VA-liitto vs. "pelkkä" eroakirkosta.fi

Tällä palstalla keskustellaan lähinnä eroakirkosta.fi-palvelun lukujen perusteella. Palvelun taustalla häärii vapaa-ajattelijoita, esimerkiksi minä ja Vapaa-ajattelijain liiton nykyinen puheenjohtaja.

Kuinka moni palstalla on "vain" kirkosta eroamisista kiinnostunut? Vertailuna va-liiton tavoitteita: http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/

Esimerkiksi VRK:n ei pitäisi avustaa valtionkirkkoja vauvajäsenhankinnassa, ministerienkään ei pitäisi vannoa uskonnollista valaa kun tehtävä on valtion eikä kirkon, kiinteistöjen varainsiirtovero kuuluu myös uskontokunnille kun kerran yhdistyksillekin jne jne.

Pohdinnan taustalla on va-liiton jäsenmäärä. Se on vain n. 1500, vaikka pelkästään kansalaisaloitteen kirkon ja valtion erottamiseksi allekirjoitti n. 8000. Asiaamme tietysti kysyttäessä kannattaisi paljon useampikin.

28

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8765

Tuntuisi oudolta, jos tämän palstan ihmiset olisivat iloisia kirkosta eroamisista pelkästään kirkosta eroamisten takia. En voi kuvitella muuta syytä kuin sen, että palstan väki toivoo kirkon erottamista valtiosta. Kun siihen on päästy ja kirkon lainsäädännölliset etuudet on purettu, en tiedä mihin Vapareita enää tarvitaan.
      Mutta voisiko Vapareille olla kunniakkaampaa loppua? Mielestäni ei.

• Toisaalta va-liiton tavoitteena on myös edistää uskonnoista vapaata maailmankuvaa, sääntöjensä mukaan ainakin.

Käytännössä kyllä useampikin jäsen on minulle sanonut, ettei ole tuosta kiinnostunut ja eroaa vapaa-ajattelijoista kun kirkko saadaan irti valtiosta.

• säootpaha

Voiksä mennä lukeen uutta testamenttia. Avaat sen sun pöydälle . Minkä takia sä rahan takia haluat sulle maksavia jäseniä samaan aikaan haukut kirkon ihmisiä. Sä haluat vaan rahaa itse. Mee töihin tienaan rehellistä rahaa. Ja sä et anna muiden ajatella vapaasti ja olla kirkossa jos haluaa. Sä vainoot kristittyjä ja niiden oikeutta uskonnovapauteen . Sulla on vihapuhe päällä kristittyjä kohtaan ja vihaat Jeesusta . Anna lasten uskoa Jeesukseen ja jos sä et voi uskoa jätä rauhaan ne jotka uskoo. Amen.

• JoutaviaHorinoita

Jäseniä 1500 ja jäsenmaksu 25€. Ei tuolla kyllä kukaan pääse rikastumaan.

Ketään ei ole erotettu kirkosta vasten tahtoaan, mutta sen sijaan liitetty on.

• Ainiin, liittymislinkki: http://vapaa-ajattelijat.fi/liity-jaseneksi/

• fdfalhpkph

Kiitos Jori hyvästä aloituksesta.
      Itsestäni: Olen nuorena kirkon kuvioissa ollut uskovainen. Sittemmin olen kasvanut täysin pois siitä ajatusmaailmasta. En ajattele enää mitenkään kristillisesti.
      En ole kiinnostunut pelkästään kirkosta eroamisista. VA-liiton toiminta kokonaisuudessaan on kannatettavaa. Eipä vaan ole tullut liityttyä jäseneksi.
      Kiitos vinkistä. Voisin kyllä harkita jäsenyyttä.

• Frans_2

Mielestäni VA-liiton tärkein tehtävä on antaa pyydettäessä ja tarvittaessa pyytämättäkin lausuntoja ja kannanottoja julkiselle vallalle uskonnottoman maailmankuvan edistämiseksi ja uskonnollisten järjestöjen ansiottomien etuoikeuksein poistamiseksi. Kirkoista eroamisen katalysointi palvelee osaltaan näitä tavoitteita.

• Luk.huom

Toiminta-ajatuksessa on vähän laajempi agenda:

"Vapaa-ajattelijain liitto on uskonnottomien edunvalvonta-, ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö, joka myös edistää tiedepohjaista maailmankuvaa ja humanistista etiikkaa.

Liitto edistää ajatuksen, uskonnon ja katsomuksen vapautta, julkisen vallan katsomuksellista neutraalisuutta sekä ihmisten yhdenvertaista, syrjimätöntä kohtelua uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta.
      Liitto edistää sekulaaria yhteiskuntaa ja tapakulttuuria sekä siviiliseremoniapalveluja.
      Liitto edistää rationaalista ajattelua, tiedepohjaista todellisuuskäsitystä sekä sekulaaria humanistista etiikkaa ja elämänkatsomusta.
      Liitto toimii osana kansainvälistä liikettä uskonnottomien oikeuksien puolesta ja uskontojen vaikutuksen vähentämiseksi."

http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2017/08/14/vapaa-ajattelijain-liiton-tavoitteet-ja-strategia-2017-2020/

• q.v

Miksi erosin kirkosta: Koska en usko kristinuskon (tai muunkaan uskonnon) olevan totta.

Miksi olen VA-jäsen: Koska kirkon ja valtion tulisi olla erillään. Kirkko rahoittakoon omat toimintansa itsenäisesti. Kouluissa uskonnon opetuksen voisi lakkauttaa ja siihen liittyvät asiat pitäisi opettaa muissa aineissa kuten historiassa tai yhteiskuntaopissa. Teologiset tiedekunnat tulisi erottaa valtionrahoituksesta ja kirkko maksakoot omien toimihenkilöidensä koulutuksen itse.

• ujhlfas

En ole samaa mieltä siitä, että "teologiset tiedekunnat tulisi erottaa valtionrahoituksesta". Kyllä uskonto on (erityisesti) maailmanlaajuisesti tosi iso juttu, ja uskontojen ymmärrystä tarvitaan. Eri asia on sitten mikä on teologian/uskontotiedon opiskelun ja kirkon suhde. Tällä hetkellä opetussuunnitelma on liikaa kirkon vaikuttama. Uskonnon opetus tulisi olla enemmän yleissivistävä.
        Enkä lopettaisi uskonnonopetusta kokonaan myöskään kouluista, samalla perusteella. Tarvitaan laajempaa uskontojen ymmärrystä. Mutta liian likeinen suhde kirkkoon ja kristinuskoon tulisi lopettaa.

• joojop

VA-liiton linja on erittäin kannatettava. Mulla ei vaan ole aikaa eikä energiaa olla missään yhdistystoiminnassa mukana.

• Jgstijhy

Toi oli hyvä veto. Tunsin piston sydämessäni. Pitää varmaan liittyä. Miksipä ei?

• Kun kirkko on lyöty, VA-liitto voikin keskittyä islamin kritisointiin ja Suomen sekularisointiin ylipäätään.

• Sdyukl

Täsdä oli jossain viestissä linkki liittymiseen. Vai oliko? Muistanko väärin?
      No, löytyyhän se.

• Ljgyydthjb

Kiitos. Just lähetin jäsenhakemuksen.

• Ljgyydthjb kirjoitti:

Kiitos. Just lähetin jäsenhakemuksen.

Tervetuloa mukaan!

Täydellinen tämä porukka ei ole, eikä yksi jäsen voi koko maailmaa muuttaa. Mutta ainakin tietää olevansa järjen puolella taikauskoa vastaan.

• Lljhggu

Näin juuri. :-)

• pois-mainostus

Tämän palstan aiheena on nimenomaan ja ainoastaan juurikin kirkosta eroaminen. Voit mennä mainostamaan vapaa-ajattelijoihin liittymistä heidän omalla palstallaan.

• Ajattele tätä sitten aiheena, joka selvästi sivuaa kirkosta eroamista.

Mutta kysynpä kääntäen: Onko palstalla ihmisiä jotka *eivät* kehota eroamaan vaan päinvastoin haluavat evlut kirkkoon lisää jäseniä, mutta kannattavat kuitenkin valtionkirkkojärjestelmän purkua?

Luterilainen oppihan ei käsittääkseni tuollaista estä.

• Uskonnot.on.nyt.loppu

Laatikaa jonkinlaisia ohjeita, mitä tavallinen kansalainen voi tehdä saadakseen uskonnollisuuden pois valtion koneistosta. Mielellämme teemme vapaaehtoistyötä asian hyväksi.
      Valtion tulee lopettaa uskontojen tukeminen, olkoon kyseessä luteilainen kansankirkko tai muslimien väkivaltauskonto. Kouluista pitää tehdä uskontovapaita. Tosin uskontoa voi opettaa kertoen oppilaille pääpiirteet maailman suurimmista uskonnoista. Siihen riittää kaksi oppituntia lukukaudessa.
      Muslimiuskonto taas tulee kieltää totaalisesti maailman kaikkien aikojen pahimpana väkivaltauskontona.

• >> Kuinka moni palstalla on "vain" kirkosta eroamisista kiinnostunut? <<

Minä olen, koska koen, että kirkon jäsenmäärän väheneminen on ainoa toimiva keino vähentää myös konservatiivien hallitseman kirkon yhteiskunnallista valtaa.

Eli olipa kyse melkein mistä tahansa yhteiskunnallisesta uudistuspyrkimyksestä, niin kirkon konservatiivit kirkon seurakunnissa, kirkolliskokouksessa, kunnallispolitiikassa ja eduskunnassa vastustavat sitä. Tukensa he saavat, valitettavasti, kirkon liberaaleilta ja jopa kulttuurikristityiltä (Hiilamo, Relander ym).

Kirkko on siis minusta patavanhoillisten, liberaalien ja uskonnottomien yhteenliittymä, jossa liberaalimmat ovat solidaarisia konservatiivien suuntaan (mutta ei päinvastoin) ja siksi tuo kirkon komppaajien sekalainen yhteenliittymä ajaa käytännössä vain ja ainoastaan konservatiivisten kristittyjen asiaa.

Eikä tuohon konservatiivien hallitseman kirkon valtaan auta käytännössä mikään muu kuin kirkon jäsenmäärän aleneminen.

• Vaikea minunkin on uskoa, että valtionkirkkojärjestelmää tosissaan aletaan purkaa niin pitkään kuin jäsenten osuus on yli kaksi kolmannesta suomalaisista.

Mutta näkisin tämän kyllä kehänä, jossa vaikutus on molempiin suuntiin. Jos uskontoa ei tuoda esiin niin monessa paikassa (sotilasvala yms.), niin vähemmän se otetaan itsestäänselvänä osana valtiota. Se auttaa eroamisiakin.

• jori.mantysalo kirjoitti:

Vaikea minunkin on uskoa, että valtionkirkkojärjestelmää tosissaan aletaan purkaa niin pitkään kuin jäsenten osuus on yli kaksi kolmannesta suomalaisista.

Mutta näkisin tämän kyllä kehänä, jossa vaikutus on molempiin suuntiin. Jos uskontoa ei tuoda esiin niin monessa paikassa (sotilasvala yms.), niin vähemmän se otetaan itsestäänselvänä osana valtiota. Se auttaa eroamisiakin.

Meidän tavoitteet on ilmeisen hyvinkin samat, mutta minä olen ilmeisen skeptisempi, että voiko konservatiivisen kristinuskon heijastusvaikutuksia tämän yhteiskunnan päätöksentekoon vähentää käytännössä mikään muu kuin kirkosta eroamiset.

Ja siinä asiassa eroakirkosta.fi on kultaakin kalliimpi. Kiitos siitä keille kunnia sitten kuuluukin.

Vanhempi ikäluokka kokenee kirkon edustaman patavanhoillisen ajattelun vielä hyvinkin velvoittavaksi, joksikin auktoriteetiksi (vaikka eivät uskoisikaan kirkon juttuihin) ja se heijastuu olettaakseni esim. eduskuntaan ja sen päätöksentekoon.

Itse toivon, että Teemu olisi se kirkon kusitolppa, joka ei eroaisi, vaan söisi kirkon uskottavuutta ja auktoriteettia ja toimisi siten mahdollisimman monen eroajan tekosyynä, kun niitä tekosyitä (tyyliin Päivi Räsänen) kerran osa näyttää tarvitsevan.

• qwertyilija kirjoitti:

Meidän tavoitteet on ilmeisen hyvinkin samat, mutta minä olen ilmeisen skeptisempi, että voiko konservatiivisen kristinuskon heijastusvaikutuksia tämän yhteiskunnan päätöksentekoon vähentää käytännössä mikään muu kuin kirkosta eroamiset.

Ja siinä asiassa eroakirkosta.fi on kultaakin kalliimpi. Kiitos siitä keille kunnia sitten kuuluukin.

Vanhempi ikäluokka kokenee kirkon edustaman patavanhoillisen ajattelun vielä hyvinkin velvoittavaksi, joksikin auktoriteetiksi (vaikka eivät uskoisikaan kirkon juttuihin) ja se heijastuu olettaakseni esim. eduskuntaan ja sen päätöksentekoon.

Itse toivon, että Teemu olisi se kirkon kusitolppa, joka ei eroaisi, vaan söisi kirkon uskottavuutta ja auktoriteettia ja toimisi siten mahdollisimman monen eroajan tekosyynä, kun niitä tekosyitä (tyyliin Päivi Räsänen) kerran osa näyttää tarvitsevan.

Epätieteellinen hypoteesi netin yleistymisestä: kunakin vuonna kasvoi isoksi yksi ikäluokka joka otti netin käyttöön, ja samalla sen otti käyttöön yksi vanhempi ikäluokka. Siis niin, että kun yhtenä vuonna 15-30 -vuotiailla oli netti, seuraavana se oli 15-32 -vuotiailla. jne. Todellisuus on toki monimutkaisempi.

Vähän samoin ajattelin voivan käydä kirkon jäsenyyden kanssa. Jäsenyys ei ole enää nuorille itsestäänselvää, ja koko ajan tämä ajattelumalli valuu myös vanhempiin ikäluokkiin.

Mm. tämän itsestäänselvyyden purkamiseen tarvitaan va-liittoa.

• jori.mantysalo kirjoitti:

Epätieteellinen hypoteesi netin yleistymisestä: kunakin vuonna kasvoi isoksi yksi ikäluokka joka otti netin käyttöön, ja samalla sen otti käyttöön yksi vanhempi ikäluokka. Siis niin, että kun yhtenä vuonna 15-30 -vuotiailla oli netti, seuraavana se oli 15-32 -vuotiailla. jne. Todellisuus on toki monimutkaisempi.

Vähän samoin ajattelin voivan käydä kirkon jäsenyyden kanssa. Jäsenyys ei ole enää nuorille itsestäänselvää, ja koko ajan tämä ajattelumalli valuu myös vanhempiin ikäluokkiin.

Mm. tämän itsestäänselvyyden purkamiseen tarvitaan va-liittoa.

>> Jäsenyys ei ole enää nuorille itsestäänselvää <<

Ei ole, vaan sen suhteen voi käydä kuten tupakoinnin eli on coolimpaa olla kuulumatta kuin kuulua kirkkoon. Mutta se eroamisen ongelma tuntuu olevan ne mummut ja papat.

>> Mm. tämän itsestäänselvyyden purkamiseen tarvitaan va-liittoa. <<

Netti varmaankin toimii eroamisten puolesta ja etenkin kun joku Teemu (ja Johanna!) pyörittää paraikaa somea. Varmaankin va-liitto nopeuttaa tätä kehitystä eli on mielestäni hyvä, että joku laillasi jaksaa pitää asiaa esillä.

• FUCKIFUUUC

Minulle kirkosta eroaminen on menetelmä kirkon tuhoamiseksi. Vaparit ovat uskontoja syleileviä monikultturisteja, jotka eivät täysin ymmärrä kirkon yhteiskunnalle aiheuttamaa uhkaa. Kirkolla voi olla vain yksi kohtalo: täydellinen murskaantuminen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe