Siis sellainen jossa tietokone on vastustajana. Onnistuuko esimerkiksi Pythonilla? Ulkoasua ei tarvitse miettiä, voi olla vaikka ihan tekstiversio. Toimintalogiikasta lähinnä siis kysymys. Miten arvotaan esimerkiksi avaussiirto, lähdetäänkö esim. moukalla vai hevosella? Kuinka tarkastetaan kuka uhkaa ja mitä?
Kannattaisiko asiaa alkaa miettimään oliopohjalta? Olisi ensin luokka Nappula, josta sitten periytettäisiin varsinaiset pelinappulat, kuten juuri Moukka, Kurgo yms, ja niillä olisi sitten omat ominaisuutensa. Nappulaoliossa pitäisi tietysti olla myös sijainti, ja ehkä joku lippu uhataanko sitä vai ei?
Pitäisikö jokaisella nappulalla olla myös 8x8 boolean-taulukko, johon päivitettäisiin aina ruudut joihin on mahdollista siirtyä? Jos jollain ruudulla olisi toinen nappula, niin sitten tarkastettaisiin mikä se on, ja mahdollisesti syötäisiin se pois.
Kuinka toteutettaisiin logiikka, jolla selvitettäisiin onko joku siirto kannattava? Ettei esimerkiksi kuningattarella moukkaa syödessä tule tilannetta, jossa vihollisen moukka syökin heti perään kuningattaren. Siinhän tulee persnettoa melkoisesti. Olisiko nappuloille annettava joku arvo?
Ilmeisesti jollain tavalla pitäisi laskea siirtoja eteen päin? Eli olettaa mitä vastustaja tekee, ja sitten laskea vaihtoehtoja.
Onko shakkipeli vaikea koodata?
moukantuurilla
4
412
Vastaukset
- ei_turhaa_vaivaa
Ei pyörää kannata keksiä uudelleen.
Shakkipelin koodi tarkasteltavaksesi.
https://stockfishchess.org/
Muitakin löytyy. - chess-man
Ubuntun sovellusvalikoimasta asenna PyChess. Taitaa olla valmiiksi 100% pythonilla kirjoitettu? ;-)
Komentoriviltä komentaen voit ladata lähdekoodin. - moukantuurilla
Kiitoksia vinkkilöistä. Alanpa tutkiskelemaan niitä.
Tässä vikipedian artikkeli asiasta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokoneshakki
Muuten. Pelipuiden laskentaan on käytetty A* -algoritmia (A star). Uudempi ja parempana pidetty on Hans Berlinerin at al B* -niminen algoritmi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178103Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996349Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702390
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee382386- 392173
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222166Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575