Käyttövoimavero älytön kun polttoaineen hinnanero ei ole kuin 10 senttiä bensaan verrattuna ja moottori hajoaa bensamoottoria useammin ja on kalliimpi korjata ! Tutkittu juttu !
Diesel henkilöauto ei mitään järkeä ostaa !
27
5320
Vastaukset
Pari virhettä oli eksynyt viestiisi.
1. Hintaero on hieman kaudesta riippuen 15-20 senttiä
2. Moottori kestää käytännössä pidempään kuin bensaversio. Jos viittaat tuohon päivän huumoriuutiseen, niin siinähän ei tutkittu kilometrejä vaan ikää
3. Korjauskulut ovat toki kalliimmat, mutta kun moottori kestää helposti puoli miljoonaa...
Unohdit lisäksi kokonaan yhtälöstäsi kulutuksen, joka on merkittävästi bensamallia pienempi. Ja tietysti ajomukavuuden, jossa diesel pesee bensan siinä missä bensa pensselit.- TiedäÄläLuule
Dieselistä perittävä käyttävoimamaksu on yleensä vähintään 400 euroa ja vuotuinen ajoneuvovero 200 euroa niin Kulut alkavat siten vuosittain 600 eurosta. Hybridin vuotuinen ajoneuvovero on vain n.120 euroa. Hybridissä on lisäksi aina pienempi polttoaineenkulutus kuin dieselissä ja huotokulut kaikkein alhaisimmat koska tietyt osat puuttuvat hybridistä ja jarrupalat ja -levyt kestävät aina vähintää 200.000 km koska jarrutettaessa sähkömoottori jarruttaa aina ensin.
> Hybridissä on lisäksi aina pienempi polttoaineenkulutus kuin dieselissä
Onko? Minä en ole nähnyt vielä yhtään jossa olisi. Ladattavassa hybridissä voisi olla, kunhan muistaisi ladata jatkuvasti, eikä ajaisi pidempää matkaa. Esimerkiksi tuttavan hybriditojo kuluttaa jopa 6 l/100 seka-ajossa, eli saman kuin oma vanhempi mersu. Erona toki se, että tuo hybridi on puolet pienempi ja ajonopeudet ovat matalammat maantiellä (kaupungista eroa vaikea sanoa).
Sähköauto taas olisi järkevä vaihtoehto, jos vain hinnat olisivat järjellisellä tasolla. Nyt kun toimivan laitteen hinnat alkaen on 90 000, niin vähän kalliiksi tulee. Ja käytettynä ei markkinoita, kun akut eivät kestä..- Ravinelonen
Tervetuloa tälle vuosituhannelle. Toyota Rav4 hybridini kulutus kahden vuoden ajalta 5.8 l/100 km. Harvempi vastaavankokoinen maasturi pääsee samaan.
- Ostaisinmutta
Ravinelonen kirjoitti:
Tervetuloa tälle vuosituhannelle. Toyota Rav4 hybridini kulutus kahden vuoden ajalta 5.8 l/100 km. Harvempi vastaavankokoinen maasturi pääsee samaan.
Pääseekö motarilla alle 10 l/100 km?
Katsotaan nyt kun tulee se 2.0 malli.
- Dieselkuollut
Tämän päivän hintoja ST1 pohjoisessa 95e10 1.499€ Diesel 1.419 elikkä hinnan ero 8senttiä/litra. Menenneen mailman hintaeroja 20-15senttiä/litra. Ei kestäny MB W202 D220 moottori viittäsataa tuhatta kilometriä kannentiiviste meni (ei keittäny) öljyä ilmesty jäähdytysnesteen sekaan. Osat ja kannen koneistus makso 800€ oma työ 0€ (n.1600€ pajalla). Omakohtainen kokemus ja katumus Dieselin ostoon.
- EiDieselinVoittanutta
Pohjoisesta en tiedä, mutta täällä pk-seudulla hintaero dieselin ja bensan välillä on yleensä 15-20 senttiä dieselin hyväksi. Tietysti vaihtelua esiintyy, mutta koskaan en edes tarjouskampanjoiden aikana muista eron olleen kymmentä senttiä pienempi.
Nuo itse kunkin esiintuomat ’omat kokemukset’, todelliset ja keksityt, voi yleensä hyvin jättää omaan arvoonsa. Jos ne sattuvat olemaan tosia, niin silloinkin kyse on yksilöistä.
500tkmkuitenkin on jo aika kova, muttei laisinkaan harvinainen, kilometrimäärä. Pikkudieseleillä harvinaisempi, isoilla jo kokolailla yleinen. Bensoilla harvinainen koosta riippumatta.
Korjaamalla viat, huoltamalla säännöllisesti, niin aina pääsee pitkälle. - MelkoisenKallista
Ohhoh noita hintoja, joita esitit. Onkohan tuo hintataso ihan tavallinen pohjoisessakaan?
En edes muista, milloin täällä pk-seudulla olisin joutunut tankkaamaan dieseliä yli 1.30€ hintaan. Yleisimmin olen maksanut viime kuukausina 1.24-1.29€. Tankkaan aina kylmäasemilla ja mieluusti alkuviikosta, jolloin hinta halvimmillaan. - jkyläläinen
Täällä keskisemmässä Suomessa hintaero ollut muutaman kuukauden 10-14 senttiä ja ennustavat, että tulee pysymäänkin. Vielä vuosi sitten oli 15-20 senttiä.
- saa.siinä.päästellä
Eilen paikallinen ABC hintaero 7,5 snt.
- Varvastoss
Polttoaine.netin mukaan pääkaupunkiseudulla dieselin ja 95E:n hintaero vaihtelee, 8-14 sentin välillä.
- Hintaerokesälläiso
Varvastoss kirjoitti:
Polttoaine.netin mukaan pääkaupunkiseudulla dieselin ja 95E:n hintaero vaihtelee, 8-14 sentin välillä.
Hintaero riippuu vuodenajasta ja on isompi kesällä ja pienempi talvella. Johtuu siitä että dieselin talvilaatu on selvästi kalliimpaa valmistaa kuin kesälaatu, koska talvilaatu on enemmän prosessoitua tai sitä saa raakaöljybarrelista irti vähemmän kuin kesälaatua (riippuu jalostamosta kummalla tavalla tekevät: krakkaamalla vai tislaamalla vai sekä että). Bensassa se menee toisin päin: Talvilaatuista bensaa tulee raakaöljybarrelista enemmän kuin kesälaatuista, minkä vuoksi talvilaatuinen bensa on halvempaa kuin kesälaatuinen.
Nyt tietysti joku vastaa että höpö höpö, bensa on samaa ympäri vuoden. Mutta kun ei ole. Se on ihan lakisääteinen asia että kesä-elokuu pitää myydä vähemmän "höyryävää" kesälaatuista bensaa (joka ei usko, etsiköön käsiinsä asetuksen nro 1206/201 ja lukee sen liitteen 1 tai standardin EN 228 ja lukee sen taulukot 3 ja 4). Tulli käy jopa ottamassa näytteitä huoltoasemilta kesäkuussa tarkistaakseen että kaikki asemat myyvät kesälaatubensaa. Bensa vaihtuu niin että asemille aletaan ajamaan kesälaatua viimeistään toukokuulla, joten toukokuulla mittareista tulee talvi- ja kesälaadun seosta. Vastaavasti syksyllä syyskuulla alkaa saada kesä- ja talvilaadun seosta, mikä vaihtuu pelkäksi talvilaaduksi sitä mukaa kun huoltoasemalle tuodaan uusia kuormia talvilaatubensaa. - Autohenkilö
Niinpä niin. Eihän siinä moottorissa mitään vikaa ollutkaan vaan kannentiivisteessä. Aivan samalla lailla niitä heikkoja tiivisteitä sattuu bensakoneeseenkin.
- tjhgd
Paljon ajavat ehkä saavat dieselveron kuoletettua, mutta eniten säälittää vanhat papparaiset joille automyyjä on jollain paskapuheella saanut myytyä dieselin. Sitten nämä juntit köröttelevät kodin ja kaupan väliä max 5000 km vuodessa ja rikastuttavat valtiota.
- Vaihto_mielessä
Minäkin huomasin, ettei eläkkeellä tule kilometrejä, kuin 13.000 vuodessa. Alla on hyvä dieselfarkku automaatilla, eikä tätä muuten olisi mieli poiskaan antaa, mutta se käyttövoimavero on 460€/vuosi. Seuraava tulee olemaan taas bensakoneella, ja vastaavan tehoisella. Päästöt lisääntyvät, kuten verotus ohjaa. Automaattina tietenkin, ja korkeampana. On helpompi istua penkille.
- Eläköitynyt
Näin kävi, että ajomäärä väheni reilusti eläköityessäni. Niitä tulee kuitenkin vielä noin 20tkm selvästi tihentyneistä mökkimatkoista ja muistakin retkistä. Metsätilanikin on mökkini yhteydessä ja sinne matkaa on reilu 200km.
Koska viimeisimmät työsuhdeautoni olivat dieseleitä ja olen mieltynyt niihiin, niin viime syksynä ostin uuden dieselin.
Harkitsin kyllä bensamallejakin ja kävin koeajoilla. Ei oikein innostanut. Kuitenkin keskikokoisiin citimaastureihin diesel on luonnollinen valinta jo käyttökustannustenkin puolesta. Valinta ei kuitenkaan perustunut kustannussäästöihin, vaikka niitäkin vielä 20tm:n ajoilla tulee, joskaan ei kovin suuriin. Kyllä se oli tottumus dieselin vaivattomuus- ja mukavuustunteeseen.
Kukin tietysti valitsee omien mieltymysten mukaan lompakon rajoissa. - A_Utoilija
Vaihto_mielessä kirjoitti:
Minäkin huomasin, ettei eläkkeellä tule kilometrejä, kuin 13.000 vuodessa. Alla on hyvä dieselfarkku automaatilla, eikä tätä muuten olisi mieli poiskaan antaa, mutta se käyttövoimavero on 460€/vuosi. Seuraava tulee olemaan taas bensakoneella, ja vastaavan tehoisella. Päästöt lisääntyvät, kuten verotus ohjaa. Automaattina tietenkin, ja korkeampana. On helpompi istua penkille.
>Käyttövoimavero 460€/vuosi... mikä auto sinulla oikein on? Minulla E-sarjalainen ja siinä vero on 360€... lisäksi sinun kannattaa ottaa huomioon, että dieseleissä päästömaksu on paljon pienempi kuin bensa-autossa. Jos ottaisin vastaavan 200heppaisen bensakoneen olisi siinä C20 päästöt luokkaa 180g eli noin 280€/vuosi ja nyt dieselissä se on 109g eli 160€/vuosi... Lisäksi diesel-moottorit kestävät kestävät kestävät... paljon paremmin.
- 30tuhattavuosi
Sitten kun taksiin alkaa ilmaantumaan muita kuin dieseleitä niin menee harkintaan. Ostan uuden auton kolmen vuoden välein ja uusi on tilauksessa. Hyvin sain entisestä volkkarista.
- Pakuman
Priusta on paljon taksina ja Teslaakin on näkynyt.
- EVVKLM
Sen yhden Teslan olet siis nähnyt? Tuollainen Prius pitäisi kieltää taksina kokonaan, eihän sinne kukaan mahdu istumaan takapenkille, missä taksissa yleensä matkustetaan.
- Pakuman
Pakettiautomarkkinoilla on edelleen kovin vähän muuta tarjolla kuin dieseleitä.
4kk ajossa keskikulutus 6.2 lirtaa (Toyota Proace) - Dieselitmaaseudulle
Kaupunkikäyttöön diesel on täysin järjetön valinta jos siinä on hiukkassuodatin. Ei pääse polttoprosessi käyntiin ellei erikseen aja pidempää lenkkiä. Taksit asia erikseen.
Hybridi käytettynä on kokonaistaloudellisin ostos kaupunkilaiselle. Alle 20k€ löytyy jo valikoimaa. Ainoastaan isompaa vaihtoehtoa ei vielä ole. - minutilanne
Lukekaas tämä minun juttu.
Minulla farmari auto volvo v 70 d5 laitettu pakettiautoksi.
Eli ostin auton katsastettuna ilman takapenkkejä,saa toki takaisin jos katsastaa jos haluaa.
Tässä on kaikki verot yhteensä 400 euron luokkaa koko vuosi,siis ihan kaikki yhteensä.
Tankkaan polttoainetta 20km päästä kotoa hintaan 50c-60 centtiä litralta tankin täyteen 70l ja mukaan otan kanisteriin 13l.
Auto on manuaali ja pääsen tällä suhteelisen järkevällä hintaa,maksoin autosta viime syksynä 1750e joka on 2003-2004 mallia,auto tuli minulle uusilla iskemättömillä renkailla hakkapeliitta 7.
Olen ajanut lokakuulta tähän päivään 25000km.
Varusteet jotka on tuossa volvossa on,liukkaankelinjärjestelmä ym.....volvon oma integroitu puhelin,volvon oma navigaattori joka nousee kojetaulun sisältä lisänä kaukosäädin,polttoainelämmitin kellolla jne.
En mitenkään koe ajavani kalliisti ja sijoittaneeni liikaa autoiluun.- FckthGovern
kun diesel kielletään niin ei auta mitään,
tosin polttoaineen hintakin ja käyttövero nousee ensin monikertaiseksi - Kaikkimaksaaenemmän
FckthGovern kirjoitti:
kun diesel kielletään niin ei auta mitään,
tosin polttoaineen hintakin ja käyttövero nousee ensin monikertaiseksiSama juttuhan koskee silloin polttomoottoreita yleensäkin. Dieselhän on vähäpäästöisin ja vähäkulutuksisin mineraalipohjaisia polttoaineita käyttävä polttomoottoriauto, joten sen kieltäminen lienee viimeisin kiellettävistä.
Jos nyt on ostamassa perinteistä polttomoottoriautoa, niin ilman muuta diesel , miksei ladattava dieselhybridikin, on järkevin jos keskikokoista ja varsinkin suurempaa aikoo ostaa, jolla liikutaan muuallakin kuin kaupunkikeskustoissa. Kaupunkikestustoiden pätkäajoon pelkästään riittää pikkuinen sähkö tai jopa bensahybridi.
Kieltoa ei vielä ole tulossa, vaikka uusien polttomoottoriautojen myyntikieltoja jossain on mietittykin, yleensä kymmenen vuoden päähän tai kauemmaksikin. Tavoitteita sen sijaan on aseteltu löhemmäksikin.
Polttoaineiden hinnat varmasti nousevatkin. Ja verotkin. Saapa nähdä kuikan kauan bensa-autot saavat pitää käyttövoimaverovapautensa, kun käyttövoimavero on kaikilla muilla. Sinänsä ristiriitaista tukea tällä tavoin bensa-autoja, vaikka ne ovat kaikkein eniten päästöjä tuottavia. No historiallisia vanhentuneita perusteita ei näköjäön ole helppo muuttaa, vaikka kuinka uusia perusteita siihen olisikin.
- Tehokasta
Diesel vero poistetaan, vaalien jälkeen, niin talous alkaa kukoistaa!
- kaikkipielessäVWtdi
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/560820?brand=keskipohjanmaa&title=jatteista-tehtya-dieselia-saa-nyt-kokkolasta-hinta-lahes-20-senttia-kalliimpaa&src=rss
käytettykin TDI auto kallis käyttää
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144