Arvoperusteinen terveydenhoito. Oletteko kuulleet nämä kaksi sanaa aikaisemmin?
Ettei vaan olisi ollut Sote-uudistuksen äärikiihkoisimmat puolustajat tätä mantraa hokemassa ja suu vaahdossa puhumassa.
Tätä mantraa ruvettiin lanseeraamaan naapurimaassa 2000-luvun alussa.
Asialla oli amerikkalainen Boston Consulting Group, joka alkoi aivopesun naapurimaan johtavassa sairaalassa Kroliinisessa instituutissa. Siellä oltiin hyvin kriittisiä ja epäuskoisia, koska BCG ei osannut edes uskottavasti selittää mitä tuo "arvoperusteinen terveydenhoito" on. Organisaatiokonsultteja tarjottiin uuden ja entistä ehomman hoidon aikaansaamiseksi.
Aivopesu ei ensi yrittämällä onnistunut. Silloinen sairaalajohtaja meni myöhemmin Islantiin töihin ja hänen seuraajansa jäi muutaman vuoden päästä eläkkeelle.
BCG alkoi uuden pommituksen uuden johdon taivuttamiseksi ja onnistuikin sillä kertaa, mutta nyt, kun ollaan saatu näyttäviä tuloksia, ollaan huomattu että ne
kuuluisat "arvot" ovat valuneet kalliitten organisaatiokonsulttien taskuihin ja
Landstinget (sairaalan päämies) kärsii valtavista taloudellisista vahingoista.
Nämä konsultit olivat sitä paitsi juuri kouluista päässeitä, täysin ilman kompetenssia
alalla...
BCG on yrittänyt saada myös jalansijaa Göteborgissa Sahlgrenin yliopstollisessa sairaalassa, missä ollaan tultu siihen tulokseen että arvoperäisellä terveydenhoidolla ei ole mitään tutkittua taustaa tehokkuudestaan.
Samainen yhtiö aikoo kääntää myös Suomen terveydenhoidon taskut nurin yhteistyössä suomalaisen Novartis Finlandin kanssa.
Tuntuu että mikään ei voita rahanhimoa, ei kokemukset muista maista, ei ammatti-ihmisten puheet ja varoitukset. Mikä näitä päättäjiä vaivaa, etteivät he halua kuunnella kokeneita professoreja ja ammattilaisia, vaan haluavat esineistää ihmisetkin?
"Arvoperusteinen terveydenhoito"
1
87
Vastaukset
Tutustuin enemmän aiheeseen, miten tämä arvoperusteinen hoito menestyy naapurissa. Huonosti menee. Karoliininen instituutti on lopettanut yhteistyön huijariyrityksen kanssa, samoin Sahlgrenska Göteborgissa.
Onneksi on ainakin kaksi suurta sairaalaa, missä potilas on tärkein eikä raha.
Sitä paitsi tämän hoitomuodon laskentakaava on Ruotsin lain mukaan laiton ja eettisesti kielletty. Hoito asettaa potilasryhmät toisiaan vastaan.
Tällaista arvoperusteista terveydenhoitoa on viime aikoina jo alettu soveltaa
Suomessakin. Olen itse joutunut sen henkilökohtaisesti kokemaan, kun minulta
evättiin suuri leikkaus hatarin perustein ja ymmärsin että ikäihmiset ja multisairaat eivät tähän utopiseen malliin mahdu. Heillä ei lyödä rahoiksi jos pitää säästää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927