Honda EU20i käyntihäiriö kylmäk. jälkeen alussa

Mökkimies834-TLA

Kyseessä on siis salkkumallinen aggregaatti, 2 kW max. sähköteho.
Laitetta olen käyttänyt uudesta asti, se on ostettu 6/2003. Käyttötunnit olen kirjannut vihkoon. Käyttö on ollut hyvin kevyttä, 95% ajasta Led-tv ja pari säästölamppua roikissa kesämökillä. Muuta vikaa ei ole kuin käynnistysnarun olen itse kerran joutunut vaihtamaan. 4,1 litran tankillisella bensiiniä, 95E10 Neste olen nykyään yleensä pärjännyt noin 12 tuntia, vielä vuosi sitten meni aika usein 14 tuntiakin.
Huoltona on ollut lähinnä öljyjen vaihto 8 tankillisen välein, eli 100 tunnin välein. Ilmanpuhdistajan olen tarkistanut aina joskus. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut noin 10 kk/vuosi mökillä, käyden usein vain yhden yön verran kaupungissa noin joka toinen viikko.

Tällainen vika:
Ainakin alle 5 asteen lämpötilassa on ollut käyntivaikeuksia käynnistyksen jälkeen. Moottori käy vajaa 30 sekuntia ja sammuu. Ylempi punainen merkkivalo syttyy ja palaa sammumishetkellä. Se on öljyvahdin valo. Tämä voi toistua vielä toisenkin kerran. Kun koneen käynnistääkin niin, että tyhjäkäynti on isompi, (ECO off), ja antaa koneen lämmitä vajaan minuutin, niin sitten ei sammu. Koskaan tämä ei ole itsekseen sammunut muuta kuin bensiinin loppumiseen. Käytän melkein aina Economy asentoa, eli pienet tyhjäkäyntikierrokset kun kuorma on alle 1000 W.

Öljyä olen laittanut moottoriin aina riittävästi, mutta en liikaa. Kun kallistaa hieman laitetta, ja öljyn täyttöaukon tulppa on poissa, niin öljyä alkaa tulla ulos. En ole mittatikusta öljymääriä katsellut, tämä pitäisi olla ihan hyvä tapa tarkistaa öljyn riittävyys. Öljynä on ollut 10 W 30 maatalouden yleisöljy. Sitä onkin riittänyt oikein kauan 20 litran kanisterista. Hondan moottorin (GX100) öljymäärä on 0,3 litraa.
Korkin päällä oleva pieni ilmansulku ei pitäisi kyllä olla tukossa, eli tankki saa ilmaa. Olen kokeillut käynnistää myös tankin korkki vain hyvin löysästi kiinni.

Voisiko vika olla esim. hiukan kuluneessa moottorin öljypumpussa? Kylmänä käynnistyksessä öljy on jäykempää. Aggregaatilla on laskujeni mukaan ollut nyt noin 7600 käyttötuntia. Bensatankillisia olen kuluttanut yhteensä 637 näinä vuosina. Yleensä siis 12 tuntia vähintään tankillisella on Honda käynyt.
Sytystulppaa en ole vaihtanut vuosikausiin. Voisiko kaasuttimessa olla vesipisara, sitä en osaa ehkä tutkia. Luulisin, että sytytyspuolella ei ole vikaa, koska käyntiongelma tulee kylmällä moottorilla ja varmasti noin 30 sekunnin kuluessa startista. Jos käynnistää koneen esim. 15 minuutin päästä ed. käytöstä, ei tule sammumisongelmaa startin jälkeen.

47

9002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipinääköa

no ohitappa se öljyvahti tilapäisesti
      toimiiko normaalisti ?

• Mökkimies834-TLA

Millälailla sen ohittaisi? Olisiko iso työ? Netistä löytyi jotain englanniksi EU2000i (USA) mallin koneelle, joka on aiemmin katsomieni Youtube-filmien mukaan kovasti EU20i mallin näköinen. Kovin isoja purkutöitä ei viitsisi tehdä. Joku johto irti voisi auttaa.

Kyllähän tämä käyntiin lähtee oikein hyvin. Nyt katsoin kellosta, että kone kävi 20 sekuntia ja sitten sammui. Käytin konetta ECO off eli kovakierroksisella tyhjäkäynnillä ja kuristin päällä. Kuristin on vähän lerppa. Se palautuu osittain itsekseen ja siinä on jonkinlainen klappi. Kun koneen käynnistää uudelleen, pysyy se sitten hyvin käynnissä. Kun kone on lämmin, eli kun käynnistän sen uudelleen vaikka 30 minuutin päästä (nyt on 2 astetta ulkona) niin käynnistyy eikä sammu pienen ajan päästä.

On muuten ollut helvetin hyvä peli tähän asti. 14,5 vuotta ikää ja noin 7600 käyttötuntia takana. Ei tämä vika mikään este ole, onpa vain outo homma. Vika ei ole montaa kuukautta vielä vaivannut.

• kipinääköä

kyllä tuo tuohon öljyvahdin toimintaan tuntuis vaikuttavan...
      eli notkeammat öljyt talveksi 0--30 saattais toimia, myös
      myös pieni lisäys öljyä saattaa auttaa (puolikas desi?)
      itsellä hondankopio lingossa ja 10-30 öljy , niin vaikeuksia
      -5 pakkasessa käynnistyksessä.
      lämmittelen vaikka hiustenkuivaajalla muuutaman minuutin, niin
      käynnistyy ja käy ihan hyvin.
      tietty sähköttömällä mökillä tuo lämmittely ei onnistu..

• Mökkimies834-TLA

Hei,
        olen kyllä pitänyt aggregaattia sisällä. Välillä tuppaa bensa haisemaan vaikka pitää tankin ilmalukon kiinni. Taass tänään kun käynnistin aamulla 9 uutisten katselua varten aggregaatin, niin se sammui noin 15 sekunnin kuluttua käynnistymisestä. Olen jo pitkään käyttänyt 10 W 30 maatalouden yleisöljyä, ja pakkasella oli vaikeuksia käynnistyä. Nyt on hiukan eri tilanne, koska moottori pysähtyy kuin kanan lento, oikein talvikeleillä esim. viime vuoden alkupuolella kävi hyvin, kun oli ensin käyntiin saanut. Silloinkin kannoin Hondan sisään joinain päivinä lämpiämään (laite on salkkumallinen invertterityyppinen).

Kylmää ilmaa on tulossa lauantaiksi ja siitä eteenpäin. Pitäisiköhän jo lopettaa mökkeily, syyskausikin on jo mennyt!

Sipilä kyykyttää, täytyy kai vielä lähes eläkeikäisenä miettiä josko pääsisi kyykytyskursseille. Töitä ei varmasti saa mistään.

• kipinäköä
      • Mökkimies834-TLA

Tuosta löytyi norjaksi jotain, eli esittävät myös 0W-30 öljyä talveksi ja jostain letkustakin puhutaan sekä öljyvahdista.
        http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2013.0
        Ruotsiksi ei tullut mitään esiin, mutta en ole kovin sitkeästi hakenutkaan vielä apua netistä. Minulla on jossain tallessa myös cd Honda EU20i varaosista ja korjauksesta. Kotiin on matkaa noin 120 km täältä mökiltä. Vajaan kahden viikon päästä menen sinne käymään, tai sitten voisin lopettaa pitkäksi venyneen mökkikauteni tältä erää!

• kipinääköä

tuo öljyvahti ainakin oireilee juurikin noin, eli antaa käydä hetken (noin 20 sek) ja
      sammuttaa sitten koneen .
      eli vahti menossa rikki .(ehkä , saattaisi tilapäinen apu olla jos
      sen vahti-anturin irrottaisi ja puhdistaisi )
      monta konetta rahdattu tuollaisen "vian" vuoksi huoltoon.
      kallistappa sitä konetta vähän ja kokeile käyntiin , jos ei käy niin kallista toiseen
      suuntaan. (en muista vahdin anturin paikkaa tuossa mallissa)
      ps. eikö tuo mökkikausi kohta ole parhaimmillaan ;)

• Mökkimies834-TLA

Kyllä tuo käynnistyi päivällä laakista hyvin, kun öljy oli vielä lämmintä, eli kun vain tunti oli kulunut edellisestä käytöstä. Eikä sammunut 20 sek. kuluttua ja vaatinut uutta vetoa narusta. Ilman lämpötila oli 2 astetta. Ihan tuntuu siltä, että öljy liikkuu kylmänä ja paksuna liian hitaasti. En tiedä, miten joku öljyvahtianturi toimii, miten se päättelee että öljynpinta on liian matalalla. Aggregaatti on ehdottomasti vatupassissa kahden vierekkäisen lattana olevan Leca-harkon päällä. Alustan pinta-ala on juuri sopivan kokoinen. Leca-harkon pituus on 59 cm.
        Jos toisi tuon Hondan pakkasyön sattuessa sisälle, niin ei varmasti olisi tuota vikastoppia ollenkaan. Saattaa muuten 2 yölämpötilanakin olla liian vähän, veikkaa että sammahtaa käynnistymisen jälkeen. Eikä vika liity mitenkään ryyppyyn.

• kipinäköä

Samaa vikaa tuntuu olevan kaikissa Honda Eu20i aggrekaateissa jonka valmistus Japanista siirretty hinkuintiaan. Asia selviää tyyppikilvestä. Sammuilee ja tupsauttelee kylmillä ilmoilla muutaman tovin päästä käynnistyksestä. Ongelma vähenee jos koneen kallistaa ja täyttää öljyä 0.5 desiä yli ja korkki kiinni. Selvä vika jonka maahantuoja saisi korjata takaisinkutsulla.
      Honda Eu20i
      Vika
      Öljyvahti
      tuo öljyvahdin johdon voit irroittaa joko sieltä anturinpuolelta tai luultavasti se mustajohto
      tulee siihen sammuttimen kytkimeen jonka irroita tilapäisesti ja kokeilet
      sitten kylmänä. pitäisi toimia..
      eli tuo vahtianturi ei kerkiä mukaan kylmillä/jäykillä öljyillä.
      o-30 öljyt sisään syksyllä ja vaihtaa vaikka useammin.
      https://www.google.fi/search?q=öljyvahti&client=firefox-b&dcr=0&gbv=1&prmd=ivns&ei=bn9QWqu2HIjJsAenv7iIAQ&start=10&sa=N
      kopioi kokorivirimpsu selaimen osoiteriville..

• Mökkimies834-TLA

Oma Honda EU20i on valmistettu Japanissa ja ostin sen uutena kesäkuussa 2003.

Nyt tänään on toiminut aggeraattini ihan hyvin, kun on öljyt olleet notkeita, lämpöäkin vielä 1 astetta, ja varsinkin se vaikuttaa, että on käytetty sitä tänään useaan otteeseen, ehkä neljä kertaa. Ei ole öljyt ehtineet jäykistyä.

• Mökkimies834-TLA

Lisäsin öljyä sen verran, että yhtään ei parane laitetta kallistaa korkki auki itseen päin, koska silloin alkaa öljy vuotaa ulos. Laitoin korkin kiinni ja seuraavana aamuna eli tänään noin -7 asteen yölämmön jälkeen, lämpömittarissa -6 astetta, kone lähti hyvin käyntiin. Se ei sammunut enää 20 sekunnin päästä, vaan jatkoi käymistään normaalisti.

• kipinäköä
        Mökkimies834-TLA kirjoitti:

Lisäsin öljyä sen verran, että yhtään ei parane laitetta kallistaa korkki auki itseen päin, koska silloin alkaa öljy vuotaa ulos. Laitoin korkin kiinni ja seuraavana aamuna eli tänään noin -7 asteen yölämmön jälkeen, lämpömittarissa -6 astetta, kone lähti hyvin käyntiin. Se ei sammunut enää 20 sekunnin päästä, vaan jatkoi käymistään normaalisti.

eli periaatteesa tuo ongelma on ominaisuus eikä vika. :)
        eikä pelkästään hondan..
        tuo öljyvahti vaan ei kerkiä reagoimaan vähänkin
        jäykempiin, kylmiin öljyihin, mutta hyvä, että toimii...

• kipinäköä
    • Tarkka_öljystä

Honda Eu20i toimii hyvin jos tosiaan varmistaa että öljyä on joku milli yli aukon eli kallistamalla täyttää.
      Öljylaatuna olen kokeillut ainakin kuusi eri öljyä ja parhaimmaksi ja halvimmaksi todennut kylmillä GM 5W30 dexos 2 osasynteettinen, on ylivetoöljy ainakin -20'C keleille asti. Mutta siinäkin himpu ylitäyttöä. Mikään viskositeetin 30 ylimenevä ei toimi. Lämpimillä sopivin 10W30.
      Oliskohan oljyvahdin reikä porattu Bangladeshissä 2 mm liian ylös.
      Toinen mokoma on uusissa kehno vetonaru, hiertyy heti ensitunneista lähtien säikeille ellei korjaa pujottamalla kutistesukan naruun josta kuluu.
      Muuten loistava kampe.
      Saman laitteen saa saksasta tilattuna kotiin hintaan 1150Eur ja pienemmän EU10i hintaan 790Eur
      .

• Mökkimies834-TLA

Olen alkuperäisen viestin kirjoittaja. En mökkeillyt talvisin vielä 00-luvulla, joten tämä öljyvahdin vika ei silloin tullut esiin. Nyt satuin etsimään sopivaa öljyä googlella, koska talveksi suositeltua sopivan jäykkyistä 5W30 öljyä sattuu olemaan juuri nyt Motonetin tarjouksessa.
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/599564/motox-ecoenergy-a5-b5-5w-30-5l-sl-cf

Tuossa huolestuttaa vain sen täyssynteettisyys. Vaihdan öljyt noin 100 tunnin välein eli käytännössä minulla tarkoittaa 8:n täyden tankillisen käytön jälkeen. Käytän aina tankin tyhjäksi ja pidän kirjaa tunneista ja tankillisista.

Olen tosiaankin käyttänyt Hankkijasta ostamaani Nesteen maatalouden yleisöljyä 10W30, jota myydään 20 litran kanistereissa. Se kestää minulla vuosikausia. Hintaa tälle tulee vajaa 70 €, eli yksi litra maksaa vajaa 3,50€.
        Kylmäksi vuodenajaksi kannattaa laittaa jotain notkeampaa öljyä.

Käynnistysnaru on vain kerran vaihdettu, ehkä noin 5-7 vuoden käytön jälkeen. Sen kestävyyteen voisi vaikuttaa myös sillä, että vetää narua hyvin alhaalla, niin että naru ei hinkkaa kotelon reikää. Aggregaattini on maasta noin 15 cm korkealla korokkeella.

Maahantuoja tuskin rohkenee suositella mitään tiettyä öljymerkkiä ja tyyppiä sen tarkemmin. En ole nähnyt missään kaupassa öljyvalikoimissa suositusta pienkoneille, ellei nyt lasketa mukaan joitakin 0,6 tai 0,9 litran pulloja jotka on tarkoitettu käytännössä 4T ruohonleikkureille. Varsinkaan pienkoneiden, esim 4T lumilinkojen öljysuosituksia kovemmilla pakkasilla ei ole missään näkynyt.

• Anonyymi

Olen tämän juttuketjun aloittaja. Aggregaatti täyttää vuoden päästä 20 vuotta.
      Olen pitänyt kirjaa käyttötunneista, ja laskenut niiden olevan nyt noin 10000.

Keskimäärin kevyellä kuormalla tankillinen kestää ainakin 12 tuntia, ja minulla on mökillä kirjanpito joka ainoasta tankillisesta bensaa. Yleensä käytän tankillisen aina loppuun, ennenkuin lisään bensiiniä, sitä taita mennä enemmänkin kuin virallisesti ilmoitetaan, joka on 4,1 litraa. Josku olen onnistunut käyttämään selvästi yli 14 tuntiakin Hondaa yhdellä tankillisella.

Nyt mökkeily on viivästynyt mm. siksi, että minulla on käytettävissä talokin 20 km päässä mökiltä ja varsinkin se, että Honda ei meinannut millään lähteä käyntiin talven jäljiltä. Bensat saattoivat olla tavallista 95E10 bensiiniä ja jo ennen marraskuuta 2021 ostamaani. Ne olivat jo kovin vanhoja kesäkuussa 2022.

Sain tuon kyllä käymään, kun laskin vanhat bensiinit pois (vajaa 3 litraa) tankista. Sen tein hiukan arveluttavalla tavalla. Pitelin laitetta melkein ylösalaisin tankin korkki auki ja laskin bensat vanhaan tyhjään peltipurkkiin (3,5 litraa).
      Muistan lukeneeni jostain netistä, että kone voi hajota jos öljyt menevät johonkin väärään paikkaan, kun kone on sammutettunakin pahasti kyljellään tai ylösalaisin.
      Löysin netistä isommille GX-sarjan koneille ohjeen, että mittatikku on vain haitallinen harhaanjohtava lisä öljyntäyttötulpassa. Itse olen kyllä melkein aina laittanut öljyä niin paljon, että täyttöreiästä tulee öljyä ulos, jos edes hiukan kallistaa laitetta. Pienempi määrä ei tee hyvää moottorille, niitä isompia koneita on hajonnutkin vajaan täytön vuoksi (USA:n tietoa).

Nyt laitoin 4T pienkonebensiiniä noin litran tankkiin. Sainkin sen lopulta käymään. Laitoin hiukan sytytystulpan reiästäkin bensiiniä moottoriin, toistin ehkä 3 kertaa. Se hörähteli mutta ei ihan alussa tuosta vielä käynnistynyt.

Nyt siis moottori käy, mutta tuntuu siltä, kuin bensiini olisi loppumassa.
      Meillä on jotain 4 vuotta vanha pieni työnnettävä Viking merkkinen ruohonleikkuri, joka käy jopa minuutin juuri samalla tavalla ennenkuin bensatankki on kokonaan tyhjä.

Honda EU20i:n käyntiä ei parantanut se, että laitoin siihen kuormaksi vedenkeittimen, jolla keitin vajaan litran vettä. Silloinhan moottori käy kovilla kierroksilla. Kun kone siirtyi ilman sähkökuormaa tyhjäkäynnille, alkoi samanlainen ääntely uudestaan, eli bensansaanti tuntuisi olevan niukkaa, samantyylinen ääni kuin tuossa ruohonleikkurissa. Ehkä voisin linkittää myöhemmin ääninäytteen tänne.

Ei tuota kyllä voi mökille viedä, koska käynti on noin säännöllisen nopeasti nousevaa ja laskevaa. Olisiko tämä kaasuttimen tukos, vai joku sähköinen säädin huonona?

• Anonyymi

Tuossa koneessa monia huolto ja tarkastuspaikkoja.

Huoltoon kuuluu katsoa tietyn valiajoin että venttiilit toimivat oikein. Jos vuotaa tai väärä välys niin aiheuttaa käyntihäiriöitä ja muuta.

Isoilla tunneilla kuluu männänrenkaat eli niiden vaihto mäntineen.

Kaasuttimessa kuluvia osia.

• Anonyymi

No joo, siis 10000 tuntia on jo takana.
        Ekan huollon teetin muistaakseni aika pian siitä, kun olin ostanut tuon Honda EU20i:n.
        Siihen kuului venttilien välysten tarkistus. Säätöön ei silloin ollut tarvetta.

Sen jälkeen olen tunnollisesti vaihtanut öljyt 100 tunnin välein. Käyttö laitteella on yli 90% ajasta hyvin kevyttä, 32" LED-TV ja pari nykyaikaista lamppua. Seuraavaksi suosituin käyttö on mikroaaltouuni, ehkä 3-6 minuuttia päivässä, mutta ei joka päivä.

Joskus katselin ilmanpuhdistajaa. Se ei kyllä tukkoon ole mennyt. Alkuperäinen vaahtokumiversio on vielä käytössä, alkaa olla mädäntynyt, ei oikein meina kestää poisottoa!

Venttiilien välysten säätöä ja muuta huoltoa ei ole tehty, paitsi mistä aiemmin kerroin. Kaasuttajassa kuristimen vipu on mennyt löysäksi. Käytän sen heilumisen estona (kuristin pois päältä) kumimaista suorakaiteen mallista pientä kappaletta, jonka tungen vivun liikeradalle. Siitä jotain aiemmin kyselinkin.

Nyt aion viedä laitteen pienkonekorjaamoon, ongelma nousevaan ja laskevaan käyntiin pienellä kuormalla (tai tyhjäkäynti) tuli siis sen jälkeen kun oli ollut tavallista 95E10 bensiiniä marraskuusta heinäkuun alkuun tankissa. Vaihdoin 4T pienkonebensiiniä tankkiin. Siltikin teetti työtä, jotta sain laitteen käyntiin. Nyt se käynnistyy melko helposti.
        En ole varmaan käyttänyt tuota Hondaa kuin 20 minuuttia, koska en ole ehtinyt mökkeilemäänkään ja nyt on jo 11.7.2022.
        Minulla on muistaakseni jossain jemmassa pdf-versio pc:llä kovalevyllä tai cd-levy Honda EU20i:n varaosista ja taitaa siinä olla tarkempia remonttiohjeitakin. Pitäisi löytää se jostain. Ehkä se löytyy jonkun vanhan tietokoneeni kovalevyltä. Itse Honda EU20i on jo 19 vuotta vanha.

Täytyy sanoa, että se on ollut erittäin luotettava peli kevyessä käytössä. Ainoastaan käynnistysnarun uusin itse n. 15 vuotta sitten. Jotenkin sain sen vaihdettua vanhan narun avulla, ellen väärin muista. En purkanut laitetta varmaan kunnolla.

Jos hommaan uudemman Honda EU20i:n, saattaa se kestää enemmän aikaa kuin minä itse, koska nyt olen jo eläkeikäinen. Täällä on kerrottu uusimpien EU20i mallien olevan huonompia kuin vanhojen, koska ne on kasattu jossain muualla kuin Japanissa. Missähän vuosimallissa mahtaa tuo valmistuspaikkamuutos olla tehty? Onko myös jotain osia tehty huonommista materiaaleista.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Käy laihalla. Ei saa ruokaa. Pötyä pöytään.

• Anonyymi

Joskus voi sytytystulpassakin olla vika joka aiheuttaa katkoja. Onko kaasuttimen vivustot kunnossa? Bensapula mahdollista myös kuten mainittiin. Tankki täyteen ja puhallusta aukosta, onko vaikutusta sillä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus voi sytytystulpassakin olla vika joka aiheuttaa katkoja. Onko kaasuttimen vivustot kunnossa? Bensapula mahdollista myös kuten mainittiin. Tankki täyteen ja puhallusta aukosta, onko vaikutusta sillä?

Epäilen että suuttimet ovat karstoittuneen kun bensa seisonut ja hartsiintunut. Onko tuossa kaasutin kohokammiolla? Pääsuuttimen rassaus voi auttaa joka varmaan siellä pohjassa. Jotain ohutta aseöljyä voi yrittää sieltä päästää ja paineilmaa perään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epäilen että suuttimet ovat karstoittuneen kun bensa seisonut ja hartsiintunut. Onko tuossa kaasutin kohokammiolla? Pääsuuttimen rassaus voi auttaa joka varmaan siellä pohjassa. Jotain ohutta aseöljyä voi yrittää sieltä päästää ja paineilmaa perään

Yleensä on kohokaasuttimet ja kaksi suutinta joista pienempi tukkeutuu. Voi olla hankala avattava ja pitää olla tarkka ettei vahingossa suurenna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä on kohokaasuttimet ja kaksi suutinta joista pienempi tukkeutuu. Voi olla hankala avattava ja pitää olla tarkka ettei vahingossa suurenna.

Hondan kone mulla oleomac leikkurissa niin siinä vaan kuppi irti ja koho vek niin pääsee ainakin pääsuutinta putsaamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hondan kone mulla oleomac leikkurissa niin siinä vaan kuppi irti ja koho vek niin pääsee ainakin pääsuutinta putsaamaan.

Kupin pultti riittää pääsuuttimen avaamiseen mutta auttaa vain hetkeksi. Tyhjäsuutinta ja koko kaasuttimen puhdistamista varten pitää irrottaa kokonaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä on tankissa myös oma bensasuodatin sekin voi ajanoloon tukkeutua ettei siitä pääse enää bensa kunnolla läpi. Vaatii kuorien avaamisen että pääsee käsiksi. Tai sitten voi kokeilla näitä bensapuhdistusaineita josko auttaisi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä on tankissa myös oma bensasuodatin sekin voi ajanoloon tukkeutua ettei siitä pääse enää bensa kunnolla läpi. Vaatii kuorien avaamisen että pääsee käsiksi. Tai sitten voi kokeilla näitä bensapuhdistusaineita josko auttaisi

Bensanpuhdistimet auta tukkeutuneisiin suodattimiin, ruostuneihin tankkeihin ym. Luonnollisesti koko bensalinja käudään läpi kun avataan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bensanpuhdistimet auta tukkeutuneisiin suodattimiin, ruostuneihin tankkeihin ym. Luonnollisesti koko bensalinja käudään läpi kun avataan.

Muistaakseni ei riittänyt että irrotti sen etumaskin missä on niitä kytkimiä ei päässyt kunnolla käsiksi siihen bensanvirtaussysteemiin (letkun pää näkyy kyllä missä se suodatinkin on)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta niitä aineita on hyvä käytellä säännöllisesti ennen kuin mitään menee tukkoonkaan niin hyvällä säkällä pärjää kauan esim. Motul Fuel System Clean Auto 300ml

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi mahdollisuus voi olla väsähtänyt bensapumppu (tuo osa muistaakseni oli kiporin vastaavasta eriävä vaikka ulkonäkö melkein sama)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi mahdollisuus voi olla väsähtänyt bensapumppu (tuo osa muistaakseni oli kiporin vastaavasta eriävä vaikka ulkonäkö melkein sama)

Hukkaportin vastajousi kannattaa uusia myös!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hukkaportin vastajousi kannattaa uusia myös!

Honda aloitukset ahistaa :(

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta niitä aineita on hyvä käytellä säännöllisesti ennen kuin mitään menee tukkoonkaan niin hyvällä säkällä pärjää kauan esim. Motul Fuel System Clean Auto 300ml

Voihan kaikkea käytellä mutta mitä hyötyä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Honda aloitukset ahistaa :(

Monitra ei ahdista!

• Anonyymi

Tuo alkuperäinen ongelma joka korjaantui notkeammilla ja pienellä ylitäytöllä öljyissä, niin tosiaan se vispaa öljyä varmaan niin paljon seinämiin ym..... ettei paksempana laskeudu heti ja siitä ehkä johtuu. Tämä vain arvaus

• Anonyymi

Se sytytystulppa nyt kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi koska se on helpoin toimenpide... NGK tai muu laatumerkki ei mitään kinkki torcheja

• Anonyymi

Öljyt on myös helppo vaihtaa mutta auttaa yhtä vähän kuin tulpan vaihto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Öljyt on myös helppo vaihtaa mutta auttaa yhtä vähän kuin tulpan vaihto.

Oletko koittanut monitra plussaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko koittanut monitra plussaa?

Jos kone käy kuumana, ei hätää jos öljysi on diamond plus.
        Varmasti myös monitra super autttaa.

• Anonyymi

Kesällä 2022 talvisäilytyksen aikana 95E10 bensat jääneet tankkiin, käy huonosti , tarina jatkuu.

Tilattu Aliexpressistä halpa kaasutin, vastaten Honda EU20i osanumeroa 16100-Z0D-D03, joka ei kuitenkaan sovi tähän minun Honda EU20i vm. 2003 aggregaattiini.

Osassa sähkötöpseli kaasuttimessa on eri muotoinen, oliko nyt siinä eri määrä johtojakin. Jos osa olisi sopinut, niin melko varmasti tämä olisi ollut muuten poistanut käyntiongelman. Ääninäyte tässä uudestaan:

https://youtube.com/shorts/TSUBaXRLoNw

• Anonyymi

Käy laihalla

• Anonyymi

Käykö kuorman kanssa paremmin eli isommilla kierroksilla. Tyhjäkäynnin seos suutin varmaan tukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käykö kuorman kanssa paremmin eli isommilla kierroksilla. Tyhjäkäynnin seos suutin varmaan tukossa.

Yleinen vika hondissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistaakseni kyllä kävi kuorman kanssa paremmin. Täytyy kai hakea tuo EU20i pois korjaajalta. Siinä oli tyhjäkäynnillä päällä ECO-moodi, jota ohjataan kai sähköisesti, siksi puhuin kaasuttimeen liitetystä johtonipusta ja sen töpselistä, jolle löytyy myös tietysti vastakappale siellä EU20i:n kotelokuorien sisältä. ECO valittuna kone käy tyhjäkäyntiä, ja kun on ECO off, niin se huutaa kai aina vähintään puolikaasulla. ECO:ssa kone kyllä osaa säätää itsensä aika kovallekin kuormalle, yli 1 kW. Jos on kyseessä yli 1 kW virtaa vievä laite, painan kytkimestä aina ECO pois (OFF).

USA:sta olen katsellut EU2000i korjausfilmejä, ja kyllä sielläkin keskustelualueen mukaan tehdään aika paljon turhia uskonvaraisia huoltoja. Joku vaihteli 20 tunnin välein täyssynteettiset öljyt. Itse vaihdoin suositellun 100 tunnin välein ihan mineraaliöljyt tai semisynteettiset, koska kovempaa rasitusta tuolla aggregaatilla oli varmasti alle 10% käyttöajasta. USA:ssa hullut käyttävät tuota konetta täysillä ilmastointilaitteissa matkailuautoissa, jos se yleensä edes onnistuu. Tehontarve on kova.

Nyt vasta eilen löytyi eka nettisivusto, josta saa selville esim. HondaEU20i:n varaosakoodit. Se on iso varaosakauppa, joka myy alkuperäisosia monelle merkille ja konetyypille, sekä myös tunnetuimmelle japanilaisille automerkeille.

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-generatorov/honda

Euroopan osavarasto on Latviassa. Alkuperäisosien hinnat ovat kalliita, ja en tiedä onko niissä jo ALV mukana.

Jahka saan käsiini aggregaattini, tarkistan sen sarjanumeron. Vuosimalleissa voi olla jotain eroa. Vm. 2003 Honda EU20i on vanhimmasta päästä. Luulen että se tuli markkinoille noin 3 v aikaisemmin. Tiedon saannin vaikeus on vielä pahempaa kuin esim. jollain automerkeillä. Esim. Mikä on Suomeen myydyn aggregaatin aluekoodi? Koska Suomessa on verkkovirta 230 V ja taajuus 50 Hz, niin alue on jokin näistä: G,B,F tai W.
        Vähintään samanverran on muita tunnuksia. Osa niistä on kaksikirjaimisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ketjun aloittaja, jolla nyt on käyntiongelma Honda EU20i:llä ECO-moodissa.

Tässä on filmejä kaksin kappalein, joissa puhutaan viasta "Pilot Jet" eli tyhjäkäyntisuutin tukossa. Se korjaantuu helposti.
        Suutin Osanumero on 99204-ZE00350
        Se on #35 kokoa, joka tarkoittaa kai 0,35 mm reikää, ja taitaa olla muovia. Hinta lienee jotain 18-20€ luokkaa. Löytyy esim. Olenius.fi varaosaluettelosta tekemällä haun tuolla Hondan varaosakoodilla ko. sivustolla.

Kannattaa katsoa myös keskustelualueen kommentit. Suuttimen putsaus.
        Tyhjäkäyntisuuttimeen pääsee helposti käsiksi, toisin kuin joku täällä väitti.

Haku YouTubessa: honda eu20i carburetor cleaning

Tyhjäkäynti pätkii, nousee ja laskee, eli tasan sama vika kuin minun Honda EU20i:ssä.
        https://youtu.be/QdUlhJFHlDU
        - tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin Michael Manley kommentoi: "It restored my Honda's Eco-Mode idle!".
        Avaukseen sopi 0,2 mm kuparilanka. Myös pienin kitarankielistä tai polkupyörän jarruvaijerin säie.

Sama vika, ohjeet myös tässä:
        https://youtu.be/BgzTs5vm9FM
        Katso kommentointi!

Tässä pari linkkiä itselleni ja muille. Suuttimen aukaisuun sopii varmaan tämä IKH:n nettikaupan rassisarja, tosin #35:lle lienee kaikki liian suuria, sillä pienin rassi on kai 0,40 mm. Sitä satsia voisi käyttää suurempien suuttimien aukaisuihin. Ehkä paineilma ei toimi, jos on oikein kunnolla jämähtänyt jotain kovaa ainetta polttoaineen takia.

https://www.ikh.fi/fi/puhdistusneula-sarja-pw696001
        Hintaa sarjalla on 9€.

Täältä löytyy pienempiä rasseja. Tuollaisia voi käyttää (alunperin) 3D-tulostuksen suuttimiin.
        https://kauppa.sintosen.com/product/508/suuttimen-puhdistus-neula-useita-kokoja
        Entä nämä?
        https://kauppa.sintosen.com/product/957/suuttimen-avaus-tera

Muuten, Googlen kuvahaku auttoi löytämään IKH:n tuotteen. Olin nimittäin löytänyt Aliexpressistä aivan vastaavan. Sintosen myymät jutut löytyvät myös varmaan samalla tekniikalla, mutta toimitusaika Kiinasta lienee vähintään 3 viikkoa. Sitähän tässä on jo kulunutkin.

Rasittavia lukuhetkiä!

• Anonyymi

Minulla on myös 2 kpl.hondan aggregaatteja 2KW.Toimineet kyllä hyvin ,joskin tuo kylmänä käynnistyminen/sammuminen on kyllä ominaisuus.Jos taas kierrokset "soutaa"niin vika on jännittensäätimessä.1KW hondiin on tietääkseni vaihdettu säätimiä takuuseen.

• Anonyymi

Olen käyttänyt omiin kipooreihin säännöllisesti bensiinijärjestelmän puhdistusaineita ei ole tuota ilmiötä ilmaantunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43