Talon ilmanvaihto

vaihtoilma

Ostin -88 rakennetun lisäeristetun hirsimökin. Täällä ei ole muuta ilmanvaihtoa kun tuuletusluukut, ei siis mitään poistoa eikä tuloa niiden lisäksi.
Ajattelin tehdä perus painovoimaisen ilmanvaihdon.
Makkareita 2kpl, olohuone, 1x WC, sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone ja keittiö.
Keittiöön ajattelin laittaa myös liesituulettimen.

Miten ja millaiset venttiilit tänne kannattaisi sijoitella?

Khh, pesuhuone ja sauna on peräkkäin ja ovien alareunasta pääsee ilma virtaamaan. Wc erillinen.

Olisiko ok jos laittaisi tulilmaventtiilit makuuhuoneisiin, poistot vessaan, saunaan ja pesuhuoneeseen. Sekä keittiöön se liesituuletin?

3

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NickNailer

Tiloissa, joissa ikkunat kostuvat sisäpuolelta, olen laitellut raitisilmaventtiileitä patterien taakse.

Kylpyhuonesiin olen laitellut sähkötoimisia poistopuhaltimia. Liesituuletin toimii myös poistona, kuten myös tulisija.

Tulisijan saa kyllä myös toimimaan raitisilmapuhaltimena, (tai jopa ylipaineistamaan esim. radonalueiden kellaritiloja).

• InsinööriX

Jos mökkisi on vain kesä-käytössä, ei kannata viritellä painovoimaista-ilmanvaihtoa. Se ei nimittäin kesällä toimi ja yksikin koneellinen erillispoisto (esim. se ulos puhaltava liesituuletin) sotkee sen toiminnan.

Koneellinen poistoilmanvaihto eli huippuimuri ja poistokanavat WC:hen, pesuhuoneeseen, saunaan ja keittiöön; tai huipparin sijasta poistopuhaltimet näihin tiloihin, sen sijaan toimii niin kesällä kuin talvellakin. Tällöin makuuhuoneissa ja olohuoneessa tulee olla korvausilmaventtiilit, tai voit pitää niitä tuuletusikkunoita raollaan.

• niteluutolat

Laita talotuuletin niin hoituu 1 kamppeella keittiön lieden poisto ja muutkin edellämainitut:
      https://www.jukira.fi/product_details.php?p=4810
      Keskeltä jäteilma katolle tai seinästä ulos, laitimmaisiin voi kytkeä vessan, kylppärin ja muut poistot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7296
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      49