Skoda korvasi ladan jättämän aukon suomessa

Idänihmeet

Mutta mites sitten kun ajat paranee ja ihmiset haluaa länsiautoja niin mitenkä käy skodalle? Skodahan on juuri taantuma ja lamavuosien auto kuten voidaan sanoa ladastakin. Skoda ja lada, nimetkin on melkein samoja ja olihan ne aikanaan ihan tunnettu parivaljakko. Itäsutoja kumpikin ja taistelu samoista asiakkaista kövi kuumana. Nykyään skoda saa olla aika rauhassa. Dacia tosin on lähin kilpailija mutta dacia ei pääse aivan skodan myyntimääriin itäauto kategoriassa.

32

2040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Feidaa

      Niin, mitenkähän..
      Eipä tuolla kaupoissa isommin enää näe kahvin korvikettakaan vaikka aikoinaan sen markkinaosuus oli lähes 100%.

      • Neuvostoaika

        Niimpä. Kyllä tämä siltä näyttää että entiset ladakuskit on siirtyneet skodan puikkoihin. Ja onhan siinä tärkeää aistia sitä neuvosto tunnelmaa edelleen kajuutassa ollessa.


    • HolistilleLääkkeet

      Holistin huonompi yksinpuhelua, noloa.

    • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig

      Vertaus ontuu, Lada oli halpa, Škoda ei, lisäksi Ladaa saa yhä joten aukko?
      Mitä lama-ajan autoon tulee, -90 luvun alun laman aikaan ei Lada käynyt kaupaksi, ei myöskään Škoda, Toyotaa myytiin paljon.

      • HolistiHöpöttä

        Halpa ei 90-luvun laman aikaan myynyt. Hyundain maahantuonti päättyi, Toyotalla ei ollut Corollaa pienempää mallia myynnissä. Skodan tarjonta oli vähäistä Octaviaa odotellessa. Lada romahti Neuvostoliiton mukana, mafia taisteli tehdasalueella...

        Köyhät eivät osta uusia autoja. Työssä olevat eivät lamasta tienneet, kunnes oma työ loppui. Niin se menee aina.


      • mietinvaantaas

        Milloinkas Toyotaa ei olis myyty paljon, ei nyt ihan heti tule mieleen. Ainahan parhaat kelpaa. Ladahan oli aikoinaan paljon parempi kuin Skoda. Lada kelpasi itämerkkinä mainiosti taistolaisille ja papaapaasiolaisillekin ja niitähän 70-luvun Suomessa riitti kun punaliput liehuen kävivät taistoon "sortajia" vastaan. Skoda on aina ollut piilokommarien merkki ja yhtä monta kertaa on joudutu pettymään kuin sellainen on ostettu. Toki VW on jo moottorin saanut kammettua takapaksista auton nokalle vai olisiko penkit laitettu vaan uuteen järjestykseen ja ratti siirretty takapäähän ja polkimetkin. Korihan on aina ollut saman näköinen laatikko kummastakin päästä. Ladan kestävyyteen skodalla on vielä matkaa melkoisesti. Imgohan molemmilla merkeillä on yhteneväinen ja brändiarvokin. Arvon alenemista on vaikea mitata kun kummatkin ovat jo uutena aika arvottomia. Toyotallahan tuo brändiarvokin on tutkitusti ja tunnetusti automaailman paras.


      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
        mietinvaantaas kirjoitti:

        Milloinkas Toyotaa ei olis myyty paljon, ei nyt ihan heti tule mieleen. Ainahan parhaat kelpaa. Ladahan oli aikoinaan paljon parempi kuin Skoda. Lada kelpasi itämerkkinä mainiosti taistolaisille ja papaapaasiolaisillekin ja niitähän 70-luvun Suomessa riitti kun punaliput liehuen kävivät taistoon "sortajia" vastaan. Skoda on aina ollut piilokommarien merkki ja yhtä monta kertaa on joudutu pettymään kuin sellainen on ostettu. Toki VW on jo moottorin saanut kammettua takapaksista auton nokalle vai olisiko penkit laitettu vaan uuteen järjestykseen ja ratti siirretty takapäähän ja polkimetkin. Korihan on aina ollut saman näköinen laatikko kummastakin päästä. Ladan kestävyyteen skodalla on vielä matkaa melkoisesti. Imgohan molemmilla merkeillä on yhteneväinen ja brändiarvokin. Arvon alenemista on vaikea mitata kun kummatkin ovat jo uutena aika arvottomia. Toyotallahan tuo brändiarvokin on tutkitusti ja tunnetusti automaailman paras.

        -71 suomen myydyin automalli oli länsiauto Fiat. Kui sopii teoriaasi?


      • HolistiHöpöttää
        mietinvaantaas kirjoitti:

        Milloinkas Toyotaa ei olis myyty paljon, ei nyt ihan heti tule mieleen. Ainahan parhaat kelpaa. Ladahan oli aikoinaan paljon parempi kuin Skoda. Lada kelpasi itämerkkinä mainiosti taistolaisille ja papaapaasiolaisillekin ja niitähän 70-luvun Suomessa riitti kun punaliput liehuen kävivät taistoon "sortajia" vastaan. Skoda on aina ollut piilokommarien merkki ja yhtä monta kertaa on joudutu pettymään kuin sellainen on ostettu. Toki VW on jo moottorin saanut kammettua takapaksista auton nokalle vai olisiko penkit laitettu vaan uuteen järjestykseen ja ratti siirretty takapäähän ja polkimetkin. Korihan on aina ollut saman näköinen laatikko kummastakin päästä. Ladan kestävyyteen skodalla on vielä matkaa melkoisesti. Imgohan molemmilla merkeillä on yhteneväinen ja brändiarvokin. Arvon alenemista on vaikea mitata kun kummatkin ovat jo uutena aika arvottomia. Toyotallahan tuo brändiarvokin on tutkitusti ja tunnetusti automaailman paras.

        Jotenkin tuntuu, että sinä olet itse se piilokommari/-ryssä.

        Toki "muistikuvasi" historiasta ovat kovin provo-hakuisia. Kuuluu taudinkuvaan.


      • Skodasta on tullut uusi kansan auto. Jos ei ymmärrä autoista mitään, niin pitää ostaa skoda , kun naapurilla ja työkavereilla on jo sellainen ja tietenkin ainakin vuotta uudempi , niin voi sillä elvistellä!


      • konsultti-Keijo

        Skeida on vw konsernin halpabrändi. Imagotutkimuksen mukaan jopa Seat on arvostetumpi. Onhan Seatin valmistuslinjastoilla paremmat viimeistelytarkastuksetkin.


      • fiatjaviat
        KQLMEKAKARAAJARAKKIorig kirjoitti:

        -71 suomen myydyin automalli oli länsiauto Fiat. Kui sopii teoriaasi?

        Fiat ei ole automalli, vaan merkki ja laadun jo tietää sokea reetakin. Ei mitään jakoa ollut Fiatilla verrattuna 70 luvunkaan Toyotaan jolloin sitä myytiin jo todella paljon Suomessakin kolmen vuoden takuulla. Oliko Fiatissa silloin vain se yksi ja ainut vuosi? Ei olisi edes silloin Fiatin valinta käynyt mielessä kun autojakin oli tarjolla. Tosin Fiatin myyntimääriä en muista eivätkä ole juurikaan kiinnostaneet.


      • Sarkasmi.sakari
        fiatjaviat kirjoitti:

        Fiat ei ole automalli, vaan merkki ja laadun jo tietää sokea reetakin. Ei mitään jakoa ollut Fiatilla verrattuna 70 luvunkaan Toyotaan jolloin sitä myytiin jo todella paljon Suomessakin kolmen vuoden takuulla. Oliko Fiatissa silloin vain se yksi ja ainut vuosi? Ei olisi edes silloin Fiatin valinta käynyt mielessä kun autojakin oli tarjolla. Tosin Fiatin myyntimääriä en muista eivätkä ole juurikaan kiinnostaneet.

        Muistamisesta on tapana puhua/kirjoittaa, jos on itse elänyt ko. aikana.

        Oletko antanut kertoa itsellesi Datsun 100A ja myöhemmin 120 A:n menestyksestä?


      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig
        fiatjaviat kirjoitti:

        Fiat ei ole automalli, vaan merkki ja laadun jo tietää sokea reetakin. Ei mitään jakoa ollut Fiatilla verrattuna 70 luvunkaan Toyotaan jolloin sitä myytiin jo todella paljon Suomessakin kolmen vuoden takuulla. Oliko Fiatissa silloin vain se yksi ja ainut vuosi? Ei olisi edes silloin Fiatin valinta käynyt mielessä kun autojakin oli tarjolla. Tosin Fiatin myyntimääriä en muista eivätkä ole juurikaan kiinnostaneet.

        Fiat ei ole automalli, jepjep, vaan -71 myydyin automalli oli Fiat(600) myydyin merkki se ei ollut.


    • paluu-Kekkoslovakiaan
    • Kylläsekommarion

      Skodan ja ladan brändimielikuva on aika samanlainen tosiaan ja kaikki viittaa itäautoiluun. Jos mies ostaa auton tunteella hän ei skodaan päädy. Kommunistit taas on tunnetusti tunteettomia muiden kuin omien rahojen käyttäjiä niin heille skoda sopii erittäin hyvin. Eikä mielestäni skodamiehet piilokommareita ole vaan ihan täyspäiväisiä ja esillä olevia rehellisiä neuvosto bolshevikeja. Naapurini uuden skodan takalasissa on ilya leninin kuva ja sirppi ja vasara.

    • kyllähän se näin on. ladoissa oli myös peltien laatu parempi ja paksumpi kuin esimerkiksi nykyisissä skodissa joissa ohut ja huonolaatuinen pelti ruostuu puhki uskomattoman nopeasti.

    • muuttuvamaailma

      Oli miten oli. Skoda voittaa kuitenkin nykyään testeissä jopa Mersut ja Bemarit. Kukapa olisi aikoinaan uskonut.

      • itäauto_

        Ei voita, ja skeida on yleinen naurunaihe ja sääliä ja myötähäpeää herättävä ruma köntyrä.


    • HolistiHöpöttää

      Venäjä-trolli on innoissaan tehtävästään. Historia ja nykyisyys käsitellään juurikin puntinilais-venäläiseen tapaan. Tyyli on taattu.

    • laatumielikuva

      "Oli miten oli. Skoda voittaa kuitenkin nykyään testeissä jopa Mersut ja Bemarit. Kukapa olisi aikoinaan uskonut."

      No ei ole vielä sellaista laatu ja luotettavuustestiä näkynyt jossa Skoda olisi ollut laadukas ja luotettava, jotka kuitenkin ovat ominaisuuksista ykkönen ja ensimmäinen. Ei riitä että on jokin laatumielikuva jolla apinaa koijataan. Olemattoman muodollinen ja lyhyt takuukaan ei auta tilannetta yhtään,päinvastoin. Autobildin laatu ja luotettavuustutkimukset eivät jätä ketään kylmäksi. Kukaan ei niistä pysty päättelemään että olisi jokin ostettu vertailu saksalaiselta julkaisulta kun oikeasti laaduttomat merkit ovat peränpitäjiä.

      • TotuusVastaanFakta

        Vähän sekaisin on sulla perinteiset "faktat" menneet, mutta jatka toki, niin toisto auttaa muistamaan oikean järjestyksen... :)


    • 8lc35

      Kansakunnan vauraus ja automerkit korreloivat voimakkaan positiivisesti. Lähi-idän öljyvaltioissa virkavalta ajaa italialaisilla superautoilla. Saksassa bemareilla, Ruotsissa Volvoilla. Suomessa skotalla ja volkkarilla.

      • KQLMEKAKARAAJARAKKIorig

        Saksassa poliisilla varsin paljon Škodia. Määristä en tiedä vaan paljon näkyy.
        Jos joskus pääsisit käymään voisit ihan itse todeta.


      • VissiinJoo
        KQLMEKAKARAAJARAKKIorig kirjoitti:

        Saksassa poliisilla varsin paljon Škodia. Määristä en tiedä vaan paljon näkyy.
        Jos joskus pääsisit käymään voisit ihan itse todeta.

        Ehkä jossain entisen DDR:n synkissä syövereissä kuten Eisenhuttenstadt. Trabejakin voi vielä olla.


      • Hv478
        VissiinJoo kirjoitti:

        Ehkä jossain entisen DDR:n synkissä syövereissä kuten Eisenhuttenstadt. Trabejakin voi vielä olla.

        Entiseltä nimeltään muuten Stalinstadt. Ei epäilystä etteikö siellä Skotia olisi.


      • hv38t
        Hv478 kirjoitti:

        Entiseltä nimeltään muuten Stalinstadt. Ei epäilystä etteikö siellä Skotia olisi.

        Hyvin on saksalaiset hevonv'tunhumppalat hallussa sulla. Pitää olla, olihan Putinkin Saksassa KGB:n hommissa.


    • muuttuvamaailma

      Oli miten oli. Skoda Octavia on kuitenkin Suomen suosituin. Kukapa olisi aikoinaan uskonut.

    • Skoooooooda

      On suosituin. Johtuu siitä että auton ostaja ei sillä itse aja, tulee työsuhde autoksi.
      Näin pomo saa vähän hajurakoa työntekijöihinsä, jotka paremmin tietävät skodalla ajaellessaan olevansa orjia.
      Ei kukaan järki-ihminen omilla rahoillaan mitään itäautoa osta.
      Eikä rapeaa ranskalaista.

      • yrityskonsultti

        Sinäpäs olet varsinainen työelämän asiantuntija. Oletkos päässyt luennoimaan noita ajatuksiasi yritysten henkilökunnille?


      • KoittakaasArvata

        Ajoin 90-luvulla ranskalaisella. 80- ja 00-luvulla japanilaisella. Rapea eli ruostuva näistä oli?


      • Testi_Keijo

        Ei Skoda minnekään ruostu. Täysin väärä mielikuva trollilla. Ranskalaisista en tiedä. Vaikuttavat ruosteettomilta. Ylipäänsä autot eivät ruostu, kuten ennenvanhaan. Mutta kannattaa pitää kunnossa naarmut ja lommot.


      • Testi_Keijo kirjoitti:

        Ei Skoda minnekään ruostu. Täysin väärä mielikuva trollilla. Ranskalaisista en tiedä. Vaikuttavat ruosteettomilta. Ylipäänsä autot eivät ruostu, kuten ennenvanhaan. Mutta kannattaa pitää kunnossa naarmut ja lommot.

        Kyllä se ruostuu, syynä heikko viimeistelyn taso ja venäläiset pellit sekä vesivuodot. Kori mätänee muutamassa vuodessa korjauskelvottomaksi. Miten paljon liikenteessä näet esim. 15 vuotta vanhoja Skodia? Vrt. miten paljon näkyy esim Mercedes Benz autoja yhtä vanhoja?

        Mitä tulee trollailuun, epäasiallisia viestejä täällä kirjoittavat skodan puolustajat eikä skoda kriittiset. Skodamyönteiset myös jatkuvasti hyökkäävät asiakirjoittajia vastaan ja syyllistyvät herjaukseen sekä kunnianloukkauksiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5500
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2417
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1685
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1657
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1436
    7. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      10
      1207
    8. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1195
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      327
      1195
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      334
      1190
    Aihe