Dieseleissä kautta aikain ja muissakin moottoreissa viimeiset 30 vuotta vallalla ollut polttoaineen ruiskutustekniikka, siitä vähän historiaa ja pari kyssäriä jos joku vaikka tietäisi.
Eli nykyään polttoaineiden ruisku/suihkutekniikan juuret juontavat CAV- yhtiöön vajaa sadan vuoden taakse ja sieltä sen omistavaan Englantilaiseen Lucas-yhtiöön.
Vuonna 1926 CAV -yritys aloitti yhteistyön Robert Boschin kanssa koska Boschilla ei ollut lentokonemoottori- ja polttoaineen ruiskutustekniikkaan liittyvää osaamista.
Pääyhtiö Lucas ei pitänyt siitä että samaan aikaan Bosch valmisti kilpailevia muita tuotteita joten se määräsi CAV-yhtiön lopettamaan yhteistyön Boschin kanssa. Osa CAV:n insinööreistä hyppäsi tässä vaiheessa Boschille jotta saavat jatkaa kehitystyötä. Lopputuloksen tiedämme, Bosch on aikamoinen tekijä polttoaineruiskutuksessa...
Onko jollain tarkempaa tietoa henkilöistä jotka hyppäsivät CAVista ja Lucakselta Boschille maailmansotien välissä? Samoin kiinnostavat vanhat lentokonemoottorit, mm RR joihin Lucas teki moottorin osia.
Polttoaineruiskutuksen historiaa
Satavuootista
0
150
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477735
- 334283
- 573765
- 503220
- 172906
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons692636- 642518
- 582469
- 402349
- 162306