Haluaisin koulun työharjoitteluun ajamaan maidon keräilyautoa.
Saako sitä ajaa c-kortilla?
Mitå kaikkea maitoauton kuljettaja työhln sisältyy?
Kertokaa kaikki mitä tiedätte kyseisestä duunista! :)
Tai vaihtoehtoisesti vinkkejä mikä olisi hyvä harjoittelupaikka aloittelevalle naiselle? (c-kortilla)
Maitoauton kuljettaja?
11
5905
Vastaukset
- Helpme
Eikö kukaan osaa vastata? :{
- pirkanmaaonpop
Maidon keräily tapahtuu kuorma-autolla, mutta meijeriin viedään yhdistelmällä. Ja ehkäpä voihinkin isoihin maatiloihinkin voi ajaa yhdistelmällä. Meillä erään yrittäjän auto liikkuu kuutena päivänä viikossa. Ja auton tankki on meijerin ja auto on yrittäjän.
- JarnoKuustonen
Vaikka en itse aja maidon keräilyautoa,niin olen jakanut näitä valmiita meijerituotteita 36 vuotta.
Maidon keräilyajo on kovaa hommaa. Tiukka aikataulu josta ei ole juurikaan mahdollista myöhästyä. 3 vuorotyö, auto ei käytännössä seisahdu ollenkaan. 300 000 km vuodessa tulee kyseisen auton mittariin kevyesti. Meijereiden määrä on romahtanut 1980-luvun jälkeen ja siksi on vain muutamia todella isoja meijereitä Suomessa johon maito toimitetaan. Siksi kuljetusliikkeet on hommanneet asuntoja jossa kuljettaja voi yöpyä kun työvuoro vaihtuu tuolla tien päällä.
Silloin kun runkolinja kulkee Pohjois-Suomesta tänne etelärannikolle niin yhtä autoa kohden
on 4-5 kuljettajaa,muuten 3-vuorotyö ei suju nykyisten työaikalakien suhteen kun on digipiirturit jne. Sitten nämä hygieenia-asiat. On todella tiukat määräykset auton pesusta ja tankkien pesusta. Samoilla kengillä ei saa mennä navettaan ja maidon purkuhalliin (listelia bakteeri-vaara)
Maidon kuljetukset meijereille toimitetaan yhdistelmillä koska ajomatkat ovat todella pitkät.
Paikalliskeräilyssä voisi C-kortilla pärjätä. Mutta on se silti harjoittelijalle maidonkeräilyajo aika haastava homma.Alalle ei ole niin sanotusti tunkua edes ammattipiireissä.
Halusit sitten jotain vaihtoehtoista kuljetushommaa harjoittelupaikaksi. Yleissääntönä sanoisin,että suuret kuljetusliikkeet tai sitten muut toimijat kuten kuntasektori,valtio voisivat olla ihan hyvä vaihtoehto. Suuret kuljetusliikkeet ovat yleensä sitoutuneet tällaiseen yhteiskuntavastuulliseen tehtävään kouluttaa myös tulevia työntekijäkokelaita alalle ja siellä ehkä
pääset parhaiten jyvälle kuljetusalasta. Näissä isoissa yrityksissä suhtautuminen on positiivisempaa jos kaikki ei heti alussa sujukkaan ihan nappiin. Pienet kuljetusyritykset suhtautuvat harjoittelijoihin nihkeästi,koska pelkäävät jo muutenkin heikon kannattavuuden romahtavan jos harjoittelija on hitaampi tai hänelle sattuu pieniä kömmähdyksiä. Lisäksi näistä isoista kuljetusyrityksistä irtoaa se ensimmäinen ikioma työpaikka helpommin.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli edes jotain pientä apua sinulle.- RalfGoDuuni
Kyllä oli edellisen kommentoijan mielipiteet ihan hyviä. Kyllä maidon keräilyajo on on hyvin haastavaa hommaa ja siinä ei sallita mitään virheitä ei edes pieniä. En usko,että sinulla olisi edes pieniä mahdollisuuksia päästä työharjoitteluun kyseiseen työhön jos sinulla ei ole tästä erityisosaamisesta mitään kokemuksia jo ennakkoon. Jos et tunne maatiloja ja niiden toimintoja ja et tunne kuljetusyrittäjää jo entuudestaan niin vaikea on päästä työharjoitteluun tälle erityisalalle. Siinä on niin monta tarkkuutta vaativaa juttua ja todella tiukka aikataulutus
Isoista kuljetusliikkeistä irtoaa harjoittelupaikka helpoimmin. Pitää olla rohkeutta ja tiukka asenne "minä osaan hommat" niin työharjoittelupaikka irtoaa kyllä. Eli asenne ratkaisee tässäkin asiassa. Ei muuta kuin onnea matkaan. Siitä se ura urkenee.
- EX.Kuski
Parenpi kun aloitat urasi esm. roskakuskina onistuu C-kortilla, tyvestä puuhun mennään!
- BISNESTÄtämäkin
Valiolle pääsee nykyään keruuyrittäjäksi parhaiten kun laskee ittelle palkkaa kympin tunti ja rengille 11e.Ja muuta ku tarjousta tekee koska halvin voittaa muusta ei oo väliä.Harjoittelijat on hyviä nille ei tartte maksaa ollenkaan.
Vanhojen hyvin palvelleiden arvostus tasan nolla.- Letkunvetäjä
Samaa mieltä tasan nolla..
- irtoperä
Tarviihan tuohon keräilyynkin kärrykortin, se kärry otetaan kyllä mukaan keräilylenkille ja paikkoihin joihin ei sen kanssa pääse, se hyljätään siksi aikaa bussipysäkille tai P-paikalle ja tullaan sitten veturilla takaisin ja tyhjätään veturista tavaraa myös kärryyn. Sen keräilylenkinpäätteeksi on koko putki useimmiten täysi.
- Nestorii
Aivan älytöntä hommaa koko piimä ralli.
- Maasika
Kuormasta ei sitten saa juoda kuski maitoa, niinkuin ennen vanhaan ja jos päästää vahingossa tankista maitoa maahan ylitäytön vuoksi, niin sen joutuu korvaamaan. Lisäksi kuskille on siunaantunut näytteiden otto maidosta. Kovaa hommaa ja yksitoikkosta, Muutaman sanasen kerkiää vaihtaaa isännän tai emännan kanssa maitoa tankatessa. Tilat on harvakseen ja keräily kestää koko päivän, kunnes se saadaan matkaan kohti meijeriä. Perillä maito onkin sitten jo lähes kolme päivää vanhaa ja kotona lähes viikon, kun sen kaupasta hakee.
- Pirtu-Trans
Pirturekan Venäjä - Suomi kuskinpaikka vapaana, työ alkaa heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224274- 193300
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3992302- 271981
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391949- 341924
- 321649
- 151558
- 121271
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681270