Olen rv 34 risat, ja rintoihini ei ole tullut mitään, kuppikoko ehkä yhden kasvanut, mutta tipan tippaa ei ole maitoa herunut vielä.. Mites kun synnytyksen jälkeen vauva nostetaan masulle ja annetaan imeä ensi tipat, mutta mistä minä ne ensi tipat maitoa taion????? Onko kaikilla aina viimestään siinä vaihees ees pikkasen maito nousuut vai? auttakaas nyt ekakertalaista hölmöläistä pikkasen, kun muutenkin pelottaa tuo imetyksen onnistuminen.. kiitos kaikille!
ternimaito
6
552
Vastaukset
- kaksosten äiti
Ei mullakaan ennen synnytystä maitoa tullut, eikä varmaan vielä heti synnytyksen jälkeenkään, vaikka vauvat ottivatkin ensihörpyt, kuhan kävivät ensin lämpökaapissa lämmittelemässä.
Parina ensimmäisenä päivänä rintamaidon lisäksi saivat pullosta lisämaitoa, mutta sen jälkeen ovat hyvin kasvaneeet pelkällä rintamaidolla. Nyt jo maistelevat soseita ja juovat nokkamukista vettä päälle ja lisäksi tietysti rintamaitoa, niin paljon kuin jaksavat. - 3:n äiti
Mulla oli ihan sama juttu odottaessani esikoista. Kuppikoko kasvoi raskausaikana hätäiseen yhdellä pykälällä. Maidon tulosta ei ollut puhetakaan ennen synnytystä. Silti vauva kasvoi alusta asti pelkällä rintamaidolla ja ensimmäisinä viikkoina riitti vähän lypsettäväksikin. Oli hyvä kun oli pakasteessa vähän hätävaraa, kun mulle iski vatsatauti ja sen seurauksena meinasi maidontulo ehtyä.
Muista, kun saat vauvasi ensimmäistä kertaa rinnallesi, te olette molemmat ensikertalaisia. Yhdessä sitten alatte harjoittelemaan sitä imetystä ja etsimään teille molemmille sopivia tapoja. - anya
Niin kuin edellinenkin vastaaja sanoi, ei maitoa välttämättä tule vielä heti synnytyksen jälkeenkään. Ainakaan sitä ei itse tunne. Mutta jokaiselta, joka vauvaa alkaa imettämään, ensimmäiset tipat varmasti tulevat. Ne ovat vauvalle tärkeitä tippoja. Minä olin nuorimmaisen syntymän jälkeen aivan varma, ettei tippaakaan tullut ensimmäisillä imetyksillä, mutta lastenhoitajat sanoivat, että vauva pulautteli jo maitoa.
Minä olen kieltänyt sairaalassa lisämaidon antamisen, mutta jos sinusta tuntuu, että vauva syntymän jälkeen vain kitisee, voi hänelle lisämaitoakin antaa. Jos itse on kovin väsynyt ja huolissaan maidon tulosta, saattaa kestää pitempään, ennen kuin maito nousee. Ensimmäisen lapsen kanssa varsinkin helposti hätäilee, kun ei ole vielä kokemusta koko imetysasiasta. Mutta periaatteessa siis vauva pärjää niillä ensimmäisillä tipoilla, mitä maitoa tulee ennen kuin se kunnolla nousee. Tässä vaiheessa sinun on kuitenkin turha kantaa murhetta imetysasioista. Tai ehkä kannattaa tutustua imetysoppaisiin, vaikka ajatus tuntuisikin kaukaiselta. Minua se ainakin auttoi ensimmäistä lasta odottaessani.- 3:n äiti
Minä en ole kieltänyt lisämaidon antamista, ja vaikka olisin kieltänytkin, Ei sitä ainakaan kuopukselleni kohdalla olisi kuunneltu. Hänellä nimittäin huiteli verensokeri selvästi alle 3:ssa ainakin parina päivänä syntymänsä jälkeen. Kun maito alkoi nousemaan, pärjäsi tyttö pelkällä rintamaidolla ja verensokeritkin alkoivat pysymään sallituissa rajoissa.
- anya
3:n äiti kirjoitti:
Minä en ole kieltänyt lisämaidon antamista, ja vaikka olisin kieltänytkin, Ei sitä ainakaan kuopukselleni kohdalla olisi kuunneltu. Hänellä nimittäin huiteli verensokeri selvästi alle 3:ssa ainakin parina päivänä syntymänsä jälkeen. Kun maito alkoi nousemaan, pärjäsi tyttö pelkällä rintamaidolla ja verensokeritkin alkoivat pysymään sallituissa rajoissa.
Tietysti lapsen terveys on tärkein asia ja myös äidin jaksaminen. Enhän minä sitä tarkoittanut, ettei lisämaitoa missään tapauksessa saa antaa. Jos vauva on koko ajan vierihoidossa, ei lapselle kyllä väkisinkään lisämaitoa tulla antamaan, jos äiti sen kieltää, ellei sitten lapsen terveys sitä vaadi. Minut leikattiin nuorimmaisesta ja siksi vauva oli välillä lastenhoitajilla. Koska vauva ei ollut omien silmieni alla koko ajan, kielsin lisämaidon, ja kyllä minun kieltoani kunnioitettiin.
maito noussut kun vasta neljäntenä päivä kunnolla, joka on ihan normaalia. Sairaalassa annoin lisämaitoa, kun ei sitä yöllä ihan montakaan tuntita jaksanut imettää huutavaa pianokaista ja mitä sitä huudattaa kun maitoa ei kerta kaikkisesti noussut. Lisämaidon anto oli ok ja koto imetys sujui jo hyvin.
Sen takia vauva nostetaa heti rinnalle imemää että vauvan imemisrefleksi käynnistää aivolisäkkeen etulohkossa erittyvää prolaktiivihormonia joka käynnistää ja yllä pitää maidon eritystä. Otitko kelalta äitiys pakkauksen? Siinä on todella hyvä kirjanen imetyksestä, kirjan nimi on rinnalla. Se kannattaa lukea läpi.
Ei imetystä kannata stressata, pelätä eikä ajatella liikaa etukäteen, stressaamisesta on vai haittaa. Otat rennosti ja nautit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017624Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855969Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321987Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191678- 361559
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398