Veneiden nosto, kuljetus ja säilytyshintoja ?

Vene_pukille

Minkälaisissa hinnoissa on veneiden nostot, siirrot, ja talvisäilytys esim. pääkaupunkiseudulla. ?
Paljonko arviolta vuosikustannukset. esim. n.30 ft / 3500 kg veneellä.

24

1644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintahaitari on suuri. Omatoiminen ulkona telakoija selviää muutamalla satasella. Sisällä telakoiva ja huoltotyöt palveluna ostava muutamalla tonnilla.

      • Kerroheti

        Missä pääkaupunkiseudulla saa talvisäilytyksen sisällä muutamalla tonnilla ? Vien heti veneeni sinne. Ja samaan hintaan vielä huoltotyöt palveluna ??


      • seppomartti
        Kerroheti kirjoitti:

        Missä pääkaupunkiseudulla saa talvisäilytyksen sisällä muutamalla tonnilla ? Vien heti veneeni sinne. Ja samaan hintaan vielä huoltotyöt palveluna ??

        Ilman huoltokustannuksia 30ft veneen nosto lasku pukki pohjan pesu kylmä halli Helsingissä= noin 2500


      • Kerroheti

        Mutta siis missä Helsingin alueella ? Hernesaaressa maksaa mansikoita, Larussa ei taida olla halleja. Kenties Vuosaaressa ?


      • seppomartti
        Kerroheti kirjoitti:

        Mutta siis missä Helsingin alueella ? Hernesaaressa maksaa mansikoita, Larussa ei taida olla halleja. Kenties Vuosaaressa ?

        Siis Hernesaaren hinta 2017 arvioituna omasta 35ft veneestä, mikä on 2760.


      • Kerroheti

        Erikoista. Vaatiiko tuo hinta osakkeen oston ? N. 5 v sitten osakkeeton hinta oli paljon korkeampi. Tallinnassa 40-jalkaisen säilytys sisällä on n. 4000 EUR. Lingrenillä Hernesaaressa pelkkä ulkosäilytys on n. 1200 EUR nosto ja lasku yht. n. 450 EUR.


      • seppomartti
        Kerroheti kirjoitti:

        Erikoista. Vaatiiko tuo hinta osakkeen oston ? N. 5 v sitten osakkeeton hinta oli paljon korkeampi. Tallinnassa 40-jalkaisen säilytys sisällä on n. 4000 EUR. Lingrenillä Hernesaaressa pelkkä ulkosäilytys on n. 1200 EUR nosto ja lasku yht. n. 450 EUR.

        Sama havainto vuosia sitten entisten telakkahallien kovista hinnoista. Vein silloin Särkisaloon halliin. Lingrenin kylmästä hallista nyt on kyse ja kylmä halli on siis hieman yli 2 x ulkomajoituksen hinta. Ulkona ilmeisesti on etuna maston poistamattomuus


    • pukittaja

      Tuon kokoiselle veneelle löytyy vielä aika hyvin tilaa moneltakin telakalta. Kannattaa kysyä ja kilpailuttaa hintoja. Itse pidän tärkeänä, että pystytään antamaan nk. avaimet käteen hinta esim. nosto ja lasku sisältäen maston laskun. Jos esim. maston lasku tai pukitus tapahtuu tuntihintana ei koskaan tiedä mikä loppusumma tulee olemaan. Oma arvio olisi, että maston laskuineen ja ulkona seisoen hinta noin 30 jalkaiselle olisi pääkaupunkiseudun suunnalla hieman alle tonnin luokkkaa. Täällä turun suunnalla olsii arvio noin 600 €.

      • Raumalainen76

        Missä ....päin turkua 600e siis avaimet käteen ....nostot ja rikaus säilytys?


    • Ulkosäilytys

      Minulla pykälää suuremman ja noin 80K€ arvoisen purkkarin vuosibudjetti PK-seudulla on luokkaa 2400€. Siihen olen laskenut nostot, laskut, laituripaikan, vakuutukset, polttoaineet, talvisäilytyspaikan seuran sorakentällä, syyshuollon, pohjamaalit ja muut juoksevat kulut.
      Purjeiden, elktroniikan ja muun vastaavan uusinta heittääkin sitten budjetin jo uusiin lukemiin, mutta ne ovat asia erikseen.

    • A_33

      Minulla seuraavat nosto ja talvisäilyskulut (vene 33 jalkaa):

      1) Maston lasku ja veneen nosto 150E
      2) Säilytys Hesan paikalla 250 E
      3) Öljy ja suodatin 40E

      Keväällä:

      Pohjamaali ja vahat n. 120E
      Kesäpaikka (Helsingin kaupunki) 330 E
      Lasku ja maston nosto 150
      Vakuutus 350 E

      Eli yhteensä n. 1400E

      • HkiHoi

        Eli 880 euroa. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kaupunkien vastaavia hintoja, olettaisin että jossain kotkassa on ehkä hivenen edullisempaa.


    • Vene_pukille

      Ok., tak infoista. Purkkarin osto vasta harkinnassa, ehkä ensi suvena. Nostot, laskut ym. ei siis vielä ajankohtaisia. Ompahan vaan etukäteen tiedossa, paljonko keventää lompakkoa p-veneen omistaminen.

      • pahan

        Onpahan


    • Pilssirotta

      29 jalkanen vene Turussa.

      Nosto, lasku, talvipaikka ulkona, laituripaikka, vakuutus, koneen huollot, vahat ja myrkkymaalit yhteensä n. 1000€.

      Eli tonni menee vuodessa juokseviin kuluihin. Toisaalta eihän sitä meinaa edes huomata, kun menee pienissä osissa pitkin vuotta.

      Tonnin lisäksi menee paranteluihin ja päivityksiin niin paljon kun lompakko antaa myöten. En ole uskaltanut keräämiäni kuitteja vähään aikaan katsella.

      • kirjanpitäjäins

        Tuo 1000€ kuluerä on kyllä kiinteä kustannus. Menee vaikka pitäisit paattia vain laiturissa!


    • YkssVaihtoehto
      • YkssVaihtoehto

        Näkyy onnistuvan lasku suoraan auton perästäkin, kun on riittävän syvä, ja kovapohjainen ramppi. Ja riittävän pitkä vetopuomi trailerissa, sekä autossa tarpeeksi pitoa, ja vääntöä.

        https://www.youtube.com/watch?v=XUFWKVzlCQo


      • Joakim1
        YkssVaihtoehto kirjoitti:

        Näkyy onnistuvan lasku suoraan auton perästäkin, kun on riittävän syvä, ja kovapohjainen ramppi. Ja riittävän pitkä vetopuomi trailerissa, sekä autossa tarpeeksi pitoa, ja vääntöä.

        https://www.youtube.com/watch?v=XUFWKVzlCQo

        Näyttää pahalta tuo systeemi puoliksi uponneena. Perä kantaa jo voimakkaasti vedestä,mutta keula on vielä korkealla ilmassa. Luultavasti kölikin jo irti trailerista. Eikö keulan sivutukiin ja pohjaan niiiden kohdalle tule kohtuuton kuorma?


      • omaKalustoJaVenesuoja
        Joakim1 kirjoitti:

        Näyttää pahalta tuo systeemi puoliksi uponneena. Perä kantaa jo voimakkaasti vedestä,mutta keula on vielä korkealla ilmassa. Luultavasti kölikin jo irti trailerista. Eikö keulan sivutukiin ja pohjaan niiiden kohdalle tule kohtuuton kuorma?

        Eihän se kuormaa lisää, kelluttaako perää vesi vai trailerin tuet, kuvakulmakin hämää, vesi kannattelee jo osin keskikohdaltakin.

        Ilmeisesti linkin trailerissa on jonkinlainen puomin jatko, eihän tuollaista tiellä voi muuten kuljettaa. Traktorilla tuollaiset veneen siirtelyt tekee, jos matkat ei ole monia kymmeniä kilometrejä, silloin trailerin ei tarvitse olla katsastettukaan.

        Rampit tahtoo vaan usein olla sellaisia, kun todella pitkän trailerin peruuttaa veteen, niin betonilaatta loppuu kesken ja traileri asettuu vinoon, pohja voi olla mutaa, tai muuten epämääräistä. Tämä tekee varsinkin veneen noston vedestä hankalaksi, jopa mahdottomaksi, jos veneen traileria ei ole suunniteltu siten, että vene asettuu paikoilleen trailerin ollessa vinossakin.

        Veneen säilytyksessä omalla pihalla huollotkin mukavampi tehdä ja aina tekee mieli tehdä vähän isompiakin parannuksia ja itselle sopivia customointeja, vakuutuksissakin säästää yli puolet, kun ne voi laittaa poikki talven ajaksi, veneen ollessa turvallisesti talvisäilössä suojassa ilkivallalta ja muilta yllätyksiltä.


      • Joakim1
        omaKalustoJaVenesuoja kirjoitti:

        Eihän se kuormaa lisää, kelluttaako perää vesi vai trailerin tuet, kuvakulmakin hämää, vesi kannattelee jo osin keskikohdaltakin.

        Ilmeisesti linkin trailerissa on jonkinlainen puomin jatko, eihän tuollaista tiellä voi muuten kuljettaa. Traktorilla tuollaiset veneen siirtelyt tekee, jos matkat ei ole monia kymmeniä kilometrejä, silloin trailerin ei tarvitse olla katsastettukaan.

        Rampit tahtoo vaan usein olla sellaisia, kun todella pitkän trailerin peruuttaa veteen, niin betonilaatta loppuu kesken ja traileri asettuu vinoon, pohja voi olla mutaa, tai muuten epämääräistä. Tämä tekee varsinkin veneen noston vedestä hankalaksi, jopa mahdottomaksi, jos veneen traileria ei ole suunniteltu siten, että vene asettuu paikoilleen trailerin ollessa vinossakin.

        Veneen säilytyksessä omalla pihalla huollotkin mukavampi tehdä ja aina tekee mieli tehdä vähän isompiakin parannuksia ja itselle sopivia customointeja, vakuutuksissakin säästää yli puolet, kun ne voi laittaa poikki talven ajaksi, veneen ollessa turvallisesti talvisäilössä suojassa ilkivallalta ja muilta yllätyksiltä.

        Totta kai se lisää kuormaa! Kokonaiskuorma trailerilla tietysti pienenee, mutta normaalisti 90% painosta on kölin päällä ja etutassujen varassa ei juuri mitään. Heti kun veneen asento muuttuu traileriin nähden perän kelluttavan voiman takia taka- ja keskitassut sekä köli irtoaa trailerista ellei etutassut anna periksi. Videosta on vaikea nähdä koska tämä tapahtuu, mutta varmaankin jossain 1:20-1:30 välillä. Tuosta ajasta tosin suurin osa kuvataan vetoautoa. En ihmettelisi, jos etutassujen varassa olisi hetkellisesti puolet veneen painosta, mikä aiheuttaa valtavan pistekuorman runkoon ja kuormittaa etutassuja paljon enemmän kuin on tarkoitus.

        Tilannehan vastaa sitä, että nostaisit nosturilla veneen perää sen ollessa pukilla. Kun nostat tarpeeksi painosta osa on nosturin varassa ja loput etutassujen varassa. Painojakaumasta ja tukipisteiden sijainnista riippuen etutassujen varassa on hyvin merkittävä osa painosta, todennäköisesti selvästi yli puolet. Traileritapauksessa vesi kantaa pidemmältä matkalta kuin vain perästä, joten tilanne ei ole aivan yhtä paha.

        Isompia veneitä varten on välillä kiskot rannassa. Niissä kulkeva kelkka tehdään niin, että veneen asento ei muutu eli kiskot ovat säilytysasennossa samassa kulmassa kuin veden allakin. Tällöin ko. ongelmaa ei ole.


      • asento.vaikuttaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Totta kai se lisää kuormaa! Kokonaiskuorma trailerilla tietysti pienenee, mutta normaalisti 90% painosta on kölin päällä ja etutassujen varassa ei juuri mitään. Heti kun veneen asento muuttuu traileriin nähden perän kelluttavan voiman takia taka- ja keskitassut sekä köli irtoaa trailerista ellei etutassut anna periksi. Videosta on vaikea nähdä koska tämä tapahtuu, mutta varmaankin jossain 1:20-1:30 välillä. Tuosta ajasta tosin suurin osa kuvataan vetoautoa. En ihmettelisi, jos etutassujen varassa olisi hetkellisesti puolet veneen painosta, mikä aiheuttaa valtavan pistekuorman runkoon ja kuormittaa etutassuja paljon enemmän kuin on tarkoitus.

        Tilannehan vastaa sitä, että nostaisit nosturilla veneen perää sen ollessa pukilla. Kun nostat tarpeeksi painosta osa on nosturin varassa ja loput etutassujen varassa. Painojakaumasta ja tukipisteiden sijainnista riippuen etutassujen varassa on hyvin merkittävä osa painosta, todennäköisesti selvästi yli puolet. Traileritapauksessa vesi kantaa pidemmältä matkalta kuin vain perästä, joten tilanne ei ole aivan yhtä paha.

        Isompia veneitä varten on välillä kiskot rannassa. Niissä kulkeva kelkka tehdään niin, että veneen asento ei muutu eli kiskot ovat säilytysasennossa samassa kulmassa kuin veden allakin. Tällöin ko. ongelmaa ei ole.

        Kyllä etutassuja pitäisi löysätä ennen veteen laskemista. Olen nostelliut pukilla seisovaa venettä tunkilla kölin alta, ja veneen asennon muuttuessa joutuu tassuja säätämään jottei veneen paino kohdistu niihin.


      • YkssVaihtoehto
        Joakim1 kirjoitti:

        Näyttää pahalta tuo systeemi puoliksi uponneena. Perä kantaa jo voimakkaasti vedestä,mutta keula on vielä korkealla ilmassa. Luultavasti kölikin jo irti trailerista. Eikö keulan sivutukiin ja pohjaan niiiden kohdalle tule kohtuuton kuorma?

        Kieltämättä näyttää hieman riskialttiilta systeemiltä. Jyrkkä ramppi, niin pahimassa tapauksesa purkkari liukuu pois trailerilta ennen aikojaan. Turvallisin tapa saada vene trailerille varmaankin, Pekka Niska, ja nostoliinat...


      • YkssVaihtoehto kirjoitti:

        Näkyy onnistuvan lasku suoraan auton perästäkin, kun on riittävän syvä, ja kovapohjainen ramppi. Ja riittävän pitkä vetopuomi trailerissa, sekä autossa tarpeeksi pitoa, ja vääntöä.

        https://www.youtube.com/watch?v=XUFWKVzlCQo

        Seurakaverin 11-tonninen vene nostettiin luiskalta. Sitä oli vetämässä traktori, trukki ja pakettiauto, että saatiin ylös. Tuossa on vain 1 neliveto-pickup. Taitaa olla ramppi loivempi ja kytkin rempataan pari kertaa vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1154
    Aihe