puoli vuotta,mutta nyt se sait. Lue ja muista asia .ikäsi

• Anonyymi

Tästä asiasta pitäisi saada myös toisen osapuolen eli KYS:n synnytysosaston työntekijöiden näkemys, jotta voisi vähänkään arvioida mitä todella on tapahtunut.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3584
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      255
      3532
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      388
      1247
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe