Mitä on tämä vouhotus pyörienvaihdon jälkeisestä ns,jälkikiristyksestä.
Olen muutaman kerran vaihdattanut renkaat jollain rengas verstaalla. aina on pultit niin ristuksen kireällä ettei niitä saa omilla vehkeillä auki muutakuin viiden metrin jatkovarrella. Nekö sitten irtoaa kaikki kun ajetaan ensimmäiset 101 kilometriä (sadan km jälkeen pitäisi jälkikiristää, heh)
Yleensä olen vaihtanut pyörät itse, ja ikinä ei ole pultit irronneet itsestään. Tavallinen ristikko avain riittää. Toinen typerä termi on momentti, mitähän sekään mahtaa tarkoittaa. Pultit on silloin momentissa kun normi voimainen mies vääntää ne siihen tiukkuuteen mitä käsistä lähtee.
Yleisesti vanteista
17
131
Vastaukset
- Hyvin_on_pysyneet
Parikymmentä vuotta kokemusta aluvanteista eikä kertaakaan ole jälkikiristyksessä ollut yksikään pultti löysällä. Pääasiassa työt tehty itse, mutta myös ammattilaisilta vaihdot ovat onnistuneet parsimatta.
Yksittäisen autoilijan riski irtoamisesta vaikuttaa olevan varsin pieni. Tietysti kun jokin liike vaihtaa tuhanteen autoon pyörät, niin siihen voi jo sattua jokin virhekin. Ja aina on mukavampi siirtää vastuu asiakkaalle. - JälkiniristysJärkevää
Suurin osa renkaan itse vaihtavista kiritää pultit/mutterit turhan kireälle. Jossain autoissa ne kiristyvät itsestäänkin ajan kuluessa. Keväällä ovat joskus olleet pirun paljon tiukemmassa kuin syksyllä on väännetty. Ei kylläkään kaikissa autoissa. Peltivanteen kireys ei ole niin tarkkaa kuin kevytmetallivanteen. Kevytmetallivanteessa on tärkeää että ne kiristää tasaisesti.
Mikähän ilmiö tuon itsekiristymisen takana on?
Momenttiavain ei sinänsä ole mikään tarkkuusinstrumentti. Tarkoitus olisi mitata pultin kiristysvoimaa, mutta kun sitä ei voi mitata, tyydytään momentin mittaamiseen. Käytännössä siihen vaikuttaa kiristysliikkeen aikainen kitka. Likaiset kierteet kiristyvät liian löysälle ja rasvatut liian tiukalle.
Kevytmetallivanteilla on melko alhainen kiristysmomenttisuositus. Rengasliikkeen kiristäminä ja kesän ajon jälkeen pultit olivat nyt syksyllä hirvittävän tiukassa. En tiedä, oliko ylikiristyksestä muuta haittaa kuin oman ähellyksen lisääntyminen.Enevpk1 kirjoitti:
Mikähän ilmiö tuon itsekiristymisen takana on?
Momenttiavain ei sinänsä ole mikään tarkkuusinstrumentti. Tarkoitus olisi mitata pultin kiristysvoimaa, mutta kun sitä ei voi mitata, tyydytään momentin mittaamiseen. Käytännössä siihen vaikuttaa kiristysliikkeen aikainen kitka. Likaiset kierteet kiristyvät liian löysälle ja rasvatut liian tiukalle.
Kevytmetallivanteilla on melko alhainen kiristysmomenttisuositus. Rengasliikkeen kiristäminä ja kesän ajon jälkeen pultit olivat nyt syksyllä hirvittävän tiukassa. En tiedä, oliko ylikiristyksestä muuta haittaa kuin oman ähellyksen lisääntyminen.Itsekiristymisen taustalla on kiinniruostuminen. Siihen helpottaa, kunpistää vähän öljyä tai vaikka vaseliinia pultin päähän renkaita vaihtaessa.
Mitä tuohon aluvanteen jälkikiristykseen tulee, törmäsin vihdoinkin järkevään teoriaan sen tarpeellisuudesta. Kyse on hiekasta, joka päätyy pultin ja vanteen väliin. Jos sellaista siellä on, se jauhautuu pois ensimmäisen sadan kilometrin kuluttua ja pultti jää löysälle. Saattaa sitten vielä ajossa löystyä lisää... Syytä siis tarkistaa (ei niinkään kiristää) pultit.
Jos vaihtaa firmassa, kannattaa muutenkin tarkistaa. Kaverilla oli jäänyt jokainen pultti niin löysälle, että olisi pyörät tippuneet, ellei olisi itse kiristänyt (huomasi kolinasta mutkissa). Varmaan koneessa vikaa (tai vaihtajassa)...- KonkretiaaJaFaktaa
TheRat kirjoitti:
Itsekiristymisen taustalla on kiinniruostuminen. Siihen helpottaa, kunpistää vähän öljyä tai vaikka vaseliinia pultin päähän renkaita vaihtaessa.
Mitä tuohon aluvanteen jälkikiristykseen tulee, törmäsin vihdoinkin järkevään teoriaan sen tarpeellisuudesta. Kyse on hiekasta, joka päätyy pultin ja vanteen väliin. Jos sellaista siellä on, se jauhautuu pois ensimmäisen sadan kilometrin kuluttua ja pultti jää löysälle. Saattaa sitten vielä ajossa löystyä lisää... Syytä siis tarkistaa (ei niinkään kiristää) pultit.
Jos vaihtaa firmassa, kannattaa muutenkin tarkistaa. Kaverilla oli jäänyt jokainen pultti niin löysälle, että olisi pyörät tippuneet, ellei olisi itse kiristänyt (huomasi kolinasta mutkissa). Varmaan koneessa vikaa (tai vaihtajassa)...http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/pyoranpulttien-jalkikiristys-alumiinivanteissa
Ei pelkkää mutua.
- simppeliä
Vaihdon yhteydessä vanteen ja auton väliin voi jäädä epäpuhtauksia, esim. hiekkaa. Ajaessa vanne jauhaa ylimääräiset ainekset pulveriksi, joka valuu pois. Tällöin vanne ei olekaan enää tiiviisti kiinni. Jälkikiristyksellä varmistetaan, että pyörä ei irtoa.
Momentin merkityksen saat googletuksella selville alle minuutissa. - KaikestaItketään
Onko se hirveä rikos jos tekee jälkikiristyksen? Ainakin lehtijuttuja mukaan irtoilevat renkaat ovat arkea nykyään vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan.
- momentit
Peltivantessa jälkikiristy ei (lähes koskaan) ole tarpeen, sillä vanteen jännitys pitää pultit paikallaan. Alumiinivanteissa jälkikiristys ei yleensä ole tarpeen, sillä ne on yleensä kiristetty aivan liian tiukkaan. Mutta jos kiristät pultit oikeaan tiukkuuteen, on jälkikiristys oikeasti tarpeen! Erityisesti jos (käytännössä kun) ne on aiemmin kiristetty liian tiukkaan, ja kierteessä ja kartiossa alkaa olla jo vaurioita.
- LiikkeessäAsioitu
Kyllä ne nykyään käyttää momenttiavaimia rengasliikkeissäkin.
- pieleen-menee
Mutta monesti myös väärin. Eli ensin kiristetään pyssyllä jonnekkin yli 200Nm ja sitten kokeillaan momenttiavaimella että on yli 100Nm.
- pulttimutteri
Mitkä helkkarin pultit kireällä? Pultit on laipassa. Kiristys tapahtuu mutterilla.
- KuinkaTyhmäSaaOlla
Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.
KuinkaTyhmäSaaOlla kirjoitti:
Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.
Ei RautaOksidiRadikaaliRaskasvedyssä (FORD)...
- reiänkohdistus
KuinkaTyhmäSaaOlla kirjoitti:
Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.
Missä autossa nykyään pyörien pulttikiinnitys. Sellaisen kiinnitykseen tarvitaan 3 kättä 2yirittää kohdistaa pyörää ja se kolmas sohlaa pulttia reikään.
- TerokoSeIhmettelee
Taitaa olla useimmin länsiautoissa pultit kuin mutterit?
Navassa on keskitappi ja sen varassa pyörä pysyy yhdellä kädellä paikallaan ja saa helposti pyöritettyä pultin reiän kohdalleen.
- UskokaaLopultakin
Mitkään oikeitten insinöörien suunnittelmat pulttiliitokset eivät koskaan aukea edellyttäen, että ne ovat kiristetyt. Tämä pätee erityisesti auton pyörien kiinnityksiin. Jos ruuvit aukeaisivat itsestään meillä olisiva kaikki tienreunat täynnä irroinneita autonpyöritä. Kiristämättä jättäminen onkin sitten toinen kysymys.
- KäytännössäNäin
Jos vaivautuisit lukemaan ylläoleva juttuja ja vaikkapa lehtiä. Jutuissa kerrotaan vakuutusyhtiön äänellä kuinka paljon renkaiden irtoaminen on lisääntynyt. Yhtenä syynä on huolimattomuus ja toisena likaisuus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496475Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6562757Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831239- 841185
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.911174Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2751088- 71985
- 229870