Ilto jälkilämmitys tarkoittaa?

iltoo

Muutin vuokra asuntoon. Aunnossa ilto ilmanvaihtaja. Mitä jälkilämmitys tarkoittaa? Nyt se on pienimmällä 10 astetta ja varaa on kääntää 25 asteeseen. Voiko tuolla säästää sähkökuluissa vai mitä meinaa ja missä lämpöasennossa namukkaa pidetään esim nyt kun -5 pakkasta.

8

5276

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iltoo

Ja kumpi on halvempaa lattialämmitystä käyttää vai suora sähkö pattereita?

• helppoajayksinkertaista

Kyllä aina kaikista halvinta on olla käyttämättä mitään. Helpoiten asia hoituu kun menet sähkötaululle ja vedät kaikki sulakkeet alas

• jormaperäkylä

Silloinhan tulee kylmä?

• jorman.ystävä
        jormaperäkylä kirjoitti:

Silloinhan tulee kylmä?

Ja jorma paleltuu.

• Lämmitysjälki

LTO:n kennon jälkeen lämmitetään tuloilmaa sähköllä tai kaukolämmöllä.
      Jos talvipakkasilla tuntuu vetoa, säädä termostaattia vaikkapa 15:een asteeseen.
      Jos maksat itse sähkön mittarin mukaan, kannattaa termostaatti pitää mahdollisimman pienellä.

• InsinööriX

Niin, että jos sähkön "maksaa itse" kannattaa palella ja sairastella ja viedä rahat apteekkareille ja lääkäreille. Jos taas maksaa sen saman sähkön vastikkeessa/vuokrassa niin sitä kannatta tuhlata jolloin se tulee kaikille talon asukkaille vieläkin kalliimmaksi...

Mistä näitä hölmöläisiä oikein tulee???

• A.Sukas
        InsinööriX kirjoitti:

Niin, että jos sähkön "maksaa itse" kannattaa palella ja sairastella ja viedä rahat apteekkareille ja lääkäreille. Jos taas maksaa sen saman sähkön vastikkeessa/vuokrassa niin sitä kannatta tuhlata jolloin se tulee kaikille talon asukkaille vieläkin kalliimmaksi...

Mistä näitä hölmöläisiä oikein tulee???

Taitaa ingenjörX olla mustavalkoinen tyyppi, ja ei taida omistaa LTO:ta!
        Säädin omasta LTO:sta jälkilämmityksen minimiin, eikä ole tarvinnut lekurissa ravata.
        Jos omassa tai vuokra-asunnossa tuhlaa sähköä, ei se lisää muiden talon asukkaiden kustannuksia.

• InsinööriX

Tuloilman jälkilämmitys on lähinnä mukavuuslämmitystä, jolla torjutaan kylmästä tuloilmasta johtuvaa vedon tunnetta. Noin 17 C on sopiva säätö sillä ei IV-koneella ole tarkoitus lämmittää asuntoa.

Jälkilämmitys vie tuohon 17C säädettynä etelässä normaalissa kerrostaloasunnossa alle 1.000 kWh/v sähköä; vaikka se IV-kone olisi se edullisin "grynderimalli" ristivirtakennolla. LTO-hyötysuhteeltaan paremmilla (vastavirta- tai pyörivä kenno) koneilla jää jälkilämmityksen sähkön kulutus jopa alle 500 kWh/v. Pohjoisessa kulutus tietysti on isompi.

Jälkilämmitystä ei kuitenkaan kannata kytkeä kokonaan pois tai alle 12 C, jos tuloilmakanavisto on kondenssieristämätön ja kulkee asunnon (höyrynsulun) lämpimällä puolella sillä siitä voi talvella aiheutua kosteusvaurioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7635
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4213
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3190
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2561
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51