Lähinäkö kateissa macula pucker- leikkauksen jälke

Epäonnistunutleikkaus

Kävin puolisen vuotta sitten julkisella puolella macula pucker-leikkauksessa. Samalla leikattiin alkava kaihi.
Itse leikkaus ja siitä toipuminen sujui hyvin, ja kaukonäkö parani jonkin verran. Sen sijaan lähinäkö sumeni enkä näe leikatulla silmällä enää lukea ilman laseja. Minulla on siis sekä ikä-että likinäköä, mutta olen nähnyt lähelle ilman laseja erinomaisen hyvin, ja näin toivoin jatkossakin olevan.

Mistään tällaisesta ei ollut leikkausta ennen puhetta, ja jos olisin ymmärtänyt lähinäön sumentumisen olevan mahdollista, en olisi mennyt leikkaukseen lainkaan. Leikkaavan lääkärin mielestä miinusten väheneminen kompensoi ikänäköä.
Nyt olen menossa konsultointiin, jossa katsotaan olisiko Sulcoflex-linssistä apua niin että saisin lähinäköni takaisin. Tosi ristiriitaisin tuntein olen. Onko muilla tällaista kokemusta ja onko uusi leikkaus parantanut silmän näkökykyä vai entisestään heikentänyt?

9

15288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryppykalvo

Itselläni todettiin tuo ryppykalvo äskettäin. Ei mitään tietoa asiasta, nyt googlettanut. Miten sinulla todettiin? Saitko heti diagnoosin jälkeen leikkauspäätöksen? Minulla lukee että alkava ja seurataan.
      Oliko leikkaus kamala kokemus?

• Kevätkerttu

Helou. Kommentoin tuoreeltaan leikkaukseen, kun itseltäni tänä aamuna operoitiin. Leikkausta el kannata jännittää. Meni hyvin ja oli jopa mielenkiintoinen, itse kun näin koko ajan mitä tapahtuu silmän sisällä. Nyt tuppo silmän päällä, kun puudutus vielä vaikuttaa ja silmä ei menis kiinni ja senkin takia, että näkö on silmässä huono ja vääristynyt ja helpompi toimia yhdellä silmällä. Kaasua ei silmään leikkauksen yhteydessä ainakaan minulle, tai muillekaan samassa operaatiossa tänä aamuna olleille, laitettu, eli mitään asentohoitoa ei tarvitse onneksi noudattaa.

• Kevätkerttu

Ja vielä jatkoa, että itsellä tilannetta seurattiin muutama vuos. Ikää 47.

• ryppykalvo

Kuinka huonoksi näkö meni ennenkuin leikattiin? Minulle sanottiin että vuosittain käytävä kontrollissa silmälääkärillä ja leikataan vasta sitten kun ei näkö lähes kadonnut.

• Anonyymi

Hei, minut leikattiin 6 viikkoa sitten. Näkö tuntuu välillä olevan tarkka, nyt on muutaman päivänä ollut huonompi. Kuinka kauan sinulla meni siihen, että näkö tarkentui kauas? Leikkauksessa vaihdettiin yksiteholinssi, jonka pitäisi korjata -5 likinäköä. Sillä ei näekään lähelle, kuten ennen näin ilman laseja.

• Anonyymi

Sama juttu minulla, lokakuun 2021 lopussa leikkattiin. Näkö oli jo parempi ja nyt taas epätarkempi. Epäilen tarkentuuko kauas koskaan enää. Lähinäkö meni kuten sinulla.

• Silmälääkäri sanoi minulle, että leikkaus ei paranna näköä, vaan pysäyttää taudin etenemisen.

• Anonyymi

Ja höpöhöpö,tottakai näkö paranee leikkauksen jälkeen,vie vaan vähän aikaa.Itsellä leikattiin kalvo 9.9-24 ja nyt 11.11-24 huomasin että kirjaimet ei enää mutkittele,aivan mahtavaa työtä Kiitos Tays.

• Anonyymi

Minkälaisia vaivoja on ryppykalvon leikkauksen jälkeen?
      Minulla on nyt viikko leikkauksen jälkeen kuin vettä silmässä.eli musta kohta joka liikkuu
      kui vesi silmässä kun päätä heiluttaa ,muuten näkö on hyvä silmässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7735
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2518
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58