Matkakertomus Thomas Cook

MatkakertomusThomasCook

MATKAPÄIVÄKIRJA MADEIRALTA HELSINKIIN - THOMAS COOK LENTO

MADEIRA 11.12.2017

Kyseessä ei ollut ns. valmismatka. Olin ostanut vain lentoliput. Thomas Cookin lennon DK1309 piti lähteä Helsinkiin 13.15. Klo 13.19 tuli Tjäreborgilta (ilmeisesti lentoyhtiön edustaja) tekstari, ettei saapuva kone päässyt laskeutumaan Funchaliin, vaan se oli lentänyt Teneriffalle. Matkustajille jaettiin ruoka- ja juomakuponkeja.

Klo 15.34 tuli tekstari: Odotamme teitä uloskäynnillä, tulette saamaan informaatiota hotellista ja illan ruokailusta. Lisäinfo lennosta myöhemmin kun tiedämme lisää.

Noin klo 16 haettiin lentokentällä matkustajien matkatavarat ja kuljetus hotellin alkoi

Klo 18.22 tekstari: Pidämme yhteyttä lentoyhtiöön ja odotamme lisätietoja. Seuraava tiedotus klo 21.00.

Klo 19.00 tarjottiin hotellissa monipuolinen ja maukas noutopöytäillallinen

Klo 20.39 tekstari: Huomisen kotimatkalento DK1309 menee Porto Santon kautta. Hakuaika hotellista klo 11.30. Laiva lähtee 13.30, matkankesto 2h15min. Lennon uusi arvioitu lähtöaika Posto Santolta on klo 17.30. Tiedusteltuani syytä laivamatkaan Porto Santolle n. klo 21 Tjäreborgin ilmoittaman puhelimen päivystäjä kertoi Madeiran Funchalin lentokentän olevan suljettu 12.12.

MADEIRA/PORTO SANTO 12.12.2007

Sääolosuhteet olivat normaalit. Katsoessani Madeiran lentokentän tietoja aamulla klo 6.30 näyttää kenttä olevan avoinna ja vain joitakin saapuvien koneiden myöhästymisiä on näkyvissä, toki saapuvia oli tulossa etuajassakin. Liikenne pelaa normaalisti. Tjäreborgin edustaja valehteli siis härskisti 11.12 illan puhelinkeskustelussa. Varmaankaan Thomas Cookin valitsema Helsinkiin paluun järjestely ei ole nopein mahdollinen vaihtoehto, vaan halvin heille. Todettakoon, että Finnairin lento Helsinkiin lähti Madeiralta n. klo 10 saapuen Helsinkiin noin klo 15.

Klo 11.14 tekstari: Hotellista hakuaika on muuttunut klo 14.20. Hotellissa lounasta tarjolla klo 12.30 alkaen. Laiva lähtee satamasta klo 16.00. Milloinkahan olemme Helsingissä??

Tjäreborgin oppaat kehottivat säästämään kaikki ylimääräisiin kustannuksiin liittyvien kustannusten kuitit lennon viivästymisen korvaushakemusta varten.

Painajasmaisen laivamatkan aikana suuri joukko matkustajista oksenteli merenkäynnin vuoksi.

Laiva saapui Porto Santolle klo 18.30 ja omatoimisen matkalaukkujen selvittelyn jälkeen saavuimme jälleen kerran jatkuvan jonottamisen jälkeen lentokentälle, josta paluulennolle lähdön oli ilmoitettu lähtevän klo 20.00. Lähtö tapahtui klo 21.04.

HELSINKI 13.12.2007

Lopulta laskeuduimme Helsinkiin klo 4.55 lähes 40 tuntia myöhässä. Klo 18.57 sähköposti Tjäreborgilta liittyen lennon myöhästymisen korvausmenettelyyn. Viesti oli, että lomalentojen myöhästymisestä korvataan 10% ns. valmismatkan hinnasta, mutta en ole ostanut minkäänlaista valmismatkan lomapakettia, joka sisältäisi majoituksen Madeiralla Tjäreborgilta, vaan ainoastaan lennot HKI – FCL – HKI. Thomas Cookin edustajana Tjäreborg ilmoittaa noudattavansa Yleisiä valmismatkaehtoja ja etteivät paluulennot kuulusuoranaisesti kuulu karvattavuuden piiriin, sillä korvaus maksetaan loman lyhentyessä merkittävästi eli kohteeseen menomatkoilla.

Vaadin EU direktiivin mukaista myöhästymiskorvauksia itselleni ja tyttärelleni Thomas Cook lentoyhtiöltä. Jouduin peruuttamaan sovittuja asiakastapaamisia ja muita kiireellisten asioiden hoitoa 12. – 13.12. Myös yrittäjätyttäreni vaatii vastaavaa EU direktiivin mukaista korvausmenettelyä asian käsittelyssä samalla varausnumerolla. Hänellä oli asiakkaidensa jooga koulutustilaisuus varattu alkamaan 12. ja 13.12 aamulla klo 6.00 alkaen.

Thomas Cook vetoaa sääolosuhteisiin, mutta tiistaina 12.12. Funchalin lentokenttä toimi normaalisti eli lento olisi voinut lähteä Madeiralta. Miksi siis laivakuljetus, joka viivästytti matkaa entisestään? Myöskään uudelleen bookausta ei tarjottu muihin lentoyhtiöihin.

Vain lähtöpäivän sään perusteella korvausta ei suostuttu maksamaan. Seuraavana päivänä ei ollut sääestettä, mutta kuitenkin vedottiin edellisen päivän sääolosuhteisiin. Ei koskaan enää Thomas Cook yhtiötä, ei koskaan. Vetosivat valmismatkoehtoihin, vaikka olin ostanut vain lennot ja tarjosivat 10% korvausta selittäen, ettei paluumatkan myöhästymisestä kuulu korvausta, koska matka ei ole lyhentynyt merkittävästi kohteeseen menomatkalla. Kukahan valopää tuollaisia selityksiä keksii. On asiakkaan aliarviointia esittää tuollaisia perusteluita. Finskillä on myös edullisia lentoja Madeiralle. Halpalentoyhtiöt kiistävät yleensä korvausvelvollisuutensa. Hyviä vastuullisia korvauskokemuksia on aiemmilta vuosilta etenkin SAS ja Finnair.

4

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäpätäys

      Lentokentällä ei välttämättä ollut vapaita slotteja eli siellä ei ollut kapasiteettia käsitellä kaikkia ylimääräisiä/siirtyneitä lentoja.
      Mutta kiitos tuosta laivaristeilyn infosta, kun sitä on aiemmin mietitty päiväreissuksi, mutta moni on kertonut aiemminkin tulleensa siellä merisairaaksi.

    • Tarkennusta

      Mikä lentoasema on FCL? Funchal on FNC.
      Toisekseen, et varmaankaan maksanut paljoakaan lennosta ja sait mistä olit maksanut,
      lennot A->B->A.

    • LoboMarinho

      Kiitos nimimerkille MatkakertomusThomasCook selkeästä, yksityiskohtaisesta ja poikkeuksellisen faktapitoisesta kirjoituksesta. Näitä on miellyttävä lukea, vaikkakaan asia ei kirjoittajalle ollut miellyttävä.

      Madeiralla jonkun verran käyvänä seuraan sikäläisen lentokentän tapahtumia ja sikäläistä mediaa muutenkin. Ihmettelinkin seuraavaa dnoticiasin uutista että Thomas Cook kierrättää matkustajat Porto Santon kautta:

      http://www.dnoticias.pt/madeira/companhia-aerea-thomas-cook-freta-lobo-marinho-para-transportar-900-passageiros-FC2477601

      Jäi vähän vaikutelma että he halusivat ottaa ns. varman päälle koska 12. päivän ennusteet olivat vaihtelevia, lopulta taisi olla keltainen varoitus ainoastaan pohjoisrannikolla.

      http://www.dnoticias.pt/impressa/hemeroteca/diario-de-noticias/ma-visibilidade-e-vento-condicionaram-aeroporto-MF2474619

      Jos aloittajalla riittää intoa niin toivoisin että saamme tänne palstalle päivitystä että miten valitus menestyy.

      Menestystä!

      PS. Laivaristeilyä Porto Santolle voin suositella, kunhan itse voi valita päivän - eli siis sään.

    • Anonyymi

      Madeiran Funchalin matkaaville tiedoksi.

      Thomas Cookin toiminnat "ostanut" Tanskalainen Sunglass Airlines jatkaa edeltäjänsä
      kaltaisia, ei asiakas ystävällisiä, toimintatapojaan Tjäreborgin alihankkijana.
      Tästä viimeisimpänä esimerkkinä eilinen
      4.4.2022 kotiinpaluulento Madeiralta.

      Sää oli toki tuulinen ja aamupäivän aikana saapuneet koneet joutuivat odottelemaan
      laskeutumista. Osa lennoista jatkoi Kanarialle, muutama laskeutui lähisaari
      Porto Santolle ja osa Funchalin.
      Näin tekivät myös Sunglass airways lentoyhtiön Helsingistä ja Kööpenhaminasta saapuneet koneet, Kööpenhaminasta tullut kone laskeutui Porto Santolle ja Helsingistä tullut Funchaliin.
      Lähtöportin 5 valotaululle ilmestyikin jo Helsinguia ja iloisina jonossa totesimme, että ei tulekkaan pidempää viivästystä. Kunnes
      kaiken järjen vastaisesti portin valotaululle vaihtuikin Kööpenhamina.

      Sunclass Airways vaihtoi törkeästi Helsinkiin lähtevän koneen Kööpenhaminaan lähteväksi. Tanskalaiset lähtivät siis hieman myöhästyneinä kotiinsa ja me "kiltit"
      suomalaiset jäimme odottamaan ns. tumput suorina, että koskahan se Kööpenhaminasta tuleva kone saapuisi Porto Santolta.
      Saapuihan se ja kun viimein noin kolme tuntia myöhässä istuimme koneessa tankalainen kapteeni ilmoittaa, että koska miehistön työtunnit eivät riitä Helsinkiin saakka, niin lennämme Las Palmasiin, jossa koneeseen saadaan uusi miehistö.
      Saatiin uusi miehistö ja turvallisesti yli viisi tuntia myöhässä Vantaalla keskellä yötä.
      Mitä tehdä, loppuyöksi hotellin vai karseassa lumi räntäsateessa ajamalla kotiin. Kumpikaan vaihtoehto ei kuulostanut hyvältä, kun tiistain työpäivä oli jo Sunclass Airwaysin toimesta "raiskattu".

      Selkeätä kotiinpäin vetoa tanskalaisilta.
      Tjäreborg vain lakonisesti ja vieläpä harhaanjohtavasti ilmoittaa tekstiviestillä, että lentonne kone on laskeutunut Porto Santolle ja lähtönne viivästyy.

      Samassa tilanteessa oli myös Finnair, joka hoiti suomalaiset hienosti,vain hieman myöhästyneenä kotiin.
      Ja huom. samoilla kansainvälisillä työaikamääräyksillä kuin kotiinpäin vetänyt Sunclass.

      Seuraava lomakin saarelle on jo varattu, mutta lentoyhtiö ei tule olemaan tanskalainen Sunclass eikä siihen lentoja myyvä Tjäreborg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe